جمعیت اسلامی و مرحلۀ جدید رقابت با حزب اسلامی

۱ جوزا (خُرداد) ۱۳۹۶

آیا حضور گلبدین حکمتیار امیرحزب اسلامی چهارشنبه گذشته به منزل صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان برای اتحاف دعا و ابراز تسلیت به خاطر شهادت استاد ربانی می تواند آغاز رقابت مدنی و مسالمت آمیز میان هر دو تنظیم اسلامی و جهادی در حیات سیاسی و اجتماعی باشد؟

رقابت امیران و رهبران هر دو تنظیم متذکره طی چهل سال اخیر در حوزۀ سیاسی و اجتماعی و حتی فرهنگی و دینی افغانستان عمدتاً با خصومت و منازعۀ خونین و نفی همدیگر همراه بود. صرف نظر از بحث بر سر گذشتۀ این رقابت غیر مسالمت آمیز و غیر مدنی، با توجه به شرایط جدید مبارزۀ سیاسی و مدنی بر سر قدرت سیاسی که با دخالت و حمایت نظامی و مالی امریکا و غرب شکل گرفت و در قانون اساسی افغانستان از راه انتخابات تسجیل شده است، آیا هر دو تنظیم مذکور وارد مرحلۀ جدید رقابت مدنی و سیاسی می شوند؟

افزون بر اینکه نشانه های اراده و پایبندی دو طرف به رقابت و مبارزۀ سیاسی و مدنی را می توان در بیان و رفتار آن ها در حوزۀ سیاست و جامعه مشاهده کرد و میزان این پایبندی را به سنجش گرفت، نقش دولت افغانستان و رئیس جمهور غنی و حامیان خارجی این دولت به خصوص امریکایی ها در این امر بسیار تاثیر گزار و مهم تلقی می شود. هر چند گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی افغانستان پس از ظهور و حضور خود در شهر و به خصوص در شهر کابل پایتخت کشور از زبان و بیان کنایه آمیز در مورد جمعیت اسلامی احتراز نکرد و شورای رهبری جمعیت با انتشار اعلامیه ای به کنایات او پاسخ گفت، اما نکتۀ اصلی پرسش در این مورد به دیدگاه و سیاست ارگ کابل و امریکایی ها بر می گردد.

آیا رئیس جمهور غنی و امریکایی ها که حضور حکمتیار در دولت قطعاً تصمیم و توافق آن ها است، در مرحلۀ جدید رقابت مدنی و سیاسی جمعیت اسلامی و حزب اسلامی، بی طرف خواهند بود و زمینه های مدنی، مسالمت آمیز و شفاف این رقابت را مساعد خواهند کرد؟

نقش و برنامۀ کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه ای ذیدخل در افغانستان، به خصوص پاکستان، عربستان، ایران و روسیه برای امروز و آیندۀ رقابت و فعالیت سیاسی و مدنی دو تنظیم جمعیت اسلامی و حزب اسلامی نیز بسیار مهم و قابل توجه است. هر گونه دخالت و اِعمال نفوذ آن ها در جهت اهداف و منافع شان بر دو تنظیم متذکره این تنظیم ها را بسوی رقابت منفی و غیر مدنی می کشاند و آن ها را وارد دور جدید خصومت و منازعه می سازد.

نکتۀ دیگر با اهمیت در مرحلۀ جدید رقابت مدنی و سیاسی جمعیت اسلامی و حزب اسلامی به توانایی و ظرفیت آن ها در این رقابت بر می گردد. گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی در حالی وارد مرحلۀ جدید مبارزۀ سیاسی و مدنی و رقابت با جمعیت اسلامی رقیب دیرین و پیشین خود می شود، که استاد برهان الدین ربانی و احمدشاه مسعود رهبران کارازماتیک جمعیت اسلامی حیات ندارند. جمعیت اسلامی افغانستان در نبود آن ها دچار ضعف و تشتت است. جمعیت علی رغم دستور و توصیۀ رهبر فقیدش استادربانی، قادر به تدویر کنگره و بازسازی و نو سازی تشکیلاتی خود نشد.

 اگر جمعیت اسلامی افغانستان نتواند توانایی و ظرفیت خود را در رقابت مدنی و مسالمت آمیز در سیاست و جامعه با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار متحول و دگرگون سازد، در مرحلۀ جدید، بازندۀ اصلی خواهد بود.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



محمد اکرام اندیشمند