رابطۀ دین و دولت

۲۰ سنبله (شهریور) ۱۴۰۳

مورخ يكشنبه هشتم ماه سپتامبر به دعوت برادر بزرگوارم حامد جان ضرابي متصدي سايت جهاني سياست افغانستان در يك كنفرانس يك روزه در شهر فرانكفورت ، آلمان دعوت بودم .
اين اولين كنفرانس بود كه مردم افغانستان زن و مرد، همه اقوام و مذاهب دور هم بدون پشتوانه خارجي دور هم جمع شده بودند تا براي معضله شرم آور افغانستان انديشه گرايي كنند، تا يك راه حل مناسب پيدا شود. كيف و مزيت اولي اين گردهمايي همين بود.  برنامه موفق بود و نظريات و پيشنهادات جالب ارائه گرديد. در ضمن تبصره ها و سوالات گفته شد كه بايد رابطه دين و دولت مشخص شود كه من به همين نقطه ميخواهم منحيث كسي كه اولين بار دموكراسي اسلامي را نوشتم روشني بيندازم.
اين را همه دانشمندان  مسلمان و غير مسلمان مي دانند كه دين از سياست جدايي ندارد و در كشور هاي اسلامي موفق نشدند تا راه حل مسالمت آميز موضوع را نظر به مقتضيات و ايجابات عصر حاضر جستجو كنند و خود را به دامن غرب عيسيوي مي اندازند و هدف عيسيويان  هم همين اســت تا مردم مسلمان از زمان ناپليون بوناپارت به اينسو از دين و آئين شان بريده شوند تا راه استثمار و استعمار مردم مسلمان خوبتر باز باشد .
حضرت ابن عباس ( رض) گفته است و من اين گفته ي اورا بار بار نقل قول كرده ام كه ” القرإن يفسرو الزمان ” يعني قرآن به اساس شرايط زمان تفسبر مي شود. و علماي كرام گفته اند كه اختلف الاحكام بالاختلاف زمان يعني احكام نظر به شرايط زمان و مكان تغيير ميخورد .
بعد از مقدمه فوق موضوع دين و دولت در جامعه مسلمان قرن بيست و يكم چنين توضيح مي شود :
اول به اساس آيه لااكراه في ألدين ، يعني نگذار در راه دين اجبار باشد دين از طرف دولت بالاي مردم تحميل نمي شود . مردم آزاد هستند كه به اساس قانون و حقوق مدني كه توسط حقوقدانان تدوين ميگردد زندگي كنند و اما هيچ چيز تحميلي و به زور نيست . هر كس از ديد و بينش قرإن مسول اعمال و گفتار و كردار خود اســت . مردم تنها در مقابل قانون كه به اكثريت آرا تصويب شده مسول مي باشند .
دوم به اساس آيه”  و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل ” يعني وقتي بين مردم حكم مي كنيد با عدل حكم كنيد . مردم عبارت اند از  زن و مرد و همه اديان و همه مذاهب و همه نژاد ها . درين عدل،  مردم كه مسلمان  نيستند  هم شامل هستند به شمول اهل هنود و اهل كتاب. هيچ كس از عدالت نبايد محروم شود حتي كه مسلمان نباشد .
دولت براي زندگي مردم نه تنها تصميم نميگيرد بلكه مداخله هم نمي كند زيرا از ديد قرآن آزاد خلق شده اند ..
هدف دولت به اساس ميراث ليدرشپ حضرت ابراهيم ( ع) اول امنيت اســت و دوم  وفرت يعني اقتصاد و سوم به اساس اولين آيه قرآن يعني اقراء ، آموزش و پرورش عمومي ، مبارزه با بيسوادي و توجه  به علم و معرفت اســت براي زن و مرد و در همه رشته ها .
دولت حق دارد كه موارد كه در قرآن صريح حرام دانسته شده اســت رسما منع كند مانند نوشيدن خمر ، قمار ، عمل دزدي ، خوردن گوشت خوك و خيانت به مردم . زيرا قرآن به الله شروع مي شود و به الناس ختم مي شود يعني رابطه مستقيم بين خدا و مردم اســت .
دولت حق ندارد كه به اساس آيه و لا تجسس خانه هاي مردم را بدون حكم محكمه  مورد پرس و بال و تلاشي قرار دهد.
دولت حق ندارد آزادي بيان و قلم را از مردم بگيرد زيرا به اساس آيات علم البيان و علم بالقلم مردم آزاد هستند كه چه بگويند و چه بنويسند. دولت نبايد از مردم بترسد. تنها دولت هاي ضعيف از مردم مي ترسد. سانسور عقايد در اسلام محمد ص وجود ندارد. حتي كه مردم كفر گويند نبايد مجازات شوند و دولت بايد به اندازه اي عادل باشد كه كفر چند آدم دولت را متزلزل نسازد. دولت مسوليت تامين عدالت  را دارد و پاسداري دين براي خودش كه دولت از راه دين بيرون نشود و اما دولت مسول پاسداري دين مردم نيست .
در رابطه دين و دولت چون همه چيز كه در طبيعت مال خداست پس همه ذخاير معدني و طبيعي مال مردم اســت نه از چند تن سرمايه دار و يا زمين دار و يا ارگان دولتي. همه ذخاير معدني و طبيعي ملي اســت و ملكيت مردم اســت و به نفع مردم استخراج مي شود .
در رابطه بين دين و دولت، اين وظيفه دولت اســت كه براي مردم كه بايد كار كنند كار پيدا كند .
در وظيفه دين و دولت كنترل قيمت ها از وظايف دولت اســت تا مردم طبقه متوسط از خريد كالاي مورد ضرورت و غذاي مورد ضرورت محروم نشود.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



داکتر فرید یونس