تذکرۀ تابعیت الکترونیکی با تحمیل ملیت "افغان = پشتون" برای اقوام غیر پشتون یا تدوام نیرنگ های پشتونیزه کردن کشور

٥ ثور (اردیبهشت) ١٣٩٠

فراخوان فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان از کافه مردم کشور در رابطه با توزیع تذکره الکترونیکی با ثبت ملیت افغان = پشتون

هویت، تاريخ، فرهنگ و زبان

توزیع تذکرۀ تابعیت الکترونیکی با تحمیل ملیت "افغان = پشتون" برای اقوام غیر پشتون یا تدوام نیرنگ های پشتونیزه کردن کشور کثیرالملیة سرزمین افغانستان در گذشته و امروز، آن حقیقت مسلمی است که تاریخ این سرزمین بر بنای موجودیت آن شکل گیری نموده وهیچ کسی به هیچ عنوانی نمیتواند ازآن انکار نماید، مگر کوردلان وارونه نگری که همه چیز را از دریچۀ منافع خود نگاه نموده و مفهوم حاکمیت انحصاری قبایل منسوب به افغان = پشتون را طی سده های اخیر، خواهان تحکیم و مشروعییت بخشی، از طریق تعمیم جبری و غیر منطقی هویت «افغان» برای همه و امحای غیر مستقیم ترکیب چندین ملیتی کشور ما میباشند.

هرچندی که تلاش های تعمیل این سیاست در گذشته ها ازهرطریقی که صورت گرفته، معروض به ناکامی و یکی از عوامل اساسی ترویج بلا انتهای نفاق و تفرقه در بین باشندگان مجموعی این سرزمین بوده است، ولی هژمونیسم قبیله پرست افغانستان که اوج رشد ذهنی ایشان، تا به امروز هم از حد خود برتر بینی وعظمت طلبی های کاذب، بر بنیاد تصورات قرون وسطایی، بالاتر نمی رود، و ازهیچ درس آموزندۀ روزگار، هیچ چیزی را که ضرورت زندگی باهمی مجموع باشندگان این کشورنیازمند آن میباشد نمیآموزند، همواره و به اشکال مختلفی تلاش نموده و مینمایند که با استفادۀ سوء از نام افغانستان که یک نام تحمیل شدۀ استعماری توسط انگلیسها، در زمان زمامداری شاه شجاع ابدالی برای کشور ما میباشد، هویت نژاد پرستانه وعظمت طلبانۀ افغان = پشتون را برای مجموع باشندگان این سرزمین تعمیم، و از این طریق موجودیت اقوام و ملیت های دیگر را محکوم به نابودی نموده، یا حداقل درحد اقلیت های کوچک و غیر قابل محاسبه در معادلات روزمرۀ سیاسی و اجتماعی کشور تقلیل دهند.

ظاهراً تا به امروز قبیله پرستان حاکم در کشور، آنچه را که در آرزوی آن بودند، بصورت نسبی دراحصائیه دهی های خود به ملل متحد و دیگر منابع بین المللی که هیچ منبعی بجز از ارقام و احصائیه های ترتیب شده از جانب وزارت داخلۀ دولت های قبایلی دراختیارایشان نبود بدست آورده وتا مدتها جامعۀ جهانی را با معلوماتهای جعلی اکثریت بودن افغانها = پشتونها درین کشور، بر اساس آنچه در اثنای توزیع تذکرۀ نفوس، در گذشته ها جبراً انجام داده بودند و اکثریت افراد وابسته به غیر پشتون ها را بدون در نظر داشت رأی و ارادۀ آنها، در ستون ملیت ویا قوم افغان = پشتون وانمود مینمودند، فریب دادند. ولی در عمل افراد هیچ قومی از اقوام اوزبیک، ایماق، بلوچ، تاجیک، تورکمن، تاتار، هزاره، ، پشه یی، نورستانی، قزلباش، قرقز، عرب وغیره در قلمرو افغانستان امروزی، آگاهانه خود را افغان = پشتون بحساب نیاورده و هر یکی از آن واحد های اتنیکی بصورت طبیعی و انسانی تلاش نمودند که از هویت حقیقی و طبیعی خود در برابر این هجوم غیر انسانی دولت های قبایلی دفاع، و در برابر انواع دسایس منجمله افغان = پشتون سازی مقاومت نمایند.

در نتیجه تعمیل دنباله دار سیاست پشتونیزه نمودن کشور با شراکت دلالان سیاسی معامله گر و عناصر مزدور، چاپلوس و مقام پرست از اقوام دیگر کشور، با سو استفاده از نام افغانستان، نه تنها هیچ حاصلی به نفع اهداف و برنامه های پشتونسالاران ببار نیاورد، بلکه تخم نفاق وعدم اعتماد عمیقی را در بین باشندگان مجموعی این سرزمین بذر نمود که ریشۀ اساسی بزرگترین بدبختی ها تا به امروز هم از سرچشمۀ آن آب میخورد.

در شرایط دشوار و پیچیدۀ امروزی کشور نیز، پشتونسالاران مدرن یکبار دیگر با استفاده از همان سلاح کهن و شیوه های جدید، و بکارگیری خائینانۀ آن اختیارات دولتی مملکت که در قبضۀ خود دارند، در جهت استحالۀ هویت حقیقی افراد و گروه های وابسته به اقوام و ملیت های مختلف این کشور محیلانه وبی شرمانه وارد صحنۀ کار و زار گردیده و بازی اغوا گرانۀ ناکام، در تاریخ این سرزمین را، با تهیه وتوزیع کارت های الکترونیکی تابعییت راه اندازی نموده اند، ولی حقیقت این است که این نیرنگ ها دیگر کهنه شده و مردم متعلق به اقوام و ملیت های مختلف این سرزمین که از عمق بلا های مهیب تری، در دوره های گذشته زمامداری قبیله سالاران، در نبود کوچکترین امکانات دفاعی از حق و حقوق انسانی خویش، توانسته اند پاسدار بقای هویت های متعلق بخویش باشند. در امروز و فردا که شرایط جامعه از بیخ و بن تغییر خورده، و سیل توفندۀ زمان مهر جبری تحول و تغییر را با وجود مقاومت های مذبوحانۀ قبیله سالاران وارد عرصه های مختلف زندگی مردم نموده است، تحقق این آرزوی باطل محافل حاکمۀ شئونیستی بکلی محال است.

بدبختانه تا جاییکه حقایق جاری نشان میدهد، قبیله سالاران امروزی کشور ما نیز همانند اسلاف خویش خواهان ادامه همان سیاست های کهن با ترفند های جدید بوده و از آموزه های تلخ روزگار هیچ تجربۀ مثبتی را خواهان آموختن نمیباشند.

هر انسان با بصیرتی درین کشور بخوبی میداند که مشکل اساسی دیروز، امروز و فردای این سرزمین مرتبط با اکثریت یا اقلیت بودن پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک، تورکمن نورستانی، بلوچ، پشه ای، هندو، سیکهه وغیره نبوده، بلکه درنبود یک سیاست ملی و انسانی دولت ها، در جهت حفظ حق خود بودن و باهم بودن عادلانه و دور از برتری طلبی های مجموع باشندگان این کشور در کنار همدیگر نهفته است که اگر در گذشته عدم رعایت آگاهانه و پلان شدۀ چنین سیاست حیاتی از جانب دولتها، باعث خلق شدن این همه بدبختی و نفاق در بین باشندگان این کشور گردید، در آینده مسلماً عواقب بدتر ازین را هم که غیر قابل پیش بینی و تا سرحد ازهم پاشیدن این سرزمین به مثابه یک دولت، ممکن است انکشاف نماید، از نظر دور نباید داشت که رسیدن کار بدان مرحله خود فاجعۀ عظیم ومسئولیت آن هم بدوش قبیله سالاران حاکم در کشور خواهد بود.

بناءً مسألۀ چاپ و توزیع کارت های جدید تابعیت الکترونیکی با ثبت هویت تقلبی "افغان = پشتون" برای اقوام غیرپشتون، واضحاً ادامۀ همان تلاشهای گذشته با بکارگیری شیوه های مدرن و تکامل یافته ترآن است که مسلماً این هموطنان عظمت طلب و انحصار گر ما میخواهند، آنچه را که طی سالیان متمادی با استفاده از زور، تهدید، تاریخ سازی های جعلی، فریب دادن مردم ساده و بیسواد در اثنای توزیع تذکرۀ تابعییت، راه اندازی جنگ ها، پاک سازی های قومی وهزاران حیلۀ دیگر موفق به تحقق آن نگردیدند، اکنون با بکارگیری سلاح مدرن و استفادۀ سوء از نام تخنیک الکترونیک بر آورده سازند.

فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان در حالیکه از مشاهدۀ تداوم این گونه سیاست بازی های مزورانه و عوامفریبانه وغیر انسانی درین شرایط دشوار تاریخی، به شدت متأسف بوده و حاصل آنرا به نفع هیچ یکی از اقوام و ملیت های کشور ما نمیداند، از مردم سراسر کشور صمیمانه تقاضا بعمل میآورد که برعلیه این اقدام نفاق افگنانه و انگریزی با تمام توان خود مقاومت نموده و از عملی شدن توزیع این کارت های تحمیق و تزویر، به هروسیلۀ که میتوانند جلو گیری نمایند. دعوت جدی ما از کافۀ هموطنان عزیز، بدون در نظر داشت تعلقات قومی، ملیتی، زبانی، دینی و مذهبی ایشان این است که، از گرفتن این کارت های سرکوب کننده هویت اقوام خودداری نموده و بدینترتیب همبستگی خود را با مبارزات دادخواهانۀ اقوام و ملیت های مختلف کشور در جهت پاسداری از هویت حقیقی ایشان در عمل تبارز بدهند.

بگذارید در وطن مشترک ما هریک از اقوام و ملیت های اوزبیک، ایماق، بلوچ، پشتون، تاجیک، تورکمن، تاتار، هزاره هندو، نورستانی، سیکهه، پشه ای، قزلباش، قرقز، پامیری وغیره با حفظ هویت حقیقی و تاریخی خود، شهروند متساوی الحقوق این کشور و هموطن همدیگر، به دور از هر نوع نابرابری ها بحساب آیند، تاخود بودن را در باهم بودن عادلانه تجربه، و مفهوم حقیقی زندگی را منحیث انسانهای متساوی الحقوق، در خانۀ مشترک از آن خود سازند.

با آرزوی درک وعملی ساختن این خواست و آرزوی انسانی از جانب همه افراد وطن

فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان

۲۴ اپریل ۲۰۰۱۱ میلادی







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

ارمان03.05.2017 - 09:47

  جان ریچاردسون (۱۷۴۰/۱۷۴۱ – ۱۷۹۵) مولف نخستین فرهنگ فارسی-عربی-انگلیسی به سال ۱۷۸۰-۱۷۷۸ است. فرهنگ او که به فرهنگ ریچاردسون مشهور است دربردارنده ۵۰ هزار واژه فارسی همراه با برابرنهاد انگلیسی آنهاست. در فرهنگ فارسی-عربی-انگلیسی جان ریچاردسون افغان "ناله" و "فرياد", "زاری", "افسوس"، شایعه آه! شکایت برگردان شده. افغان نام تباران از ساکنان بین کوه هاى قندهار و رود سند اند، که قبلا فاتحان و حاکمان هندوستان بودند. مغولها، فرزندان تیمور یا تیمور لنگ تعداد شان را کاهش دادند. آنها هنوز هم بسیار متعدد هستند و بسیاری از قبایل ادعا اصل و نسب مشترک خود را با اسرائیل دارند. سلطان قندهار یک افغان از قبیله ابدال است. هنوز هم برخی از روسای قدرتمند افغان در هندوستان، به خصوص در ستان دکن اطاعت به نظام مى کنند آنها می گویند که فرزندان یهودیان از جنگ بابل هستند. که آن نیز به عنوان "پتان" و "روهيله" ناميده مى شوند و افغان کردن فرياد کردن ناله کردن به عنوان سرباز ان خوب محترم اند. "افغان" جمع فغان است و فغان جمع فغ است فریاد, شکایت, افسوس شایعه آه جان ریچاردسون چاپ لندن https://books.google.de/books?id=E0ZhAAAAcAAJ&pg=PA136&lpg=PA136&dq=afgh%C4%81n++Lamentation,+groaning.++Alas!&source=bl&ots=__y5FfrERF&sig=9aPIqUBpAGvjjlRgI1c7iShfIoQ&hl=de&sa=X&ved=0ahUKEwjOp5nwl6nSAhVE2CwKHZr1A50Q6AEIHDAA#v=onepage&q=afgh%C4%81n%20Lamentation%2C%20groaning.%20%20Alas!&f=false

ارمان03.05.2017 - 12:12

 وقف علت ديگرى مى تواند داشته باشد و آن اينکه واقعيت پنهانى مبنى بر اقليت بودن اقوام و قبيله هاى افغان= اقوام و قبيله هاىپشتون نمايان شود . حاکمان پشتون زيرک و چالاک وچابک و چالباز غدار و متقلب و جعلکار اند. اولين کسانى که خاک را ترک کردند خاندان زى ها بودند. ٥٠٠ هزار محمدزى و پوپلزى و بارکزى وسدوزى فقط به ايالت کالفرونيا پناهجوشدند. بسيارى آنها سرداران (جنرالهاى ) ارتش و سپاه بودند . ارتش ايکه در زمان ظاهر شاه ٤٠٪ بوديجه کشور فغان را مى بلعيد. واژه "افغان" را بايد بزرگوار شکريه باريکزى اسم "خاص" مى ناميد چون اين نام "اسم خاص" تنها و تنها به قومها و قبيله هاى ڀشتون گفته مى شد, هم چم (معرب مترادف) پشتون و يا پتان مى باشد. برتانيه- بادار اصلى حاکمان ڀشتون اين نام بدبخت و يا منحوس را با کلمه انگليسى "لند" يکجا کرد و نام کشور چندمليتى وچندزبانى را در سال ١٢٥٤هجري خورشيدى (برابر به سال 1866 ميلادى) "افغانلند" ماند يعنى اين اسم را عام ساخت!?! انگليس معنى صفت مفرد "فغان" با معنى و مفهوم ناله و نالشت ( و اسم جمع ("افغان" ) را خوب مى دانست. رجوع شود به فرهنگ انگليسى فارسى وعربى که درسال ١٧٧٧ ميلادى در دانشگاه اکسفورد از سوى جان ريچاردسون به چاپ رسيد. اسم "افغانلند" را به فارسى برگردان نمودند که از او "افغان" "ستان" يعنى ستان افغان شد. حاکمان ابدالى , باريکزى و درانى و سدوزى خوشحال شدند که شعر خوشحال خان ختگ در پيوند با اتنونيوم و يا "اسم قومى"( Ethnonym) "افغان" به مراد خود رسيد. از همان آغاز اين تغير نام مزاج حاکمان ڀشتون را خوش ساخت. و اما بار تلخ از کودک خود حاصل مى کنند. هنوز اين موضوع داغ ننگين است که "دستارنامه" ( کتاب خوشحال خان) را تزيين نموده است. از همان زمان است که حاکمان پشتون کشور را دودسته به باداران غربى وشرقى شان تقديم مى کنند حتى خاک خود را مى فروشد. همين عبدالرحمان خان سرحد را نفروخت? به 180000 کلدار ? همين شاه شجاع درانى نفروخت? شاه شجاع دوم و سوم

ارمان03.05.2017 - 12:16

  در نام "افغان" قوميت پشتون و پتان درج است. با گفتن "افغان" تصوير پشتون در ذهن گوينده و شنونده ترسيم مى شود. از همين جهت اين نام خوش شان مى آيد. ولى کفر در کجاست? اين نام ويژه به پشتون را کردند اسم عام!!!! نهادها, رسومها و تفکرات دوران سنگ و قبيلوى را به گونه نمونه لويه جرگه را شکل قانونى دادند. تا که نام افغانستان است سر نام اش جنگ و جدال است در هر سوى اش ناله و افغان است وحدت ملى اش سراب است حاکمان اش پشت سراب دوان دوان است شايان يادآورى است که شمار دوستان در اين تالار زياد و زيادر مى شوند که کلمه افغان را مناسب براى وحدت مردمان ومليتهاى گوناگون هندوکش نمى پسندند. جاى خرسندى است که خور روان پشتونهاى گرامى را هم روشن نموده که اين نام منحوس براى مردم شريف پشتون زيبنده نيست. اين نام با عجيب زيرکى وچالاکى مانده شده ولى اين يک چال بازى بود. زمان ديگر زمان چالبازى نيست بلکه زمان امروز يک زمان چالش ( به انگليسى چلنجر ) با معنا ومفهوم "امر مشكل", (مشکل بزرگ و بغرنج) باشد. ملت سازى با اعتماد ساخته مى شود. نام افغان زمينه اعتماد سازى را فراهم نمى کند. با نام افغانستان مشکل است که خود را افغان حس کنى. اين کلمه اشغال شده است. قانون نمى تواند معنى ومفهوم کلمه را تغير دهد. نه ملت ساخته مى شود ونه وحدت ملى و نه دولت ملى تجزيه هر چه زودتر شود به همان صورت به مفاد همه مليتهاى گوناگون مى شوند. استقلال و خود اراديت و آزادى براى همه مليتها - براى ملت پشتون هم من افغان نيستم!!!!! به چه افغان افتخار کنم : "افغان" و "فغان" چه معنى مى دهند: فریاد و ناله , زارى , شیون و واویلا و شکايت , داد و نالشت. من به فریاد و ناله , زارى , شیون و واویلا و شکايت , داد و نالشت , بل به پشتون افتخار مى کنم به هزاره وبلوچ به تاجيک و اوزبيک به فارسيوان و يماق به مردمان هندو ايران توران! من در مرکز تقاطع سه حلقه فرهنگى ايران و تورانزمين وهند قرار دارم. افغان صفت است و فرهنگ ندارد. افغان زبان ندارد . افغان هنر ندارد . افغان کلمه ساختگى است که تا يک پشتون زنده است بى اعتبار وقلابى و مظهر مردمفريبى است.

ارمان03.05.2017 - 12:18

 پشتونها سرانجام هم به اين نکته پى برده اند که با کلمه افغان حتى وحدت پشتونهارا ساخته نمى توانند چه خصا با غير پشتونها را در فصل اول در برگ 13 کتاب خود زير عنوان تتمة البيان في تاريخ الأفغان ( بيانات متعاقب پيرامون تاريخ افغانان) سید جمال الدین اسد آبادى و يا افغانى ریشه و معنی کلمه افغان را روشن ساخت. بقول اين تاريخ نگار گذشته ايران و اقوام افغان (اقوام پشتون) <<افغان و فغان فریاد و ناله , زارى , شیون و واویلا و شکايت , داد و نالشت>> معنى مى دهد . کتاب سید جمال الدین افغانى پس از مرگ اش در زمان عبدالرحمان خان درسال 1901 در مصر چاپ شد و ترجمه پشتو بعد توسط فرهنگستان پشتودر کویته، پاکستان در سال 1979 منتشر شد . الافغانى که الکابلى هم تخلص کرده در فصل اول کتاب خود زير عنوا ن"تتمة البيان في تاريخ الأفغان (" بيانات متعاقب پيرامون تاريخ افغانان") مى نگارد : "فارسيان به پشتونها "افغان" و هنديان بتا ن ( منظوراش پتان است. زبان تازى يعنى سامى عربى وعبرىآواز پ ندارد ) مى ناميدند. و دلیل آن بود، زمانی که " بخت نصر" آنها را دستگیر مى کردند" فریاد و ناله مى کشيدند. فارسیوان معمولی آنها را "اوغان" مى ناميدند، ،برخی از قبایل پشتون که در قندهار زندگی می کنند وخود شان را "پشتون" و یا "پشتان" مى ناميدند، ... و افغان که در خوست کرم و باجور زندگی می کنند، خود را "پختو" و "پختان" مى ناميدند، ("تتمة البيان في تاريخ الأفغان چاپ مصر ,1901 , ص1901 کتاب "تتمة البيان في تاريخ الأفغان" به زبان عربى اکنون در انترنت به گونه ديجتال قابل دريافت است صفت دوم و واژه پتان ويا پتهان صفت سوم ويا هندى مردمان پشتون اين درتمام جهان آشکاراست. بخاطرکه دستگاه ديپلوماتيک بدست پشتونها وفارسى زبانهاى پشتون بود وخود باداران انگليسى شعاردادند: هرکس در افغانستان است افغان است. جمال الدين اسدآبادى بنيانگزار سلفيستها درکتاب خود که در زمان عبدالرحمان خان خوب واژه افغان را روشن کرده است. اين شخص پدر معنوى و پيش زمينه روحى و روانى تاريخى داعش است. آيا اين واژه فغان به مردم شريف پشتون منحوس نيست که انگليس نام کشور را هم درسال 1856 از خراسان به افغانلند گذاشت که فارسى اش ستان افغان شد. اين نام مبارک نيست و به خود عزت ملى نگرفته , نگرفته است و نه خواهد گرفت

صمیم24.06.2016 - 12:01

  من از ولایت غور هستم نظرشخصی من دراین رابطه این است که حقوق غیر پشتون دراین کشور پایمال شده مردم پشتون اگراکثریت نفوس میباشند ولی دراین مدت اشخاص کوردلی بودند که فقط خود را میدیدند وهیج یک از اقوام دیگر این کشور رادر نظر نداشتند حال اگر ما تاجیک یاازبک وغیره هستیم چرا تذکره ما پشتو است چراتمام اسناد هاومدارک ما به پشتو است آیاماحق نداریم . درهرمنطقه باید به لسان خودشان باآنها کار شود وغیره کارهای که امروز هیج مردم بیچاره ما از آن خبر نیستند.

سید قیوم13.02.2015 - 08:54

 باید نام تمام ملیت ها درج تذکرہ الکترونیکی شود

جانان 10.12.2014 - 08:48

 شمادر جامعه افغانی تعصب را دامن می زنین ما همه ما ار هر قوم کی هستیم افغان هستم

مدقق 01.07.2014 - 09:11

  برادران عزیز شما چرا اسم افغان را صرف به ملیت پشتون نسبت میدهید اگر این چنین باشد ما دراین کشور بیگانه خواهد بودیم مگر (نی نی نی) ما افغان (هستیم هستیم هستیم) من ازملیت ازبکم اما به اسم کشوری خویش افغانم افغان تنها اسم ملت پشتون نیست این اسم تمام اقشار واقوام مختلف افغانسان است مثل پاکستان ، ایران ، تونس ، جزایر ، دنمارک ، امریکا ، بریطانیه ، مصر وغیره بدون کشورهای آسائی میانه مشکل تذکره تابیعت به نظرمن اینست که باید مربوط هرقوم که باشد اسم قوم اش مثل احمد زی ، پوپل زی ، اچکزی ، ایماق ، تاتار ، مغول ، قرلق ، پامیری ، شغنی ، عرب ، گچر هزاره وغیره وغیره ذکر میشد تا می توانستیم اقوام این کشور را درکشور وجهان به معرفی میگرفتیم که ما متشکل ازچندین قوم هستیم زیر یک خیمه کبود زندگی میکنیم .وسلام

صفی .... زوری 19- 9- 139210.12.2013 - 19:15

  اگر نظر من را بخواهید شنید این تذکره ها برای اون دنیا هم بدرد میخوره برای مردم متئاسبی چون منو شما پس توسیه بنده حقیر این است که یک نخسه از انرا در قبر هم همرای خو داشته باشیم وای بر ما وای بر وای برما

A02.04.2012 - 10:42

 بجای ملیت بایدتابعیت نوشته شود ودری هم باشدبتهرخواهدبود.

بکتاش پامیرزاد08.05.2011 - 23:12

 آقای فریدون سلیمی سلام، شمامیگویید در دهات دوردست مردم به زبان پشتو تسلط ندارند، آیا به نظر شما در شهر های کشور، به جز از 8 ولایت پشتون نشین از جملۀ 34 ولایت، مردم به زبان پشتو تسلط دارند؟ به طور مثال آیا در شهر های فیض آباد، تالقان، کندر، ایبک، مزار، شبرغان، میمنه، بادغیس، هرات، بامیان، چغچران، غزنی، کابل وغیره وغیره مردم به زبان پشتو گپ میزنند؟ شما میدانید که زبان شهر های کشور ما زبان دری است. پس این چنین از در تضرع پیش نروید لطفا. حق با عذر و زاری گرفته نمیشود. با قامت استوار و سر بلند حرف تان را بزنید. پشتون ها برادران ما استند و در آن شکی نیست، حرف ما تنها متوجه حلقۀ نفاق اندار حاکم بر کشور است.

فریدون سلیمی08.05.2011 - 13:43

 کس های هستند که در دهات و قریه های دور دست افغانستان زنده گی میکنند و هم چنان به زبان پشتو هم تسلط کامل ندارند پس برای آنها هم تذکره به زبان پشتو داده شود ؟

بکتاش پامیرزاد08.05.2011 - 10:07

 سلام به دوست ما که خودشان را "پشتون سرسخت افغانستان" نامیده اند. برای معلومات شما، ففتا فدراسیون ترکان افغانستان است نه از تاجیکان. و آقای توردیقل میمنگی هم که مقاله ی دیگری در خراسان زمین در این مورد نوشته اند، ازبک استند نه تاجیک. منظورم اینست که اینکه شما میگویید تنها تاجیکان مخالف تذکره ی جدید اند، درست نیست. چون تمام اقوام اصیل و غیر پشتون خراسان دیروز و افغانستان امروز مخالف تذکرۀ استند که تنها به زبان پشتو چاب میشود و ملیت همه هم در آن افغان گفته میشود. شما که خود را "پشتون سرسخت افغانستان" مینامید، چرا به دیگران حق نمیدهید که خود را "تاجیک سرسخت افغانستان" یا "ازبک سرسخت افغانستان" و غیره بنامند؟ چرا آنچه را که به خود روا میدارید، به دیگر هموطنان تان روا نمیدارید؟ برای یک لحظه فکر کنید که اگر همین تذکره تنها به زبان دری چاب میشد و در آن ملیت همه ازبک نوشته میشد، آیا شما چه احساسی میداشتید؟ حالا همان احساس را دیگر اقوام دارند. اگر قرار باشد که ما در این وطن باهم زندگی کنیم، پس باید به یکدیگر اهمیت قایل شویم، نه اینکه یکدیگر را نادیده بگیریم. نظر شما راجع به این که تذکره ی نو تنها به زبان پشتو چاب میشود چیست؟ آیا این منصفانه است؟ پیروز باشید.

پشتون سرسخت افغانستان08.05.2011 - 05:38

 این بسیار یک کار خوب است که در تذکره افغان نوشته کرده است و ها عده از تعسب مدارا ما که از اقوام تاجک هستند میګویند که نه این طور باید نه می بود به هر قوم جدا میبود . جای تاسف است برادر تاجک چراا!

محمد27.04.2011 - 03:46

  تذکره یعنی شناسنامه یاشناخت کارت که درداخل کشوربرای شهروندان جهت شناسای قوم آن بایدداده شود وقتی یک شهروندازروی این تذکره یاشناسنامه شناخته نشودکه به کدام قوم وتبارمربوط است این نه تذکره است ,نه شناسنامه ونه هم شناخت کارت میتوانیم بگویم پشتون کارت.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



فـفـتـا