توطئۀ خائنانه و ضد ملی

۶ سرطان (تیر) ۱۳۹۷

در هفته های اخیر، افغانستان بازهم  شاهد دو گونه عملیات برای تعیین نگران کنندۀ سرنوشت خویش بود. عملیات  جنگی دراکثر ولایات کشور ادامه داشت و درعین حال  دید وبازدید ها و جلسات  چند موازی به آن  بین  نماینده های کشور پاکستان و افغانستان صورت  گرفت. که میتوان از سفر معاون وزارت دفاع پاکستان به افغانستان  ومذاکراتش با مقامات افغانی و هم سفر حنیف اتمر مشاور امنیتی افغانستان و تبادل افکارشان با سران نظامی پاکستان نام برد. آنچه که در مطبوعات انتشار یافته ظاهراً مانند همیشه  دید و بازدید های شان دوستانه بوده است.  اینکه در عقب پرده به کدام توافقی باهم رسیده اند گزارش داده نشده ولی بعدا  مردم افغانستان شاهد اعلامیه اشرف غنی احمدزی  درزمینه آتش بس روز های عید وبه تعقیب آن  هدایت به والیان ولایات حکومتش  که با طالبان آتش بس را ادامه داده و داخل مذاکرات صلح شوند، بودند.

 به گمان اغلب  طرح آتش بس  در روز های عید و هدایت بعدی  اشرف غنی  با توافق کشورهای امریکا و پاکستان  وعربستان سعودی صورت گرفته  و از امکان دور نخواهد بود یکی از عوامل این پروژه  ایجاد مناطق امن برای گروه طالبان باشد.

 طرح منطقه امن در ماه مارچ سال جاری برای نخستین بار ازطرف گلبدین حکمتیار  صورت گرفت. زمانی که گلبدین حکمتیار  چنین طرحی را پیشنهاد می کند بعید نیست که دست آی اس آی پاکستان در عقب چنین  امری نباشد. زیرا همه به خوبی می دانند که آقای گلبدین حکمتیار از آغاز جهاد تا کنون با دستگاهٔ  آی اس آی  پاکستان در ارتباط  بوده و است و بازهم همه مردم افغانستان  آگاهی دارند که در عقب گروه طالبان  از ظهور این گروه تا  کنون  دست  آی اس آی پاکستان  بوده و می باشد.            

شایان یاد آوری است که مردم افغانستان ازطریق رسانه های جمعی  مطلع شده اند که گلبدین حکمتیار پیشنهاد کرده بود که  باید گروه طالبان ازپاکستان داخل افغانستان شوند،  اداره  نو  با نیروهای تازه امنیتی خارج از ساختار نهاد های امنیت کشور  به تفاهم طرف های  درگیر جنگ افغانستان  تشکیل گردید و افراد مسلح هردو طرف یعنی طالبان و نیروهای دولتی  از منطقه امن خارج شوند وازهمه مهمتر آقای حکمتیار هدایت داده بود که یک دفتر سیاسی طالبان در شهر کابل گشایش یابد.

گرچه درسال گذشته آقای گلاب منگل  منطقه دهنه غوری را طی یک توافقنامه به گروه طالبان  تسلیم  داد تا این گروه تروریستی بتوانند از دهنه غوری به ولایات شمال کشور دست باز داشته باشند . طالبان نیز از فرصت  استفاده کرده  دهنه غوری را منحیث پایگاهٔ نظامی خویش قرار داده و از همان زمان عملیات تروریستی خود در ولایات شمال افغانستان افزایش دادند . تا اینکه بعضی ولایات شما ل مانند  بغلان  ، تخار ، قندز روز به روزنا امن گردیده و حتی بعضی از شهرستان ها  به دست طالبان سقوط نموده است.

درگزارشی که درهمین چند روز انتشار یافت  شمیم کتوازی والی  ولایت پکتیا  از تلاش های  در جهت ایجاد منطقه امن برای طالبان  که ممکن است ولایت پکتیا نخستین منطقه امن برای طالبان باشد نشانه از تحولات جدید در موافقتنامه  پاکستان و دولت افغانستان  می باشد اگر چنین طرحی که بدون تردید طرح و مطالبه کشور پاکستان در افغانستان عملی شود بدین معنی است که پاکستان  می خواهد  خط دیورند را آهسته آهسته  داخل  خاک افغانستان کشانیده  و این طرح را در چندین ولایت سرحدی افغانستان و پاکستان  نیز تطبیق خواهد کرد.

به گمان  اغلب  پاکستان با  تطبیق  این طرح خاینانهٔ خویش  دو هدف عمده را دنبال خواهد کرد.

یک  ــ  اکثر افراد گروه طالبان ،  تروریستان  ، جانیان و شاید هم  نیرو های نظامی  اش  را به نام طالب  داخل قلمرو افغانستان بفرستد.

  دو ــ   از جانبی هم به جامعه جهانی چنین وانمود  نماید که  جلو فعالیت  های طالبان، تروریستان و مخالفین دولت افغانستان را در داخل خاک پاکستان گرفته است  تا بتواند بدین وسیله فشارهای جامعه جهانی را  که در مقابل کشور پاکستان  صورت گرفته کاهش داده  و امتیازات قبلی راکه ایالات متحده امریکا دریافت میکرد دوباره  به دست بیاورد.

به وضوح معلوم می شود که اظهار نظر شاه عربستان سعودی و دعای  روزجمعه  امام  مکه معظمه  برای صلح در افغانستان، به این  پروژه  امریکا و پاکستان  در مورد مذاکرات و توافقات پشت پردۀ  آتش بس و صلح باطالبان  صحه می گذارد.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

داکترعبید الله فضلپور28.06.2018 - 18:44

  خطدیورند باید بسته شود تا از بلاهای زمینی تاجایی نجات بیابیم.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



محمد حیدر اختر