حمله شورشیان به یک پا یگاه امریکایی ها درشمالشرق (ولایت پنجشیر)

٢٤ میزان (مهر) ١٣٩٠

شورشیان روز شنبه سعی نمودند تا یک رشته حملات را در یک پایگاه امریکایی ها در شمالشرق افغانستان ولایت پنجشیر به راه بی اندازند ولی آنها قبل از اینکه به نقطه هدف یعنی دروازه  پایگاه  در ولایت پنجشیر ولسوالی رخه خودرا برسانند ایشان را انقجار داده ودر این رابطه جنرال محمد قسیم جنگل باغ فرمانده ولایت پنجشیر می گوید، که سه تن از مهاجمین بصورت پیاده به طرف پایگاه حمله ور شدند ودر حین زمان چهارمین آنها با یک عراده موتر که با مواد منفجره کارسازی شده بود به طرف آن پایگاه حمله نموده که در نتیجه تمام مهاجمین ازپا در آورده شدند و دو تن از محافظان افغان نیز در این حمله انتحاری به شهادت رسیده اند. در پیوند به همین قضیه یک سخن گوی ناتو نیز تایید کرده است که در این رویداد کدام اتباع امریکایی شامل کشته شده گان و مجروحین نبوده است.  خانم کالهون گفت که مهاجمان تلاش کردند تا به هدف برسند ولی این حمله ازجانب نیروهای اففان مقیم ولایت پنجشیر دفع شد. واضافه می کند که محافظان که در مقابل آنها از خود مقاومت نشان دادند حیات نیستن و بعدآ آنها (نیرو های امنیتی افغان) ساحه را کاملآ برای امریکایی ها وتیم بازسازی ولایتی که مشمول کارکنان بین المللی و نظامی که در جهت بازسازی، بهبود و اصلاح ولایت مشغول اند واگذار نمودند. و در پیوند به همین حادثه طالبان نامه یی به اسوشیتت پرس ارسال نموده و مسولیت این حمله را به عهده گرفته اند. حمله شدید که روز جمعه در ولایت پنجشیر صورت پذیرفت شامل حملاتی می شود که در سراسر کشور دست کم سی تن از بین رفته است. ناتو روز شنبه گزارش داده است که در سرتا سر شرق کشور 23 تن از شورشیان  در عملیات های جدا گانه از بین رفته است. در یک عملیات بزرگ هوایی به تعداد 17 تن در ولایت کنر کشته شدند و بقیه 6 تن در عملیات های ولایات وردگ،کنر،غزنی از بین رفتن در جنوب کشور یک انتحاری سه تن از افسران پولیس سرحدی و یک تن از مردم ملکی  را به کام مرگ کشاند و انتحار کننده خود را با یک موتر مملو از مواد انفجاری روز جمعه بعد از ظهر هنگامی که در یک پوسته تلاشی مورد بازرسی و تلاشی قرار گرفت منفجرنمود . آقای زلمی ایوبی در  رابطه به همین واقعه گفت که پوسته تلاشی بنابر اطلاعات استخباراتی در همین نزدیکی ها تاسیس شده بود . بر بنیاد گزارشات قوت های ایتلاف، سه تن از کارمندان خدماتی روز جمعه در عملیات های جداگانه کشته شده اند و 11تن از آنها تا اکنون در این ماه از بین رفته اند و دست کم 464 تن از آغاز سال کشته شده اند. روی همرفته پنجشیر یکی از جمله ولایات کاملآ امن و با ثباتی بوده که در حدود 45 روز قبل در مرحله اول تسلیم دهی مسولیت های امنیتی از جانب نیرو های بین المللی به قوت های افغان داده شد و این حادثه بطور غیر مترقبه که فعلآ قبل از وقت است که در مورد آن با جزییات صحبت شود و عامل آن را در یابم باید انتظار کشید تا بررسی های که درین مورد از طرف مقامات کشفی ولایت صورت می گیرد چه خواهد شد دست کی ها درین واقعه دخیل بوده پنجشیر ولایت امن و با ثبات است.

خلص و فشرده وضعیت جغرافیایی پنجشیر

ولایت پنجشیر دره ایست تنگ که در 120 کیلو متری شمال شرق کابل موقعیت دارد. پنجشیر از دره های جنوب هندوکش غربی می باشد مساحت آن 3526 کیلو متر مربع است. اوسط ارتفاع پنجشیر 2217 متر از سطح بحر بوده و نقاط مرتفع آن تا به 6000 متر از سطح بحر میرسد. مردم پنجشیر مسلمان حنقی مذهب بوده و تمامآ به زبان دری فارسی تکلم می نمایند.

پنجشیر با شش ولایت پروان،کاپیسا،بغلان،تخار،بدخشان،لغمان همسرحد است و از طریق کوتل های خاواک،تل،پارنده، انجمن،زرد و چماربه مناطق ماحول خود راه دارد. دریای پنجشیر یکی از معاونین مهم دریای کابل است که سر انجام به پاکستان میرود. زمستان پنجشیر سرد و پر برف می باشد ولی تابستان آن معتدل است ودر ماه های حمل،ثور، گاهی در ماه جوزا بارنده گی وجود دارد. پنجشیر ولایتی است که به دره های زیبا که دارای آب های شفاف،هوای گوارا، پاک و سر سبز منقسم شده است.

دره پنجشیر در طول تاریج کشور عزیز ما  یکی از دژ های مستحکم مردم افغانستان بوده که در سده های مختلف سد راه دشمنان این مرزوبوم شده این جغرافیآ دارای کوه های سر به فلک دره های زیاد که با شش ولایت مملکت منتهی می شود، دریا آرام اما نهایت با هیبت وخشن ولی بر خلاف مردمان این سرزمین همچون سایرمردم وطن ما خیلی ها مهمان نواز،پر محبت ، بشر دوست، اجتماعی، مردمان این سرزمین آزادمنش ،آزادی خواه و آزادی را یک موهبت الهی برای بشریت دانسته و در قول قرار خود وفادار، راست و صادق اند.

 

با احترام و حرمت به هم وطنان عزیزم                                                                                                     

بر گرفته شده از سایت خبری انترنیتی نیویارک تایمز

نوشته شده توسط اسوشیتت پرس

ترجمه شده توسط دل آقا صوفی زاده

ماخذ:

پنجشیر در دوران جهاد

اثر عبداحفیظ منصور







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

عيسي افتخاري 19.10.2011 - 10:14

 سلام انسان عاقل به كسي نمي گويندكه بدياخوب رابشناسدبلكه به كسي اطلاق مي گرددكه ميان خوب وخوب تر،خوب تروميان بد وبدتر،بدراانتخاب نمايند باذكرمقدمه فوق ،پيشنهادمي نمايدبجاي اينكه باطالبان بجنگيد ،به آنهاكمك كنيدتا نيرو تلاش خودرابراي نابودي دشمنان مشترك شما يعني اشغالگران غربي هزينه نمايند.غربي ها شماراسپربلاي خودشان با طالبان مي نمايند.يعني باعرض معذرت آنهاهم ازآخورمي خورندوهم ازتوبره
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده