کلید صلح در دست جوانان افغانستان است

۶ میزان (مهر) ۱۳۹۹

افغانستان  یکی از جوان ترین کشورهای جهان است.جوانی شیرین ترین، پرانرژی ترین وفعال ترین مرحله زندگی هر انسان است . آیا جوان بودن در افغانستان آسان است ؟  در کشور ما جوانان نه تنها  از ساده ترین امکانات و شرایط لازم برای رشد همه جانبه جسمی، فکری ومعنوی  محروم گردیده اند، بلکه جوانان فداکار ما هزینه جنگ را با جان و سرنوشت خود نیز می پردازند. جوانان ما  درخط مقدم جنگ در مدارس، دانشگاه ها وکارهای روزمره قربانی بی عدالتی های اجتماعی و انتحار میگردند. کلید صلح در دست جوانان است. شورای امنیت سازمان ملل جوانان را"خالق صلح"  وروز دهم آگست را " روز جهانی جوانان " نام نهاد .یکی از عوامل ادامه جنگ طولانی در افغانستان بی اعتنایی به نقش جوانان در حیات سیاسی،اقتصادی و اجتماعی کشور است. چشم پوشی از نقش جوانان  شرایط خطرناک را  برای خشونت و انواع خشونت طلبی به وجود می آورد. مهم ترین وظایف و مسئولیت دولتها در آنست تا جوانان را  از گزند آفت های اجتماعی،اقتصادی و اخلاقی وفرهنگی نجات بدهند.بد ترین بازی به سرنوشت صلح استفاده از احساسات پاک ،پرشور و پرتحرک جوانان در راستای منافع فردی و گروهی است که اکثرا افراد،احزاب وقدرت طلبان از آن بهره می برند . انرژی بسیار شگفت انگیز جوانان به نیروهای هدایتگر و مراقب  نیاز دارد.

کشورهای که در فکر هدایت،مراقبت و غمخواری سرمایه های آینده خود می باشند از حضور فعال جوانان در حیات سیاسی و اجتماعی پشتبانی می نمایند . در کشور ما لویه جرگه های عنعنوی در شرایط بحران بدون حضور فعال جوانان به اشتراک کهن سالانی برگزار میگردد که اکثرا توانایی و تحمل نشستن را دراین مراسم تشریفاتی وبه ظاهر سرنوشت ساز ندارند . من قصد بی احترامی را به بزرگان اقوام مختلف کشور  ندارم اما اگر حضور پر رنگ جوانان با انرژی و تیزهوش در کنار بزرگ سالان خبیر و باتجربه تحقق یابد  از تاثیر و اهمیت خاص برخوردار خواهد بود. تجربه بزرگان و دانش جوانان تحصیل یافته در نهاد  بنام " لویه جرگه نخبگان وجوانان افغانستان" به صلح و حل بحرانها موثرتر خواهد بود . فقدان حضور فعال جوانان در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور جامعه را تنبل ومسیر رسیدن به سوی ترقی اجتماعی وجامعه مدنی را کند تر میگرداند.درتاریخ تمدن اسلام می خوانیم که پیامبر اسلام توجه خاص به جوانان داشت ومی فرمایند"جوانان بامن هم پیمان شدند و پیر مردان به مخالفت من برخاستند.".حضرت علی می فرماید" هرگاه درامری که برایت پیش آمده نیاز مند مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت کن زیرا آنان تیز هوش ترند وسریع تر حدس می زنند،سپس آنرا به اندیشه پیران وبزرگان واگذار تا فرجام آنرا شناسایی وانتخاب نیکو کنند."جوان بودن در افغانستان آسان نیست. استبداد های سیاسی و اختناق های پوشالی و خرافات مذهبی مهم ترین  مانع شرکت جوانان در حیات سیاسی و اجتماعی افغانستان گردیده است.برداشتن این موانع از سرراه جوانان ساده نیست. در کشوری که اکثریت ملت  آن مسلمان است،اما رسم ورواجهای خرافی به فرایض و سنت های اسلام واقعی پیروز گردیده است. اکثرا پیرو بدعت اند تا شریعت.

جوانان از پیروزی جهل و خرافات به علم و پیروزی سلطنت فساد بر بی عدالتی ها  بیشتر ازهمه دچار رنج ، اظطراب  وتشویشهای روانی میگردند.استبداد سیاسی حتی مانع کاریابی و مشاغل تعداد جوانان تحصیل یافته میگردد که در اثر بیکاری مجبور به فرار به کشورهای بیگانه می گردند و تعداد زیاد جوانان بیکار، آلوده به موادمخدر  خودکشی و یاس ناامیدی و بی اعتمادی به آینده میگردند.جوانان افغانستان با وجود جنگ ومشکلات  خوب ترین  سرمایه های قابل افتخار اند. فقر را عیب نمی دانند و افتخار به فقر وجهل  را عیب می دانند. جوانان ما بااستعداد،پرکار  و علاقه سرشار به کسب دانش دارند واین تشنگی جوانان ما به دانش باعث تعجب خبرنگاران خاریجی در کشور های مختلف گردیده است. معتبر ترین روزنامه های جهان مانند،اندیپندینت، گاردین و واشنگتن پست پیروزی سمیه دختر جوان افغانستان را درمسابقه کنکور دانشگاه در راس مطالب خود با تیتر های" ستاره درخشید وماه مجلس شد." و" پیروزی علم برجهالت"چاپ نمودند و جوانان راخالق صلح می دانند. مردم افغانستان همه علاقمند به صلح اند و کلید صلح و آینده افغانستان آباد و آزاد در دست جوانان است.


دکتور علی احمد کریمی امریکا







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دکتور علی احمد کریمی