تخلف و تقلب از کجا تا به کجا!

١٨ عقرب (آبان) ١٣٩٠

بن بست سیاسی و ضعف در روند و حرکت برنامه ریزی شده توسعه یی کنونی درافغانستان بحرانی سهمگین اقتصادی، اجتماعی را در کشور به بار آورده است. دیده میشود که نظام حاکم بر کشور در تلاش پیگیر برای تداوم  اقتدار خود از هر راهی که امکان آن بوده دریغ نکرده و نمیکند . بحران انتخابات ریاست جمهوری یکی از تلاش های گروه آقای کرزی و تیم فاسد شان بود که به تقلب به ریاست جمهوری کشور دست یافتند و بلاخره به خواب های دیده گی شان رسیدند. و همچنان موضوع انتخابات پارلمانی دور دوم کشور هم یکی از نمونه های دیگر از بحران بود تا به هر نحوی که توانستند استفاده کردند که باید نتایج این انتخابات باطل گردد تا در آینده پارلمان  به نیروی عدالتخواه و قانونمدار مبدل نشده و مانع سیاست تمامیت خواهی این گروه نگردد.

تیم حاکم بر قدرت بدون در نظرداشت منافع ملی کشور همه روزه دست به بی ثباتی کشور میزند. به نظر تحلیلگران مسایل سیاسی کشور پیروزی مخالفان کرزی ضربه سنگینی دیگری است بر تیم حاکم بر قدرت که سنگین تر از ضربات قبلی به این تیم است. بعد از فروپاشى رژيم طالبان راجع به حل مساله افغانستان کنفرانس بن باعجله وشتاب فروان داير گرديد، وبيدون در نظر داشتن خواسته هاى اکثريت ملت ستمديده وزجر کشيده اى افغان قدرت سياسى دربين گروه هاى متخاصم جنگى تقسيم شد، و نتایج ان طوری دیگر به صحنه معرفی کشید و چیزی برای مردم معرفی شد که در راس آن  آقاى حامد کرزى  زمام کشور را دردست گرفت ، وکشور عزيز مان افغانستان درانارشيزم، قوماندان سالارى، وديکتاتورى اى نوين وجنايتکاران جنگى قرار گرفت . باروى کار آمدن حکومت حامدکرزى قدرت سياسى ظاهراً دردست آقاى کرزى ودرحقيقت امر قدرت سياسى ونظامى عملاً دردست آنهاى قرارگرفت،که دستان آنانیکه تا ارنج ها به خون ملت معصوم ومظلوم افغان آغشته اند و بلاخره کرزی هم یک تقلب کار و تخلف کار برای مردم افغانستان ثابت شد که در ذیل اشاره خواهد شد. ازآنروز به اين سو که اداره اى  جديد تحت حمايت جامعه اى جهانى درکشور آغاز به فعاليت نموده، دوبار انتخابات سراسرى رياست جمهورى وپارلمانى برگزار گرديده است، که درضمن اين انتخابات دو مرتبه حامدکرزى به حيث رئيس جمهور منتخب شد که بر همگان ویداست که از طریق تخلف و تقلب گسترده و چشم گیر ودوبار وکلاء پارلمان ازطريق برگزارى انتخابات پارلمانى انتخاب شدند که اقایی ریس جمهور ما میخواست که باید نقش اساسی داشته باشد در قسمت گزینش وکیل و نمایندهگان مردم. که در اخیر باز هم چند تن از نماینده گان واقعی مردم در صحنه راه یافت که در ذیل نام میبرم.

 برنده شدن بعضی دوستان که واقعآ نماینده مردم است و اماده خدمت به مردم است میتوان نمونه چند انرا نام برد که قرار ذیل است آقای بشر دوست، لطیف پدرام ، احمد بهزاد ، شکریه بارکزی و سایر مبارزان عدالتخواه در کشور در انتخابات پارلمانی سال جاری موجب نگرانی شدید نظام کنونی است. با وجود تلاش های زیاد حکومت بر علیه آیشان داشته  که بیشتر این پروژه توسط  گروه های منتخلف صورت میپذیرفت ایشان توانست رای بیاورد و تریبون مستحکمی شود بر عدالت و محکومیت استبداد مدرن در جامعه افغانی که شد.استبداد با چهره نو و به شکل کاملآ ملایم و عوام فریبانه و امابا برنامه های خطرناکتر ازاستبداد گذشته بطور وحشتناکی عدالتخواهان را سرکوب کرده و با تطمیع و توطئه مانع برنامه های روشنگری روشنفکران میگردد.از جانب دیگر این گروه هیچگاهی از سیطره بادارانش خارج نشده  و زمینه را برای عملی شدن خواسته های نا مطلوب ابر قدرتان و همسایه ها مساعد ساخته و در سایه آنها میخواهند به اقتدار خود ادامه دهند و بر چشم مردم افغانستان خاک زر آلود زده انند و میزنند. چند نمونه ای از کاری های مشهود ایشان را میتوان نام گرفت. اعلان مشروعیت خود شان به حیث ریس جمهور افغانستان ، نا مشروع اعلان کردن نتایج انتخاباتی پارلمان 1390 افغانستان، غیر قانونی اعلان  کردن نتایج انتخابات ولایت غزنی هم از نوع تخلف های تیم حاکیم بود که موفق نشد، وزیران موجود به حیث سرپرست و وزیران درحالیکه از طرف پارلمان رای اعتماد بدست نیاوردند ساله کار کرد و میکنند، برطرفی امرالله صالح، گزینش والی های ولایات به شکل نا مشروع، کميسيون مستقل انتخابات تحت رهبرى آقاى فضل احمد معنوى در تحقيقات کوتاه مدت فيصله اى محکمه اختصاصى رالغوه نموده ،در عوض آن نو تن ازوکلاء موفق درانتخابات پارلمانى راسلب اعتماد نموده و درعوض  نو  تن  وکلاء ناکام را جاگزين  آنها کرده  وماباقى رابرحال خودگذاشت، که اين بار بازهم فيصله اى قطعى کميسيون انتخابات از هردو جانب هم ازجانب وکلاء موفق وهم ازسوى نامزدان  معترض پارلمان  ردشده  است. مجبور ساختن ریس کمیسیون مستقل انتخابات به قبول نو نفر عضو جدید مجلس نمایندگان، اگر به انتخابات پارلمانى سال گذشته نگريسته شود، مملو ازتقلب وجعلکارى بوده است، زيرا درهرولايت به کثرت هر چه فروان  تقلب وجعلکارى صورت گرفت است . دربردوباخت انتخابات پارلمانى به گونه سرشار پول افغانى ودالرامريکايى تبادله شده است . آنعده ازوکلاء که درانتخابات بازنده اند، بارشوه دادن به اعضاى کميسيون انتخابات خود شان رابازور پول به پيروزى رسانيدند، که  اين  عمل خود تخلف  صريح  از معيارهاى پذيرفته شده اى   مردم سالارى  در جهان  کثرت گراتلقى  مى شود .

روند سياسى ونظامى فعلى کشور نشان دهنده اى اين حقيقت است ،که بعد از بيرون رفتن نيروهاى خارجى، کشور ما دچار هرج ومرج سياسى، اقتصادى ونظامى خواهد گرديد. انتخابات پارلمانى سال گذشته به هيچ صورت شفاف ودموکراتيک نبودند. وهمين مساله درآينده باعث آن خواهد شته، تا از روند به اصطلاح دموکراسى ومردم سالارى ملت افغان حمايت وپيشتيبانى نه نمايد. پروسه غير شفاف وغير دموکراتيک انتخابات سال گذشته پارلمانى بين دولت وملت حد فاصل  را ايجاد کرده است،که اين مساله سبب  شده ،تابين دولت وتوده هاى وسيع جامعه اى افغانى فضاء بى باورى وبى اعتمادى رابه بار آورد. اين حالت درحالى رخ ميدهد که کشور عزيز ما افغانستان از شرايط بس دشوارسرنوشت سازسياسى، اقتصادى ونظامى درحال گذرمى باشد. اگر اوضاع به همين گونه ادامه يابد، سرنوشت کشور وملت افغان بانهايت سردرگمى ،هرج ومرج وانتشارسياسى ونظامى دچار شده،که  حل آن ازدست سياسىون افغان بعيد خواهد بود. حمله بر اعتصاب غذای سمین بارگزی ، تظاهر بر تعقیب دسیسه قتل برهان الدین ربانی ، و برگزاری لوی جرگه عنعنوی فعلی را میتوان از کار های خلاف اصول دیموکراسی نام برد که برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

حکومت مبتلا به فساد تیم حاکم بر قدرت در نهایت باید خاتمه یابد تا  فرصت تنفس دوباره برای مردم افغانستان مساعد گردد.در این حال موجودیت یک اپوزیسیون قوی برخوردار از حمایت قانون و حمایت قوی تمام شهروندان افغانستان و گروه که چهره تمام اقوام و ترکیب مردم افغانستان دیده شود افراد شایسته و نخبه در راس گروه قرار گیرد که بر خلاف اهداف و استراتیژی  حکومت گروه حاکم بر قدرت و منافع ملی کشور را بر منافع قومی و زبانی ترجیح دهد میتواند جاگزین مناسب برای خروج از بحران کنونی باشد.

این مسوولیت تمام شهروندان کشوراست در این زمینه نقش اساسی را داشته تا  با درس گرفتن از تجارب تلخ گذشته از اپزیسیون باید حمایت کرد و این اپیزیسیون باید با یک نظام قوی مبتنی بر منافع ملی ، برنامه های واضح انکشافی درعرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را برای مردم افغانستان ایجاد نمایند و زمینه صلح و ارامش را برای مردم ما فراهم نماید. گروهاى ملى ورجال متنفذ کشور با در نظر داشت منافع علياى کشوری را مقدم شمرده، درثبات و استحکام سياسى ،اقتصادى ونظامى کشور و وحدت ملى جامعه افغانستانی را تحکیم نموده  و نقش ودين انسانی ، بشردوستی خویش را ادا نموده، تا افغانستان کشورعزيز ما را ازاين حالت واژگون شده سياسى رهايى دهند. وسلام







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



نجیب الله جویا