اعلامیه حزب آزادگان افغانستان در پی انفجار خونبار و ویرانگر شهر کابل

۱۵ جوزا (خُرداد) ۱۳۹۶

به نام خداوند جان و خرد

 

 

 

اعلامیه حزب آزادگان افغانستان

در پی انفجار خونبار و ویرانگر شهر کابل

و پیامدهای زیانبار و ناگوار پیوسته با آن

 

        شهر کابل در چهار دهۀ سال‎های پسین، رویداد‎های خونین و وحشت آوری از کشتار گروهی و تخریب همه جانبۀ تأسیسات اجتماعی را شاهد بوده، سرشت و سرنوشت مردم این شهر و سرزمین ما با پیش آمد‎های ناگوار، درگیری‎های بی‎پایان، کشتار بی‎رحمانه شهروندان، تاراج و یغمای داشته‎های این مردم توأم بوده، ابعاد فاجعه‎آمیز و ویرانگرانه، اعمال انزجارآور تخریبی، مجال تحقق یافته و تبارز جنون آمیز چنین نفرت ساختاری در اندیشه و تفکر اجتماعی برخی از انسان‎های این سرزمین با اعمال وحشتناک تخریبی آن‎ها بازتاب می‎یابد. این عملکردها در فقدان نهاد مسئول و پاسخگوی سیاسی مدافع حقوق و آزادی شهروندان و فروگذاشت وظایف و مسئولیت‎های دستگاه سیاسی، در نارسایی از تأمین امنیت شهروندان و ناتوانی از بازدارندگی وقایع هولناک دسته جمعی، مجال تبارز می‎یابند.

      حملات هراس افگنان و دشمنان مردم از مراحل ترور و حذف فزیکی شخصیت‎های سیاسی وارد فاز کشتار گروهی و اجتماعی در گستره‎ای جغرافیایی کشور شده و در شرایط کنونی با رویکرد به ایجاد رعب و ترس عمومی، ابعاد تخریبی حملات، آسایش و آرامش اجتماعی و مدنی را نشانه گرفته اند، که ادامه زندگی مدنی را در شهر‎ها و روستا‎‌‎های افغانستان دشوار نموده است.

      نهاد‎های نام نهاد حامی امنیت و آسایش مردم، با ایجاد موانع و دیوار‎های محافظتی و راه بندان‎ها، نمایی از استحکامات نظامی قرون وسطی، را به نمایش درآورده و با اختفا در پناه این دژ‎ها، هراس افگنان نیز ابزار‎ها و امکانات کاربردی خویش را متناسب با این استحکامات، ویرانگرانه و مخرب‎تر، تدارک می‎نمایند که ابعاد تخریبی حملات هراس افگنانه مردم بی دفاع و تأسیسات عامه را آماج قرار می‎دهد که تلفات بزرگ انسانی و تخریب تأسیسات و اماکن را بار می‎آورد.

       نهاد‎های امنیتی فاقد درک پیچیدگی ابعاد درگیری، استراتیژِی هراس افگنان، اهداف و برنامه‎های دورنمایی مداخله‎گران بوده، نارسایی‎های بازدارندگی و حملات گستردۀ تروریست‎ها ابعاد گسترده‎ای را در جغرافیای کشور در بر گرفته است. نارسایی کشفی، به حملات دشمنان مجال و امکان گسترده فراهم آورده، نفوذ و حضور حامیان گروه‎های هراس افگن در بدنۀ دستگاه سیاسی، حمایت از هراس افگنان به روحیۀ رزمی مدافعان نیز آسیب وارد نموده و این علایق به هراس افگنان از تریبون‎های دستگاه بازتاب‎یافته است که این طرز تلقی مرز بندی‎های و اختلاف دیدگاهی را میان نخبگان سیاسی، نهاد‎های دولتی و مردم تشدید نموده است.

        شهروندان شهر کابل، احزاب سیاسی و فعالین جامعه مدنی با رویکرد مدنی، خواست‎ها، دیدگاه‎ها و مطالبات خویش را در همایش مسالمت‎آمیز انعکاس فاجعه انفجار مهیب روز چهار شنبه ماه جوزا سال جاری ابراز داشتند ولی با برخورد غیرمدنی و دشمنانه‎ی دستگاه حافظ نظم و امن عامه مواجه شده، در پی این خشونت و گشودن آتش پنج تن از معترضین جان باخته و بیست و یک تن دیگر زخم برداشتند.

       برخورد مسلحانه علیه تظاهرات مسالمت‎آمیز و مدنی نشان دهندۀ ماهیت خشن و استبدادی حاکمیت وابسته به اجانب بوده و عملکرد غیرمسئولانه نهاد‎های امنیتی را هویدا می‎سازد. حملات مشکوک و پرسش برانگیر مراسم خاکسپاری و تدفین جنازۀ قربانی اعتراضات مدنی (فرزند آقای ایزد یار معاون مجلس سنا) که در آن هفت تن جان باختند و هشتاد وهفت تن دیگر زخمی شدند، یاد‎آور کشتار‎های عکس‎العملی است که در مقاطع و زمان کوتاه نظیر قتل عام معترضین جنبش روشنایی، مسجد باقر‎العلوم، و زیارت کارته سخی . . . تحقق یافت.

       هراس افگنان، شهروندان کشور را آماج حملات مرگبار خود پنداشته و هر روز قامت هریک از فرزندان این سرزمین به خاک و خون می افتد. سوگمندانه نیروهای مسئول نظم و امن عامه نیز با کشتار شهروندان در همایش مسالمت آمیز مسئولیت قانونی و اخلاقی خود را پاسداری نتوانستند. برکناری رده‎های بالای عاملان کشتار حد اقل التیام به جنایات و زخم‎های خونینی است که شهروندان در همایش‎ها آرزوی تحقق آن را دارند.

     حزب آزادگان افغانستان باورمند است که حوادث و رویداد‎های روز‎های اخیر جامعه را از انفعال و نا آگاهی تاریخی، به بیداری و ایستادگی مدنی سوق داده و به این درک ماهوی دست یافتند که امنیت و تأمین صلح در افغانستان فراتر از مداخله نیروهای خارجی و دستگاهی تحت حمایه و دیکته آنان می‎باشد. نگاه اتنیکی به دستگاه امنیتی و گمارش تباری در این نهادها، کلیت سیاست امنیتی و کارکرد دستگاه را با نا توانی راه بردی مواجه نموده، انقطاب اجتماعی بی‎باوری به نهادهای ملی را تشدید می‎بخشد. حزب آزادگان افغانستان خواستار مجازات قانونی کشتار شهروندان در اعتراضات مدنی اخیر  بوده از ایستادگی و مطالبات مدنی شهروندان، احزاب سیاسی و جامعه مدنی حمایت تام و تمام می‎نماید.

با احترام

 

هیئت اجرائیه حزب آزادگان افغانستان

۱۴ جوزا ۱۳۹۶







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



حزب آزادگان