معرفی کتاب

٣ اسد (مرداد) ١٣٩٢

 

 

«گذار افغانستان از اقتصاد سُنتی چند ساختاری وترکیبی به نظام اقتصاد بازار»، عنوان کتابی است با قطع و صحافت و ویرایش رنگی وزیبا در ۲۰۶ صحیفه به خامۀ جناب دوکتور دستگیر رضایی که تازه از طرف بنگاه «شاهمامه» در هالند از چاپ بر آمده است. جناب دوکتور رضایی، از فعالان سیاسی و مدافع جامعۀ مدنی و از چهره های جوان جامعۀ فرهنگی افغانستان است که در فعالیت های سیاسی ـ مدنی وفرهنگی دایما فعال میباشد. دوکتور رضایی، در سال ۲۰۰۳ میلادی انجمن «دوستداران فرهنگ آریانا» را در شهر «اَمِرس فُورت» کشور شاهی هالند ایجاد کرد و از نام این انجمن که عدهِ زیادی از فرهنگیان و شاعران افغان مقیم هالند با آن همکاری داشتند، مجلۀ فرهنگی (نوروز) را منتشر کرد که در آن مطالب ادبی، هنری، اطلاعاتی و تحقیقاتی منتشر میشد. پس از نشر وچاپ این مجله طی دو سال، بنا برکمبود مالی ودشواری های مهاجرین، نشر این مجله متوقف گردید. چنانکه بسا از نشریه های افغانهای بیرون مرزی نیز با همین سرنوشت دچار امده اند.

پیش ازاین، جناب رضایی رییس انجمن اجتماعی افغان های مقیم شهر امرسفورت بود که بنا بر مدیریت سالم او، این انجمن در کشور هالند صاحب اعتبار بلندی گردید. «انجمن دوستداران فرهنگ آریانا» طی چند سالِ موجودیت خود، میزبان چندین گرد همایی فرهنگیان، شاعران و نویسنده گان افغان بمناسبت های مختلف از جمله عُرس بیدل و مولانا در هالند بود. دوکتور رضایی، دوکتورای خود را از شوروی سابق بدست اورده وهمین اکنون همکار علمی دانشگاه (دنیا) در افغانستان نیز است. کتاب گذار افغانستان...ازمعدود آثاری است که تا کنون درزمینۀ علم اقتصاد نوشته شده است. این کتاب، محصول سال ها تحقیق وپژوهش و تلاش پیگیر نویسنده بوده که به علاقه مندان علم اقتصاد عرضه شده و شامل دو بخش اساسی و عمده میباشد:

بخش نُخست شامل مطالبی چون: «نظام و مُدلِ اقتصادی، اقتصاد سُنتی، نظام اقتصادی بازار، نظام اقتصادی تحکم، نظام اقتصادی مختلط، خصوصیات اقتصادی افغانستان، انتخاب مُدل اقتصادی افغانستان...» و برخی مسایل مهم دیگر که در بارهء هر کدام بحث کارشناسانه صورت گرفته است. بخش دوم کتاب، فهرست مفاهیم و مصطلحات اقتصادی است که در آن، تمام مفاهیم، مقوله ها و مصطلحاتی که در علم اقتصاد وجود دارند را تبَین، تفسیر، شرح و بسط داده است. جناب دوکتور رضایی، افزون بر مقالات نشر شده در سایت های بیرون مرزی، نبشته ها و کتاب های دیگری هم در زمینه های علم اقتصاد رویدست دارد. امید است در آینده ها این کتاب ها چاپ و به دسترس علاقه مندان قرار گیرد. برای ایشان موفقیت های مزید وقلم نویسا، آرزو میکنم.

 جولای ۲۰۱۳ ــ لندن.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دستگیر نایل