ENGLISH
پیوند ها
تماس با ما
ساختار تباری
نقشته های خراسان
ناموران خراسان
زبان ها
سیاسی-اجتماعی
نبشته های پژوهستی
فرهنگ و هنر
تاریخ
برگ نخست
نقدی بر سؤ فهمِ نقد ادبی و سؤ برداشت از منتقد در افغانستان
هزارهها گویشوران زبان پارسی اند (حدود زبان، گویش و لهجه)
ناموسشدن زنان
دشمنانگاری در فرهنگ قبیله
زن چرا «سیاهسر»؟
شیفتهگی، افسونزدهگی و ابتذال شاعری در نبود نقد
هواداری از جایگاهِ آدمی (خویشتنِ لودهساز)
زنِ مستقل
چرا دارای دیدگاهی علمی نمیشویم؟
شبرنگ، شاعری که در انزوای روزگار شعر میتند
سکونتِ دلهرهِ سوریالِ زنانه در زبان و ورای زبان (به بهانه خوانش مجموعه شعر پریود- اثر باران سجادی)
عاشورا و تراژدی (نگاهی اسطوره شناسانه از فهم تراژدی و عاشورا)
پیشینه و جایگاه فرهنگی-سیاسی زبان پارسی دری در افغانستان
خوانش/نوشتار از چشم انداز معرفت عاشقانه بر «کشف المحبوب» اثر یاسین نگاه
نگاهی به مجموعۀ شعر «تو را به سجده گل های سرخ می خوانم» از مژگان ساغر شفا
جابجایی در آنتی تز (از طالب به داعش) در برابر تز حکومتداری در افغانستان
چهار نوشته
نگاهی به امکانهای درون متن و بیرون متن شعر یاسین نگاه
دلمشغولیت های روانی در رمان «روز حلزون»
یه جوری اروتیکه مرگ (خوانشی از مجموعه داستان مرا هم با کبوترها پربده)
پرونده ی یک دهه شعر وحید بکتاش (مردی که می خواهد از «خود» و «متن» بگریزد)
انسان افغانستانی، روشنگری، وَ دانایی شهروندی
قُلدُرهای سیاسی و فرهنگیِ قومی در افغانستان
ازره گی (هزاره گی) گویش است، نه زبان
اتفاقن دیدار وُ، گفت وشنودی پسامرگی با اپیکور
فیس بوک؛ از حقارت آدلری تا خودبیانگری، تا خودشیفته گی، وَ تا هذیان
پرتو نادری در وسطِ امرِ «نوشتن (شعر)»
شب فردوسی در شاهنامه
زنده گی، مرده گی، رویا وُ واقعیت در رمان «دلقک و حشرات دیگر»
انسان معاصر، بازی، قدرت، وَ روایت در رمانِ «گُلف روی باروت»
سرخوشی زنده گی در رمان «رازِ آهو»
زبان، وَ غیبتِ جهان
متن ادبی (مصداق جهان های ممکن)
فهم در برابر معنا
معنا چیست!
ما، تجملِ نهایتِ حیوان شدن ایم؛ (به شمس جعفری!)
فهم اساطیری بشر از جشن نوروز
کتاب رها در باد؛ روایتی از شکل گیری پشت صحنۀ قدرت احزاب خلق و پرچم در افغانستان
جنس دستوری و جنس منطقی در زبان ها
ما به دنیایی، از نشانه های تهی رها می شویم/ شده ایم
سیاوش، شخصیتِ آرمانی ضدِ جنگ در شاهنامه
ديالكتيكِ اسطورهاي در شعر «نشاني»
دریافت زمان در دفتر شعر «غیرمترقبه»
چشم اندازهای عشق واندوه «برصلیب باد...»
ناخودآگاهِ مشترکِ اساطیریِ نی نامه ی مثنوی با اسطوره ی آفرینشِ ژاپنی
اسطوره و اسطوره ادبي
آغوشی برای اروتیک - ٣
خاستگاه زبان پارسي دري و ديدگاه پروفيسور دكتر محمد حسين يمين
مخاطبهاي بي پاسخ در رمان «نقش شكار آهو»
دلواپسی برای زمان از دست رفته در شعرهای مانا آقایی
رابطه ی زبان و اندیشه
زنی هستم بیست وهشت ساله
تاملی بر کتاب «زبان باز» داریوش آشوری
بحث واژههاي وامي - عربي در شاهنامه
عرفان از حدیقه الحقیقه تا منطق الطیر
جهان بینی عرفانی مولانا
آغوشی برای اروتیک - ١ و ٢
دو خمیازه در بیکرانگی هستی
نقدی برکتاب «سایهي چراغ» اثر زبیر هجران
چپ کوچه؛ بن بست حقیقت
ويژگيهاي فرد در تقابل با جمع گرايي
در باره «پي جويي و ريشه چند لغت در شاهنامه» كه استاد داريوش آشوري در ميان انداخته است
زندگی نامه و آثار فیض محمد کاتب
حقوق بشر، جهان شمولی، انتقادات و چالش ها
تحول مفهوم حقوق شهروندی
کلوپاترا (ایزد بانوی قدرت) برای زن
اقتدار ذهنی و مشکل انسان از نظر کریشنا مورتی
اسـتـقـلا ل!؟
اقتدار ذهنی، مشکلی برای انسان - بخش یکم
تقابل مسير علم با كرامت ذاتي انسان
جنسيت، مساله ی كاملا متـنی و كلامی مردانه
زندگی در رباعی های خیام - بخش دوم
پيدايش كار، تحول و چگونگي حقوق كار
زمينههاي تبارز قدرت
واقعیت؛ چگونه حق؟
زنده گی در رباعی های خیام - بخش یکم
انسان، الزام حق و قانون در فلسفه کانت
شمار واژه های وامی در شاهنامه ی فردوسی
ایجاد قانون، تأمین حق حیات
تطورتاریخی اخلاق – بخش سوم
تطور تاریخی اخلاق - بخش دوم
تطورتاریخی اخلاق – بخش یکم
محمد یعقوب یسنا
Copyright © 2003 - 2014 Khorasanzameen.net - خراسان زمین All Rights Reserved.