سیاست دو منزله

٦ سرطان (تیر) ١٣٩٠

زد و بند ارکان ثلاثۀ دولت  افغانستان را که شاهد هستید؟ گپ وقتی تا این حد  روده شد، کنترولش توسط دولت ما تقریباً غیرمحال است؛ اما اینبار آثار نگرانی در لب و روی مقامات دولت دیده نمیشود. علت را دقیقاً سی ساعت بعد از اعلان رأی دادگاه ویژه انتخاباتی پیدا کردم

در میان نگرانی های شدید کوچه و بازار، یکی از اندرونی های کاخ، که نخواست نامش برده شود، راز عدم نگرانی  روسای قدرت را از بروز این فاجعه حقوقی، چنین فاش کرد: "دیروز یک نجار هندی، با شخص اول دو ساعت ملاقات خصوصی داشت."  اشتباه نشود، این نجار، آن نجار پاکستانی نیست که اوایل سال خود را در لباس نماینده طالبان جا زده بود و از "جیب ایرانی" کرزی کرام سه لک و ده هزار دالر کشید. بهرحال، این نجات هندی چند ساعت بعد به کشورش برگشت.  

ارگ افغانستان، حالا بخاطر اینکه مشتی زده و در لگدی گیر مانده، میخواهد به هر طریقی که هست، خوده از مخمصه نتایج خاص دادگاه سیاسی انتخابات نجات دهد. اول مقامات بسیار ترسیده بودند، بخصوص که یک نماینده اخراجی پارلمان تهدید به جمع آوری سلاح و سنگربندی در مقابل حکومت کرد! مشاورین ارگ جمع شدند، رأیزنی و مشوره کردند، و در آخر با رضایت کپیتان تیم حاکم فیصله شد که یک نفر نجار مسلکی از کشور هندوستان خواسته شود. همین مقام بی نامی که به ما گزارش داد، گفت، او در ابتدا فکر میکرده، دولت میخواهد نماینده های "کمیسیونی" و "دادگاهی"،  را توسط این نجار هندی، قسمی بتراشد که هر دو در یک چوکی پارلمان جا شده و غایله اینگونه  پایان یابد، اما پسان تر معلوم شد  ماموریت نجار بمراتب سخت تر از آدم تراشی بوده است.   

قبلن گفتیم بخاطر روده نشدن بیشتر گپ، مقامات ارگ فکری به شکم شان زد، البته اولین باری است که طی ده سال اخیر یک تصمیم معقول در این محل مبارک اتخاذ میشود، همو بود سفیر افغانستان در هند، زمینه سفر نجار هندی به کشور مان را مساعد ساخت، و او هم ذریعۀ هلیکوپتر خارجی به کاخ ریاست جمهوری آمد. باید خبر داشته باشید که اعمار ساختمان جدید پارلمان را کشور دوست و برادر هندوستان بدوش دارد، به همین خاطر، ارگیان ترجیحاً با نجار هندی ملاقات کردند.

خلاصۀ گپ، وقتی مان موهان سینگ، نخست وزیر هند از نجار موصوف پرسان کرد که امروز صبح چرا با این عجله افغانستان رفته بود، نجار  نامبرده در جواب نخست وزیرش گفت:

"قربان، همتای افغانی تان بخاطر مشکل حقوقی که چپنگیرش شده از من تقاضا کرد برای پارلمان شان ٦۲ پایه چوکی اضافی بسازم."

نخست وزیر هند فرمود: "ای بابا، این که مشکل نیست، چرا اینقدر ناوقت کردی؟"

نجار گفت:" بلی، مشکل مشکل  رنگ و  قطر  و نرمی چوکی نبود؛ مشاورین ایشان میگفتند  باید چوکی های جدید بشکل "سینگل" باشند تا در پیاده رو های سالون پارلمان جا شوند؛ ولی خود رییس جمهور پافشاری داشت که شصت و دو  پایه چوکی دو منزله بسازم، به نظرم میخواستند نماینده های "کمیسیونی" و "دادگاهی" هر دو ره از چوکی نشینی ناامید نکنند!

چشمان من موهان از شنیدن این خبر تنگ شد، عرق پیشانی اش را دو دسته شپلید و  بعد زیر لب منگ منگ کرد:

"نوش جانت، نعل و میخ کم بود که حالی سیاست دو منزله ره شروع کردی!"

سرطان ١٣٩٠







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

نور28.06.2011 - 09:14

 خیلی جالب نقد شده است. موفق باشید

سیدابراهیم28.06.2011 - 06:31

 خیلی ها جالب وخواندنی

محمد اکرم غزیزی28.06.2011 - 04:26

  من فکری دیگری دارم او اینکه سر دبیر کل قوای نظامی با براه انداختن سیاست دو منزله می خواهد به خاطر یک کیک پوستین ره بسوزاند و از غم هردو خلاص شود یعنی لغو قوه مقننه و رو کار آوردن لویه جرگه به نفع خودش. محمد اکرم عزیزی
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



نجیب الله دهزاد