هشتم مارچ بر همه زنان جهان مبارک باد

١٧ حوت (اسفند) ١٣٨٩

از نخستین روز خلقت بشر، تا کنون در هر کجای دنیا و در میان هر قوم و نژاد و ملتی، با هر آداب و آیینی، وقتی نام مادر برده می‌شود، کوچک و بزرگ، همه و همه، سرشار از شور و حرارت و مهر و الفت میشوند و قلبشان پر تپش‌تر تکان میزند. اسلام نیز برای مادر، مقام و ارزش فوق العاده ای قائل شده است تا آنجا که رسیدن به بهشت را با رضای مادر میسر میداند. البته منظور این نیست که اگر کسی رضایت مادر را تامین کند ولی به بقیه وظایف اخلاقی ،اجتماعی ،خانوادگی و بلاخره اسلامی خویش نپردازد، به بهشت خواهد رفت بلکه مقصود این است که اگر فردی وظائف انسانی و اسلامی خویش را انجام دهد ولی مادر از فرد راضی نباشد، قطعا در بهشت الهی جایی برایش نخواهد بود.

“حضرت پیامبر در رابطه به مادر چنین می فرماید هر که پیشانی مادر خویش را ببوسد، از آتش مصون شود. " و نیز توصیه فرمودند هر گاه پدر و مادر هر دو تواما تو را صدا کردند، ابتدا اجابت مادر نما. و در مورد احسان و نیکوئی در حق مادر، توصیه و تاکید بسیاری فرمودند، چنانکه فرمودند مادر خود، مادر خود، مادر خود را رعایت کن، سپس پدر خود را و سپس کسانی را که به تو نزدیکترند." انسان را در رحم خود و بعد از ان در دامنش پروراندو به گونه اي حمل کرد که هيچ کس نمي پذيرد که بار ديگري را تحمل نمايد. مهر مادر به شما به قدري زياد بود که به خود توجهي نداشت وبه گرسنگي و تشنگي خود رضايت داده بود تا شما را سيراب کند. به برهنگي خود تن داد تا شما عريان نباشيد . خود در ميان افتاب ماند و سايه را به شما واگذاشت . خويشتن را از خواب خوش محروم کر تا شما به اسودگي بخوابيد.

عاطفه و عشق , ایثار و فداکاری در وجود زنان بیشتر از مردان است اگر زنان را به پاکدامنی و حجاب دعوت می نمایند دال بر اینست که زنان در امور اداره ی جامعه نقش اول را داراست و زنان می باشند که در تهداب گذاری و نظافت روح خانواده و اجتماع رسالت سنگین را بر عهده دارند.

در جامعه بشری اگر وجود مقدس زن از اصالت خویش تهی گردد و زنان رسالت خود را فراموش کنند , بدانید که ریشه های جامعه در اثر هجوم موریانه فساد پوک و پوچ خواهد شد و بنیاد خانواده و اجتماع متلاشی خواهد گردید. امید است که زنان در جامعه اسلامی هویت خود را دریابند و به عظمت وجود خویش پی ببرند و بدانند که زنان مادران امروز و فردای اجتماعند و رسالت بردوشانی که مردان بدون حمایت آنها کاری را به پیش نه می برند و براستیکه همه ی موجودات بدون حمایت بر اساس حکمت خداوندی به ثمر نه می رسند , ولی پشتوانه حیاتی برای مردان در تمام شرایط زندگی زنان می باشند ، که با عاطفه و عشق به مردان نیرو و تحّرک می بخشند. کلمه مقدسی بنام مادر: این کلام زیبا زمانی معنی پیدا می کند که فرزندان قدر و عظمت مادر خویش را در حال حیاتش بدانند و بدانند که مادر تنها موجود ارزنده ی ایست که با عشق خاص خودش محبت و اخلاص را , عاطفه و ایثار را , عاری از هرگونه مقصد و آز، به فرزندانش هدیه میدارد و هدیه ی که از درونش بر میخزد و سر تا سر وجود فرزندان را طراوت و شادابی می بخشد.

خدای بزرگ به مادر روحیه ی خارق العاده ی عنایت نموده است که در وجود پدر نیست و مادر است که با تمام تحمل و صبر در حمل فرزند خویش با عشق و اخلاص در درونش و سپس با علاقه فراوان در ایامی که ناز دانه اش را به دنیا می آورد. و مادر است که به عنوان زیبا ترین موجود که همان عشق مادری باشد به نوزادش رسیدگی را آغاز می کند.

این مادرانند که با تحمل درد زایمان با آنهمه رنج و محنت و بی خوابیهای فروان , قداست , صفایی و اخلاص خویش را به نمایش گذاشته و سپس با کوچکترین صدا و یا حرکت طفلش از خواب گران بر میخیزند و به نازدانه خویش از شیره وجودش شیر را که نعمت پیش آفریده شده برای عزیزاش هست بدون منت در اختیار دلبندش گذاشته و به پرستاری مشغول می شوند.

ولذاست که خدای عظیم این وعده را به زنان داده است که بعد از ختم حمل و انتقال فرزند به دنیا همه ی گناهانش آمرزیده می شود و سپاس خدای بزرگ را که با حمایت از مادران قدر و قیمت مادران را به نمایش میگذارد.دعای مادر مستجاب است و خدای عزیز این حق را به مادران داده است که در حق فرزند خویش همیشه مهربان باشند وفرزندان را از دعای خیر فراموش نکند. براستی چرا چنین هست ؟ و برای چه دعای مادر مستجاب می باشد؟

در این اواخر با کشفیات جدید به اثبات رسیده است که از وجود مادر انعکاسی مانند اشعه بر می خیزد که مستقیماً اثرات خویش را به فرزندان انتقال می کند، این اشعه اگر از درون پرتلاطم مادر در ایام خوشی و عاطفه و عشق برخیزد ، اثر آن مثبت و اگر خدای نخواسته آمیخته با قهر غضب بر خیزد اثر آن صد درصد منفی خواهد بود. فلذا از فرزندان خواسته شده است که قلب مادر را نشکنند و او را آزار و اذیت نکنند و زمینه را برای قهر و غضب او مساعد نسازد.

مادران مسلمان همانگونه که از عاطفه و عشق برخوردارند اولین معلمی هست که با کلام روح بخشش نام و یاد خدا را در ایام دادن شیر معجون ساخته و به فرزندان هدیه می کنند و اولین مربی دلسوز هست که نغمه های خدا پرستی را به قلب و جان عزیزش ترزیق می کنند. مادر یعنی اولین معلم و مربی دلسوز که فردای فرزند خویش را آمیخته با دین و ایمان بخدای بزرگ خواهانند

اسلام مکتب آسمانی اطاعت والدین را واجب شرعی دانسته و در قران سوره مبارکه اسرا آیه 22 الی 24 از والدین حمایت خاص نموده و و قدر و قیمت والدین را بیان نموده است و از فرزندان خواسته شده که در مقابل والدین حتی حق اظهار وٌف را ندارد چه رسد که خدای نخواسته در مقابل شان قد علم کنند.

من در باره پدر نیز خواهیم نویشت و براستی که قدر و قیمت پدر کمتر از مادر نیست ناگفته نماند که اثرات منفی و مثبت دعای پدر بیشتر از مادران می باشد و احتیاط لازم را باید بکار برد تاکه خدائی نخواسته والدین دچار پریشانی روحی نگردند. انعکساس و یا اشعه ی درونی والدین در حق فرزندان یکسان است ولی اثرات مثبت و منفی دعای پدر بیشتر از مادر است. نقش زنان نمونه و فداکار در رشد، اصلاح و توسعه و تکامل جوامع مختلف بشری، غیر قابل انکار است و تنها با نگاهی اجمالی به سیر هر یک از خیزش های سیاسی، فرهنگی یا حرکت های اصلاح طلبانه ای که در مقاطع مختلف تاریخی صورت گرفته، می توان از حضور فعال بانوان و نقش عمیق و کارساز آن ها در به ثمر رسیدن آن حرکت آگاه شد. در بینش دینی اسلام نیز حوا در کنار آدم، سارا و هاجر همگام با ابراهیم، آسیه، خواهر و مادر حضرت موسی همراه با این مصلح بزرگ قوم بنی اسرائیل، مریم مربی عیسی، خدیجه و فاطمه یار و غمخوار پیامبر اکرم و امیرمؤمنان، و زینب تداوم بخش نهضت بزرگ عاشورا، از جمله زنان نمونه ای هستند که قیام نواندیشان و اصلاح طلبان بزرگ تاریخ بشری را با حضور آگاهانه و موثر خویش، زینت بخشیده اند. امروزه در شرایطی که زنان در بسیاری از کشورهای جهان، مورد ظلم و ستم واقع شده و از حقوق انسانی و اجتماعی خود محروم گردیده اند و حتی در برخی موارد مجاز به رانندگی در خیابان ها و حضور در پای صندوق های رأی نمی باشند، زنان جامعه اسلامی ما از آزادی و حقوق اجتماعی گسترده ای برخوردارند و علاوه بر حضور فعال در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی، برخی از مناصب مدیریتی، مشاوره ای، حقوقی، تربیتی و اجرایی کشور را نیز در اختیار دارند و از این طریق، در اداره جامعه سهیم می باشند.

 

مادر، مادرهرچه درکتابهای لغت گشتم که کلمه ای پیداکنم تا بتواند مقام و منزلت ترا آن طور که شایسته وبایسته مقام والای تومی باشد،برساند وبزرگی ترا ستایش کند،نیافتم. بنابراین ترا به همان نام عزیز"مادرخطاب می کنم،زیرااین کلمه کاخ منزلت وقدرت تراتا عرش خدای تعالی ،بالا می بردومی تواند معرف وجودوشخصیت تو باشد.توآن گوهریکدانه ای هستی که خداوند می بخشد وپس از مدتی میگیرد آن گاه که عطا فرمود زمین و آسمان را میبخشد و زمانیکه باز پس گرفت، زندگی و هستی را گرفته است.آیا در دنیا بهتر از مادر وجود دارد؟ هرگز، زمانیکه به او می اندیشم تمامی ذراتی وجودم در برابر زحمات مادر تعظیم و تکریم می نماید و دلم می لرزد.که مبادا نتوانم قطره ای از دریای پر مهر مادر را جبران کرده بتوانم ، در جهان عشق و محبت های گوناگون وجود دارد که هر کدام آتش است تا دل و جان را تابان و فروزان سازد اما اما، هیچ یک پاکی و صفای مهر مادر را ندارد، زیرا مهر و عشق و محبت که در قلب تو وجود دارد،لطف خدای است که از قید و بند همه آلایش ها پاک است، و خدا دادی است و در سرشت ما نهفته می باشد.

 

مادر اجازه بده که ترا بعداز خداوند بزرگ پروردگار خویش بنامم . همچنان در پیشگاهت افتم که چشمانم خاک خاک پای تو گردد. مادر عزیز تو در آسمان و من در زمین ، خورشید محبت خود را بر دل و جانم بتابان ، تا همیشه شاداب و خندان بمانم و گرنه در این دنیای بی محبتی خواهم مرد . مادر ، مادر عزیزم  در این دنیا هیچ چیز به اندازه ای تو برایم عزیز نمیباشد مارد عزیز وقتی آن همه زحمات شبانه روزی شما را در یاد می آورم ذره ذره ای وجودم  می لرزد که مبادا نتوانم ذره ای از دنیای محبت و زحمات شما را جبران نتوانم . مادر عزیز می دانم که خیلی زحمت کشیده ای ، آن روز های که از صبح تا شب آن همه کار های طاقت فرسا را انجام می دادید و شبها نیز به خاطر ما قراری نداشتی خواب نداشتی ،و با وجود آن همه خستگی و درد و رنج  باز هم دست پر مهر آسایش به من می بخشیدید. مادر عزیز من فعلاً فقط می توانم بگویم که دوست تان دارم... مادر عزیز در این دنیا هیچ  چیز با ارزش تر از شما وجود ندارد و نخواهد داشت ، مادر عزیز لبخند های شما به من امید زندگی می دهد، مادر عزیز مرا در این جهان ظالم  هر گز تنهایم نگذار زیرا با تو من زنده ام  بی تو زنده نخواهم بود . مادر بابودن تو جاویدانه خواهم بود بمان تا جاویدانه بمانم.مادر از ته دل و زبان با تمام قدرت فریاد می زنم"دوستت دارم مادر."







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



نجیب الله جویا