افتخار به عیاران کابل و بلخ و هرات و...

١٥ ثور (اردیبهشت) ۱۳۹٣

آفتاب را نمیتوان با دو انگشت پنهان کرد چونکه در شمارش و اعلام فرایند آرای مردم در انتخابات تازۀ ریاست جمهوری افغانستان, با مهندسی در ارگ ریاست جمهوری و سیاسیون فرود آمده,  دستبرد زده شده تا از برنده بودن داکتر عبدالله عبدالله مرد دانش و فرهنگ و جهاد کشور جلوگیری گردد و اگر بتوانند یک مالیخولیایی هرزه گوی و ضد فرهنگ و تمدن و ضد اسلامیت و انسانیت و مخالف برادری و برابری شهروندان کشور را بر کرسی ریاست جمهور ارگ بنشانند. دردا و دریغا بحال مردم بیچارۀ ما اگر چنین فاجعۀ اتفاق بیافتد که کمتر از فاجعه 7 ثور و6 جدی نخواهد بود.

بنازم رادمردان و آزادیخواهان و عدالت پسندان کابل و بلخ و هرات و کاپیسا و پروان و غزنی و دایکندی و بامیان و غور و نورستان و بادغیس و سرپل و پنجشیر و سمنگان و بغلان و قندز و تخار و بدخشان را که رأی به همگرایی و تمدن گرایی و آدمگری و دانش و فرهنگ پروری دادند. بازهم بنازم آنها را و هزاران سلام و احترام به آنها تقدیم باد.

مگر دردا و دریغا که هنوز که قرن 21 است حکومات افغانستان نتوانسته اند یا نخواسته اند و یاهم قصدا دیگران را در تاریکی نگهداشته اند و نشد که نشد تا دامنۀ دانش و فرهنگ را در ننگرهار و هیرمند و لوگر و کنر و فراه و خوست و پکتیا و زابل و ارزگان و نمیروز و لغمان گسترش بدهند. با اینکه هزاران هزار پول و پیسه داخلی و خارجی را به آنجاها ریخته اند بازهم نتوانسته اند روحیه همنوایی وهمگرایی اسلامی و انسانی را در آنجاها چنان گسترش بدهند که مردمانش به همگرایی و برابری و برادری اسلامی و دانش و فرهنگ پروری انسانی رأی بدهند نه به تعصب کور و برتری جویی قومی و قبیله گرایی و کم بها دادن مسلمانان از حوزۀ فرهنگی دیگر.

باشندگان سرزمین فرهنگ گستر ودانش پرور خراسان درخشان, با وجود دسیسه بازی بیخردان بی مایه, یکبار دیگر ثابت کردند که در رگ های شان خون پاک خراسان اسلامی در جوشش است و با خونهای ناپاک کوردلی و بیدانشی و نامسلمانی مخلوط نشده است.

براستی که کابل و بلخ و هرات و مرو و نیشاپور از شهرهای تابناک و متمدن خراسان درخشان بودند و امروز که بیخردان با نام خراسان درخشان سر ستیز گرفته اند به وضاحت دریافته باشند که خراسانیانی که وارث میراثهای بی همتای دانش و فرهنگ و ادب جهان میباشند, افتخارات بزرگی را به دوش میکشند بمانند مثنوی معنوی و دیوان شمس مولوی جلال الدین بلخی رومی و شهنامه فردوسی و مناجات خواجه عبدالله انصاری و صدها آثار گرانبهای از عبدالرحمان جامی و ابوریحان بیرونی و زکریای رازی و ابونصر فارابی و عبدالله رودکی و ابوعلی سینای بلخی و سنایی غزنوی و ناصر خسرو عمر خیام و نظامی گنجوی و حافظ شیرازی و سعدی شیرازی و دهها بزرگمرد دیگر که میراث ماندگار جهان است و در قید یک حوزۀ فرهنگی گیر نمانده است چونکه جهانشمول و جهان شناسا شده اند.

هر کسی به پندار خود سخنی میگوید مگر بنده برداشت و چشمدیدی که ازمردمان آزادۀ قندهار دارم میدانستم که خط قندهاریان از خط شیادان جداست چونکه قندهاریان همسان با کابلیان و پنجشیریان و مردمان دیگر, در دوران جهاد برحق مردم ما بر ضد تجاوزگران روسی و پایبوسان خلقی و پرچمی شان بهترین جهاد را براه انداختند و بیشترین تلفات و شهادت را در این راه متقبل شدند و حالا هم ثابت کردند که حساب شان از شیادان جدا است و اگر زلمی رسول نبود لابد به داکتر عبدالله عبدالله رای میدادند و رأی دهی در دور دوم این را ثابت خواهد کرد.  حساب فاریاب و جوزجان از دیگران نیز جدا است چونکه آنها به جنرال عبدالرشید دوستم رای داده اند نه به اشرف غنی.

جای ارزشمند ترکمانان و اوزبیکان ما در پهلوی ما تاجیکان است نه در دنباله روی از شیادان, این را باید خود تورکمانان و اوزبیکان ما با گذشت سده ها دریافته باشند. آیا غزنویان و تیموریان و شاهان خراسانی هندوستان و دیگر سلاله های خراسان درخشان تورک نبودند؟ مگر آنها به کدام زبان و فرهنگ غیر از زبان و فرهنگ فارسی عشق و علاقه و همنوایی و نزدیکی داشتند؟

ذهن و اندیشه جنرال عبدالرشید دوستم و دیگر برادران و همسانان اوزبیک و ترکمان مان باید روشن گردد و به جای اصلی و ماندگار شان پیش از اینکه دیر شود باید برگردند و بازجویند وصل خویش را.

تلفات مادی و معنوی و انسانی و چور چپاول و غصب زمینهای حاصلخیز را که تورکمانان و اوزبیکان مان در شمال از سوی ناقلین دوطرف خط دیورند دیده اند کمتر از تلفات تاجیکان در آن شهرها نبوده است. پس چه افتاده است که دیگر گون شده کار؟







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

حشمت الله 18.05.2014 - 07:28

 برادر نویسنده از نوشته تو این مطلب اشکار می شود که اگر شخصی به عبدالله را ی داد آن شخص همگرا وغیر متعصب هست اما کسانی که به شخص دیگر رای داد اند انها متعصب هستند این پژوهش کور کورانه تو نه می تواند ارزشهای رای کسانیکه به برنامه رای داده اند کاهش دهد زیرا ولایاتی را که تو تحسین کردی انها به برنامه رای نه داده اند بلکه برای قوم زبان و سمت رای داده اند اما ولایاتی را که تو متعصب وجاهل خصاب کردی انها صرف برای یک افغانستان واحد و برای برنامه رای داده اند اما مفکوره کور تو نه می تواند این ملت پر غیور را از اراده پاک که همانا باهم زیسیتی و هم دلی هست بر گرداند باید این را اشکار بنویسم که اگر مردم دو طرف خط دیورند ناقلین می بود این کشور نامش افغانستان نه می بو د بلکه به نام دیگر یاد می شد اما درک این موضوع و این حقیقت را باد کنی که در اصل وارثان این خاک افغانها هستند نه به نام افغانی ایران انیدش

رستمداد كابلي07.05.2014 - 14:55

  ميگويند آزموده را ازمودن خطاست ! درسال هاي نخست بعد از سقوط حكومت نجيب تازمانيكه دوستم ضرورت بود وصد ها ازبك بيچاره در راه حفظ حاكميت محدودبه سه جهاركيلومتري ارگجان شانرا فدا كردند خالد بن وليد بود امابعدا كهضرورتش كمترشد قوماندانانش را به زور پول برعليه او شوراندند اسمعيل خان را زنده به طالبان تسليم دادند شرايط را بوجود آوردند تا مزاري به دست طالبان كشته شود چون او نميتوانست از طريق كابل به سمت بلخ يا باميان برود او حتي بطرف موقعيت طالبان رفت اماطرف خيرخانه نه آمد دوستم وامثال دوستم هيچگاهي وفاوصداقت نديدند فقط ريا وفريب واستفاده جوئي از وجود شان بنابران به ضربالمثل آزموده را آزمودن خطاست اعتقاد پيداكرده اند
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



داکتر شکرالله کهگدای