يروزى يك سياستمدار پشتون تبار در انتخابات پاكستان! (پيآمد ها و تبعات آن بر افغانستان)

۹ اسد (مرداد) ۱۳۹۷

قرار است عمران خان پيشتاز انتخابات اخير پاكستان، بنابر دعوت اشرف غنى احمدزى، وارد كابل شود. سئوال اينست كه عمران خان كيست و نتايج سفر و صدارت وى به كشور ما چه خواهد بود؟

عمران خان رهبر تحريك انصاف پاكستان كه در انتخابات چند روز قبل از ٢٧٠ كرسى رقابتى پارلمان پاكستان با كسب ١١٥ كرسى، پيشتاز انتخابات پر چالش آن كشور است. براى تشكيل حكومت به ٢٢ رأى اضافى نياز دارد. كه در اين خصوص، باب گفتگو را با شخصيت هاى مستقل و احزاب كوچك براى تشكيل حكومت ائتلافى گشوده است.  

عمران خانِ پشتون تبار كه دانش آموخته اقتصاد و سياست از كشور انگليس است بيشتر بعنوان يك ورزشكار و كسى كه اغلب در امور خيريه مصروف بوده، در جامعه پاكستان شناخته شده است. او با ختم بازى در ميدان كركت، وارد بازى در عرصه سياست شد.

عمران خان سياستمدار ملى گرايى است كه با شعار ايجاد پاكستان نوين، بيرون آوردن پاكستان از چارچوب سياستهاى امريكا، محو فساد ادارى از ساختار حكومت پاكستان، تأمين صلح در مناطق پشتون نشين، رسيده گى بمشكلات مردم بى بضاعت به صحنه آمده است.

همانگونه كه توقعات و انتظارات مردم پاكستان از وى بسيار است. چالش ها و موانع متعددى نيز در سطح منطقه و جهان فراراه وى قرار دارد كه عبور از آنها درايت و قابليت مضاعف مى طلبد. اما پرسش اصلى اينست كه رويكرد او به افغانستان چگونه خواهد بود و پيآمد سياست هاى وى به كشور ما كه از نيم قرن بدينسو از مداخلات و آزمندى هاى پاكستان رنج مى برد، چه خواهد بود؟

قرأئن و شواهد بوضوح نشان مى دهد كه عمران خان با عنايت و توجه غير مستقيم انگليس ها و حمايت و پشتيبانى مستقيم نظاميان بويژه اداره مرموز ISI تا اينجا رسيده است. نفوذ طبيعى و طولانى انگليس در تار و بود ساختار پاكستان و وابستگى بى حد و حصر آنكشور به اربابش بر احدى پوشيده نيست.

انتقادات عمران خان از سياستهاى امريكا در قبال پاكستان و شعار هاى سياسى انتخاباتى وى مبنى بر مستقل ساختن كشورش از حصار استراتيژى هاى آسيايى امريكا، نشان از فاصله او با واشنگتن دارد. باز نمودن مرز ميان افغانستان و پاكستان، راهبردى براى انتقال جنگجويان از آنسوى مرز به اينسو و تغير جغرافياى تروريزم و افراطيت از مناطق قبائلى آنسوى ديورند به خاك افغانستان است كه هدف غايى آن تأمين صلح در مناطق پشتون نشين پاكستان مى باشد. او نه تنها با طالبان افغانى در اينسو مخالفت ندارد بلكه داعيه تروريستى شانرا نيز برحق مى داند كه دلبستن به همكارى وى بر ضد طالبان، خيالى پوچ و واهى است.

هر چند بعد از سقوط طالبان و حضور پررنگ نظامى امريكا در افغانستان و بالتبع سايه و اثرات آن در كشور هاى همجوار، معادلات منطقه ى دچار دستخوش هاى جدى شد و ابتكار عمل را از بازيگران منطقه ى بخصوص پاكستان گرفت. اما پس از يكنيم دهه و با كمرنگ شدن نقش امريكا، بريتانيايى ها در پى ايفاى نقش فعالى در منطقه هستند.

در تداوم همين تحولات بود كه نخست حكومت وحدت ملى كه عمدتاً از مهره هاى وابسته به انگليس تشكيل شده، جاگزين تيم كرزى شد كه از وابسته گان پر و پا قرص امريكا بود. سپس در پاكستان حكومت نواز شريف كه رابطه ى نزديكى با واشنگتن داشت، در پى اتهامات و اعتراضات مخالفان كنار رفته، عمران خان بمثابه مهره ى همسو با لندن رويكار آمد.

هرچند حكومت وحدت ملى كابل و حكومت ائتلافى اسلام آباد ظاهراً بعنوان دو ستون موازى ايكه از يك منبع هدايت ميشوند، تظاهر به همسويى و همنوايى نمايند و اقدامات مشتركى را در آينده نزديك نمايش دهند. اما آينده نشانگر پيچيده گى بيشتر اوضاع در كشور ما، تمركز مضاعف ترويستان به جغرافياى افغانستان و گسترش جنگ در وطن ما خواهد بود.

عليرغم آنكه نگاه حاكمان ارگ به عمران خان، از تبارگرايى ساده لوحانه منشاء مى گيرد و زعامت او را ممد تداوم حكومت خود مى پندارند. اما رهبر تحريك انصاف، يك پاكستانى ملى گرائى است كه منافع كلان كشورش را قربانى گرايشات اتنيكى لر او بر نخواهد كرد. او بود كه مخالفت خود را با حملات هوايى امريكا بر وزيرستان با شدت ابراز نمود و خواهان خروج سربازان امريكايى شد.

زمان ثابت خواهد نمود كه يكبار ديگر سياست پيشه گان ناپخته و بى كفايت افغانستان، فريب مكارى ها و دغل بازى هاى سياستمداران كاركشته، مزور و آزمند پاكستان را خواهند خورد. طوريكه امنيت و منافع پاكستان بقيمت تداوم بحران و تراژيدى مردم و كشور ما تأمين خواهد شد.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

داکتر عبید الله فضلپور05.08.2018 - 17:34

  بعضی نشرات افغانستان نوشته اند که عمران خان اصلن تاجیک تبار پاکستانی است.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



عارف منصوری