سخن اندر شرح درد های خراسانیان

١٥ حمل (فروردین) ١٣٩٢

چند روز پیش دوستی این رسالۀ ارزشمند "سخن اندر شرح درد های خراسانیان" نوشتۀ پروفیسور سید سلطانشاه هُمام را برای ما گسیل داشتند تا آن را از روزنۀ خراسان زمین در دسترس تشنه گان آگاهی بگذاریم. از ایشان جهانی سپاسگزاریم. این رساله گرچه خود کوتاه است ولی گفتنی های درازی دارد.

 

نویسندۀ این کتاب خود شاهد جعل کاری های تاریخی-فرهنگی دولتمردان افغانستان در سدۀ بیستم ترسایی بوده است که چشم دیدهای خود را در این نوشته بیان میدارد. خوانش این نوشته به آن خواننده گان گرامی که علاقه به تاریخ و سیاست دارند خالی از دلچسپی نخواهد بود.

 

این نوشته ٢٢ سال پیش به نشر رسیده است و نویسندۀ محترم آن جناب استاد همام مانند هزاران مهاجر دیگر کشور ما، با دل پر از درد غربت و مهر میهن، در شهر پشاور پاکستان چشم از این جهان پوشیدند. روان شان شاد و بهشت برین جایشان باد. (خراسان زمین)

 

 برای خوانش این کتاب به شکل پی دی اف، به اینجا اشاره کنید. 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

ح.ر.ثانی09.04.2022 - 09:56

 با سلام به دست اندرکاران سایت وزین خراسان زمین
من اهل خراسان ایران هستم و از سایت شما و مطالب آن و مقاله استاد همام استفاده بسیار کردم
یک سوال از محضر اساتید معظم دارم:
آیا جدایی هرات از ایران به طور عام و خراسان به طور خاص ایده درستی بود؟ ایا این تصمیم منجر به تضعیف جایگاه خراسان نشده است؟
اگر فکر می کنید تصمیم مناسبی نبوده است آیا راهی برای این پیوست دوباره وجود دارد؟
از اینکه اطلاعات من در این باره اندک است و از اینکه از دیدگاه یک خراسانی(ایرانی) با شما صحبت کردم که ممکن است با نظرات دوستانمان متفاوت باشد پیشاپیش عذر خواهی می کنم
ح.ر.ثانی- مشهد

نازنین کلنگاری02.12.2017 - 05:38

  با سپاس از سایت وزین خراسان زمین. کتاب شرح درد های خراسانیان اثر وزین استاد همام را خواندم. به راستی که داد سخن داده و عوامل تباهی و بربادی و بدنامی کشور را یکایک برملا ساخته است. از مجهولات و مجعولات دلاورانه پرده برداری کرده است. من با وجود چنین فرزانه لوگری به خود می بالم . روحش شاد ویادش گرامی.

لطف الدین «نظامی»25.06.2017 - 10:39

 درود به دست اندرکاران سایت وزین شما: چنین آثار کمنظیری درحال حاضر از ارزش واقعی برخوردار اند زیرا نسل کنونی توان این تحقیقات راندارند وهرآنچه بدست می آورند ازسایت های مختلف کاپی و به نشر میرسانند که احتمال درست بودنشان اندک است! برکت بر شما که چنین شهکارها را انجام میدهید!

بهروز18.08.2016 - 20:22

  سیدسلطان شاه همام از نویسندگان و استادان مسلم نسل پیش از ما بود . روح این بزرگمرد شاد باد . من آثار زیادی ایشان را خوانده ام و خواندن آن را برای نسل نو توصیه میکنم.

سمیع الله خراسانی29.04.2016 - 09:44

   تشکر از معلومات بیشتر شما

obaidullah24.03.2014 - 10:40

  واقع میخوهام تشکری نماییم از این حقایق تاریخی بر ما بیان میکنند

ح م11.07.2013 - 21:44

  اثر ارزشمنداستاد همام سالها قبل به نشر رسیده و در کنفرانس بین المللی در تهران و محافل دانشگاهی در تاجکستان توسط ایشان اریه گردیده بود. استاد همام تحقیقات زیادی را در عرصه های زبان شناسی ، فرهنگ ملل آسیا و سرزمین خراسان باستان و همچنان در مورد بعضی حوادث و حقایق تاریخی کشورما انجام داده است. متاسفانه مرگ نابهنگام ایشان را فرصت نداد تا اثار گرنبهای دیگری که در مراحل تکمیل قرار داشت به نشر بسپارد. پروفیسور همام مانند تعداد زیادی از دانشمندان کشور ما در دیار غربت کار و زحمت کشید ، تحقیقات زیاد و ارزشمندی را انجام داد و در غربت ( در پشاور ) پدرود حیات گفت. خانواده استاد همام که اکنون در کشور کانادا اقامت دارد، نسخه های زیادی از نتایج تحقیقات و نوشته های استاد را بدست دارد که شاید در یک زمان و فرصت مساعد آنرا به نشر بسپارند. با احترام ح م

سید نصرت الله صالح 17.04.2013 - 17:06

  سلام به که اینقدر زحمت کشیدید

عبدالظاهر افشین14.04.2013 - 08:22

  باسلام وعرض ادب حضور گردانندگان محترم سایت خراسان زمین.کتاب شرح دردهای خراسانیان اثر گرانبهای جاب استاد همام را خواندم .مطالب مفید وارزنده دارد.من سالهابود که نام جناب همام را نشنیده بودم ؛فکرمیکردم استاد بزرگوار مانند سایر استادان دانشگاه در دههء 50 سر به نیست شده باشند .جاتی شکراست که جان سالم بدربرده اند.من درسال 1355 خورشیدی که شاگرد سال چهارم رشتهء زبان وادبیات دری دانشکدهء ادبیات وعلوم بشری دانشگاه کابل بودم جناب استاد بااخذ دوکتورا ازکشور چین به وطن برگشتند ومضمون زبانشناسی مارا تدریس میکردند.دران زمان همصنفیهای ما بیشر دوستانیکه با حزب پرچم وخلق گرایش داشتند بااستاد محترم که فکر میکردند استاد مفکورهء مائوییستی دارد درس را اخلال میکردند ؛ مگر استاد باکمال فروتنی بدرس ادامه میداد وهیچگاه بااخلال گران پرخاش نمیکرد وباکمال تواضع وبردباری که ویژهء هرانسان آگاه وپربار است به سوالات شان پاسخ درست ارائه مینمود. تواضع کند هوشمند گزین نهد شاخ پرمیوه سربرزمین من درهمان زمان احترام خاصی بهمه استادان ازجمله جناب پروفیسور همام داشتم که متاءسفانه پس از ختم تحصیل دیگر نامی ازاستاد نشنیدم .امیدوارم درهرجاییکه تشریف دارندصحتمند باشند وطول عمر برای شان میخواهم

سرور درویش07.04.2013 - 03:35

  سلام به دست اندرکاران سایت وزین خراسان زمین:از بخش نشر این نوشته بسیار عالی تشکر و سباس نموده کار ‍‍پر ثمر تان پر ثمر تر باد. درویش
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



پروفیسور سید سلطانشاه هُمام