مبارزه بامواد مخدر؛ داستاني همچنان بي سرانجام...

١٠ قوس (آذر) ١٣٩٠

باوجود كه  از آغاز مبارزه برضد مواد مخدر و كشت خشخاش در افغانستان ده سال سپري مي شود و در اين مدت هزينه هاي كلان براي محو اين پديده از سوي جامعه جهاني و حكومت افغانستان به مصرف رسيده است ، اما مواد مخدر همچنان به عنوان يك تهديد بزرگ و منبع تمويل هراس افگنان به شمار مي رود.

در پنجمين نشست مشترك كه روز دوشنبه با اشتراك مسوولان مبارزه با موادمخدر كشور هاي ايران، پاكستان  و وزير مبارزه با مواد مخدر افغانستان در كابل برگزار شده بود، اشتراك كننده گان اين نشست مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را ناكام خوانده و براي محو كشت خشخاش و پروسس موادمخدر جستجوي راهكار هاي منطقه ي را پيشنهاد كردند.

 اين نشست كه با اشتراك ضرار احمد مقبل وزير مبارزه بامواد مخدر افغانستان، مصطفی محمد نجار وزیر امور داخله ایران، خدابخش راجر وزیر مبارزه با مواد مخدر پاکستان و یوری فدوتوف ريیس اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل برگزار شده بود، مبارزه موثر با مواد مخدر را وابسته به همكاري جامعه جهاني، راهكار ها و تقويت همكاري هاي مشترك  بين همسايه گان افغانستان و منطقه عنوان كردند.

 ضرار احمد مقبل گفت دولت و جامعه جهاني طي سال هاي گذشته در راستايي مبارزه برضد مواد مخدر دست آورد هاي چنداني نداشته اند كه اين مساله نه تنها براي افغانستان نگران كننده است، بلكه براي كشور هاي منطقه نيز يك تهديد بزرگ پنداشته مي شود. 

در همين حال آگاهان امور بيشتر براين باور اند كه با وجود يكسري تلاش ها در امر مبارزه با مواد مخدر و مصارف هنگفت، دولت  و جامعه جهاني تا كنون در اين راستا به گونه مشخص برنامه ي موثري نداشته اند كه به اساس آن بتوانند از كشت و قاچاق مواد مخدر جلوگيري كنند.

بر مبناي برخي گزارش ها، برخورد با كشاورزاني كه خشخاش كشت مي كنند در همه ولايات يكسان نبوده است، برنامه هاي بديل معيشت در بيشتر ولايت هاي كشور تطبيق نشده و در برخي از ولايت هاي جنوبي هم كه تطبيق شده يكسان نبوده است ، از اينرو طي دو سال آخر كشت كوكنار در بيشتر مناطق جنوبي افغانستان دوباره افزايش چشمگير داشته است.  

مصطفی محمد نجار، وزیر امور داخله ايران در حالي كه همكاري هاي سه كشور را فرصت خوبي براي مبارزه بامواد مخدر در منطقه عنوان كرده، افزود كه مواد مخدر تهديدي براي جهان است، بنا براين مبارزه با اين پديده هم بايد به صورت جدي جهاني باشد، در حالي كه جامعه جهاني در مبارزه برضد كشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بي توجه ي كرده است.  

  بر بنياد گزارش ها، با وجود تلاش ها جهت نابودي كشت كوكنار و بازداشت افراد مرتبط به مافياي مواد مخدر در افغانستان، اين كشور هنوز هم يكي از بزرگترين توليد كننده گان مواد مخدر در سطح جهان محسوب مي شود كه 90 در صدترياك افغانستان از ولايت هاي جنوبي به خصوص ولايت هلمند توليد مي شود.

چه اين كه كشته شدن يكي از سارنوالان دفتر عدلي و قضايي ويژه مبارزه با مواد مخدر در هفته پيش نگراني از افزايش توانايي هاي مافياي مواد مخدر در راستاي به چالش كشيدن مبارزه در برابر اين بته مرگبار افزايش داده است.

شماري از آگاهان به اين باور اند، برنامه هاي بديل كشت كوكنار به اساس سياست هاي محافظه كارانه و برتري دهي ها انجام شده است كه اين برخورد فرايند كلي مبارزه برضد مواد مخدر را بيشتر از پيش به ناكامي مواجه ساخته است. اما چالش هاي اصلي را در اين راستا نمي توان تنها منحصر به نهاد هاي مسوول حكومتي خلاصه كرد، زيرا معضل کشت توليد و قاچاق مواد مخدر و اعتیاد به آن از مسایل اجتماعی بسیار حساس و کلان در جوامع بشري به شمار مي رود که نیاز به سعی و تلاش همه نیروهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منطقه اي  و جهاني دارد. ليكن قرار گزارش هاي نشر شده پيرامون اين برخي از كشور هاي منطقه  منافع شان را نسبت به مبارزه صادقانه در راستاي مواد مخدر ترجيح مي دهند كه بخشي از ناكامي حكومت افغانستان نيز به اين چالش وابسته دانسته مي شود.

یوری میدوتوف رییس عمومی بخش مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل با آن که تلاش‌هایی برای کاهش موادمخدر در افغانستان طی سال‌های اخیر را بي دست آورد نمي داند، اما با ابراز نگراني خاطر نشان كرد كه کشت خشخاش در اين كشور نسبت به سال هاي گذشته افزايش داشته است كه اين موضوع باعث رشد دوباره هراس افگنان در افغانستان شده است.

در يك گزارش تازه ي كه از سوي اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل  نشر شد، آمده است كه تولید مواد مخدر افغانستان، در سال ۲۰۱۱ميلادي بيشتر از شصت و یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش  داشته است  كه به اساس اين بررسي، افغانستان در سال جاری میلادی، پنج هزار و هشتصد تْن تریاک تولید کرده است و هزينه بيشتر از 65 در صد آن به جيب هراس افگنان رفته است.

  رابطه مافياي مواد مخدر با بلند پايه گان دولت، حمايت برخي از گروه هاي مسلح غير قانوني و زورگو از قاچاق بران، فساد اداري  و رشوه ستاني برخي از مسوولان امنيتي در مرزهاي كشور از باندهاي مافيايي از جمله موارد است كه همواره حكومت افغانستان با اين اتهامات روبر بوده است، اما تا كنون فرد مشخص كه كارمند بلند رتبه حكومتي باشد به صورت رسمي به اين اتهام گرفتار و يا شناسایی نشده است.

از سوي ديگر وزارت مبارزه با مواد مخدر از ناتواني پوليس مبارزه با مواد مخدر در راستايي گرفتاري باند هاي مواد مخدر ابراز نارضايتي كرده و از جامعه جهاني مي خواهد تا در راستاي تجهيز و آموزش هاي مسلكي پوليس اين بخش را كمك كنند.

 پيش از اين نيز محمد كريم خليلي معاون دوم حامد كرزي در روز جهاني مبارزه بر ضد مواد مخدر از  همكاري افراد وابسته به حكومت با باند هاي مافياي مواد مخدر صحبت نموده گفته بود كه اگر عواملی در درون ارگان هاي حكومتي با قاچاق بران همکاری نداشته باشند، امکان انتقال مواد مخدر به پیمانه بزرگ به خارج از كشور ناممكن خواهد بود.

يك مسوول محلي در ولايت ارزگان از باج گيري فرماندهان محلي از كشاورزاني كه خشخاش كشت مي كنند و افرادي كه ترياك مي فروشند اشكارا سخن گفته بود.

وزارت مبارزه با مواد مخدر دريك بررسي تازه، گفته است ، نود و پنج درصد ترياك توليدي افغانستان در ۹ ولایت جنوب  و جنوب غربی  كه بيشتر ناامن هستند کشت مي شود.

به اساس اين گزارش130هزار هکتار زمین در سراسر افغانستان در سال جاري خشخاش كشت شده است که در برخی از اين  مناطق، شماری از مسوولان محلی  کشاورزاني را دست به كشت خشخاش مي زنند مورد حمايت قرار داده اند.   

 از سوي ديگر يك آمار كه در رابطه به تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان منتشر شده نشان مي دهد كه از سال  ۲۰۰۶ميلادي تا سال ۲۰۱1 در کشور ۱۴9 درصد به تعداد معتادان مواد مخدر افزايش يافته است.

 تا كنون بيمارستان در سراسر افغانستان به صورت مشخص بيمارستان كه معتادان مواد مخدر را تداوي كند وجود ندارد‌،  وزارت مبارزه با مواد مخدر گفته است كه در حال  آنان توانایی درمان تنها یک درصد از معتادن کشور را دارند و تلاش خواهند كرد كه تا چهار سال ديگر اين درصدي را به چهل افزايش دهند.

از سوي هم باور ها بيشتر براين است كه افراد متعاد به مواد مخدر در جامعه به عنوان يك طبقه خطرناك محسوب مي شوند، زيرا آنان  در صورت مجبوريت و پيدا كردن پول اعتياد دست به هر كاري، مانند  دزدي ، قتل و همكاري با هراس افگنان مي زنند.

اين پنجمين نشستي است كه مسوولان كشور هاي همسايه و مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل است که در باره هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در منطقه برگزار می شود.

 اگاهان امور در كشور باور بر اين دارند ، كه نشست هاي كه بين مسوولان كشورهاي همسايه و منطقه صورت ميگيرد جنبه عملي چنداني در قبال نخواهد داشت ، زيرا در افغانستان تا كنون راهكار مشخصي كه بتواند به اساس آن برضد مواد مخدر مبارزه شود ايجاد نشده است.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



جاوید روستاپور