گزارش تظاهرات و قطعنامۀ تظاهرکنندگان در دادخواهی از قربانیان هزاره در افغانستان

۳۱ جوزا (خُرداد) ۱۴۰۰

 

 

۱- گزارش تظاهرات در دادخواهی از قربانیان هزاره در افغانستان

 

گزارش تظاهرات دادخواهی قربانیان جنگ و تروریزم و فاشیسم  در افغانستان - به ویژه قربانیان هزاره  - کودکان دانش آموز لیسه سیدالشهدای برچی کابل  در مقابل دادگاه بین المللی جنایی در لاهه هلند   

 

در روز جمعه ۷ جوزا  ۱۴۰۰ خورشیدی برابر با 28 می2021  از ساعت چهار تا شش عصر در اعتراض به افزایش تلفات مردم ملکی در افغانستان و  کشتار سیستماتیک هزاره ها ، خصوصا حمله تروریستی بر دانش آموزان لیسه سیدالشهدای دشت برچی شهر کابل  تظاهراتی در مقابل دادگاه بین المللی جنایی در لاهه هلند که از طرف مرکز فرهنگی کاتب در هلند و انجمن هزاره های هلند سازماندهی شده بود ، برگزار گردید .

در این تجمع اعتراضی صدها تن از شهروندان افغانستان مقیم هلند و دیگر کشورهای اروپایی از اقوام مختلف شرکت داشتند .

دختران خردسال با در دست داشتن پلاکاردها و شعارهای کشتار کودکان را متوقف کنید و دادگاه بین المللی عدالت - عدالت در صف های جلو قرار داشتند . به یادبود خونهای قربانیان جنگ و تروریزم در افغانستان ، قربانیان کشتارهای هدفمند هزاره ها و مخصوصا قربانیان دانش آموز لیسه سیدالشهدای دشت برچی کابل سفره غم گسترانیده شده بود ، شمع ها برافروخته گشته و گلهای سرخ گذاشته شده بود .

همچنین پرچمهای هلند ، افغانستان و مرکز فرهنگی کااتب   قرار داده شده بود .

پارچه نوشته های بزرگی در توقف کشتار مردم افغانستان - توقف نسل کشی و تبعیض علیه مردم هزاره در افغانستان - اجرای عدالت برای قربانیان هزاره - اجرای عدالت برای قربانیان جنگ در افغانستان -  بپاخواستن سازمانهای بین المللی برای رعایت حقوق بشر در افغانستان  افراشته شده بود . 

 

در این اعتراض گسترده  زنان و دختران حضور  چشمگیری داشتند  و شعارها بیشتر بر توقف کشنار کودکان ، شاگردان   زنان و افراد ملکی ، عدالت برای قربانیان جنگ و تروریزم، ما صلح میخواهیم ،  توقف کشتار هدفمند هزاره ها ، به رسمیت شناختن نسل کشی هزاره ها ، محاکمه جنایتکاران جنگی ، شنیدن صدای دادخواهی قربانیان جنگ و تروریزم خصوصا لیسه سیدالشهدا توسط دادگاه بین المللی جنایی و جامعه جهانی، شکریه کجاست ؟؟؟ ،  متمرکز بود.

 

در این تجمع اعتراضی چند تن از فعالان اجتماعی و حقوق بشری  ؛ دوشیزه آزاده قاسمی، امیر همایون صادقی ، شیر محمد مجدود ، سوتا زیرک ، نجیب آزاد ، گلچهره یفتلی، عزیز جعفری ، صادق احمدی ، حسین امیری  و همچنین دختران خردسال الینا زیرک و زهرا مجدود به زبانهای انگلیسی ، هلندی وفارسی دری صحبت نمودند.

 

با تماس مستقیم و زنده از طرف خانواده یک تن از قربانیان مکتب سیدالشهدا،  شهیده ریحانه اصغری توسط خواهرش فرزانه اصغری  از دشت برچی کابل پیام دادخواهی شان  بیان گردید .

قربانیان از دادگاه و جامعه جهانی خواهان رسیدگی به این جنایت تروریستی و بررسی کشتار هزاره ها در افغانستان و محاکمه آمران و عاملان این قتل عام ها و اجرای عدالت  شدند.

همچنین خانم زرین تاج فعال اجتماعی و حقوق بشری از .

آمریکا با تماس مستقیم و بطور زنده صحبت نمود.  

 

در مورد وضعیت نامعلوم شکریه یک تن از شاگردان ناپدید شده مکتب سیدالشهدا فریاد دادخواهی بلند گردید و خواستار پاسخگویی دولت افغانستان  و دخالت مجامع جهانی در این زمینه شدند .

 

تظاهر کنندگان از دادگاه بین المللی جنایی ( جزایی )

 خواستند تا  صدای دادخواهی قربانیان جنگ ، تروریزم و خشونت در افغانستان را بشنود و برای برقراری عدالت وارد عمل گردد . به شکایات قربانیان رسیدگی و جنایتکاران جنگی را تحت پیگرد عدلی و قضایی بین المللی قرار دهد .

جامعه جهانی در مورد کشتارهای دوامدار هزارها هیئت حقیقت یاب بین المللی تشکیل دهد ‌و دادگاه بین المللی جنایی در مورد حملات هدفمند علیه هزاره ها تحقیق کند  و حادثه تروریستی لیسه سیدالشهدا را بعنوان جنایت علیه بشریت پیگیری نماید.

 

در پایان قطعنامه تظاهرات در یک مقدمه و هفت ماده قرائت و به مسئولین دادگاه بین المللی جنایی لاهه تسلیم داده شد .

 

جریان تظاهرات توسط عده ای از خبرنگاران و شبکه های خبری مانند بی بی سی و فعالان شبکه های مجازی و بعضی نهادها و مراکز اجتماعی  پوشش خبری داده شد 

 

شعارها

STOP SYSTEMATIC KILLING HAZARA IN AFGHANISTAN 

 

ICC , UN, EU, NATO, US :

STAND UP FOR HUMAN RIGHT IN AFGHANISTAN

 

STOP  GENOCIDE  & DISCRIMINATION AGAINST HAZARAS  IN AFGHANISTAN  

 

ICC : 

JUSTICE FOR HAZARA VICTIMS IN AFGHANISTAN 

 

International Criminal Court : 

JUSTICE  FOR VICTIMS IN AFGHANISTAN.

 

 

۲- قطعنامه تظاهرکنندگان در دادخواهی از قربانیان هزاره در افغانستان 

 

قطعنامه تظاهرکنندگان در دادخواهی از قربانیان هزاره در افغانستان - قربانیان جنگ و حملات تروریستی - مخصوصا قربانیان دانش آموز دختر هزاره که در حمله تروریستی بر لیسه سیدالشهدای دشت برچی کابل در روز شنبه 18 / 02 / 1400 حدود 90 نفر کشته و 250  نفر زخمی و معلول وهزاران نفر آسیب دیدند.

 

این جنایت تروریستی مصداق بارز جنایت علیه بشریت و نسل کشی می باشد. مردم مظلوم افغانستان قربانیان اصلی جنگ، تروریزم و خشونت هستند . هزاره ها بعنوان یکی از اقوام بومی افغانستان در طول تاریخ معاصر در معرض نسل کشی ، کشتار سیستماتیک ، تصفیه نژادی و مذهبی و تبعیض دوام دار بوده و هستند. 62 درصد از مردم هزاره در افغانستان توسط امیر قاتل عبدالرحمان جنایتکار قتل عام شدند و این نسل کشی پنهان و پیدا تا هنوز ادامه دارد . در سالهای اخیر کشتار هدفمند هزاره ها ، بصورت سیستماتیک ، برنامه ریزی شده و بیرحمانه افزایش یافته است . مکاتب ، مراکز علمی ، کورسهای آموزشی ، کلوپ های ورزشی ، مکانهای مذهبی ، مسافران در راهها ، تظاهراتها و اجتماعات مدنی ، تالارهای جشن و عروسی ، حتی نوزادان و مادران باردار در زایشگاه مورد حملات تروریستی قرار گرفته اند.

 

ما اشتراک کنندگان در تظاهرات امروزی این جنایات ضد بشری را شدیدا تقبیح و محکوم مینماییم.

 

از دادگاه بین المللی جنایی ، جامعه جهانی ، سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا ، پارلمان اروپا ، پیمان ناتو ، نهادهای حقوق بشری ، کشورهای اروپایی ، ایالات متحده آمریکا ، دولت ، احزاب و پارلمان کشور شاهی هلند ، وزارت امور خارجه هلند میخواهیم به موارد ذیل توجه نمایند :

 

1-     قاطعانه از دولت افغانستان خواسته شود تا به وظایف اصلی ، قانونی ، ملی و بین المللی خویش در مورد

حفاظت از جان و هستی شهروندان افغانستان ، خصوصا مردم هزاره عمل نماید . طبق قوانین داخلی و بین المللی از هزاره ها که جمعیت در معرض خطر و در وضعیت نسل کشی و پاکسازی قومی هستند محافظت کند و امنیت جانی مردم هزاره را تامین نماید . از تبعیض و تعصب روزافزون در حاکمیت بر علیه مردم هزاره دست بردارد.

 

2-     از دولت افغانستان خواسته شود تا آمران و عاملان جنایات جنگی ، ضد بشری ، ناقضان حقوق بشر و جنایات

سازمان یافته علیه هزاره ها را شناسایی و به پنجه عدالت بسپارد و در همکاری با دادگاه بین المللی جنایی و نهادهای حقوقی بین المللی در محاکمه و مجازات آنان تلاش نماید. به فرهنگ زشت معافیت و چشم پوشی مرتکبین جنایات جنگی در افغانستان پایان داده شود زیرا محاکمه این جنایتکاران برای تأمین عدالت ضروری و برای برقراری صلح دائمی حیاتی است.

 

3-     فریاد دادخواهی قربانیان هزاره در افغانستان شنیده شود و کشتار هولناک مردم هزاره بعنوان نسل کشی به

رسمیت شناخته شود ، وضعیت خطر با تهدیدات جانی بالا علیه هزاره ها در افغانستان لحاظ گردد و طبق موازین

بین المللی و میثاقهای جهانی و منشور سازمان ملل متحد در راستای حفاظت ملی و بین المللی از هزاره ها در

افغانستان تدابیر عملی انجام پذیرد.

 

4-     در مورد کشتار دوامدار هزاره ها خصوصا حملات سالهای واپسین ) حمله بر تظاهرات مدنی جنبش روشنایی

در دهمزنگ کابل - حمله بر مساجد ومکانهای مذهبی غرب کابل - کورس آموزشی موعود در دشت برچی - کلوپ ورزشی میومد در دشت برچی - شفاخانه صد بستر برچی) زایشگاه (- مرکز آموزشی کوثر دانش در برچی – کشتار تظاهرات کنندگان بهسود - لیسه سیدالشهدای برچی (هیئت حقیقت یاب بین المللی تشکیل گردد، تا زوایای پنهان این جنایات آشکار و جنایتکاران شناسایی ، محاکمه و مجازات شوند.

 

5-     توسط دولت افغانستان و جامعه جهانی اقدامات مقتضی برای بازدارندگی از وقوع جنایات سازمان یافته و

کشتار هدفمند مرگبار علیه مردم هزاره روی دست گرفته شود تا دیگر شاهد همچون جنایات دلخراش تروریستی

نباشیم .

 

6-     ما از دادگاه بین المللی جنایی میخواهیم صدای دادخواهی قربانیان جنگ ، تروریزم و خشونت در افغانستان

را بشنود و برای برقراری عدالت وارد عمل گردد . به شکایات قربانیان جنگ در افغانستان رسیدگی نماید، جنایتکاران را تحت پیگرد عدلی و قضایی بین المللی قرار دهد.

 

7-     از دادگاه بین المللی جنایی میخواهیم حدود سی مورد جنایت تروریستی اخیر علیه هزاره ها در افغانستان ؛

خصوصا مورد حمله تروریستی بر دختران هزاره دانش آموز لیسه سیدالشهدای دشت برجی کابل که در تاریخ

18 / 02 / 1400 بوقوع پیوست را تحت تحقیق و رسیدگی قرار دهد.

 

تظاهرات کنندگان 

انجمن هزاره های هالند

مرکز فرهنگی کاتب در هالند

روز جمعه 28.05.2021

در مقابل دادگاه بین المللی جنایی – لاهه – هالند

 

E-mail:

H_Republic2020@yahoo.com

Hazarainholland@hotmail.com

Katibinholland@hotmail.com 28.05.2021

 

نکته: قطعنامه تظاهرات برای دادگاه بین المللی جنایی ، پارلمان هلند ،دولت هلند ، وزارت امور خارجه هلند ، احزاب

سیاسی هلند ،سازمان ملل متحد ، شورای امنیت سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا ، پارلمان اروپا، پیمان ناتو ، دیده بان

حقوق بشر ، سازمان عفو بین الملل ، دولت ایالات متحده آمریکا و دولت افغانستان ارسال می شود.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



امير همايون صادقى