روش غیر دیپلوماتیک مجلس ایران در مقابل سناتوران افغانستان

١١ اسد (مرداد) ١٣٩٠

خودنگری نمایندگان مجلس ایران که بر پایه مردمی استوار نیستند

بتاریخ 31 سرطان 1390 راپور مختصری  در تارنگار وزین افغان آسمائی  نشر شد که ماجرای برخورد هیئت پارلمانی, سناتوران  افغان ,  را که به دعوت مجلس ایران در آن کشور سفر کرده بودند نشر نمود ,  نمایندگان مجلس ایران  باوجودی  که میزبان سناتوران افغان  بودند  ولی  برخلاف تعامل سیاسی و روش  های  دیپلوماتیک که در جهان معمول است با نمایندگان پارلمان افغان  در جلسه مجلس عمومی  ایران بر خورد مناسب  نداشتند و برخی از نمایندگان مجلس ایران درضمن که شعار های ضد امریکائی میدادند و در این مجلس ادعا داشتند که نما یندگان افغان بر ضد سیاست  امریکائی ها به ایران آمده اند ونمایندگان مجلس ایران به نمایندگان افغان هوشدار میدادند که پیمان استراژیک را با امریکائی ها امضا نکنند. وافغانستان را چندین بار کشور اشغال شده از سوی امریکائی ها  خطاب کردند.

یکی از نمایندگان افغان به ایرانی ها گفت که  "افغانستان یک کشور اشغال شده نیست بلکه قوای بین المللی به اثر تصویب فیصله جامعه جهانی بر اساس فیصله شورای امنیت ملل متحد به افغانستان آمده اند". در این مورد باید ذکر نمودکه  کشور ایران فراموش نموده که  درآن زمان برای ازبین بردن رژیم مستبد وظالم طالبان با آمدن قوای جامعه بین المللی موافقه داشتند .

سناتوران افغان پروبلم ارسال اسلحه ایرانی ها رابه طالبان مطرح کردند وهم در مورد وضع زندانیان افغان که  در حدود 3800 افغان  که در زندان های مختلف ایران بسر میبرند و به تعداد 280 تبعه افغان به جرم مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند  , که نمایندگان مجلس ایران پذیر فتند که جزای محکومین به اعدام را به حبس ابد تبدیل کنند. ومزید بر آن نمایندگان افغان خواستار اجرای معاهده استرداد مجرمین ومتهمین افغان از ایران گردیدند  وهم  در مورد  عدم اخراج  نیم ملیون مهاجر افغان  تقاضا بعمل آمد که از سوی مقامات ایرانی این تقاضا رد شد .

استعمال کلمه تهنه آمیز "افاغنه"

مدتها است  که رویه خصمانه وغیر انسانی  پاسداران ایران  مقابل مهاجرین بی دفاع افغان در نشرات بیرون ودرون مرزی  تذکررفته  که باعث تاثرات عمیق همه افغانها در داخل وخارج کشور گردیده است . افغان های مهاجر بدون استثنا شکنجه روحی وجسمی در اردوگاهای مهاجرین وسایر نقاط ایران میشوند.

چیزیکه زیادتر باعث تعجب میشود اینست که مامورین دولتی ایران  کلمه " افاغنه " را درمورد افغانها در گفتار وبیان ونوشته های خود بکار میبرند. اصطلاح  افاغنه یک ریشه تاریخی دارد که اگر  ایرانیان به اوراق تاریخ خویش بخصوص در دوره صفوی ها نظر اندازی کنند شاید هرگز دیگر این کلمه را که شرم تاریخ برای ایرانیان است استعمال نکنند.

شاه محمود هوتک  افغان به فارس حمله نمود ودر آن زمان شاه حسین صفوی زمام امور کشور فارس را بعهده داشت , عساکر فارس به مقابل پیشروی نظامیان افغان مقاومت نتوانسته وپا به فرار گذاشتند ودر طول راه به هر شهر وقریه که میرسیدند پیشروی نظامیان افغان را در آوان گریز  به مردم خبر میدادند واین پیشروی عساکر افغان را از روی خصومت بنام هجوم افاغنه به مردم نام گزاری کردند , شاه محمود بالاخره شهر زیبای اصفهان را به محاصره کشیدوبه کمک چهل  تن از فارسیان که برای اردوی افغان جاسوسی مینمودند شاه محمود موفق شد که محاصره را شکسته وشهر زیبای اصفهان را  آن زمان پایتخت کشور فارس بود تسخیر کرد وشاه حسین  بالاخره شکست خورد ودر مقابل برای آنکه زندگی اش در امان باشد دختر خودرا به عقد ازدواج شاه محمود در آورد.

بعد از تسخیر اصفهان اولین کاری که شاه محمود  انجام داد همان جهل تن  جاسوسان فارس را محکوم به اعدام نمود وگفت که این چهل تن از خائنین  ملی فارس استند که بر ضد مملکت خود به جاسوسی پرداختند. این واقعه البته یک رویداد تاسف انگیز تاریخی برای فارس است .که ایرانیان آنرا ازکتب درسی محصلین خویش حذف نمودند ولی در کتب تاریخی بیرون مرزی بخصوص در اروپا ثبت است .

واگر ایرانیان دانسته ویا ندانسته کلمه افاغنه را بررخ افغان ها میکشند ولی اکنون نبا ید خصومت های چندین قرن گذشته را با کلمه "فاغنه " دوباره احیاه ساخت .

ایران همسایه وبرادر ماست وما همیش با ایران روابط حسنه همجواری داشته ایم , دارای زبان مشترک بوده وفرهنگ ما نسبت به همه ممالک همجوار با این کشور نزدیک است واز اینکه کشور ما توسط قوای روس اشغال شد وملت افغان برای دفاع از خاک خود همه یکجاه  مقابل قوای روس کمونست  برخواسته  وبا قوای روس ورژیم دست نشانده خلق وپرچم جهاد نمودند و در زمان جهاد دو الی سه ملیون مهاجر افغان  در جمهوری اسلامی ایران پنا بردند که ما قلبا ازکمک کشور ایران  که  به مهاجرین  افغان جای دادند  تشکر میکنیم ولی در عین حال شکایات وگله هایی هم داریم که این همه خشونت وتحقیر برای چیست .؟

هر مهاجر افغان که بوطن بر گشته ویا همین اکنون به حیث مها جر درایران زندگی دارند از رویه غیر انسانی پاسداران ایران داستان های دلخراش دارند. ودر شروع مهاجرت افغان ها این بدرفتاری ها ورش خشن  روز بروز شدت اختیار نمود وهمه افغانها را ایرانیان به حیث " افغان سربر " یا د میکردند. ازاینکه یک عده خیلی محدود  از افغانها مخالف اصول ومقررات وقانون جامعه ایران رفتار نموده اند وجنایت را مرتکب شده اند آنها سزاورا مجازات استند وحتماه مجازات هم شوند ولی اکثر افغانها مردمان زحمت کش , نجیب ومسلمان اند که روی عقیده راسخی که به دین , ایمان و محبت به کشور خود داشتند از زیز اختناق کمو نیزم ورژیم ها ی دست نشانده روس به ممالک همسایه پنا آوردند . این مهاجرین در ایران از حمایه مالی حکومت ایران بر خوردار نبودند وهر کاری را  در ایران مطابق به وسع توان وودانش خود انجام داده و در آبادانی بیشتر  ایران سهم فعال  گرفتند وشاقه ترین کارها را با کمترین مزد انجام دادند.

به ارتباط کلمه " افغان سربر" من هم قصه هائی ازایرانی ها دارم . درسالهای 1966 درآلمان به حیث محصل زندگی داشتم , درآنوقت تعداد کثیر جوانان ایرانی در ارو پا آمده برای آنکه ویزه اقامت بگیرند خودرا به حیث دانشجو نزد پولیس آلمان راجستر میکردند و عده زیاد این ایرانی ها شبها را دردیسکوها وصانون های رقص وکاباره ها صبح نموده وچون به فرهنگ غرب آشنائی نداشتند به زنان ودختران آلمانی بی احترامی وحتی تجاوز جنسی میکردند و با جوانان آلمانی ویا با همدیگر خود به سبب یک دختر جنگ ودعوا را انداخته وفوری چاقو را از جیب کشیده وطرف مقابل را زخمی میکردند وروزی نبود که در اخبار های منطقوی آلمان چنین جنجال ها وزدوخورد ودعوای این ایرانیان نشر نشود. .حتی روزنامه های آلمانی ایرانی ها را بنام "ایرانی های چاقو کش "خطاب میکردند . درست بخاطر دارم که در آنزمان سایر ایرانیها  وحتی مراجع رسمی ایران در مورد اصطلاح " ایرانیان چاقوکش"پروتست کردند وادعا داشتند که همه ایرانی ها چاقو کش نیستندوچراروزنامه های آلمانی همه ایرانی ها را با این کلمه نا درست یاد میکنند.

بعد از انقلاب اسلامی درایران تعداد زیاد ایرانی ها به حق یا ناحق کشور را ترک وبه کشور های  آسیائی ,اروپائی  وکسانیکه ازنگاه مالی مستعد بودند به امریکاه مهاجرشدند واکنون تنها در آلمان بیش از 250 هزار ایرانی که تعداد شان از سائیرمهاجرین کشورهای دیگربیشتراست به حیث پنا هنده بسر میبرند و از سالها ست که به  مصرف ملت آلمان به وجه احسن کمک پولی واعاشه  واباطه میشوند وبر خلاف آن ظلمی که مقامات ایرانی بالای مها جرین بد بخت افغان میکنند آلمانی ها که مسلمان هم نیستند وبطور مثال از صله رحم و عاطفه به اصطلاح اسلامی آگاه نیستند این ایرانی های مسلمان را پناه داده وبصورت خیلی مرفع زندگی شان را تامین میکنند.  

مثالهای دیگر, عده ای زیاد از پنا ه گزینان ایرانی در استانبول و سائیر شهر های ترکیه دست به اعمال ناشایست میزنند که من از توضیح آن در اینجا خوداری میکنم .

به تعداد زیاد جوانان ایرانی در شهر بنکاک در کشور تایلند در کنار جاده ها شبانه بساط خودرا روی زمین هموار نموده وپسته فروشی میکنند وخودرا  به حیث طبقه تعلیم یافته , مهندس ویا انجنیر ساختمانی معرفی میکنند ولی به اعمال ناخوبی هم مبادرت میورزندو یا عده دیگر از ایشان که بنام سیاح ویا تاجر ویزه سه ماهه جاپان را گرفته در جاپان به پائین ترین مشاغل بصورت غیر قانونی اشتغال میورزندوبعضا نسبت خطاکاری وقانون شکنی توسط مامورین جاپانی دستگیر شده واز مملکت اخراج میشوند.

چرا این مثال هارادر این نوشته ذکر میکنم ؟؟؟ برای آنکه میخواهم بدین وسیله توجه ایرانیان را جلب کنم که عده محدود از ایرانیان مها جردر کشور های مختلف کارهای ناشایست انجام میدهند واینها یک طبقه کوچک استندو ما بخود اجازه نمی دهیم که از روی اعمال وکردار یک عده  قلیل بالای ملت ایران یک قضاوت کلی نمائیم ومتقابلا از مردم ایران خواهشندیم که به علت اینکه یک عده قلیل مهاجرین افغان در ایران مرتکب اعمال ناشایست شده اند ویک قضاوت کلی به ملت افغان نکرده وهمه را " سربر" خطاب نکنند.

رویه خشن وغیرانسانی ایرانیان در برابر افغان ها هنوز هم ادامه دارد ودر روزنامه های مختلف رفتار سوه مامورین امنیتی ایران به مقابل مهاجرین افغان انتشار میبابد وکمیشنر عالی ملل متحد نیز واقعات دلخراش را دربرابر مها جرین افغان تائید میکند.

 ولی باتاسف عمیق مراجع رسمی ایران همه را رد کرده وطوری وانمود میکنند که آنهابهترین سلوک را دربرابر افغان ها داشته  اند ودارند. پاسداران ایران  بخصوص در شهر مشهد وتوابع آن افغان ها را در جاده ها وبازار ها جستجو نموده وحتی اگر اسناد قانونی اقامت هم بدست داشته باشند در ملاه عام زیر لت وکوب گرفته واین بیچاره های بی دفاع را فحش داده به اردوگاه میبرندودر آنجا برای مدت نا معلوم بدون رسیدگی به اسناد دست داشته شان زندانی شده وبعد به نوبت به اصطلاح خودشان آنها را رد مرز میکنند . این یک یا دو واقعه منفرد نیست بلکه هزار ها مهاجر داستانهای غیر قابل باوری دارند ومن صرف یک دومثال آنرا در این نوشته  ذکر کردم  :

واقعاتی را که در طول سی سال اخیر در مشهد و سائیر شهر های ایران گذشته ودرجراید هم  نشر شده همه بخاطر دارندوحتی امام خمیینی  چند بار در تلویزیون ایران به دفاع از افغان های مهاجر مردم را نصیحت میکرد که از تشدد در مقابل مهاجرین افغان کارنگیرندو کسانیکه به این مهاجرین بینوا وبی دفاع صدمات روحی وجسمی وارد میسازند اقلابه گفتار آن مرد روحانی ایران کمی توجه کنند.

مهاجرینی که به اصطلاح رد مرز میشوند وبه هرات می آیند می گویند که مامورین سرحدی ایران مهاجرین را اذیت کرده وحتی پول نقدشان را میگیرند, اقلا یک بشکه نفتی را که مهاجرین جهت محروقات با خود حمل می نمایند مامورین سرحدی ایران نفت شان را برروی زمین ریخته وبشکه خالی را بدست این بی نوایان میدهند وبعد آنهارا جانب سرحد افغانستان میفرستند, واضافه برآن یک تعداد زیاد افغان های که را که در یک شهر دکانی داشته ومشغول کسب وکار اند بی جهت از دکان یا محل کارشان دستگیر نموده وحتی به ایشان اجازه آنرا نمیدهند که اقلا پول نقد خویش را بردارند ویا به فامیل های خود خبر دهند وبلا فاصله ایشان را به اردگاه میبرند وبعد رد مرز میکنند.

آیا این پاسداران از کرامت انسانی چیزی میدانند ؟ از راه حقوق بشر و احکام دینی گذشته اند ؟ هیچ کسی ادعای آنرا ندارد  که پاسداران  وظیفه خودراغماض کنند واصول ومقررات کشور خویش را طبیق ننمایند ولی انصاف را باید درنظرداشته باشند ومجرم وبیگناه رابایک چوب نرانند. نمی دانم که کشور جمهوری اسلامی ایران مرجعی مانند کمیسیون حقوق بشر وسازمان جنایت مقابل بشر را دارند که این مردم بیچاره به این مراجع رفته وشکایت کنند. ما همه افغانها از مقامات ذی صلاح کشور جمهوری اسلامی ایران محتر مانه خواهش میکنیم  که به صدای این مظلومین بی دفاع جواب گفته ورفتار سو؛ پاسداران ایران را بنام اسلام وبشریت تحقیق کنند.     







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

حاجی اخگر- کانادا04.08.2011 - 04:11

  مضمون باعنوان چندان ربطی نداردايدفقط برمحورموضع دولت وحکومت ايران پيرامون حضورجامعة جهانی درافغانستان می چرخيداين بی منطقی وجهالت دولت مردان ماست که تاکنون نتوانسته اندايرانيهاراقناعت بدهندکه چنين مردم افغانستان راتوهين نکننندوقتی احمدی نژاد درکابل وازمنبرارگ امريکا را اشغالگرميگويدولی رئيس دولت خاموش ميماندوقتی وزيرداخله ايران چنين ميکندوبالاخره روبروی نمايندگان کشورهنوزهم خاموش ميمانندمگرناشی ازجهالت مانيست ؟ بايدخيلی قوی استدلال ميکردندواگرايرانيهابازهم لجاجت نشان ميدادندبايدبرسم اعتراض جلسه وحتی ايران راترک ميکردندتا ايرانيهاميدانستندکه مردم افغانستان چگونه ميأنديشند؟ همين رژيم ايران درسرکوب طالبان باولايات متحده کمک کرداولين کشوری بودکه ازکرزی حمايت کردواگرافغانستان اشغال شده باشدپس کرزی دست نشانده است ولی باين دست نشانده ی امريکاجيب خرچ ميدهدودرحاليکه ازدولت مجاهدين حمايت ميکردگلبيدن هرروزازمنبرايران علیه ربانی ومسعودمصاحبه ميدادوتبليغات ميکردولی بعدازسقوط طالبان حتی يکروزهم اورادرايران نماندوبازهمين ايران عليه صدام با امريکاکمک کردوهنوزهم ازدولت دست نشانده امريکادرعراق حمايت ميکندمگرعراق اشغال شده نبود؟ مهم ترازهمه درشرايطی که شوروی برکشورماتجاوزوقتل عام ميکردخمينی بارهبران کرملين معاشقه داشت وجمهوری نيرنگ ورياء باکارمل ونجيب وروس بهترين روابط برقرارکرده بودنداين ضعف وجهالت سياسی وبی منطقی رهبران ونمايندگان مارانشان ميدهدکه اجازه ميدهندايران درموردمسائل کشورمانظربدهدبايدنماينده ميگفت شماميخواهيدماپيمان استراتيژيک امضانکنيم که بارديگرسپاه پاسداران درباميان اولادماراترنينگ بدهندوأی أس أی درچارأسياب سنگربگيردويک شورای همأهنگی ديگربسازيدزمانيکه شماباشوروی معاهدات هسته ای واستراتيژيک بسته کرديدمگرازمامشوره واجازه خواستيد؟ يادرخاورميانه بارژيم های سوريه ولبيی ياباهمه دشمنان مجاهدين افغان درجهان اگرمن نماينده يامقام دولتی باشم ويک ايرانی کشورم را اشغال شده بگويدپدرش رادرميأورم هميشه قربانی جنگ ايران باغرب خصوصاولايات متحده غيرپشتونهای افغانستان بوده وهمين انگيزه وعامل بودکه افغانستان درچنگال پاکستان افتادوجهان ماراباعينک ابليس أبادنگاه کرد مخالفت ايران باحضورجامعة جهانی بدين معناست که ميخواهدغيرپشتونهابارديگرتوسط پاکستان والقاعده وقبائل قتل عام شوندبارديگرامارت جهل وجورجادوبرگرددچون رهبران ايران ازدمکرسی درکنارشان وحشت دارند حالانکه دشمنی حکومت ايران باولايات متحده برخلاف منافع ملی ايران است وقربانی اين دشمن تراشی مردم ايران شده انديکی ازعوامل قيام مردم ايران عليه رژيم سفاک ايران همين امريکاستيزی رهبران دولت است مردم ايران ازين لجاجت چه سودی می برند؟ بنابرين حکام تهران ازرشد دمکرسی وحضورجامعة جهانی درافغانستان خواب ندارندوبخاطرمسخ وبدنام کردن دمکرسی تهران ملياردهادالردرافغانستان تاکنون مصرف کرده است وامادرموردواژه افاغنه کاملادرست ميگويند درتاريخ ها نيزافاغنه أمده ومحمودهوتک مرتکب جنايات خيلی وحشيانه شدوحتی خسرش راکشت اويکی ازبدنام ترين وجنايتکارترين فرماندهان جنگی است نه رحم وعاطفه داشت ونه تقوی وبرخوردانسانی اين چه افتخاراست که ما ازجنايات يک جانوردفاع ميکنيم؟ من تجاوزغزنوی وابدالی به هندوقتل عام مردم مشهدرانيزمحکوم ميکنم چراکه تجاوزوجنايت ازهرکه باشدزشت ونارواست گرچه برخی مهاجرين خيلی کارهای وحشيانه ميکنندولی بزرگ ترين جنايت رژيم مسلمان نمای ايران جلوگيری ازدرس وتعليم فرزندان مهاجراست درحاليکه اگراين هاتعليم يافته شونداکثرشان ازخط ايران دفاع ميکنندامروزچراپاکستان ، هند ، ترکيه وديگرکشورها چنين سخاوت مندانه بورسيه ميدهند؟ ايران نميداندکه چگونه درافغانستان نفوذپيداکندبلکه باپول ميخواهدلابی بخردکه رسواشد
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



داکتر سخی سیدکاغذ