جنرال پیتریوس و انتقال مسولیت های امنیتی!

٢٨ سرطان (تیر) ١٣٩٠

آقای جنرال دیوید پیتریوس فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو روز دوشنبه رسمآ مسولیت فرماندهی را به آقای جنرال جان الین واگذار نمود. انتقال مسولیت های امنیتی با گذشت حدود ده سال جنگ و خشونت در حالی صورت می پذیرد که ایتلاف بین المللی در کابل در آستانه خروج از این کشور می باشند.

آقای پیتریوس در زمانی از مقامش استعفآ می نماید که ایشان در یک سال مسول رهبری بیشتر از 140000 قوت های بین المللی درکشور بوده اند. پیتریوس یک مهندس و طراح جنگ های ضد شورش بود و استراتیژی وی آوردن صلح در منطقه و مهار نمودن مخالفین و حمایت از مردم عوام بوده است.

اما چونکه وی این جاه را به هدف ماموریت جدید خود ترک می نمایید ، استراتیژی وی روشن نیست که در جهت آوردن صلح به افغانستان ممد واقع خواهد شد یا خیر. روی همرفته حملات ادامه داشته است. با وجود اینکه منابع نظامی بین المللی به بحث و مذاکره خود ادامه می دهند، لیکن همانطوری که  شایعات و افعات در این رابطه به نحوه یی شدید و حاد انعکاس می شود ، در حقیقت همانطور نیست. 

آقای جان الین شخصی که در آغاز صبح روز دوشنبه رسمآ مسولیت قوماندانی نیرو ها را در یک محفل در کابل تسلیم شد. ایشان که در آن محفل سخنرانی می کرد، در جای از صحبت های خود افزود که خروج نیروهای امریکایی که در شروع این ماه آغاز شده و انتقال مسولیت های بعضی مناطق به افغان ها که در این هفته نیزدر دست اجرآ گرفته شده به مفهوم این نیست که قوت های بین المللی ، افغان ها را درین جنگ با شورشیان طالب تنها رها کردند. ولی آقای الین در این محفل تسلیم دهی که در کابل پایتخت افغانستان صورت گرفت اظهار داشت که حمایت و پشتیبانی  جدی از این نیرو ها هدف ما بوده، و ایشان بر آن اند که این جنگ را نباید دست کم گرفت .

آقای الین که قبل از تسلیمی این مسولیت در کمترین زمان ناییل به جنرال چهار ستاره شده است گفت، اگرچه روز های پر دشواردر پیش روی است، کدام تصویری نیز در مورد جنگ های مابعد ندارم و بدون شک که همه ما به چالش های زیادی روبرو هستیم.

و بر پایه همین روند، پیتریوس که از مقام خود کناره گیری می کند و قرار است که منحیث رییس عمومی اداره استخبارات تقرر حاصل نماید. منابع امریکایی در ایالات متحده آرزوی موفقیت و پس گرفتن پایگاه های نظامی طالبان در جنوب شده اند. افزون بر آن حملاتی که اخیرآ ادامه داشته توهم با قتل عده از مقامات بلند پایه حکومتی بوده است. ولی  قوت های امنیتی افغان که اخیرآ تحت آموزش قرارداشته و نیز در جهت صلح و ثبات در حرکت بوده اند، این را علایمی از پیشرفت و انکشاف می پندارند.

همزمان با این مراسم ، ناتو در یک اظهارات خود بیان داشت که در صبح روز دوشنبه یک بمب باعث مرگ سه تن از کارمندان خدماتی بین المللی در شرق کشور شد. ولی از جزیات بیشتر درین رابطه خودداری نمودند. اما اکثر نیرو ها در شرق کشور امریکایی اند.  به همین قسم تا اکنون درین ماه دست کم 37 تن از قوت های بین المللی از بین رفته است.

درست محفل تحویلدهی هنگامی در پایتخت صورت گرفت که بعد از ساعاتی نیروهای امنیتی آخرین حمله کننده را که به مشاور رییس جمهور کرزی انجام داده بودند از پا در آوردند.

و گروه طالبان مسولیت این حمله را که به جان مشاور آقای کرزی جان محمد خان و یک عضو پارلمان که مهمان آن در منزل وی بود، بدوش گرفته اند.

در این رابطه وزارت امور داخله گفت که یک تن از حمله کننده ها در ساعات اولی از بین رفت وگزارش کشته شده گان در اخیر شب یک شنبه به اطلاع عموم رسانیده شد و یک تن ازافسران پولیس نیز دراین حادثه کشته شده است، ولی پولیس سعی جدی نمود تا  یک تن که در همان منزل خود را پنهان کرده بود دستگیر نماید.

منابع افغان گفته اند، که حمله کننده ها با واسکت های انفجاری مجهز بوده اند ولی روز دوشنبه این ادعا کاملآ ردشده و گفته شده است که آنها با سلاح و نارنجک تجهیز شده بودند.وبلاخره یک رشته انفجارات خورد و کوچک و آتش باری  در حدود 3بجه صبح خاتمه یافت و خبر نگاران در صحن واقعه یک تن جسد را دیدن و با احتمال قوی که آخرین حمله کننده را از منزل به داخل یک پلاستیک بیرون کشیدند.   

سخن اخیر

درواقع در همچو شرایط این یکی از مکلفیت های سازمان ملل متحد و به ویژه شورای امنیت ملل متحد است که  باید در چنین اوضاع، قضایای افغانستان را بصورت جدی دنبال نماید، درصورت کدام تخطی و نقض موادات از قبل در نظر گرفته شده به طرف مقابل گوشزد شود . و سازمان ملل متحد به همه کشور های ابر قدرت و ذیدخل در قضایای افغانستان هشدار بدهد که در صورت بیرون شدن از افغانستان باید قبل از آن به تعهدات که در قبال افغانستان  در اسناد های به سطح بین المللی متعهد شده اند وفادار بوده و آنرا به مرحله اجرا در بیاورند در غیر آن اعتبار شان در نزد جوامع بین الملل زیر سوال خواهند رفت. بدین منوال سازمان ملل باید به آنها بفهماند که قبل از خروج از افغانستان باید به مساییل آتی بطور جدی توجه نمایند که این جزی از تعهدات ایشان در امور افغانستان است.

1- قوت های امنیتی افغانستان باید بطور معیاری و استندرد احیاه و انکشاف نمایند.

2- نیرو های امنیتی به ویژه ارتش و پولیس از نقطه نظر کمیت و کیفیت باید به سطح عالی و بر حسب ضرورت رشد کنند.

در اخیر از سازمان ملل متحد و شورای امنیت ملی آن خواهانیم تا هرچه زودتر بالای پاکستان فشار آورده و جلو آتش راکت ها و توپ خانه ها را به خاک افغانستان بگیرد، که بی مورد ده ها راکت و توپ به خاک افغانستان شلیک می شود و در اثر آن مردم بی گناه و بی دفاع  ما در مناطق جنوب و شرق افغانستان از بین می روند.

 

با احترام و حرمت زیاد به هموطنان عزیزم در داخل و خارج کشور

بر گرفته شده : از نشریه انگلیسی نیویارک تایمز

نوشته شده : توسط اسوشیتت پرس- هیدی وگت

ترجمه شده : دل آقا صوفی زاده

 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده