کناره گیری رییس رسیده گی کمک های امریکا به افغانستان

٢٦ جدی ١٣٨٩

روز دوشنبه کاخ سفید اعلان نمود که آقای آرنولد فیلدز سر مفتش ویژه امریکایی که در راستا حسابرسی و تحقیق به چندین بیلیون دالر کمک شده به باز سازی افغانستان منصوب شده بود در اثر فشار های کنگرس امریکا از پست خود استعفا نمود، آقای آرنولد فیلدز یک جنرال ارشد بازنشسته بود که از جانب دولت امریکا در سال 2008 به عنوان یک بازرس (تفتیش) در جهت تحقیق و رسیده گی به بیلیون ها دالر امریکایی برای بازسازی افغانستان گماشته شده بود،هنگامی که دفتر وی افتتاح شد در اثر سعی و تلاش وسخت کوشی وی چندین میلیون دالر اختلاس شده و تلف شده را از عراق کشف و پرده از روی آن برداشت.

درست یک هفته بعداز بر کنار ساختن دو معاونان خود استعفآ خود را (آقای آرنولد) هم تقدیم نمود. و به کفته آگاهان امور این اداره نیازمند یک خون جدید می باشد.  

کاخ سفید در روز استعفا آقای آرنولد گفت که رییس جمهور و مردم امریکا مدیون شجاعت، خدمات، و رهبری سالم وی به ملت می باشند.

آقای آرنولد متعهد به واگذاری و انتقال مسولیت به جانشین خود(که هنوز معرفی نشده) در فضای گرم و خلوص نیت در ماه بعد شد. ولی اکنون کدام کسی در این پست برگزیده نشده است.

تعدادی از سناتور ها در ماه سپتمبر از آقای اوباما تقاضا نمودند که به بر کناری آقای فیلدز مبادرت ورزد.

دفتر ویژه رسیده گی به بازسازی افغانستان متهم به عدم نظارت و دقت دقیق بالای $56 بیلیون دالر که از جانب ایا لات متحده در زمینه کمک های غیر نظامی انکشافی و بشری از سال 2002 بدین سو تعهد شده بود گردیده است .

اما یک بررسی که در ماه اگست از جانب شورای حسابرسی و محقیقین بصورت درست و صحی صورت گرفت معلوم گردید که با وجود رسیده گی و حسابرسی به درجه پایین، دفتر نیز فاقد یک برنامه استراتیژی بوده است.

مک کسکیل به آقای فیلدز اظهار نمود که مراد من یعنی ظالم و سنگدل بودن نبوده و در ماه نوامبر شنیدم که فکر نمی کنم که شما شایسته این وظیفه باشید.

با برداشت از مجلس سنا، که  کمیسیون قرارداد ها بدون در نظرداشت سعی ودقت درست فقط به چهار قرارداد در روند بازسازی افغانستان رسیده گی نموده اند، و اداره فقط 8 میلیون از پول های تلف شده و گم شده را با 46 میلیون مصارف دفتری  تثبیت و مشخص ساخته است.

از جانبی هم آقای فیلدز به منظور اهدا نمودن $96000 یعنی دو ماه قرار داد در سال گذشته به آقای جوسیف شخصی که حسابرس یک دیپارتمنت این نهاد بود و در امور بازسازی افغانستان کار می نمود و ایشان در سال 2005 استعفا نمودند و از همین سبب مورد انتقاد قرار گرفت.

آقای فیلدز روز دوشنبه در نامه یی به همکاران خود این وظیفه را باتوجه به تجارب خود در زمینه  خیلی ها خطیر،عمده و حتمی خواند.

سیگار یا اداره ویژه رسیده گی به بازسازی افغانستان از شروع و آغاز کار یعنی از آخرین سال اداره آقای جورج دبلیو بوش با مشکلات و زدوبند ها مواجعه بوده است. زمانی که کنگرس این اداره را به عنوان اداره مستقل رسیده گی و حسابرس تاسیس کرد در حدود یک سال اخیر بطور قطع فاقد هزینه و سرمایه بود. حتی برای آقای فیلدز استخدام اعضای جدید مفتش (حسابرس)  هم مشکل بود. و به همین منوال الی تاختم سال 2009 تنها به یک قرار داد رسیده گی شده بود. و اداره به دلیل ضایع ساختن فرصت ها و دلایل ناموجه خود مورد انتقاد شدید قرار گرفت و کنگرس درین رابطه به بررسی موضوعات بیرونی البته در همان سال  مانند نقش یک زن در انتخابات افغانستان پرداخت.

و به همین منظور اداره بطور مکرر وضعیت بازسازی عراق را  به مقایسه گرفتند و به طور آشکارا به یک نهاد دیگری که تحت رهبری آقای استورت دبلیو و بوین یک مشاور و دستیار آقای بوش بود و بوسیله کنگرس ایجاد شده بود و آقای استورت در قسمت انکشاف و ظرفیت آن تلاش جدی نمود بود اشاره بعمل آمد.  

به گفته آقای بوین اگر چنین اداره که از آغاز در راستای برنامه های بازسازی در عراق ایجاد شده بود موجود می بود هم از ضایع شدن هزینه ها جلوگیری می شد و هم برای زنده گی ما مفید قرار می گرفت.

سومین نامه که در ماه سپتمبر به آقای اوباما از جانب سناتوران رسیده بود حکایت از شاکی بودن آن ها در ناکامی آن اداره در جهت تحقیق و حسابرسی روی بر نامه های بازسازی افغانستان می کرد.

قانون گذاران اظهار نموده اند که از چندین ماه بدین سو بوضوع دیده شده است که ماموریت سیگار یا اداره حسابرسی(رسیده گی) ویژه برای بازسازی افغانستان کار معثر و مفید انجام نداده است. ما از شما خواهانیم در جهت جانشینی آقای فیلدز بطور انفرادی اقدام نموده و کسی را به این پست منصوب نماید که از عهده آن بیرون شده و تغییرات فاحش را در روند ویژه رسیده گی به بازسازی افغانستان که بیلیون ها دالر به مصرف رسیده است بیآورد.

اظهاراتی که روز دوشنبه هنگام عزیمت آقای فیلدز بعد از چندین ماه فشار از طرف کنگرس و با انبار از مدارک بی لیاقتی و سوءاداره نسبت به وی بازهم ایشان را تحسین و تمجید می نمود.

با بیلیون ها دالری که در افغانستان به مصرف رسیده است.

مک کسکیل گفته است که کشور ما باید رهبری عالی این نهاد را به مقصد دفع و ریشه کن کردن این پروسه داشته باشد تا اینکه تلاش های ما را به مخاطره نه اندازد.

مک کسکیل آرزو نمود که با رفتن آقای فیلدز صفحه جدیدی در این اداره گشوده شود و به آن قرارداد های عمده که رسیده گی نشده بصورت جدی بالای شان کار شود.

کوبورن گفت که من چشم به راه معرفی یک شخص شایسته و لایق از طرف رییس جمهور به زودی هستم.

 

اداره ویژه حسابرسی و رسیده گی به بازسازی افغانستان باید به نکات ذیل از ابتدآ ملتفت می بود.

در صورت رعایت و تطبیق شرایط ذیل فاقد چنین ابهام و پیچیده گی نمی بودند.

1-تمام کمک ها به هدف بازسازی مکاتب،کلینیک ها،راه ها ، تاسیسات عام المنفعه و دیگر زیر ساخت های افغانستا باید در یک کانال دولتی وزارت مالیه(وزارت دارایی) و بادر نظر داست نمبر تشخییصیه جمع و کریدت می شد و به تدریج از آن استفاده معثر بعمل می آمد.

2-در صورت لزوم و با هماهنگی وزارت مالیه مقداری از کمک ها باید بطور مستقیم به قراردادی های مطمین، بااعتبار، معتبر،مردم شمول بطور اقساط و با ملاحظات کاری بطور فزیکی و فیصدی کار و کمیت و کیفیت کار به پرداخت آن مبادرت صورت می گرفت و نکته که در خور توجه است باید پروژه ها از ابتدا و در انتها عکس برداری و تصویر برداری شده و آرشیف می شدند.

3- این مکلفیت اداره بود که هردو بخش را بصورت مداوم به ارزیابی و بررسی می گرفت و در صورت بروز کدام تقلب،تخطی بی قانونی و عدم رعایت معیار های پذیرفته شده به آن رسیده گی شده و الی حل معضله به آن امر معطلی می داد.

4- در صورت مرتکب شدن کدام تخطی،تقلب،دستبرد،خراب کاری،فریب،نقض قانون و امثالهم علاوه بر جبران خساره، مستوجب مجازات نیز می شدند. تطبیق مویده ضروری پنداشته می شد.

5-در هر 6 ماه ویا 12 ماه یعنی در ختم سال به تمام مصارفات رسیده گی صورت می گرفت، البته کمیت و کیفیت پروژه های انکشافی معادل به راپور مصارفات هم در روی کاغذ و هم در ساحه می بود و بعدآ به اداره مرکزی گزارش ارایه می شد.

6- اداره باید مستقل ایجاد می شد ودر اجراآت خود مستقل عمل می کرد.

7-در زدوبند های سیاسی میان احزاب دموکرات و جمهوریخواه در داخل کنگرس نباید واقع می شد.

8- اداره باید افراد متخصص،شایسته،لایق و صادق به وطن و مردم را در این روند بسا مهم می گمارید.

9- مسلمآ گماشتن افراد و اشخاص فوق در مقابل اداره خود را مستلزم رعایت وجایب می دانستن که این اصل را نباید نا دیده گرفت.

10- پروژه های بازسازی باید از ابتدآ بوسیله انجنیران و متخصیصین داخلی و خارجی برآورد سروی و

و مورد بازپرس و رسیده گی قرار می گرفتن تا امروز مردم شاهد نتایج مطلوب آن می بودند.

 

بدون شک اگر دولت امریکا از آغاز همین روند با یک چنین برنامه که امروز خواهان آن اند از قبل طرح ریزی شده و به موقع وبجا گام می نهاد به یقین امروز نه تنها مواجعه به یک انارشیزم و ارج و مرج نمی بود بلکه در همه سطوح هم در عمل و هم در اداره دارای مدارک و اسناد قوی موجه پاسخ گومی بودند.

 

 با احترام و حرمت فراوان

 

بر گرفته شده از سایت خبری انترنیتی واشنگتن پست

نوشته شده:توسط آقای کرین دی یانگ

ترجمه شده:دل آقا صوفی زاده

کابل افغانستان







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده