آماده گی مذاکره و گفتگو طالبان با امریکایی ها

١٧ جدی (دی) ١٣٩٠

طالبان برای اولین بار به روز سه شنبه بطورعلنی آماده گی خود را با ایالات متحده امریکا برای مذاکره اعلان نمودند وایشان این میکانیزم سیاسی را  بدون در نظر داشت نقش حکومت افغانستان به مدیریت و رهبری خواهند گرفت . این اعلان و آگاهی  یک تصمیم وحرکت بزرکتر این گروه را نسبت به وضعیت فعلی نشان می دهد که ازدیر زمانی آماده مذاکره و گفتگو با امریکایی ها و متحدین آنها در صورت باقی ماندن ایشان نبوده اند . به همین قسم امید می رود که بعد از سال ها فاجعه وبحران ایالات متحده در جهت پیدا نمودن راه گفتگو ها به رفع این بی ثباتی و خونریزی ها بر آمده است. اگرچه دفتر طالبان در قطر تاسیس شود و امریکایی ها و افغان ها طرف مذاکره یکدیگر بصورت نهایی  بعد از مدت ها تماس با نماینده گان اعزامی  متوسل به مفاهمه شوند.

 لیکن کارشناسان امور بر این باور اند که ممکن این یک دام و ترفند سیاسی باشد منجمله اینکه پاکستان درین رابطه سعی به خرج داده باشد. افزون برآن وبا نادیده گرفتن نقش دولت آقای کرزی در پروسه گفتمان سیاسی که موجب نا راحتی آن می تواند شود بی اثر نخواهد بود . یک تن از طالبان که مشمول این مذاکرات میان هیات طالبان و واشنگتن است می گوید که رهایی رهبران طالبان اززندان های گوانتانامو درین نشت هم مورد بحث آجندا است. یک منبع اففان روز سه شنبه گفت که با احتمال قوی طالبان یک اسیر امریکایی را به اسم بوی برگدال برای معاوضه خود در نظر دارند.

تحلیل گران سیاسی بر آن اند که طالبان درین مذاکره مصمم اند که امریکایی ها ایشان را از انزوا جهانی کشیده و نیز آن ها را از لست تروریستان جهانی حذف نمایند.

اداره اوباما در صدد آن بوده که به این جنگ نهایت گران که بیشتر از یک دهه و نهایت مصارف گذاف به آن بکار رفته پایان داده شود. ولی ایالات متحده اعتراف می کنند که هر نوع معامله با طالبان که منجر به آوردن صلح شود به نحوه یی در تقسیم قدرت به یک چالش و تگناهی مرتبط خواهد شد.

نقش افغانستان ؟

عدم نقش حکومت افغانستان در مذاکرات و گفتگو ها میان طالبان و امریکایی ها اداره امریکا را در یک چالش مواجه می کند. حتی که چندین باری که ایالات متحده با نماینده گان شورشی در خارج مملکت پیرامون قضایای افغانستان طی چندین سال گذشته داشته همواره به افغانی بودن مذاکرات اصرار ورزیده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا ویکتوریا نولاند از هر نوع نقش امریکا پیرامون گفتگو های آینده قطر طفره رفته و می گوید که اگر این گفتگو ها در واقعی بین الافغانی است و حکومت افغانستان به آن باورمند است بنآ باید حکومت افغانستان درین زمینه نقش سازنده و سودمند را ایفآ کند. ولی طالبان معتقد بر آن اند که در طی یک دهه گذشته دو طرف اصلی در قضایای افغانستان در گیر بوده اند که یکی آن امارت سلامی افغانستان و دیگری امریکایی ها و متحدین آنها است.

سیاسیون می گویند که گروه که به دفترقطر موظف به پیشبرد امورات سیاسی می شوند باید مساییل سیاسی را به سطح جهان در تصویر داشته باشند. و برای طالبان گفته شده که نمی توانند به کار های جدید سیاسی بپردازند.

تعدادی از منابع افغانی روزسه شنبه  نگران دورنما و آینده این گفتگو ها شده اند.

فوزیه کوفی یکی از اعضای پارلمان افغانستان متعقد است و اظهار می دارد که این پروسه مبتنی بر پروگرام های سیاسی امریکا می باشد که بار دیگر طالبان را بطور مجدد به صحنه سیاسی افغانستان بر می گرداند، و هیچ نوع موفقیت ما بطور منظم و مطلوب نبوده بلکه آن ها همیشه می توانند ما را سرنگون و خراب بسازند.

 آقای ارسلا رحمانی یک تن از اعضای حکومت افغانستان که قبلآ معاون یکی از وزات خانه های رژیم طالبان بود و فعلآ عضویت شورای عالی صلح را نیز دارا است می گوید" که گفتگو و مذاکره با امریکایی ها با اهمیت بوده و درین جهت سعی جدی شود.

آقای رحمانی می افزاید که ماموریت دفتر سیاسی قطر را نماینده گان طالبان چون طیب آغا، سکرتر اسبق رهبر طالبان ملا عمر،عبید الله آخند، که قبلآ به حیث وزیر دفاع زمان طالبان ایفآ وظیفه نموده بود اداره و رسیده گی خواهد نمود. و آقای طیب آغا که با انگلیسی روان صحبت می نماید در چندین نشست ها در گذشته ها با امریکایی ها شرکت نموده است و رحمانی اضافه می کند، آقایان آخند، آغا و دست کم سه تن دیگر با فامیل های شان اخیرآ عازم قطر شده اند. و رحمانی می افزاید که این نماینده گان طالبان کسانی اند که در جنگ ها سهم نداشته اند .

سوال مهم اینکه آیا پاکستان به این روند واکنش نشان خواهد داد یا خیر؟ ولی امریکایی ها و افغان ها منابع نظامی و استخباراتی پاکستان را همواره به دست داشتن در جنگ افغانستان متهم نموده اند.

و رحمانی هرنوع موفقیت را بدون هم آهنگی پاکستان بعید می داند.

و سخنگوی وزارت خارجه پاکستان آقای عبدالباسط در یک پیامی گفته که دولت مطبوع وی از هر نوع گفتگو و پروسه صلح افغانی حمایت خواهد کرد. ولی کدام توضیح بیشتر درین رابطه نداد.

طالبان از سال 1996 الی 2001 در افغانستان حکومت کردند زمانی که القاعده از این قلمرو به منظور حملات خود نسبت به امریکا استفاده نمود. و دولت طالبان بعد از حملات 11هم سپتمبر به امریکا چند ماه بعدی به سقوط مواجه شد. ولی روی همرفته دو باره در مرز های پاکستان خود را سروسامان داده و بطور مجدد روی پا های خود ایستند. رهبران طالبان می گویند که آنها سعی دارند که در افغانستان طوری حکومت کنند که دور از فساد و خارج از قیمومیت غربی ها باشد.

 

 حکومت افغانستان و پروسه گفتمان سیاسی قطر

در آغاز حکومت افغانستان به تاسیس دفتر قطر طرفداری نشان نداد ولی بعدآ از آن حمایت نمود و رییس جمهوری افغانستان از مذاکره امریکا و گروه طالبان برای برقراری امنیت در افغانستان حمایت کرده است. ومزید بر آن مقامات افغان تاکید نموده اند که هر گونه گفتگو با طالبان باید از سوی افغان ها رهبری و مدیریت شود و به همین دلیل بوده که شورای زیر نام شورای عالی صلح به منظور رسیده گی به گفتگو ها با طالبان و سایر گروه های مسلح مخالف ایجاد شد. و بر اساس گفته های اخیر آقای قاسمیار دولت افغانستان در نظر دارد تا هیاتی را جهت سروی و بررسی از نزدیک به قطر بفرستد.

همزمان از سوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار هم هیاتی به کابل آمده و با حلقات دولتی مذاکره نموده اند.

 

چند نکته مختصر مهم و حیاتی

در حقیقت امروز مردم ما دارای شعور بالای سیاسی اند وجاه دارد تا ماهیت اصلی این مذاکرات را بدانند ولی با توجه به نتایج مذاکرات و گذشت زمان ما پاسخ خود را به تدریج خواهیم دریافت. به همین منوال باید پی برد که،،،،

آیا طالبان در نظر دارند که با چنین نشست ها و گفتگو ها از یک جانب خود را از انزواه جهانی رهایی یابند و از طرفی هم به رهایی رهبران خود مبادرت ورزند و ضمنآ امتیازاتی از غربی بدست بیآورند؟

آیا طالبان به این ماموریت گماشته شده اند یا با اراده مستقل و متکی به نفس وبه منظور آوردن صلح به این پروسه گام نهاده اند ؟ چیرا طالبان در طی این یک دهه بحران وارد گفتگو ها بصورت رسمی با خارجی ها و متحدین آنها نشدند؟

آیا امریکایی ها می خواهند با چنین نشت ها و گفتگوها بدیل بر دولت کنونی پیدا نماید؟ آیا امریکایی ها می خواهند طالبان را بطور مجدد به صحنه سیاسی بر گردانند؟ آیا امریکایی ها توان مقاومت را نسبت به طالبان از دست داده اند؟ آیا امریکایی ها می خواهد خود را از این گرداب به نحوه نجات دهند و غیره غیره سوالات که ذهن یک افغان را نسبت به مردم و وطنش مخشوش می سازد.

چیرا طرفین در صدد به عاشیه راندن حکومت افغانستان درین گفتمان اند؟

در اخیر باید گفت که همه و همه باید به آینده ماکول شود و به یقین که پاسخ های خود را یک یک دریافت خواهیم کرد و به سمع مردم عزیز ما هم خواهد رسید و به امید آن که این پروسه ها در واقع به نفع مردم و وطن عزیز ما مصداق عمل پیدا کند.

  

 

با احترام و حرمت زیاد به هموطنان عزیزم در داخل و خارج کشور

بر گرفته شده : از نشریه انگلیسی واشنگتن پست

نوشته شده : توسط ارنیستو لاندونو

ترجمه شده : دل آقا صوفی زاده

دیگر ماخذ : بی بی سی







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده