ســـطر هــای پــراگنده یی بــرای اســتاد ســید مســـعود اســـتاد دانشـــگاه کـــابل

١٦ اسد (مرداد) ١٣٩٠

 

امروزه استاد سید مسعود استاد دانشکدهء اقتصاد دانشگاه کابل یکی از موفقترین و محبوب ترین استادان این دانشگاه است. او چهرهء درخشانی در عرصهء رسانه ها نیز است. البته استاد مسعود این شهرت و محبوبیت را از سکوی بلندی هیچ مقامی رسمی به دست نیاورده؛ بلکه سالیان درازیست که می نویسد، با مسوولیت می نویسد و کارشناسانه به تحلیل مسایل پیچیدهء سیاسی - اقتصادی کشور می پردازد. او به مانند به اصطلاح آن شمار کاشناسان ساسی این راه صد ساله را یک شبه منزل نزده است؛ بلکه گام گام پیموده، با ریاضت و شکیبایی. استاد مسعود به سال 1335 خورشیدی در شهر کابل دریک خانواده ء روشنفکر چشم به جهان گشود.

پدرش روان شاد سید محمود مردی بود فاضل و دانشمند که مسوُولیت های بزرگی دیوانی داشت. چنان که او نه تنها در دوره های هفتم ؛ هشتم نمایده ء منتخب مردم غزنی در شورای ملی بود ؛ بلکه به حیث تفتیش صدارت عظمی، حاکم زابل و تگاب و نجراب و مستوفی کندهار نیزکار کرده است.

 

آموزشها

استاد مسعود دوره ء ابتداییه را در مکتب تجربوی دارالمعلمین اساسی کابل به پایان آورد، بعداً به لیسهء حبیبیه رفت و به سال 1354از آن لیسه فراغت یافت. او آموزش عالی خود را در دانشگاه کابل تمام کرد. چنان که به سال 1358 خورشیدی از فاکولته ء اقتصاد آن دانشگاه دانشنامه ء لیسانس به دست آورد.

او یک دورهء یک سالهء آموزشی را درآلمان شرق به پایان آورد، هرچند قرار بر این بود تا دوره ء فوق لیسانس را نیز در آن جا تکمیل کند؛ اما با ادامهء آموزش او در موافقت نشد.

استاد مسعود بعداً دورهء فوق لیسانس را در دانشگاه تاجیکستان به سال 1368 خورشیدی تکمیل کرد.

 

کار های علمی و دیوانی

استاد مسعود به سال 1360دردانشکده ء اقتصاد دانشگاه کابل مقام استادی یافت وتا هم اکنون چنان تندیسی از آگاهی و خرد بر این سکوه شکوهمند ایستاده است.

گذشته از این استاد مسعود، با حفظ امتیاز استادی رشته وظایف دیگری را نیز به پیش برده است.

 او در سالهای حاکمیت مجاهدین کارشناس مالی در ریاست جمهوری بود و مدت زمانی نیز معاونیت اداره ء اقتصاد درادارهء امور ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

اما این نکته قابل یاد دهانی است که در دوران مجاهدین او یگانه نویسنده ء است که به سبب نوشتن مقالهء زیرنام « پوهنتون هم کاو شیری شد» کرسی استادی خود را از دست داد. این مقاله زمانی که به سال 1374 در هفته نامهء کابل به نشر رسید. خشم بزرگ مقامات دولتی و حتی شورای علمی دانشگاه کابل را نیز بر انگیخت. این نوشته عمدتاً دررابطه به فساد اداری حکومت مجاهدین و به گونهء خاص بیانگر فساد اداری در دانشگاه بود. بدینگونه شورای علمی انشگاه کابل دریک فیصلهء غیر دموکراتیک و غیر عالانه بر خلاف تمام معیار ها و موازین آزادی بیان او را از حق تدریس در دانشگاه محروم کردند. چنان که اگر پشتی بانی دانشجویان نمی بود شاید او دیگر نمی توانست به دانشگاه بر گردد.

با این حال او مدت زمان یک و نیم سال از حق تدریس و امتیازات استادی در دانشگاه محروم ماند.

در زمان طالبان استاد مسعود در ادارهء امور، رییس تحریرات بود.در همان روزگار شنیده بودم که طالبان به سبب همین نوشته او را خواسته و چنین شغلی را برایش دادند. درهمین زمان بود که او فرصت دست یابی به اسناد و مدارکی را یافت که بر اساس آن کتاب بزرگ « افغانستان در نشیب و فراز بحران اقتصادی» را نوشت. این کتاب را می توان یکی از با اعتبار ترین سند علمی دررابطه به اقتصاد افغانستان خواند.

 او مدت زمانی درازی در اداره ء طالبان باقی نماند و به سال 1999 میلادی به کاروان چندین ملیونی پناهنده گان افغان پیوست و از بندر تورختم گذشت تا بیبیند که آسمان در سرزمین غربت چه رنگ و چه هوایی دارد.

با فرپاشی نظام طالبان او به وطن برگشت و در کمسیون بیست و یک نفری لویه جرگه ء اضطراری مسوُولیت یافت.

با پایه گذاری کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، به سال 1382مسوولیت آموزشی حقوقی آن کمسیون را بر عهده گرفت. سال 1384 به حیث رییس پلان در وزارت تحصیلات عالی به کار آغاز کرد که پس از مدت زمان کوتاهی از آن کناره گرفت. او هم اکنون در دانشگاه کابل دانشجویان را علم اقتصاد یاد می دهد.

 

نوشته ها و پژ وهشها

استاد مسعود یکی از پرکار ترین استادان دانشگاه کابل است. او پیوسته در رسانه های کشور حضور داشته و تا هم اکنون این آثار از او به نشر رسیده است:

1- غزنی گنجی از آدام ها، اثر تحقیقی در رابطه به شخصیت های علمی، فرهنگی و عرفانی غزنی باستان.

2- افغانستان در نشیب و فراز بحران اقتصادی ؛ اثر پژوهشی در زمینهء چگونه گی اقتصاد افغانستان.

3- پشت پرده کسی است، اثر پژوهشی درزمینه ء تاریخ معاصر.

4- عشق من امریکا، اثری طنزی.

5- نجوانی من، گزینه ء شعر

6- بانکداری، اثرپژوهشی

7- پول و کریدیت، اثر پژوهشی

8- سازمانهای مالی و پولی بین المللی

9- تحلیل اقتصاد افغانستان بعد از انقلاب اسلامی

10- چگونه گی وضع تجارت خارجی افغانستان

11- طرز سنجش مالیه درافغانستان

12- چرا بازار آزاد نه؟

 

به همینگونه از استاد مسعود، دست کم دوصد نوشته جداگانه در زمینه های سیاست، اقتصاد و موضوعات اجتماعی به گونهء پراگنده دررسانه های داخلی و برون مرزی کشور به نشر رسیده است که امید واریم تا روزی این نوشته ها به گونهء کتابهای جداگانه در دسترس علاقمندان گیرند.

استادمسعود تا هم اکنون دردهها نشست علمی و بین المللی اشتراک کرده و به ایراد سخنرانی پرداخته است.

استاد مسعود یکی از فعالان حقوق بشر و جامعهء مدنی است. او یکی از پایه گزاران سازمان فعالان حقوق بشر است و به همین گونه او بیناد« رضا کاران حقوق بشرافغانستان » را پایه گزاری کرده و مسوولیت رهبری آن را بر عهده دارد.

 

به امید کامگاری های بیشتر استاد مسعود!

 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

شهریار25.10.2012 - 03:04

  سلام و عرض ادب میکنم خدمت شما دوستان و کارکنان عزیز این سایت >>> ینده در رابطه به اثار های علمی استاد میخواستم بپرسم که ایا میشه اثار های استاد را بصورت انلاین پیدا کرد؟ اگر کسی کدام ادرس مشخصی هم داره لطف کرده مارا در جریان بگذارد. از جمله اثار هایش، همین کتاب افغانستان در فراز و نشیب بحران اقتصادی را زیاد لازم دارم. تشکر
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



پرتو نادری