امپراتوری عثمانی (1922-1307میلادی)

۲۶ دلو (بهمن) ۱۳۹۴

از کتاب: نگاه تحلیلی به تاریخ سیاسی اسلام

گزیده هایی از مبحث 14

 

پس از آنکه آلپ ارسلان پادشاه سلجوقی در نبرد ملاز گرد (ذیقعده 463 هجری قمری آگست 1071 عیسوی) امپراتور روم رومانوس را شکست داد، سیلی از مهاجران قبایل ترک بسوی اناتولی  (بخش خاوری ترکیه) سرا زیر  شدند. این در واقع آغاز ترکی شدن اناتولی  و آسیای صغیر بود. فاز دوم هجوم و جابجایی  قبایل  ترک  در  آسیای صغیر، زمان یورش چنگیز و مغولان بود. در پیشاپیش  جنگجویان مغول،  مهاجران قبایل مختلف  از آسیای میانه و  ماوراءالنهر  و  ماورای قفقاز  بسوی اناتولی  هجوم  آوردند. ناتوانی امپراتوری مسیحی روم شرقی  در جبران شکست  ملاز گرد  و  ادامۀ جنگ  امیران  مسلمان  در برابر دولت مسیحی روم، مهاجران ترک را در اناتولی ماندگار  ساخت   و موجب بقا و تقویت دولت سلجوقی روم شد.  هر چند  فرماندهان  مغولی،  سلجوقی ها  را  نیز  مطیع خود ساختند اما عثمانی ها  بر  خرابه های دولت  سلجوقی روم، امپراتوری  خود را  بنا  نهادند که  پس از خلافت  عباسی بزرگترین، طولانی ترین و مقتدر ترین دولت و امپراتوری اسلامی بود. قلمرو عثمانی ها  در اوایل  قرن  شانزدهم  عیسوی  در حدود بیست ملیون  کیلومتر  مربع  مساحت  داشت.

 

عثمان خان غازی؛ بنیان گذار  دولت عثمانی:

امیران و فرماندهان دولت سلجوقی روم در نواحی مرزی که با امپراتوری روم شرقی می جنگیدند با لقب غازی  شناخته  می شدند و عثمان خان  متولد 656 هجری (1258عیسوی) یکی  از این  غازیان  بود. سرزمین های بیرون از مرز در قلمرو  دولت بیزانس   دارالحرب  خوانده می  شد  که پیوسته  مورد یورش  نیروهای  مرزی  سلجوقی ها  یا  همان  غازیان  قرار می گرفت.  مناطقی  که در دارالحرب  توسط  جنگجویان  غازی  تصرف  می شد  به  قلمرو  فرمانروایی و امارت شان  مبدل  می گردید.

ارطغرل پدر عثمان خان  رئیس  قبیله قایی از قبایل ترکی  آسیای میانه پس از هجوم چنگیز با جنگجویانش به اناتولی آمد. سلطان علاءالدین اول سلطان سلجوقی  او را در مرزهای شمال غربی اناتولی امارت  داد تا در آنجا  به عنوان غازی  بجنگد.  پس از مرگ ارطغرل  پسرش  عثمان غازی  وارث  متصرفات  وی  شد.

عثمان خان  نظامی گری و خشونت قبیله ای  را با  جهاد و غزای  دینی آمیخت  و به  موفقیت های  فزاینده  دست یافت.  او  با  این  ویژگی  راه را به جانشینی  بر  دولت سلجوقی روم  که در جنگ  با دولت مغولی  و دولت مسیحی بیزانس و  در اثر اختلافات درونی بسوی  انقراض  میرفت، هموار  کرد.

عثمان خان در  جنگ با دولت  بیزانسی  پیروزی روز افزون  بدست آورد  و در  سال 700 هجری قمری (1301 عیسوی) امارت   یا حکومتی را ایجاد کرد  که به نام خودش، "امارت عثمانی"  شهرت یافت.  او هزاران  جنگجوی را  که در  پیشاپیش  لشکر چنگیز و مغول ها  از آسیای میانه و مناطق دیگر  فرار  می کردند   وارد  نیروهای  خود ساخت.  سرانجام امیرعثمان در شمال غرب اناتولی پس  از مرگ سلطان علاءالدین  سوم  سلطان سلجوقی  در  سال 1307 عیسوی  اعلان استقلال کرد  و خود را  سلطان  نامید.

 

پادشاهان عثمانی:

سی و شش  نفر از منسوبین خانواده عثمانی در  پنج سده عمر سلطنت عثمانی ها به پادشاهی رسیدند. با توجه به شکل گیری دولت عثمانی و نگاه به عملکرد سلاطین این دولت و حوادث مختلف اجتماعی در حاکمیت عثمانی ها  میتوان سلطنت آنها را در چهار مرحله  یا  دوره متمایز  از هم  تقسیم کرد:

 

1-تشکیل و قوام دولت عثمانی:

در این مرحله پنج نفر از عثمانیان به امارت و سلطنت رسیدند:

عثمان غازی (727-700 هجری قمری 1326-1301 عیسوی)، مراد اول (791-761 هجری قمری)، بایزید اول (804-791هجری)، محمد چلبی یا محمد اول (824-804هجری) و  مراد دوم (855-824هجری).

 

2- نیرومندی عثمانی ها و تشکیل امپراتوری:

این دوران از سلطنت محمد دوم  مشهور به سلطان محمد فاتح  که در سال 1451 عیسوی  به عمر  22 سالگی به سلطنت رسید و قسطنطنیه (کنستانتینوپول Constantinopol یا استنابول امروز) پایتخت شرقی امپراتوری مسیحی روم را در 29 می 1453عیسوی (20جمادی الاول857 هجری قمری) تصرف کرد،  آغاز  می شود و تا سلطنت سلیمان قانونی  (974  هجری 1566 عیسوی) ادامه می یابد.  در این دوره  علاوه از دو  سلطان مذکور،  سلطان بایزید دوم (919-866 هجری 1481 عیسوی) و  سلطان سلیم اول مشهور  به یاوز (ترسناک) (937-119هجری 1514  عیسوی) به سلطنت  رسیدند. در این دوره بود  که  عثمانی ها به شبه جزیره بالکان(اروپای جنوب شرقی شامل بخش اروپایی ترکیۀ امروز، بلغاریا، یونان، رومانیا، جمهوریت های امروز یوگسلاویای سابق) دست یافتند  و بحیره سیاه را در کنترول خود گرفتند. در شمال افریقا، کشورهای مصر، تریپولی(لیبیا)، تونس و الجزیره را ضمیمه قلمرو خود ساختند. در شرق میانه و قفقاز، شبه جزیره عربستان، بین النهرین و بخش هایی از قفقاز را متصرف شدند.

 

3-دوره ضعف وانحطاط:

ضعف دولت عثمانی  پس  از مرگ  سلیمان قانونی  و  سلطنت  سلیم دوم  آغاز  شد  و تا سال 1878 عیسوی  ادامه  یافت.  در این  مرحله  بیست و سه نفر از خانواده عثمانی به سلطنت رسیدند. دوران ضعف و انحطاط از سه مرحله متفاوت عبور کر:

نخست؛ (1012-974 هجری قمری 1603-1566عیسوی) شاهان  عثمانی هر چند به اوج اقتدار  پیشین  دست نیافتند  اما  تا حدی  قلمرو سلاطین  پیشین  خود را  حفظ  کنند.

دوم؛ (1788-1603 عیسوی) سلاطین عثمانی توانایی اداره  و حفظ  قلمرو عثمانی را از دست دادند.  

سوم؛ (1876- 1789عیسوی) شکست نیروهای عثمانی در  اروپا آغاز یافت.  بیشترین ضربه را روس ها بر دولت عثمانی وارد کردند و بیشترین جنگ را روس ها علیه عثمانی ها داشتند که شامل یازده بار جنگ می شد. ناپلیون بنا پارت  به مصر  حمله کرد. حرکت های استقلال طلبانه و جدایی خواهانه از دولت عثمانی میان جوامع عرب و مسلمان تشدید یافت.

 

4-تلاش  نا فرجام  در  بازگشت  به اقتدار پیشین:

 تلاش  دولت عثمانی  در بازگشت  به اقتدار  از دست رفته با سلطنت عبدالحمید دوم (1878 عیسوی) آغاز  شد. این تلاش  بیشتر  در جهت  جلوگیری  از  نفوذ  تحولات فکری  و اجتماعی اروپای   غربی  بود که تبعات معکوس  برای سلطنت عثمانی داشت. سر انجام  امپراتوری عثمانی   در اوایل  سدۀ  بیستم  فرو پاشید.

در  تمام  این دوره ها سلاطین عثمانی در دو جبهه، در گیر جنگ بودند:

 باامپراتوری  روم شرقی  و  اروپای  مسیحی به خصوص روسیه.

با امیران و زمامداران مسلمان در داخل اناتولی و بیرون از آن، به ویژه با دولت صفوی فارس یا ایران امروز.

 

 

مؤلفه های قوت، ریشه های

 فروپاشی  و روش عثمانیان در سلطنت

الف- عوامل اقتدار:

از آغاز قرن چهاردهم عیسوی (1300) که عثمان غازی بنیان دولت عثمانی را گذاشت و تا آغاز قرن هفدهم(1600)که آن دولت به عنوان بزرگترین امپراتوری وارد دوران انحطاط و زوال شد، عثمانی ها نه تنها در میدان جنگ بلکه در نظام حربی و ابزار جنگ و در نظام سیاسی و اجتماعی  موقعیت  بهتر و برتر  از  مسیحیان  اروپایی  داشتند.  نظام  و ادارۀ آنها  در  مناطق  مفتوحه  بهتر  از نظام  سیاسی  و اجتماعی  حاکمان  اروپایی  بود.

جامعۀ  مسیحی  به  خصوص  در نواحی  دور  از شهر ها  و مراکز  قدرت امپراتوری  بیزانس  و حاکمان بالکان  زیر  ستم   شهزادگان، حاکمان، ملاکان و  کلیساها  قرار داشتند.  حیات شان در  گرو  کار مضاعف  و مشقت بار بر  اراضی و مملوکات آنها بود.  مردم بار  سنگین  اختلاف  و کشمکش های  مداوم  حاکمان  محلی  را  با امپراتوری  و حکومت های مرکزی می کشیدند. اما تسلط  عثمانی ها بر  این وضع پایان میداد. اراضی قابل کشت ملاکان  و کلیساها به دولت تعلق  می گرفت  و  مردم از بیگاری و تحویل  زیاد  محصولات  رهایی  می یافتند.  در  عوض  سیستم  مالیاتی  را  که  حتا عثمانی ها  به نام  خراج  وضع  می کردند  بهتر از  آن  بود.  ناتوانی حاکمان اروپایی  در حوزه بالکان و در  قلمرو بیزانس در دفاع از  مناطق  و جوامع خودشان، عامل استقبال  عثمانی  ها  بود.  عثمانی ها اشراف  و حاکمان محل  و هم چنان کلیسا ها را که تابعیت  دولت عثمانی را می  پذیرفتند  داخل نظام  خود می ساختند  و امتیازات  پیشین آنها  را  در عرصۀ  تصرف بخشی  از  اراضی  و ملکیت های شان حفظ میکردند. انتقال  و  جابحایی  جنگجویان  و قبایل  مختلف  ترک  و ترکمن  به گسترش قلمرو دولت عثمانی  در مناطق  بیزانسی  و سرزمین های بالکان  انجامید.

عثمانی ها  در سده  های  نخستِ شکل گیری  دولت و  گسترش  قلمرو، از زاویۀ نظامی  صاحب ابتکار  بودند.  فرماندهی  مقتدر  و یکپارچه  ایجاد کردند.  لشکر عثمانی در واحدهای  مختلفِ  چون  غلامان سلطان، ینیچری ها (نیروهای پیاده که از اسیران مسیحی  انتخاب می شدند، اسلام  می آوردند  و برای  ورود به  ارتش  عثمانی  تربیه  می یافتند)،  سواره نظام و  غیره تنظیم  شد که  سلطان بر آنها تسلط  داشت.  به  نیروهای  امنیتی در داخل قلمرو دولت که از قطعاتی چون  سکبانها  و جلالی ها تشکیل   یافته  بودند  نیز  حاکم بود.  دولت عثمانی به تمام جنگ ها حتا  با رقیبان  و  دشمنان مسلمان  خویش  رنگ  و بوی دینی دادند  تا انگیزه و روحیۀ  نبرد  را در  لشکر خود  تقویت  کنند. تأکتیک  و ابزار نظامی  دولت  در این مراحل انکشاف داشت. دولت عثمانی در سدۀ پانزدهم و بسیاری  از سالهای  قرن  شانزدهم  عیسوی  به نیروی  برتر  بحری  در  مدیترانه  تبدیل شد، اما نتوانست  ابن  برتری را  حفظ  کند  و  از  اروپای مسیحی  در  تمام  عرصه های حیات عقب افتاد.

چرا؟ ................... ادامه

 

ب- ریشه های ضعف و فروپاشی:

1-  عقب ماندگی درعرصه علم و صنعت:

در اروپا، تحول علمی و تطور افکار رشد فزاینده می  یافت، اما  در  درون دولت عثمانی  و قلمرو عثمانی جمود علمی  و فکری و تحجر اندیشی  بود.  تمدن غرب  یا  تمدن اروپایی که  با   انقلاب صنعتی، فکری، علمی و اجتماعی  سیر  رو  به  رشد داشت  به  همان سرعت، اروپایی ها را  در  تمام عرصه های حیات سیاسی،  اجتماعی، اقتصادی، علمی و نظامی بسوی برتری و غلبه بر دولت عثمانی میبرد.  در دولت عثمانی تلاش  برای اصلاحات  به  ناکامی  می انجامید  و  هیچگونه نهضت روشنگرانه  نتوانست  اصلاحات و پیشرفت  را  نهادینه  و  پایدار  سازد.  در اوایل سده هژدهم  عیسوی که صنعت چاپ کتاب در اروپا رشد و رونق گرفت  در کشور عثمانی  به آن توجه نشد.  در سال 1742 عیسوی  یک  چاپ خانۀ  کتب علوم بشری  و  طبیعی که در استانبول  فعال شده  بود از سوی  علمای دینی  بسته  شد.  

تقابل در درون  دولت  و جامعه  پس از بازگشتِ افراد جوان  کشور عثمانی از  تعلیم و تحصیل  در کشورهای  اروپایی  بصورت فزاینده  بالا میگرفت. دانشجویان عثمانی  در دانشگاه های اروپایی  به شدت  تحت  تأثیر  پیشرفت های  اروپا  قرار  میگرفتند  و  در  بازگشت  با اندیشه های  تحول طلبی  و ملی  گرایانه  خواهان  تحول  در  کشور  خود می  شدند.  این  جریان  تحول طلب  و ملی گرا  به ویژه  در ارتش عثمانی  نفوذ گسترده  یافت  كه  به  یکی  از  عوامل  مهم  فروپاشی  امپراتوری  عثمانی  مبدل  شد.

 

2-  ناتوانی  فزاینده  در  عرصه اقتصاد:

دولت عثمانی  که  در سده های  اقتدار  بر  اروپای مسیحی  چیرگی داشت  و چند بار  دروازه های  "وین"  را  در  قلب  اروپا  کوبید،  با شروع  دورۀ ضعف  و انحطاط  در میدان  اقتصاد، از اروپای  مسیحی  عقب  افتاد. این  ناتوانی اقتصادی  که ناشی  از  پسمانی عثمانی ها  در عرصۀ علم  و صنعت  و میدان اداره  و سیاست  نسبت به اروپایی ها بود،  اقتصاد آنها  را  در وابستگی  به  اروپای در حال  پیشرفت  و  اقتدار  کشاند.  در اواخر  قرن  هژدهم  و سپس  قرن  نوزدهم  در  واقع  اقتصاد عثمانی چنان  ناتوان  و بیمار  شد  که اناتولی   به  بازار  فروش  تولیدات  اروپایی ها  مبدل  گردید.  به  همان حد مواد  خام  قلمرو  عثمانی  سیل وار  جذب  فابریکات  اروپایی  می شد. دولت عثمانی  در  واقع  به  یک  دولت  صادر  کنندۀ  مواد  خام  به اروپا  و  وارد کنندۀ تولیدات  صنعتی  اروپا  تبدیل  شد که  بصورت  فزاینده  تا  گلو  در  وام های  کلان  دول  اروپایی  غرق  می  شد.

 

3-  عدم توازن  میان  رشد جمعیت  و  پیشرفت  اقتصادی:

افزایش  جمعیت  و عدم تناسب آن با  زمین زراعتی  مشکل  دیگر بود  که  توقف  فتوحات  عثمانی  آنرا  به  بحران  تبدیل  کرد.  توقف فتوحات عثمانی  در  جنگ  با  اروپای  مسیحی  ده ها هزار نفر  از  لشکر عثمانی   را  بیکار  ساخت   که  بسیاری  آنها به  دسته های  رهزن   و شورشی  و  عامل  بی ثباتی   مبدل   شدند. در این اوضاع، بحران اقتصادی  و فقر  در کشور  عثمانی  تشدید  یافت.  تورم پولی  به  وجود  آمد،  قیمت ها  بالا  رفت،  سپاهیان  و  کارمندان  دولت  را  که  درآمد  ثابت  داشتند بیشتر  از  همه  متضرر  کرد.

 نظام سیاسی و اجتماعی  امپراتوری عثمانی  که  یک نظام  سنتی  و متمرکز  و  متکی  بر  قوای نظامی  و  جنگ بود  نتوانست  راه های  حل  این  بحران  را  در  یک  تفکر  و  عملکرد  جدید   ارائه  کند.  نکتۀ دیگر  این  بود  که موازی  با  تحول  و  پیشرفت علمی و سیاسی در  اروپا، جنبش های ناسیونالیستی  و استقلال  طلبانه  گسترش  یافت.  دولت عثمانی  به عنوان مسلمان و  تُرک  برای  آنها  دشمن  و  بیگانه  بود.  سپس این  ذهنیت و این  جنبش ها  در  درون جوامع  اسلامی  قلمرو  عثمانی  نیز  به  ظهور  رسید.

 

4-  تزلزل  و  بی نظمی  در  درون  نیروی  نظامی:

سلاطین عثمانی در مراحل رشد و اقتدار دولت  به ارتش  و جنگجویان  خود عنایت جدی  مبذول میداشتند.  به  آنها   امتیازات  خاص  چون تیول یا  اراضی  و املاک  و  حقوق  مستمری  میدادند  و نظارت  خود را  بر آنها حفظ  میکردند.  هر چند  بغاوت  و  شورش هایی  صورت می گرفت اما  به زودی  مهار  می شد. از  این رو ارتش عثمانی در  سه سدۀ نخست، ارتش با دسپلین،  با روحیه، آماده برای  نبرد  و دارای  انگیزه مادی  و معنوی بود.

در آخرین  سالهای  قرن شانزدهم عیسوی  و سده هفدهم که دولت عثمانی  به  جنگ  بقای اقتدار  خود در  اروپا  پرداخت،  نظام سیاسی  و اجتماعی  عثمانی  از  درون  بسوی  پوسیدگی   و  انحطاط   رفت.  ریشه ها  و عوامل  این  ضعف  و  پوسیدگی  عبارت  بود  از:

کاهش تسلط  و اقتدار  سلاطین  و خلفای عثمانی   بر  تمام  بخش های  نظامی  و  ملکی دولت.  

ضعف فزاینده دولت عثمانی  در جنگ های  قرن  هفدهم   که توقف  پیشروی عثمانی ها  را  در  قبال  داشت،  سلطان و لشکر را از  غنایم فتوحات  محروم  کرد.

 تضعیف اقتدار سلاطین   ناشی  از  بی کفایتی  و  فساد آنها   و ناشی  از اُفت  بودجه  و  هزینه های  نظامی  موجب  بغاوت  و   شورش   در  درون  لشکر  و حکومت های ولایات شد.  ارتش دولت عثمانی که بدنۀ اصلی آن را سواره نظام  تیماری (صاحب اراضی و ملکیت)، ینیچری ها و غلامان دوسیرمه  تشکیل  میداد  بسوی فروپاشی  رفت.  در  قرن هفدهم  که ضعف  و انحطاط  دولت عثمانی  آغاز  یافت،  نیروهای  مسلح  هر کدام  در  عقب امیران  و  شاهزادگان  سرکش   و  مدعی  سلطنت   قرار  می گرفتند.  

 

 

5-  عقب ماندگی  در عرصه  تخنیک  و تأکتیک  نظامی:

یکی از عوامل  پیروزی  سلطان محمد فاتح در تصرف  قسطنطنیه  به  برتری  نظامی وی  در هر دو عرصۀ  تخنیک  و تأکیتک  بر میگشت.  سپس عثمانیها  این  برتری  را  تا  سده شانزدهم  حفظ  کردند  و  حتا   به نیروی  برتر بحری  در  آبهای  مدیترانه  تبدیل  شدند. اما  وقتی  در  تخنیک  و  تأکتیک  نظامی  از  رقیبان  و دشمنان اروپایی  شان عقب افتادند  در  مسیر  انحطاط  قرار  گرفتند.  از همین  رو  تبعات  جنگ عثمانی ها  در  سده هفدهم عیسوی  در جهت بقای  اقتدار آنها  در  اروپا  پیامد  معکوس  بار آورد.  برغم  آنکه  دولت  عثمانی  در  این  جنگ  ها   گاهی  پیروزی  داشت؛  اما  برتری  رو   به افزایش  رقیبان  و دشمنان اروپایی آنها  در  هر  دو عرصۀ  تأکتیک  و  تخنیک  نظامی   جلو  این  پیروزی ها   را  میگرفت  و   شکست  را   بر آنها  تحمیل  میکرد.

 

6-  ضعف  و  ناتوانی  های  فرهنگی  و  علمی:

امپراتوری  و  خلافت  عثمانی  نتوانست  تمدن اسلامی را در  عرصه انکشاف علوم انسانی و طبیعی متحول کند. عثمانی ها هیچگونه  مراکز  توسعه  و  گسترش  علوم  انسانی  و  طبیعی را که  در  زمان  خلافت  هارون  و پسرش  مامون عباسی  با  ایجاد  دارالترجمه ها  شکل  گرفت،  بوجود  نیاوردند.

اقتدار دولت عثمانی در  قرن   15 و 16 عیسوی  به عنوان   نیروی   مسلط آسیا-اروپا  در خشکی  و بحر  ناشی  از  پیشرفت آنها  در  عرصه های  مختلف اقتصادی،  نظامی  و سیاسی بود.  اما  به توسعه  و گسترش  دانش  علوم  طبیعی  و  انسانی بمثابۀ  یک تمدن  عظیمی  که  اقتدار  و  برتری  آنها را  تضمین  کند،  اعتنایی نکردند.  هر چند  سلاطین  عثمانی  پس  از  انقلاب  فرانسه  گام هایی  را  در  تأثیر پذیری  از  این انقلاب  برداشتند  تا  دولت  را حد اقل  در عرصه نظامی  به سبک  اروپا متحول کنند و شماری  از  شاهان عثمانی   دست   به  اصلاحاتی  زدند  که  بیشتر  نافرجام   باقی  ماند.

البته توجه  و پیشرفت عثمانی ها  در  حوزۀ هنر معماری  قابل ملاحظه بود.  از معماری های دوران عثمانی  میتوان  به اعمار مساجد، مدارس  و کاخ های سلطنتی  و دولتی اشاره کرد.  بخصوص آنها با ایجاد مساجد  و کاخ های با شکوه، پیشرفت این هنر را به اوج خود رساندند.

 سلاطین عثمانی در عرصۀ زبان   به  تدریج  به خصوص  پس از سلطنت محمد فاتح، زبان ترکی را به جای زبان فارسی، زبان رسمی  و ادبی  ساختند.  هر چند در سلطنت مذکور  زبان فارسی  همچنان زبان رسمی  و دولتی  امپراتوری  باقی ماند. گفته می شود که سلطان محمد فاتح  وقتی  به  پایتخت  امپراتوری  روم شرقی  دست یافت  و  داخل کاخ  امپرتوری  در شهر قسطنطنیه  شد  این شعر  فارسی  را  زمزمه  میکرد:

بوم  نوبت  میزند  بر  طارم  افراسیاب

پرده  داری  میکند در قصر  قیصر  عنکبوت

 

در آغاز سلطنت  عثمانیان زبان رسمی، زبان فارسی بود.  نامه های  شاهان عثمانی  به فارسی نگاشته می شد  و  برخی  از  سلاطین عثمانی  چون سلطان سلیم  و  سلطان سلیمان  به فارسی  شعر  می سرودند.  کتاب هایی  در مورد  تاریخ  و لغت  به فارسی  چاپ شد.  پس  از گسترش  امپراتوری  عثمانی  زبان فارسی  از رونق  افتاد.

 

 

7-  فساد  سیاسی  و  مدیریتی:

در  آغاز شکل گیری امپراتوری عثمانی و پیشروی بسوی اروپا نظام و اداره آنها برای اروپایی ها بهتر از نظام و ادارۀ  امپراتوری بیزانس، حاکمان محلی  و کلیسا بود. اما سپس نظام عثمانی از درون دچار  فساد  شد.

 زمامداران عثمانی  پس  از دوسدۀ نخست امپراتوری  بسوی فساد  سیاسی و مدیریتی  رفتند.  سلاطین و حاکمان عثمانی  دچار انحطاط  دینی  و اخلاقی  شدند. خوشگذرانی، بی عدالتی، تبعیض،  بیداد،  چپاول  و دستبرد  بیت المال  و .......... دامن آنها را آلوده ساخت. دیگر  آن سادگی  دوران اولیه  و اراده  و  ایمانی  که  موجب  فداکاری  دولتمردان  عثمانی  با انگیزۀ دینی  می  شد   از  میان  رفت.

در اواخر  سلطنت سلیمان قانونی  انحطاط  اقتدار  عثمانیها  آغاز یافته  بود.  سلطان سلیمان  از  شرکت  در  مجالس  شورای  دولتی  امتناع  می ورزید  و جانشینان  او  به  چنین  مجالسی  اهمیت  نمیدادند.  معیار توظیف  به مقام  دولتی  از کار دانی   و شایستگی  به تملق گویی  و  دخالت زنان  و  مردان  متنفذ  حرم سراها  تغییر  یافت.  قدرت  اصلی  سلطان عثمانی  حتا   کمتر  در  دست  وزیران  بل  بیشتر  در  دست حرم سرا های  سلطانی  پر  از  زن  و  کنیز  انتقال  یافت.

در اواخر  سدۀ شانزدهم  عیسوی  شراب نوشی  و  عیاشی  عام شد.  در سال 1603 عیسوی  سلطان احمد اول  مصرف  دخانیات  را   که  از سوی  علمای  دینی قدغن  شده بود آزاد گذاشت.  در استانبول  مزاح  یا جوکی  از نوشیدن  مشروبات  الکولی  رواج  یافته  بود  که  مردم  با  هم  می گفتند:

 چه کسی  امروز  پول  شراب  ما  را  می دهد؟  مفتی،  قاضی  یا  خلیفه؟

 

 رفتار و روش  رهبری  سلاطین  عثمانی:

الف رسم  برادر  کُشی:

امیران  و شاهان عثمانی  برغم آنکه  بنیاد  شهرت   و اقتدار خود را بر غزا  و جهاد غرض  انتشار اسلام  و  جنگ  با

نامسلمانان  گذاشتند، اما در جهت تحکیم  قدرت از  ریختن خون مسلمانان و حتا قتل برادارن  خود دریغ  نکردند.  رسم برادر کُشی  را  در سلطنت عثمانی  نخست سلطان بایزید اول در 1389 عیسوی  مروج ساخت. او برادران خود را به  قتل  رساند  تا  برادر  مدعی  سلطنت نداشته  باشد.  پس از  او نواسه اش  سلطان مراد دوم  با  برادر  و کاکایش  جنگید  و آنها  را  بعد از  اسارت،  گردن  زد.  سلطان محمد دوم  سلطان فاتح  پایتخت امپراتوری روم شرقی  که در دنیای اسلام  پرآوازه  و  محبوب  شد، سلطنت را با  قتل برادر کوچکش آغاز  کرد. او سپس  قتل برادران شاه  را  توسط شاه  بنام برادران باغی  به بهانۀ استقرار  نظم  و آرامش  وارد قانون نامۀ  دولتی  ساخت.  سلطان سلیم یاوز  در  نخستین سال سلطنتش (1512عیسوی)  برادر زاده هایش  و یکسال بعد  برادرانش احمد  و  کورکوت  را به قتل رساند.  او در ششمین  سال  سلطنت  لقب  خلیفۀ مسلمانان  را بر خود  نهاد.

هر چند در  سده های بعدی رسم برادر کُشی  میان  شاهان  عثمانی  متروک  شد  و جانشینی  پسران  بزرگ  در  تخت سلطنت  رواج  یافت،  اما جای آنرا منازعۀ خونین قدرت  میان  پسران سلطان  گرفت.

 

ب زنبارگی و مطلق العنانی:

سلاطین عثمانی از لحاظ رفتار و سجایا در مسند  سلطنت  برغم تشابهات زیاد،  تفاوت های  زیادی هم داشتند.  برخی تندخو، مستبد  و  خون ریز،  شماری عادل، با عاطفه،  نرم خوی و اهل  مدارا، عده ای  خوشگذران  و فاسد  بودند؛ هر چند  خوشگذارنی و لذت از  زنان  و کنیزان  حرمسرا  را شاید بسیاری  از سلاطین عثمانی  داشتند.  زنان حرم سراهای  سلطان  از سرزمین های  مختلف  دنیا  بودند:  از  زنان  چشم آبی  و  موطلایی  اروپا  تا چشم تنگ های چینی  و  مغولی  و  تا  زیبا رویان فارس، خراسان  و  خوبان فراررودی،  شاماتی  و  مراکشی.  در  درون حرام  سراها  غلامان  و خواجگان  بسیاری  از  طبقۀ ذکور  به خدمت  گرفته  می شد  که  حتا  قبل  از  ورود  به کاخ های سلاطین،  قوای  مردانگی  شانرا  مضمحل  می کردند.

پادشاهان عثمانی  در سده های نخست،  قدرت مطلق العنان  داشتند.  نه تنها  در  امور نظامی  صاحب اختیار تام  بودند،  بلکه  در اداره جامعه  و  تسلط  بر منابع  حیات  اقتصادی  مردم  از  صلاحیت مطلق  بر خوردار  بودند.  اراضی  قابل  کشت، چراگاه ها  و  علفزارها  به  استثنای  ملکیت  نهادهای  دینی به عنوان موقوفات  همه دارایی  و ملکیت  مطلق  سلطان  شمرده  می  شد.

 

 

ج دولت  دنیوی  یا  دینی؟

دولت عثمانی  برغم هویتِ  به  ظاهر ملهم  از  مشروعیت  دینی  در واقع  یک  دولت دنیوی  نیمه سکولار بود.  شیخ الاسلام  که ارشد ترین  مقام دینی و  مذهبی  در خلافت اسلامی عثمانی ها  قرار داشت  زیر دست شاهان  عثمانی  و در خدمت آنها  بود. سلاطین عثمانی  سیاست خارجی  خود را در بسا  موارد  نه در همسویی  با شریعت اسلامی  بل در انطباق  با منافع خود  تدوین و تنظیم  می کردند.

سلاطین عثمانی  جنگ های  مداوم  خود را  با  مسیحیان   اروپایی  به  خصوص  در حوزه بالکان  جهاد و غزا  در  جهت  انتشار  اسلام  می خواندند، اما  پس  از  تسخیر  قلمرو مسیحیان  و تابعیت شان  فشاری  بر آنها  بمنظور  پذیرش  اسلام  اِعمال  نمی  کردند.  مسلم  بود  که مسلمان شدن  جوامع مسیحی،  دولت عثمانی  را از  دسترسی  به جزیه  و  خراج  محروم  می ساخت.  هر چند عثمانی ها  با اخذ  مالیات  سرانه  یا دو سیرمه  شماری از  فرزندان  ذکور مسیحیان  بالکان  را وارد  نیروی  نظامی  می ساختند و آنها  را مسلمان  تربیه  می کردند.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

غلام عباس 23.02.2024 - 20:54

 سلجوقیان ترک بودند ولی عثمانی ها که زیر پرچم سلطان علاءالدین کیقباد می‌جنگیدند ترکمن بودند. ترکها خیلی حکومت کردند که حتی حضرت محمد مصطفی ص فرموده بود که زبان ترکی را یاد بگیرید که اینها حکومت داری خواهند داشت.

فرزند اسلام: رحمتی22.01.2024 - 08:55

 درتاریخ همیشه دروغ بوده وخواهد بودواین برمیگرده به نژاد پرستی اقوام وزبان مختلف.ولی در رابطه با اسلام فرقی نمیکنه. عرب. فارس. کرد.ترکمن .ترک.بلوچ.افغان.یا هر ملیتی باشه که پرچم دار اسلام باشه ودر این مورد سلجوقی با عثمانی پرچمدار اسلام بودن بعد از اونهاهم دولتهای دیگه هستن که اسلام رو پابر جا حفض کردند واین یک چرخه دنیوی است.

مصطفی 03.01.2024 - 13:22

 خداوند همگی شونو بیامرزه

علی افغان 23.12.2023 - 06:55

 جزاک الله واقعا عثمان خان یک قهرمان بود خدا راحمتش کند

رضا01.11.2023 - 19:59

 ای ماشاالله ای ماشاالله شیر مرد

فضل اله 27.09.2023 - 08:01

 به نظر من ای کاش امپراتوری عثمانی کل ایران و افغانستان و قزاقستان و ترکمنستان را هم شامل میشد و اونوقت وحدتی عظیم مثل روسیه و یا USA داشتیم ولی غرب و روسیه که دشمن ماها هستند و خواهند بودبا نیرنگ و حقه و سیاسیتهایشان دایما صفوی و افشار را با عثمانی وارد جنگ میکردند که نتیجه اش ضعیف شدن این دو و قوی شدن روسیه و انگلیس شد و این بزرگترین گولی بود که صفویه و افشار و عثمانی خوردند و باعث شدند هر دو ما همواره ضعیف و روسیه و انگلیس قوی شوند

مهدی 28.09.2023 - 03:45

 سلام عثمان بیگ یا عثمان خان فرزند ارطغرل.از طرف مادرش سلجوقی بود و لز طرف مدر قایی یا کاهی بود ب هر خال پادشاه بزرگی بود من خیلی دوس دارم و ممنون از تاریخ نویسان ک این مطالب و تاریخ ب ما نشان دادن

سلطان محمود30.08.2023 - 09:01

 پیش به سوی اتحاد

شمس تبریز05.09.2023 - 17:12

 تردیدی نیست که تاریخ خاورمیانه و آسیای مرکزی بعد از میانه های حاکمیت عباسیان، سرشار از شجاعـت، سلطنت، تدبیر و جهانداری ترکان است.ترکان حکومت و کشورگشایی و کشور داری کردند، فارس ها به شعر و شاعری مشغول بودند و عربها در دوره ای به طلب علم. برای همین بود که در سراسر جهان اسلام از هند گورکانی تا مصر مملوکی، ترکی زبان شاهان بود، فارسی زبان شاعران و عربی زبان علما. مولانای رومی شعرش را بفارسی می نویسد، بوعلی سینا یافته های علمیش را به عربی و بابرشاه گورکانی توزوک خود (که قوانین کشور داری است) به ترکی می نگارد. حیف از این همه همدلی در جهان اسلام که توسط غربی ها به بازی گرفته شده است و توسط برخی خودی های فاشیست دامن زده میشود. چرا از گفتن اینکه قزلباشان صفوی ترک بودند ولی بیشترین خدمت را به فرهنگ ایرانی کردند واهمه دارید. ایران نه از آن فارس است و نه از آن ترک. ایران ماحصل همنشینی و همدلی ترک و فارس و دیگر اقوام ساکن در این سرزمین است.

فضل الحق 16.08.2023 - 06:26

 افتخار ما هست سلجوقی ها عثمانی ها
یاشه سین ترکمن
ترک نه ترکمن بودن

احسان آرزومند23.07.2023 - 02:02

 این تاریخ کلی گویی هست و نتیجه گیری جایز نیست
هر حاکم عثمانی باید جدا بررسی بشه و مفصل تر تا بشه نتیجه گیری کرد
به هر حال ممنون

شکاری22.07.2023 - 06:14

 ببخشید کجای صفويان فارس بودند.متاسفم به افکار فاشیستی تان (به ویژه با دولت صفوی فارس یا ایران امروز.)

احسان15.06.2023 - 23:32

 عثمان خان فیلمش خیلی خوبه نگاه کنید

یاسر محمودی27.06.2023 - 04:47

 سلام ممنون از مطالب خوبتون

شهرام 28.06.2023 - 17:39

 من‌فقط در عجبم از این کسانی که قبطه دولت عثمانی رو میخورن با اینکه میدونن عثمانی غارتگر و خونریز بوده و اگه اشتباه نکنم نزدیک ۱۱ بار به ایران حمله کرده که جنگ چالدران معروفترینش هست که اگه رشادت‌های شاه اسماعیل صفوی و سربازانش نبود معلوم نبود چی می‌شد و در آخر دوستانی که خودشون رو آذری نمیدونن و ترک صدا میکنن بدونن ما آذری های اصیل یک وجب خاک از ایران به ترک‌ها ندادیم و نمیدیم

نادر29.06.2023 - 18:34

 هر چه حق است پیس اید و ظلم هیچ وقت در هیچ کجای جهان پایدار نخواهد ماند

ماهان17.06.2023 - 06:50

 واقعا لذت بردم.هنوز به اینده اسلام و مسلمانان امیدوارم

قشقای11.05.2023 - 23:30

 معتبرترین ومستندترین قوم قایی درایران ایل قشقایی است.هنوزم سرودمعروف گرجستان بین قشقاییهارواج داره. یک ترانه حماسی است. دوم عارم وتامغای قبیله قاییlYlروی سنگ قبرهامون حک میکنیم.توگوگل هم سرچ کنیدمیاره. سوم ماهنوزم به روستا میگی عوبا، در صورتیکه اذربایجانیها میگن کند. افتخار میکنم به قایی بودنم

امیرعلی عظیمی25.04.2023 - 21:57

 اصلا خیلی عالی در طول تاریخ بهترین،باعدالت ترین،با قدرتمندترین. حکومت عثمانی است. به عثمانی ها پادشاه مسلمانان نامیده می‌شود. من باور دارم اردغان هم از راه عثمانی ها میره.

محمدرضا13.04.2023 - 15:56

 خیلی عالی بود.اما محمد الپ ارسلان ترکمن بوده.یکی از طوایف ایران بزرگ.ک این جمهوری اسهالی همه رو نابود کرد.. حتی پرچم ایران رو هم عوض کرد.. جالبه بدونین ترکیه بیشتر ادم ها بزرگ ایران رو از خودشون میدونن .. اینجاس ک ادم زورش میگریه ک چه راحت کشورش نادیده گرفته میشه‌‌‌

Ramin6419.04.2023 - 20:29

 سلام دوستان مشخصا تاریخ در خیلی جاها تحریف و تغییر داشته و خیلی جاها به نفع دولتها و نویسندگان نوشته شده است ترکیه تشکیل شده از اذری وترک وترکمن و همینطور مردمان روم واروپای شرقی است

مهدی14.04.2023 - 16:56

 ببنید من خودم از نسل سلجوقیان هستم سلجوقی وعثمانی تورکمان بودن نه تورکمن به ترک هایی که مسلمان شده بودن تورکمان میگفتن وهیچ ربطی به تورکمن امروزی ندارن

کازمی23.03.2023 - 20:59

 بابا اینا ترکمن هستد چرا میگید ارطغرل ترک بوده نه نبوده ترکمن بوده ترکمن همیشه شمشیر به دست آمادست که به جنگ با کافر بعد میاد میگید ترک بوده اینا ترکمن هستد ترکمن نه ترک ما از زمان حضرت اسمائیل بودیم ما قدمتمان بالاست ما ترکمن ها شجاع و دلیرر بودیم تمام خدا جواب تونو بده ما ترکمن هستیم فقط از خدا میتر سیم نه از بندش تمام

محمد هارون درویش 17.03.2023 - 04:04

 جزاك الله. عالي بود، بر معلوماتم افزوده شد، ولی بعضی جا ها سوء تفاهم شده بود.

یاشار24.02.2023 - 13:41

 مقاله مفیدی بود 1-اولاآناتولی از حداقل چهار هزار سال پیش از سلجوقیان ترک نشین بودند ولی تا پیشروی سلجوقیان تحت لوای بیزانس بودند 2- طیفه قایی از ترکمن های شرق دریای خزر بودند که با سپاه سلجوقی به شرق آناتولی رفتند وبعنوان مرزبان وجنگجو در محل ماندند 3-دولت یا خلافت عثمانی با اتکا به تصوف به قدرت رسیدند مانند صفویه ایران 4- بله خلفای نخستین عثمانی بزبان فارسی ککاتبه میکردند بعدا برای خودشان دیوان اداری بروش ایرانیان ولی بزبان ترکی وعربی بوجود آوردند 5-علت سقوط عثمانی دول غربی بودند وسلطان عبدالحمید متوجه شد ولی موفق نشد

ترکمن صحرا 07.01.2023 - 00:33

 سلجوقیان و عثمانیان ترکمن بودن نه ترک برین بیشتر تحقیق کنین

مصیب 08.01.2023 - 01:05

 خیلی خوب نوشتید عثمانی ها یک دولت ب خدا شناس و عدالت بود مردم اون زمان با رضایت کامل بودن وزرای اهل سنت یک دولت بزرگ بود هرروز کافرهای زیادی مسلمان شدن و با استقلال زندگی میکردن

کنجکاو20.01.2023 - 20:56

 ببخشید میشه بگید اول سلطان ملکشاه بوده یا عثمان خان؟ مگه الپ ارسلان و حکومت سلجوقی تو ایران نبوده؟پس چرا عثمانیان تو ترکیهه بودن؟؟؟؟عثمان خان مگه ادامه همون سلجوقیان نبوووده؟؟؟

iraj28.01.2023 - 09:10

 هر چقدر هم بگیم بازم کمه از دلاوری و شجاعت عثمان خان

احد09.12.2022 - 12:58

 باعث بسی افتخار است .سپاس از تاریخ نگاران همه اعصار.

هوشنگ بارکزی15.12.2022 - 18:54

 بسیار عالی بود

بلال بلوچ13.11.2022 - 02:26

 افتخار به ترک ها می کنم که بهترین و ماهر ترین ادم های تدر جهان هستند و هیچ کس به جز خداوند نمی تواند انها را شکست بدهد

محسن حاجی زاده25.11.2022 - 22:13

 ایکاش میشد سریالهایی از تاریخ سراسر افتخار ایران و پادشاهان و سرداران نامیشان ساخته میشد تا اینچنین عاشق و واله تاریخ ترک ها نباشیم. افسوس و هزاران افسوس

یوسف16.07.2022 - 12:55

 علت اصلی شکست عثمانی افکار ارتجاعی فساد دیکتاتوری بروز نبودن نبود شفافیت و مخالفت با نخبگان و مردم بود که هم اکنون کشور دینی ما هم افکار ارتجاعی دینی را دنبال می‌کند و با نخبگان و مردم میجنگد

عزت‌الله نثاری 13.05.2022 - 20:56

 چرا از نام دشمنان عثمان استفاده نمیشه یا تاریخ جنگ که کدام وقت رخ داده

آیدین 28.05.2022 - 08:01

 چرا عنوانین اشخاص برجسته رو عوض میکنید،،کجا امیر عثمان یا عثمان خان خطاب شده،،،آدم فکر میکنه یه شخص دیگه است،،برا مثال انگار کریم خان زند رو سلطان کریم یا امیر کریم بنویسیم کی در نگاه اول فکر میکنه که منظور کریم خان هست،،،عثمان بیگ ،فرزند ارطغرل بگ ،،

محمد یوسف زمانی 12.04.2022 - 21:49

 در میان خلفای عثمانی قطعا سلطان عثمان ( بنیانگذار )، سلطان محمد فاتح ( فاتح استانبول ) و سلطان سلیمان قانونی جز بزرگترین سلاطین بودند اما به نظر من واقعا اگر همه جوانب را در نظر بگیریم بزرگترین سلطان عثمانی سلطان عبدالحمید دوم بود کسی که در دوران انحطاط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پرتلاطم این امپراطوری به خلافت رسید ( 1293 هجری قمری برابر با 1876 میلادی ) و از طرفی در دورانی حکومت کرد که لیبرال ها و یهودیها سودای فروپاشی این خلافت را داشتند تا به خیال خودشان اسلام را نابود کنند. در میان تمام خلفای تاریخ اسلام از خلفای راشدین به بعد بر روی هیچکس به اندازه سلطان عبدالحیمد دوم فشار از همه جهت وارد نشد ولی او به واسطه هوش بالای سیاسی، ادامه دادن راه پیامبر و داشتن زندگی ساده و به دور از تجملات بشترین طول عمر خلافت (34 سال ) پس از سلطان سلیمان قانونی را داشت و وضعیت امپراطوری عثمانی را تا حد زیادی سامان بخشید هرچند که در نهایت به شکل ناجوانمردانه و مظلومانه ای از خلافت برکنار شد و به حقیقت که لقب خلیفه مظلوم برازنده اوست کسی که تقریبا تمام اطرافیانش و تمام کسانی که به نام آزادی غربی فریب خورده بودند در حق او جفا کردند. فیلم های قیام ارطغرل و قیام عثمان بسیار فیلم های آموزدنده و خوبی هستند اما به دوستان پیشنهاد می کنم حتما فیلم پایتخت عبدالحمید را هم ببینند.

فرهاد 07.04.2022 - 14:57

 بقول یکی از دوستان اگر به اصالت باشه ایرانیان هستند که قدمت ۵ هزار ساله دارن ..و اگر به عزت و شرافت دینی هم باشد ،ترکها در هیچ کجای روایات آخرالزمان تشریف ندارند ...اما بطور کل هر قوم و نژادی که پایبند به اصول و سنن پیامبر و اهل بیت علیهما السلام باشند قابل ستایش و احترام هستندحتی اگر مسلمان نباشند اما در عمل انسان باشند....ضمنا اون فیلم‌هایی که اشاره کردید ساخته ی دست خود ترکهاست و میتونه اغراق آمیز باشه

مسعود03.03.2022 - 11:39

 عادلترین حکومت تاریخ عثمانی ها بودند چون همه اقوام در زیر پرچم عثمانی ها کنار یکدیگر زندگی میکردند

اسلام حقیقی16.01.2022 - 11:27

 به نظرم دولت عثمانی با تمام کمبودهایی که داشت برخی از خلفای آن حقیقتا خلفای راستین پس از پیامبر بودند و به مسلمانان خدمات زیادی کردند. به نظر بنده حقیر ما مسلمانان باید نگاه وسیع تری به مسائل داشته باشیم و تنها دوره انحطاط امپراطوری عثمانی را نبینیم. پس از حمله مغول ها به سرزمین های اسلامی و سقوط همزمان سه امپراطوری اسلامی در قرون 6 و 7 هجری قمری یعنی امپراطوری های عباسیان، ایوبیان و سلجوقیان جهان اسلام در آن مقطع با خطر بسیار بزرگی یعنی فروپاشی کامل خلافت اسلامی مواجه شد ولی شکر که پس از آن ترکان عثمانی قدرتمندترین خلافت تاریخ اسلامی را بنا کردند و تا قرن بیستم میلادی با تمام کمبودهایشان باز هم جهان اسلام را از خطرات زیادی نجات دادند خطراتی که ما امروزه آنها را می بینیم از جمله تفرقه شدید، برادرکشی ها و تجزیه جهان اسلام.
برای قرنها امپراطوری های ظالم مثل بریتانیا، اسپانیا و پرتغال از تمام نقاط جهان برده می گرفتند و کشورها را استعمار می کردند اما به لطف خلافت عثمانی ها منطقه ما تا قرن اخیر از این گزندها در امان ماند.
جدا از موارد گفته شده خلافت های ایوبیان که به دست کردها بود و سلجوقیان و عثمانی ها که به دست ترک ها بود نکته مهمی را نشان داد و آن اینکه اسلام یک دین فراملی و جهانی است و هرکس که راه و روش پیامبر را در پیش گیرد می تواند سردمدار جهان اسلام باشد.

اسلام حقیقی16.01.2022 - 11:39

 در میان خلفای عثمانی قطعا سلطان عثمان ( بنیانگذار )، سلطان محمد فاتح ( فاتح استانبول ) و سلطان سلیمان قانونی جز بزرگترین سلاطین بودند اما به نظر من واقعا اگر همه جوانب را در نظر بگیریم بزرگترین سلطان عثمانی سلطان عبدالحمید دوم بود کسی که در دوران انحطاط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پرتلاطم این امپراطوری به خلافت رسید ( 1293 هجری قمری برابر با 1876 میلادی ) و از طرفی در دورانی حکومت کرد که لیبرال ها و یهودیها سودای فروپاشی این خلافت را داشتند تا به خیال خودشان اسلام را نابود کنند. در میان تمام خلفای تاریخ اسلام از خلفای راشدین به بعد بر روی هیچکس به اندازه سلطان عبدالحیمد دوم فشار از همه جهت وارد نشد ولی او به واسطه هوش بالای سیاسی، ادامه دادن راه پیامبر و داشتن زندگی ساده و به دور از تجملات بشترین طول عمر خلافت (34 سال ) پس از سلطان سلیمان قانونی را داشت و وضعیت امپراطوری عثمانی را تا حد زیادی سامان بخشید هرچند که در نهایت به شکل ناجوانمردانه و مظلومانه ای از خلافت برکنار شد و به حقیقت که لقب خلیفه مظلوم برازنده اوست کسی که تقریبا تمام اطرافیانش و تمام کسانی که به نام آزادی غربی فریب خورده بودند در حق او جفا کردند. فیلم های قیام ارطغرل و قیام عثمان بسیار فیلم های آموزدنده و خوبی هستند اما به دوستان پیشنهاد می کنم حتما فیلم پایتخت عبدالحمید را هم ببینند.

علی اکبر گازرانی18.12.2021 - 03:44

 بسیار اموزنده و مفید بود.سپاس از تلاش و غیر مغرضانه بودن مطالب بالا.سریال ارطغرل را بارها مشاهده کردم و همچنین سریال عثمان و الپ ارسلانو ..متاسفانه خمیر مایه این فیلمها مملو از تفکرات پان ترکیسم و تسلط ترکها بر جهان است طبق نظر مستقیم ارطغرل و بخصوص عثمان غازی.البته این تفکران شدیدا ناسیونالیستی در اکثر اقوام جهان وجود دارد حتا ایرانیان نیز از این ضعف و باریک بینی تفکر مستثنا نیستند.نکته ضعف دوم در این فیلمها محور قراردادن مذهب در جنبش اسقلال طلبانه ترکمنها و ترکها می باشد.گرچه شعار عثمان ازادی،اسقلال است اما تکیه بر این شعار و مادیت بخشیدن به انها خیلی کمتر مشاهده می گردد.بهر صورت بنده از شما و بخصوص سازنده این فیلمها اقای محمد بزداغ کمال تشکر را دارم.برقرار باشید و همینطور مطالب مهم را ارایه فرمایید

سجاد15.12.2021 - 21:24

 دوستان برید دوفیلم قیام ارطغرل و قیام عثمان رو ببینید هم تاریخ رو میدونید هم کییف میکنید

بهرام برومند 22.10.2021 - 15:01

 تشکر خیلی عالی بود و همچنان تشکری میکنم از نویسنده ومترجم اش بابت زحمات شان

وحید09.09.2021 - 12:45

 خیلی خیلی عالی ممنون از زحمات فراوان شماسپاس

alimardani02.09.2021 - 00:19

 عالی بود

علی سالاری01.07.2021 - 21:45

 عالی دمتم گرم

سعید عثمانی 30.06.2021 - 11:34

 خیلی عالی بود مرسی

ذوالقرنین (خراسانی)28.03.2021 - 06:39

 جزاک الله خیره: با عرض سلام خدمت نویسنده عزیز و خوانندگان گرامی خوب اره همه ما تناقض داریم و هیچ کدام مان بدون تناقض نیستم. خوب خلافت عثمانی ها هم بعد ها دچار فتنه شد؛ از خوش گذارانی با زنان حرمسرا گرفته تا برادر کشی و منفعت بینی و دوری از احکام الهی و جا گرفتن جاسوس های یهودی و مسیحی در‌دولت عثمانی سبب فروپاشی و سر انجام نابودی این دولت گردید

رامین سیدرضايی 18.05.2021 - 22:14

 در جایی نوشتیدحکومت صفوی فارس. چرا دروغ وتحریف. مگر صفویها ترک نبودند.

طارانی06.05.2021 - 14:48

 من الان فیلم ارطغرل را ازشبکه اذربایجان میبینم باید قبول اسلام ومذهب خیلی به حکومتها ازجمله حکومتهای متطقه لطمه زده چون به خرافات میبرد دومین ضربه مذهب جنگ شیعه وسنی است که به طریقی صفویان آغازگر این مسئله است وکلا در تمامی حکومتها بنیانگذار ونسلهای اولیه ان بسیار مقتدر ولی نسلهای بعدی به فساد وخوشگذرانی رو اوردند هرچه هست ایران وقومیتهای ان ریشه فرهنگی مشترک وغنی دارند واز ان بطریق مثبت استفاده کنند ونه بعنوان تفرقه مثلا مولوی متعلق به همه قومها وکشورهای منطقه ترک وفارس است با تشکر طارانی

شادخت24.04.2021 - 03:57

 تشكر از زحمت هايتان

سید حسیب عرب زاده29.04.2021 - 06:40

 دولت عثمانی با تمام خوبی وبیدش حکومت یا بهتره بگم خلافتی وفادار به اسلام بود کاری ندارم ولی به هر حال من عاشق سلطان محمد فاتح هستم شخسی که بشارت پیامبر را بجا کرد

mahdi23.02.2021 - 12:14

 اورخان اول پسر عثمان را به عنوان دومین سلطان عثمانی از قلم انداختید

فضل الرحمن محمدی12.02.2021 - 16:21

 به نظر من نویسنده فراموش کرده چقدر خوبی ها را خلافت عثمانی به امت مسلمه محیا کرده است ولی افسوس که منابع این نویسنده ها از غرب است یا از کسانی است که متاثر از غرب هستند، لطفا در باره تاریخ قضاوت درست کنید و گرنه تاریخ در باره شما قضاوت خواهد کرد.

اکبر05.02.2021 - 06:26

 برید قیام ارطغرل و قیام عثمان رو ببینید بفهمید حقیقت چیه اینا یه مشت اکاذیب نوشتن که حقیقت نداره

naeema30.01.2021 - 09:13

 من یه سوالی داشتم که(نقش مصطفی کمال اتاترک در شکست خلافت عثمانی؟ لطفا جواب بدین ضرور است ممنون تونن میشم

محمود04.12.2020 - 06:10

 با سلام بلاخره هرکه آمدعمارتی نو ساخت رفت و منزل به دیگری واگذاشت ابتدا بنام دین و حدا بعد خودخواهی و نفسانیات وپوچی از درون و نابودی تا زمانی که عالمان واقعی کار جهان اسلام را دست نگیرند این آزمون و خطاها ادامه خواهد داشت یک نظامی شاه میشه بعد به فرزندانش شک میکند شروع به جنایت این فرد لایق این مقام نیست که این وضغ پیش میاد باید یک سیستم صحیح شخص اول گزینش کند و برای اداره کشور برنامه صحیح بدهد میگند وقتی خاتمی در انتخابات1376 برنده شد اقای باهنر و... برای تبریک گویی رفتند پیشش و باهنر ازش پرسیذ برنامه تون چیست ؟ او هم گفتچه برنامه ای مگر من میدانستم برنده میشم! این یعنی اداره کشور دست بقال باشه یا وزیر فرق ندارد چون هردو هیج برنامه ای ندارند برحسب تصادف یکی رییس جمهور میشه یکی هم وزیر وغیره اخرش هم بینوا بیچاره ها جورش را میکشند! دوران خاتمی بهترین بود تورم کم بود و.... بهترینش برنامه نداشت حامیش هم نمیدانست مورد سئوال بود براش!

عطألله علی زاده24.11.2020 - 05:24

 بسیار جالب و زیبا بود. تشکر از نشر این مطلب عالی

امیر11.11.2020 - 16:40

 دوستان ما همه ایرانی هستیم ایران را دریابید.وای به حال بدخواهان ایران و تجزیه طلبان

ترک 11.11.2020 - 23:27

 وقتی اسم تورک رو میارید سر زبانتان اول آب بکشید بعد حرف بی ربط بزنید تورک ها پرچمدار فرهنگ و ادبن کل معماری دوران اسلامی برای تورک ها هست تورک ها از اول از شرق آسیا تا آناتولی بودند. خاهشا چرتو پرت نگو که از زمان مغول ها رفتن اونجا.تمام منابعی که شما استفاده کردی توسط نویسندگان نژاد پرست نوشته شده

کمال03.09.2020 - 09:39

 البته قبل از سلجوقیان،ترکها تو این منطقه حضور داشتن.اورارتورها و لولوبی ها و ... همشون ترک بودن.کتیبه هاشون هس

Solmaz19.07.2020 - 08:41

 کاش انگلهای نظام جمهوری یکم از جسارت و کشور داری و عدالت دولت عثمانی یاد بگیرند

محمدعــلی15.07.2020 - 11:26

 خیلی عایست

رضا ،تاجیک خراسانی ایرانی 11.06.2020 - 20:26

 همه گذشته گان خوب یا بد تاریخ را ساخته اند ولی امیدوارم روزی برسد که به یکدیگر جدا از قوم نژاد و لهجه احترام بگذاریم و همانطور که زتدگی با شرف و عزت و کرامت انسانی را حق خود میدانیم این حق را به دیگران بدهیم زنده باد انسانیت و برابری پاینده اتا اریانا (خراسان بزرگ) تاجیکستان ایران

تمیم امیری هستم18.06.2020 - 10:44

 جزاکم الله خیلی عالی بود. ممنون از معلومات مفید شما

حیدرزاده 31.05.2020 - 14:14

 تاریخ را فقط تاریخ نویسان میدانند.به زمانش که برسد دوباره تمام ترکان اغوز جمع خواهند شد ووقتش را فقط خدا خواهد دانست.

حام امانزی 12.05.2020 - 18:32

 خیلی عالی بود ممنون تان

Nawid Mohammady16.05.2020 - 06:52

 خیلی ممنون شما بابت نشر این تاریخ حقیقی قیام عثمانی .

محمدجاوید 18.05.2020 - 05:52

 معلومات همه شمول نبود نواقص های داشت اما اززحمات تان قدردانی میکنم ونگویم که دیگرها چه میکنند بگویم که ماچه میکنیم

نارين18.05.2020 - 19:16

 خيلى عالى دستتان درد نكند

مراد تکه27.05.2020 - 06:57

  یاشسین آل عثمان که فخرجهان اسلام بودندبا شعارعدالت وحریت تاابد

محمد جواد اکبری 06.05.2020 - 12:34

 بسیار عالی بود

akbar26.03.2020 - 21:11

 سلام دوستان می تونید فیلم عثمان رو از شبکه atvترکیه چهارشنبه ها ساعت ۲۱:۳۰به وقت ایران نگاه کنید.

آتیلا23.03.2020 - 01:33

 ممنون از اطلاعاتی که دادی ،اما اطلاعاتی که دادی درست و صحیح نبود، چون عثمانی قدرت زیادی در اقتصاد داشتن و نظم نظامشون هیچ نقطه ضعفی نداشت که بخاطر بی نظمی فروپاشی شود ،چون اگه چنین بود بر بریتانیا و متحدانش پیروز نمیشد،و وقتی بر بریتانیا و متحدانش پیروز شد، انگلیسی با سیاست کثیفشان و اضاقه کردن متحدان به متحدین خود که چند کشور به اضافه عرب ها توانستن بر عثمانی ها پیروز شوند اونم با سیاست و حیله گری توانست بر اونها غلبه کند و اونها رو در جنگ جهانی دوم شکست بدن،،

علی 08.03.2020 - 17:40

 قبیله قایی ترکمن بودن

داودوندی04.03.2020 - 12:34

 با سلام.همین حکومت صفویه نواحی زیادی از مناطق کردنشین کشورمان که کردستان ترکیه نام دارد را در جنگ چالدران ودیگر نبردها با حکومت عثمانی از دست دادند.وپادشاهان بی لیاقت قاجار را هم که میدانید با چند پیمان ننگین به قول سردار سعید قاسمی این کشور را از نهنگ به گربه تبدیل کردند.قابل توجه اونهایی که فکر میکنند ترکیه اصالت دارند طبق اظهارات بزرگان ترکیه فقط ایرانیها دارای اصالت ۵ هزار ساله بوده و بقیه اقوام حتی اروپاییها بربرند ترکیه ها اصالت ترک چینی وتاتار هستند و مهاجر.ولی ما آذری ها اصالت آریایی داریم نه ایغور

امیر30.01.2020 - 00:52

 واقعا که تحریف تاریخ در روز روشن

علی اکبر26.01.2020 - 08:56

 مردم ترکیه بازماندگان دو نسل پرغرور ایران و روم باستان هستند.شرق آن اصل و نسب ایرانی دارند و غرب آن اصل و نسب رومی. هرکه را کو دور ماند از اصل خویش. باز جوید روزگار وصل خویش. .ترکیه میتواند به کشور اول آسیا و حتی اروپا تبدیل شود.بشرط اینکه نژاد پرستی را کنار گذاشته و همه اقوام و ادیان و زبان ها و ...کشور خود را محترم شمرده و از این پتانسیل عظیم باستانی خود استفاده کند. بدون تعویض اسم هم که نمیشه ولی گزینه های زیاد دارد: آناطولی، آسیای صغیر، ارومیه، و....به جای ترکیه که یک اسم نژادپرستانه و اقلیت کش است، البته به ترک های غیور برنخورد هر کشوری که برگرفته از زبان مثل افغانستان و روسیه باشد یا قوم مثل قوم مجار و یا مغول روی اسم کشور باشد میشود نژاد پرست ولی کشور‌های ایران، مصر و...اسامی واقعی یک کشور هستند. باز هم تکرار می کنم (ترکیه)جای پیشرفت فوق العاده دارد اما منحصر به کردن خود به عثمانی آن هم آین کشور که افتخارات باستانی شگرفی دارد فقط درجا زدن در خرافات خواهد بود.

سمیع الله 31.12.2019 - 00:00

 ماشاءالله خیلی عالی بود و تشکر از زحمات تون

ترکمن قایی از ترکمن صحرا25.09.2019 - 14:53

 هنوزم ک هنوزه قایی داریم و ب تاریخ و پدرمون ارطغرل وجدمون اغوز میبالیم

اصغرچهارباش22.08.2019 - 22:30

 حکومت عثمانی بنیان و اساس یک حکومت وفادار به اسلام و باعث پیشرفت و عدالت اسلامی در قلب اروپا بود بیزانس همان روم شرقی با هزاران دسیسه در سال ها توانست از نقطه ضعف پادشاهان عثمانی که داشتند دیگه ظلم میکردند فردی ظالم و مثل خودشان اتاتورک را به کار بیاورند

مجتبی18.08.2019 - 08:10

 با سلام و تشکر. لطفا رفرنس داده شود و منابع نیز معرفی گردد. با سپاس

محمد29.07.2019 - 17:02

 اگه در حکومت عثمانیها دنبال اسلامید باید از زمان احمد یکم به بعد ببینینش

کیوان06.07.2019 - 17:12

 کاش میشد که ملایان ایران عبرت بگیرند

میثم 22.06.2019 - 20:14

 با سلام. مطالب آموزنده ای بود. به نظر من همه امپراطوری های تاریخ ظلم و ستم داشته اند. برخی با نام دین و مذهب برخی با عناوین دیگر. اساسا قدرت متمرکز فساد آور و پر از ظلم و ستم شخص حاکم و اطرافیانش می شود. بهترین نوع حکومت یک حکومت مبتنی بر انتخاب مردم هست. به هر روی تاریخ آیینه عبرت انسان است.

حشمت الله 08.06.2019 - 07:14

 بسیار عالی وآموزنده برای کسانیکه در اریکه قدرت هستند باید این مطلب را مطالعه نمایند.

محمدجان02.06.2019 - 00:05

 عالی و مفید بود

عبدالحمید کرار21.05.2019 - 04:54

 حکومت پنج شخص اول این خلافت قابل ستایش است.ماامید داریم که اردوغان این حکومت را یکباردیگر باپرکردن خالی گاه های احیا نماید که هم اسلامی باشد هم فکری هم صنعتی یعنی کامل درتمام ابعاد

ارطغرل16.05.2019 - 09:07

 یاشاسین ترکیه یاشاسین آذربایجان یاشاسین بوتون ترک ملتی

مصطفی نظامی 12.05.2019 - 23:06

 بسیار عالی من از همه کرده دوران اول حاکمیت عثمانی را دوست دارم

ارطغرل شاه سلیمان اوغلو09.04.2019 - 11:47

 یاشاسن بوتون ترک میلتی بوتون عثمان شاه اولانناری

فاضل27.03.2019 - 07:50

 هیچیک از حکومت های اموی عباسی عثمانی را نمی توان آینه اسلام دانست اینها حکومت کردند بخواست خود نه خواست خداوند.

لعل محمد 06.03.2019 - 00:41

 بحث جالبی است، خداکند فرصت بیشتری برای توسعه آن پیداشود

مریم27.02.2019 - 17:51

  با سلام زبان عثمانی فارسی نبود ترکی بود با الفبای عربی

اسدالله21.02.2019 - 12:40

 خدا به شما اجر عظیم نصیب کند.

قشمشم19.01.2019 - 10:23

  خیلی مفید دست تون درد نکنه

Aliwolfmir29.12.2018 - 08:47

  عواملی که برای انحطاط دولت عثمانی ذکر شد همه انها درست اما مهمترین علت که براساس وقایع اتفاق افتاده در زمان سلطان سلیمان است در کتابی که به خواست خرم سلطان تهیه شده نوشته شده نفوذ و تاثیر گذاری خرم سلطان در تصمیمات و اتفاقات حکومت بود که جز دلایل این مطلب هم ذکر شده که خرم سلطان و حرم سرا باعث شد که عثمانی یکی از بزرگترین وزیرانش که سلطان سلیمان بواسطه او چند بار تا قلب اروپا وین پیش رفت و فتوحات بزرگی بدست اورد در عرصه نظامی و اقتصادی بسیار پیشرفت کرد و با تدبیرات وزیر اعظمش مهمترین شاه راهای اقتصادی مثله یمن ومصر که در دریای سرخ کانال سوئز را داشت و ازشمال مصر دریای مدیترانه را داشت و خلیج عدن که یمن راه معاملات و ورفت امد به هند که سرزمین ثروت بود تصرف کردن و مالیات میگرفتن که باعث شد ثروت بسیاری کسب کنند که این ثروت قدرت و وفاداری و قدرت نظامی و پیشرفتهای سیاسی و نظامی داشت اما سلیمان با کشتن وزیرش که با توطئه خرم و حرمسرا بود بزرگترین ضربه را به عثمانی زد چون هدف خرم از اینکار و کشتن وزیر سلیمان کشتن فرزند اول سلیمان مصطفی بود ولی هر بار وزیر اعظم مانع توطئه های خرم حرم میشد وهمین وزیر از کوچکی مصطفی را چنان ماهر و بزرگ ساختع بود و اموزشش داده بود که در تمام زمینه بهترین استادان و اساتید را گرد هم اورده بود برای اموزش مصطفی اما با کشتن وزیر و سپس مصطفی سلطنت به سلیم رسید که کوچکترین فرزند بعد جهانگیر بود که اصلا بدرد حکمرانی نمیخورد چون اصلا اموزشهای عالی مثله مصطفی و برادر کوچکترش بایزد ندیده بود وازین جهت سلیم که به سلطنت رسید چون بع درسای اموزش ندیده بود لذا فرزندان خود راهم نتوانست بدرستی زمینه های لازم را برای حکومت داری فراهم کند بطور کل نسلی عوض شد در حکومت داری عثمانی شروع به انحطاط کرد و از هم پاشیدگی که علاو بر این مهمترین دلیل دیگر علمای دینی بودن که فقط سواد دینی داشتن و اصلا از رسم و کار روزگار اطلاع نداشتن و با جهالت خود و مخالفتهای خود و موانع تراشی در سلطنت حکمرانان مانع میشدن که عثمانی نیز مثله اروپا در زمینه های علمی و صنعتی و فلسفه و نظامی پیشرفت کند .ولی تا زمانی کع زبان عثمانی فارسی بود به دلیل اندیشمندان فارسی میتوانست کمک خوبی برای پیشرفت انان باشد و مصر در دریای سرخ و کانال سوئز

حسین14.11.2018 - 21:12

  با سلام صفویه فارس نبودند بلکه تورک بودند

جاوید جاویدیان10.11.2018 - 16:09

  اگر شاهزاده مصطفی به حکومت میرسید و سلطان سلیمان قانونی اول پسرش پسر با فکر دانا شجاع و قدرتمندش را نمیکشت و اسیر زنش خرم نمیشد شاید حکومت و خاندان عثمانی هنوز روی کار بود وقتی مسیحی ها ی استانبول شاهزاده مصطفی را دیدن گفتن خدا نکنه چنین بربری به قدرت برسه دنیا رو به وحشت میافته

گمنام کابل09.08.2018 - 16:11

 دوره امپراتوری عثانی سراسر ظلم ، عیاشی و فحاشی بد تر از دوره های ماقبل در تاریخ اسلام است به نام اسلام نا بخشوده ترین ظلم هارا به انسان و انسانیت روا داشتند . اردوغان در همان خواب و خیال است. ترکیه ای رو به اعتلا و انصاف را که اتا ترک بنا نهاد و قوام بخشید با دکتاتوری به انحطاط و تنزل میبرد . من نی به اردوغان خوش بینم و نه به فتح الله گولن . خاک به سر هردو . سرزمین هارا به ظلم و وحشت اشغال کردن و چور و چپاول و فحشا و تجاوز روا داشتن جدآ خلاف عدالت خدایی بوده و به نام اسلام به زیر لوای شیطان رفتن و حقوق انسان ها و بشریت را پا مال کردن هیچ تعریفی ندارد . نفرت نفرت نفرت و تا پایان دنیا نفرت .

احسان19.05.2018 - 08:25

  با سلام ممنون که این مطالب رو درج کردید به نظرم امپراطوری هزار ساله بیزانس طولانی ترین سلسله تاریخ بشریت بود آقا عبدالله.در کل سلاطین عثمانی البته نه همه آنها،لیاقت کلمه خلیفه رو داشتند،ودر سال های آخر عمر عثمانی به مرد پیر اروپا ملقب شدند

عبدالغفور صالح22.04.2018 - 16:35

  معلومات مفید و ارزشمندی بود ،سپاس فراوان میکنم از نویسنده و مترجم از بارگاه یکتا توانمندی بیشتر درین عرصه دارم موفق وکامگار باشید

نوید مظلومی16.04.2018 - 14:13

  ممنون بسیار عالی بود من علاقه زیادی به تاریخ ترک ها دارم و وقتی تاریخ امپراطوری عثمانی رو خواندم خیلی حس خوبی داشتم

عبدالله13.02.2018 - 05:44

 اگر امپراطوری عظیم عثمانی ظالم بود بیش از هفتصد سال دوام پیدا نمی کرد. الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم حکومت شاید با کفر باقی بماند اما با ظلم باقی نمی ماند. قطعا این امپراطوری با عدالت رفتار کرده که طولانی ترین سلسله حکومتی تاریخ بشریت شد و قطعا بخاطر ظلم در نهایت از بین رفته. (در طول 700 سال عادل بوده و زمانیکه ظلم وارد اون شده منقرض شده)

حسین05.12.2017 - 11:45

  برادر و فامیل کشی یک رسم دیرینه اسلام است و اگر جنگهای داخلی صدر اسلام مطالعه بکنید متوجه میشوید. همچینی جنگ خلفای مختلف اسلامی هم همین روند تا به امروز حفظ شده است.

عبدالفتاح06.07.2017 - 16:53

  خلی عالی ممنونم ازبابت زحمات تان

عبدالفتاح06.07.2017 - 16:53

  خلی عالی ممنونم ازبابت زحمات تان

محمدطیب30.01.2017 - 19:43

 جزاکم الله خیلی عالی بود.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



محمد اکرام اندیشمند