تاجیکان در منابع تاریخی

۱۶ میزان (مهر) ۱۳۹۹

 

برای خوانش این نوشته به شکل پی دی اف، به اینجا اشاره کنید.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

شاهین07.12.2020 - 04:56

  سلام و یک روشنی! ( از ایران و از ترک و از تازیان *** نژادی پدید آید اندر میان *** نه داهیکان نه ترک و نه تازی بود *** سخن ها بکردار بازی بود.) واژه ی داهیک و داهی یکی است که از مصدر ( داهیدن و دادن به معنی عدالت کردن ) است و داهی و داهیک به معنی عادل و داهیکان: عادلان و ( پیش داهیکان: پیش دادیان ) که فردوسی هم داهیک است و در جمع داهیکان است که با واژه ی دهقان به اشتباه گرفته شده. و فردوسی دهاتی نبوده که ریس یک ده باشد مگر یک داهیک و داهی بوده.

شاهین11.12.2020 - 13:15

  سلام بزرگوار! روشنی در باره ی واژه ای ( تاجیک و تاجیکان ). بنیادشناسی: ( داذیدن: داذن: ابدال داهیدن: دادن: عدل کردن. برادری و برابری کردن ). ابدال واژه ( داذیک: داجیک: تاجیک. جمع: داذیکان: داجیکان: تاجیکان. پیش داذیکان: پیش دادییان یا دادیکان. و واژه ی داذیکان به دذیکان و دهگان و سرانجام دهقان ابدال کرده است. و ابدال داذیکان به تاجیکان نشانه ی تباری دارد. ) دوم ابدال واژه ی هاری و آری هم است که نشانه ی مذهبی را می رساند چون ( ثار و ثیر و ثر و ذر، آفتاب و آتش است. و از اینها هم واژه ی تاجیک می برآید مگر نشانه ی مذهبی را می رساند و به نظر من واژه ی ( ذاذ و داذ که نام بغداد هم از این واژه است که از نخستین پیش داذیکان و دادییان ریشه می گیرد و این درست تر است چون بعد از دو ابدال واژه تاجیک بدست می آید و بسیار نزدیک است. خوب: برای واژه شناسان! یادتان باشد که حرف ذال به حرف جیم ابدال می کند و موفق باشید.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دکـتـور لـعـل زاد