هژده همین سالگرد شــهادت شـهید زنـده یـاد شاه قدم نیکپی

٢٩ حمل (فروردین) ١٣٩٠

اول باید ببینیم شهید چه کسانی هستند و چه کاری انجام داده اند تا در نتیجه معلوم شود که چرا باید یادشان را زنده نگهداریم. در هر زمانی هم حق وجود دارد و هم باطل، اگر حق کم رنگ شود باطل پررنگ می شود. ا گر باطل پررنگ شود چون خود خواهی، تکبر، زور گوئی، آزادی بی قید و شرط و هر صفت زشتی که تصور شود در ذاتش هست. در صورتی که بر جو حاکم شود. موجب هرج و مرج، ناامنی، تجاوز و هر عمل زشتی که از باطن پلید باطل به وجود می آید بر محیط زندگی انسانها حاکم شده و موجب ظلم و جنایت میشود چنانکه تاریخ دل پری دارد از ظلم ظالمان اما در مقابل اگر حق پر رنگ شود و بر جو حاکم شود تمام صفات پسندیده ای که در شان یک انسان هست در جامعه ظاهر شده که کمترین آن احترام به حق و حقوق یکدیگر است نمادین میگردد. و زمانیکه نام از شاه قدم میبرم در دلم حرف هایست که در قلبم جاری میشود. و میخواهم خود را شرک بدانم به یاد از روزی جوان به نام شاه قدم در گذشت و دوستانش را در میدان بی عدالتی تنها گذاشت.

 

مرحوم شاقدم نیکپی که یکی بزرگان ساحۀ جامعه و سیاست منطقه نیکپی و بلاخرخ افغانستان بود، وی سالهای متمادی عمرخود را وقف روشن نگهداشتن چراغ دانش ومعرفت در منطقه نموده دراین راه ازهیچگونه فداکاری دریغ نورزید. مرحوم دربد ترین روزگاری که چراغ فرهنگ ودانش رو به خاموشی بود وهمه مراکز تعلیمی منطقه را درمعرض نابودی قرارداشت وطعمۀ آتش سوزی قرارمیگرفت ازخطرنابودی وچپاول نجات بخشاند. شهید زنده یاد همیشه در بدترین روزگاری زندگی اش مصدر خدمت برای مردم قرار داشت و به ویژه مردم کابل که جنگ داخلی بین اقوام مختلف وجود داشت همیشه کوشش کرده که کشتی نجات بین هر هموطن اش بود. شاه قدم کسی بود که همگان در برخورد و ملاقات نخستین گرویده شخصیت بی رقیب او میشد، در حقیقت شاه قدم نیکپی از تبار عیاران بود. شمایل او تصویری بود از تخیل و واقعیت مسلم. قوۀ جاذبه اخلاقی  او ـ  مخاطب را  در دیدار آغازین افسون میکرد، احساس بیگانگی درسخن و کلام اووجود نداشت . استقامت و ایستاده گی او در برابر ناملایمات زمان، او را چون فولاد آبدیده نموده بود، درمقابل حوادث اقدام وغافل گیرانه دشمن  موجب ترغیب و تشویش همکارانش بود. شاه قدم کسی بود که مقامات امنیتی وی را به حوزه امنیتی در دشت برچی که هرج و مرج امنیتی وجود داشت تبدیل کرد وی خود را سپر مردم قرار داد وجان صد ها شهر وند کابل را نجات بخشید و در دل صد ها زن مرد افغان جاه دارد وقتی که نام از شاقدم ببریم چشمان هر بیوه زن پر آب میشود. زیرا او از خود لیاقت و شایستگی بی نظیری نشان داده بود ـ شاه قدم در مقابل حادثات غیرمترقبه، به موقع واکنش از خود نشان میداد. او برای تمام افراد زیر اوامرش، الگو و نماد عدالت خواهی بود، با استبداد و نابرابری ها و نابسامانی های اجتماعی سازگاری نداشت. وبحیث یگانه تکیه گاه برای همقطاران و نسل بعد بود ودوستدار دانش وکتاب بود وی در سال 1372 مورخ 27 حمل جام شهادت را نوشید.

میخواهم مشک نمونه خروار چند خصوصیت شاه قدم نیکپی را نام میبرم:

  • ·         جوانمرد، سخاوتمند و مردمدوست.
  • ·         روابط نزدیک با بی بضاعت های منطقه داشت.
  • ·         نیکویی، خردمندی و فروتنی در گفتارش.
  • ·          خوش برخورد با همگان.
  • ·         تصویری بود از تخیل و واقعیت مسلم.
  • ·          اخلاقی عالی.
  • ·          مخاطب را  در دیدار آغازین افسون میکرد.
  • ·         احساس بیگانگی درسخن و کلام او وجود نداشت.
  • ·          قاطع با جدیت مگر با صمیمیت در یک لحظه سخنش را به کرسی مینشاند.
  • ·          دلیر و شجاع.

 او که دراین راه ازتجربه ارزشمندی برخورداربود، تمام توانمندی اشرا درین راه صرف نمود وخدمات فراموش ناشدنی را از خود بجا گذاشت.

و به یاد زنده یاد و خدمات انسان دوستانه شان اندک بنوسم. من،درغم واندوه درگذشت این فرزانۀ زنده یاد عمیقاً خودرا سهیم

طوریکه بینشوران، فرهیختگان ونظریه پردازان ما درجریان هستند، حدود بیش از ده سال پیش بمنظورخدمتگذاری درراستای معرفی هرچه بیشترجامعه ومنطقه ازهیچگونه سعی وتلاش در روشنگری و رشد تعلیم و تربیه که درین زمینه دریغ نورزیده، با دلگرمی تمام به مردم خدمت نمود ، که این امرمایۀ خشنودی هرچه بیشترمردم ما بوده واستبناءً ازهمۀ فرهیختگان ودانشمندان که فکر و ذهن ونگرش شان، انسجام وبافت علمی وانسانی جامعۀ ازهم گسیختۀ ما درهمه زمینه هاست ، آرزومندم که به روال حسن نیت همیشگی تان فراترازمرزها، تا به بازتاب جنایت وافشای استبداد درهمه محور بیپردازید،ازین رهگذر نقش انسانی و تاریخی خویش را ادا نماید و روح این شهید پاک را راحت بخشد.

گسترش جنگ ميان مردم و اين قوم، کشتي منطقه را به سمت گردابي سوق داده و میدهد که به سرنوشت همه غرق شدن است متاسفانه هيچ کسي درک نميکند که سرنوشت ما به هم گره خورده است. هميشه دیگران از آمدن مصيبت بر ما خوش ميشوند متاسفانه کشور ما سرزمين گرگ ها و ميش هاست. کمتر کسي به فکر سرنوشت عمومي و چيزي به نام منافع ملي و وحدت مردمی فکر کند.

      فراموش نکنيم که هرگز وحدت ملي با حذف و يا محروم کردن يک عضو اين پيکري به نام افغانستان به وجود نمي آيد. بايد بدانيم  که سرنوشت محتوم ما با وحدت  مردمی ما گره خورده است و خواهي نخواهي بايد با هم زندگي کنيم. اين نه يک احساس مردمی است؛ بلکه يک تعقل مردمی است اگر امروز شهید جاویدان با ما نیست ولی یادش در قلب ما باقیست.

 و این بیانگر اینست که آیشان گاهي و اندکي براي پيشرفت کشور ومردمش فکر ميکرد اين کشور مانند کشتي است که سرنشينانش همة مردم منطقه است. ضُعف هر يک از اينها، ضُعف همة اين کشتي است. آن وقت که پرورش یافته گان دست استعمار به منطقه رخنه نموده به حیله و تزویر به اشکال مختلف قسم به قران خدا را وسیلهء اغراض خویش ساخته بودند و خود را نادیم مردم میگفت و جلادان قهار، به همه ارزش ها و واژه های ناب انسانی تاختند، شاه قدم  با قامت استوار و در بلندای زمانه ها فریاد حق طلبانه و آزادی خواهانهء مردم  محروم ومظلوم را شعار اساسی خودساخت، وجهت تحقق حقوق حقه ی مردم ستم کش پرچم آزادی خواهی را بدون بیم و هراس به اهتزاز در آورد، او جامعه فقر زده و عقب نگهداشتهۀ ی ما را محصول نابرابرهای مردم میدانیست.

ولی او با متانت و پای مردی در راه برآورده شدن آرمان بزرگ مردم به مبارزه برخواست، او بار ها یادآور میشد " اندیشه ها و تفکرات مرا در لابلای تیوریهای مختلف جستجو ننمایید بلکه حقایق اجتماعی نماد اساسی طرح مسله مردم است"به اصرار به آن تاکید میورزید.شاه قدم از تبعیض وتعصب نفرت داشت به تمام ملیت ها واقوام افغانستان عشق میورزید،تلاش های زیادی را برای برقراری ارتباط به حسن همجواری تامین نمود سعی  میکرد تا راوبط حسنه ی برقرارگردد.

که به همگان آشکاراست، که عاملین بدبختی کی بوده کی میخواسته تا مردم در فقر سواد باقی بماند، اوبا روش داهیانهء مثل یک معلم وپیشوا، تجارب واندوخته های خویش را به دوستانخویش انتقال میداد یک نسل از روشنفکران منطقه و وطنش را متحد میساخت برای نسل آینده اندیشه های وی بی تاثیر نیست"او با تیز هوشی تمام پیش بینی مینمود.

فقط چند فردي يا شايد يک جمعيت اندکي که در رأس قدرت قرار داشتند، از نعمات فوق برخوردار بودند. اين گروه حاکم که سرشار از جهالت نيز بودند، نه تنها براي رفاه و آسايش مردم کاري نکردند؛ بلکه براي همان گروه کوچک شان کاري را انجام دادند که براي فرزندان آينده شان بماند. آنها فقط به قدرت مي انديشيدند. حتا نمي دانستند که با قدرت چه بايد بکنند. با قدرت فقط سر مي بريدند، به زنجير مي کشيدند و فراتر از اين حرمسراي مي ساختند که صدها زن ماهرو را براي خوشگذراني نگه ميداشتند. اين را به اين دليل ميگويم که ديگر کشورها هم در تاريخ شان حاکمان جابر داشتند؛ اما بعضي از باقيات و صالحات از خود برجاي گذاشتند که عرصۀ تامین عدالت اجتماعی حسن همجواری، دیارفانی را ترک نموده وروی برنقاب خاک کشید. ولی شاه قدم طرفدار جدی رشد تعلیم و تربیه بود وی هیمشه می کوشید که در قسمت تعلیم و تربیه توجه جدی صورت بگیرد در این راستا به درخواست تعداد از روشنفکران که این کار را خطرناگ میدانیستند مقاومت نمود،وروی اصول وپرنسیب های منطقه که از اندیشه ها وتفکرات صادقانه ءوی بود اساس گرانبهای را به برای مردمش به میراث گذاشت و ایشان در اثر مشکل تخنیکی طیاره که به مسیر کیان سفر داشت با تعداد از سران بغلان جام شهادت نوشید.  

با اندوه فراوان از هژدهمین سالگرد شهادت شهید شاقدم نیکپی را خدمت فامیل مرحومی ومردم رنج دیده نیکپی بنآ شخصیت دلسوز ،نامدار و چهرۀ شناخته جامعه و منطقه ما را به تمام کافه بشریت و خاصتا به مردم رنج دیده نیکپی تسلیت گفته ما همگی فرزندان نیکپی وبه ویژه چندین قریه همجوارعلاقمندی بودیم که باوی بینشینیم تا ازصحبت عالمانه شان در ابعاد مختلف زندگی بهره ورشویم.

شهادت نابهنگام شاقدم نیکپی، بیشک ضایعه جبران ناپذیربرای مردم نیکپی و افغانستان بوده بادرک تمام این حادثۀ غم انگیز، قبل ازهمه به بازماندگان وی ودوستان ایشان وفرزندان کشور افغانستان صبرجمیل تمنا مینمایم  با کمال اندوه که فرهیخته مرد، جایش بهشت برین، یادش گرامی باد.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

نقیب الله نثار15.03.2019 - 09:47

  بهشت برین جای شان باد. عاشقانه قلم زدید درود بر شما
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



نجیب الله جویا