تنظیم درجۀ حرارت در بدن

١١ دلو (بهمن) ١٣٨٩

بطور مقدمه به عرض دوستان باید برسانیم که بدن انسان معمولا خود را با حرارت محیطی تطبیق میدهد البته این تطبیق تا حد بخصوصی امکان پذیر است.

تنظیم حرارت بدن یا به عباره ساده تر سرد شدن بدن یا پائین افتادن حرارت بدن که در شرایط خاصی ایجاد میگردد و یا بالا رفتن زیاد از حد حرارت میباشد که در آنصورت خطراتی عارض شخص میشود پس برای جلوگیری از آنها چه باید کرد؟ مغز انسان واکنش های بدن را برای تطبیق فزیولوژیک با افزایش تنظیم گردش خون بدن تغیر میدهد. اگر زمان کافی برای تطابق با این تغیرات محیطی و حرارت محیطی نباشد بدن دچار اختلالات شدید میشود که میتواند خطر ناک باشد اگر بالا رفتن حرارت بدن یا گرمازدگی و سرمازدگی یا پائین افتادن حرارت بدن ایجاد شود مشکلات بسیار بسیار جدی را ایجاد میکند و درینجاست که ما بمناسبت فصل  سعی میکنیم درین مورد نکاتی را بعرض خوانندگان محترم برسانیم!

پائین افتادن حرارت بدن و سرمازدگی غالبآ به علت قرار گرفتن در محیط سرد و مرطوب یا ماندن طولانی در آب سرد ایجاد میگردد. هنگامیکه حرارت بدن از 30 درجه سانتی گراد یا تقریبآ 95 درجه فارنهایت پائین تر بافتاد این عارضه ایجاد میشود. البته سرمازدگی انگشتان دست و پای بدن به علت تماس مستقیم و بدون پوشش با هوای بسیار سرد باعث اختلال جریان خون در عضو ، تخریب نسج پوستی و عضلاتی میشود که با پائین افتادن حرارت بدن متفاوت است فرضآ اگر فردی  بدون پوشش لازم در بیابان یا طوفان برف و یخ قرار بگیرد حرارت بدن آن  پائین میرود و به همینطور سرمازدگی ممکن است در او ایجاد شود که هر دو میتواند خطر ناک باشند.

در فصل زمستان هوای منازل ایکه  به علت نبودن امکانات لازم به اندازه کافی گرم نشوند، نوازادان ، افراد مسن، افرادیکه تغذیه کافی ندارند وافرادیکه از لحاظ جسمی بیماری مزمنی را دارند میتوانند بیشتر در معرض خطر پائین افتادن درجه حرارت بدن قرار بگیرند و به همینطور افرادیکه در فصل سرما و برف قرار میگیرند خطر ابتلا به پائین افتادن حرارت بدن درین افراد وجود دارد البته حرارت محیطی الزامآ ممکن است زیر صفر نباشد اما در محیطی که مرطوب و توام با وزش باد باشد درین حالت خطر پائین افتادن درجه حرارت بدن هم وجود دارد. افراد مسن به علت کمبود حرکت و پائین بودن میتابولیزم و گاهی تغذیه ناکافی نیزدر معرض خطر بیشتر قرار دارند .

تشخیص فردیکه به علت پائین رفتن حرارت بدن از هوش رفته است ممکن با افرادیکه فوت کرده باشند مشکل باشد هر چند به علت کم شدن نیاز بدن به اکسیجن درین شرایط کوشش برای برگردانیدن فرد بحالت طبیعی با کمک های لازم غالبآ موفقیت آمیز است بنابرین ما نباید از کسی که به علت کم شدن حرارت بدن درهوای سرد که در بیابان ها مواجه شدند ناامید شد و حتی فرد اگر بصورت بیهوش هم باشد ما باید کمک های لازم را به او بدهیم چون امکان برگشت فرد به حالت طبیعی بسیار زیاد است.

اگر پائین افتادن حرارت بدن شدید نباشد علایم زیر وجود دارد:

اولا حرارت بدن در حدود 95 درجه فارنهایت یا تقریبآ 30 درجه سانتی گراد یا کمتر اگر باشد ما چنین علایم کلینیکی را میبینیم؛ احساس سرمای شدید، لرزیدن که البته از کنترول شخص خارج است، کم شدن تعادل هنگام استادن یا راه رفتن، آهسته شدن صحبت، اختلال هواس، رنگ پریدگی، حالات و رفتاریکه نشانه احساس سرما ست در فرد دیده میشود. البته فورم شدیدی پائین افتیدن حرارت بدن که غالبآ به 28 درجه سانتی گراد یا تقریبآ 91 درجه فارنهایت پائینتر رود علایم شدید را دارد. فرد دیگر احساس سرما نمیکند، لرزیدن بدن متوقف میشود، احساس خواب آلودگی شدید میکند، حالت بیهوشی بر او عارض میشود، تنفس آهسته میشود و نبض ممکن است احساس نشود بنآ درین مرحله است که گاهی تشخیص این حالت با مرگ مشکل است و افرادیکه هنوز چانس زنده ماندن را دارند ممکن است روانه گورستان شوند که این جای بسیار تآسف است. البته در فوریت های طبی این افراد را گاهی با افرادیکه فوت کرده اند اشتباه نموده و تشخیص درست نمیدهند که مشکلاتی پیش میاید.

درین صورت کمک های اولیه برای این مشکل چنین است؛ بطور کلی فرد را  با پوشش کافی و در محیط گرم قرار داده تا  از دست رفتن بیشتر حرارت بدن جلوگیری شود،اقدام برای دریافت  کمک های طبی لازم بوده و باید گرم کردن بدن تدریجی انجام گیرد. فرضآ فردی را که حرارت بدن او خیلی پائین است اگر یک مرتبه در آب داغ فرو ببریم یا با سرعت او را در معرض حرارت شدید قرار دهیم این کار از لحاظ طبی درست نیست و باید تدریجی صورت گیرد.

اگرکم شدن حرارت بدن در محیط بیرون از منزل پیش آمده باشد باید ما فرد را در پناهگاه قرار داده  هر چه زودتر لباس های تر و نم را از بدن او دور نمایم و با لباس های گرم و خشک تعویض نموده و سرش را با پوششی بپوشانیم . گاهگاهی کوهنوردان پوشش های مخصوصی را که عایق هستند و با باطری گرم میشوند که البته بسیار مفید هم است با خود دارند و اگر در داخل منزل هستند مجددآ باید لباس های  او را با لباس های خشک تعویض کرد. درین حالت نوشیدن مایعات گرم و شرین، خوردن سوپ گرم، پرهیز ار مصرف الکهول، استفاده از غذا های پر کالوری، جلوگیری از تماس مستقیم با حرارت شدید  و ثابت شده که دادن مساژ بدن به پوست و حرکات ورزشی هم بسیار بسیار مفید است.طروق پیشگیری ازین مشکل چنین خلاصه میشود؛ باید دانست که حرارت بدن انسان با حرکت، ورزش، فعال نگهداشتن بدن و بکار بردن عضلات بالا میرود بنآ سعی کنیم که بدن را هرگز به مدت طولانی بدون حرکت و فعالیت بدنی نگاه نداریم  وقتی که ما یک ساعت ورزش میکنیم حرارت بدن یا میتابولیزم و یا سوخت و ساز بدن بطور کلی تا ساعت ها پس از آن بالا قرار میگیر. سکون و بی حرکتی منجر به اختلالات تدریجی وعمیق، تخریب حجرات بدن، کندی فعالیت مغز؛ دستگاه هضمی، دستگاه گردش خون و بصورت کل باعث کندی فعالیت حیات وزندگی میگردد البته ما میدانیم که درین خلقت بی همتا تمام ذرات در حال جنبش و حرکت اند و این قانون خلقت است . بی حرکتی انسان مغایر این قانون و نظم خلقت بوده که منجر به بیماری و زوال جسم و روح میشود بنابرین اولین توصیه ما اینست که ما همواره بدن را فعال نگهداریم. اگر کار نشسته ای داریم  پس از هر ساعت کاری لااقل پنج دقیقه به حرکات ورزشی و یا راه رفتن بپردازیم تا حرارت بدن نگهداری شود و بدن فعالیت خودش را حفظ کند.

توصیه دیگر اینست که حرارت منازل را باید متعادل نگهداریم، در فصل زمستان از لباس های گرم و سبک استفاده کنیم تا حرارت بدن را نگهدارد، از مایعات گرم و غذا های پر کالوری بیشتر استفاده کنیم، بهمینطور میتوانیم بدن خود را  در فصول سرما با پوشش های کمتر ولی با فعالیت بیشتر بدنی عادت داده و فراموش نکنید که درین فصل ممکن است در جاده ها به علت برف و یخ، حوادث رانندگی در موتر ها برای ساعات متوقف شوید بنابرین توصیه میشود که اگر با موتر سفر میکنید لباس های گرم و سبک، غذا های خشک، آب و لباس های عایق و گرم همراه داشته باشید تا بتوانید محفوظ بمانید.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

ز11.05.2019 - 10:02

 سلام وقتی حرارت بدن کسی بالا میره وگرم میشن شدید باید چه کاری انجام دهیم

جاوید شهافر - سیدنی05.09.2018 - 00:11

  نام خراسان را بمنظور هویت زدائی مردم آن خطۀ باستانی و آریائی سازی همۀ مردم امپراطوری، ساسانیان برخطۀ پارت نهادند! از نام اصلی آن که تکه پاره شده استفاده کنید!

یاسان07.08.2018 - 08:59

  من افسردگی دارم به زور میتونم صحبت کنم توی تابستون باید کوت بپوشم.وضعیت تشتها خورد خوراک بدی دارم یعنی میل به غذا ندارم.دائم غرق میکنم ومیلرزم تو رو خدا کمکم کنید

بی نام و نشان 08.06.2018 - 14:22

 داداش يک مطلب بنويس که دوساعت وقت مارونگيري ،،،،،،،،،درضمن اکثرسرماي بدن از استرسه ،،،بقيه الکيه ،، اگه توجه کرده باشين وقتي که انسان استرس داره اونو ادرار ميگيره ودست وپشسرد ميشن ،، ابروي خراسان رو بردي

Babək17.03.2018 - 13:24

  Yaşasın Xurasan زنده باد خراسان

خواجه باقی باالله04.04.2017 - 18:45

  بسیار معلومات عالی بود دوست همیشه موفق باشید

منتظر14.03.2017 - 11:42

  خوب بودعایق طبیعی که باعث بشه بااسکنرهادمای بدن مشخص نشودوجوددارد

بهرامی05.07.2015 - 06:12

  چگونه جنبش مولکولی بدن و بالا ببریم ولی باعث گرمای غیر طبیعی و سرمای غیر طبیعی نشیم و همزمان میزان الکتریسیته تولید شده در بدن و کنترل کرد؟ manelii.bahrami@yahoo.com

سید مصطفی16.05.2015 - 11:42

  از کدام منبع است

زهرا01.11.2014 - 18:16

  سلام من ازاول راهنمایی دچار سردی دست وپا میشدم به دکتر مراجعه کردم ان موقع تشخیص پزشک استرس بود البته درمحیط پرتنش بزرگ شدم اما این مشکل با من همچنان ماند تا الان که 33 ساله هستم و البته مجردم هنوز هم سردم میشود با تغییرفصل وبااینکه وزنم 90کیلو وقدم 165 هست بشتراز سایر افرادسرما رااحساس میکنم ودرمحیط کاربرای همکارانم سوال بزرگی هست که من که ازهمه چاقترم چرا اینقدر زود سردم میشود؟البته بارها سعی کردم که با مراجعه به دکتر تغذیه رژیم بگیرم اما برای دکترمن هم جای سوال بوذکه طبع من چرا اینقدر سرد هست وخیلی دیر به رژیم جواب میدهد با توجه به اینکه شاغل هستم فرصت کافی برای ورزش ندارم و وقتی به خانه میایم باید درکارهای خانه به مادرپیرم کمک کنم درنتیجه وقت کافی برای تحرک ندارم ازطرفی وقتی غذایم کم میشود زود سردم میشودوانگار غذاخوردن باعث گرم شدنم میشود

سحر26.09.2014 - 05:53

  ايا فقط بدن در عوامل بيماري زا تب ميكند؟

ايسان26.09.2014 - 06:03

  بد نبود

مهدی جعفر کاشانی29.07.2014 - 20:24

  اثلا ربطی به تیتر نداشت

ALEX30.11.2013 - 11:19

 خیلی عالی بود

مریم29.11.2013 - 14:08

  عالی بود

فاطمه26.11.2013 - 09:46

  اگر حرارت بدن بیش از اندازه بالا باشد چه اتفاقی می افتد فاطمه

عیسی خدادادی29.10.2013 - 12:25

  خوب بود

یوزباشی04.10.2013 - 06:58

  بسیار عالی است.امیدوارم که فصل را با اضافه کردن راه کار های افزایش دمای بدن برای کسانی که در حالت معمول هم دمای کم دارند که باعث دیرتر از خواب بیدار شدن است فصل را غنی ترکنید
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



محمد رفیع حمیدی