به ادامه بحثهای قبلی، مبحث سوم «سازا»

۳۱ جوزا (خُرداد) ۱۳۹۵

فهم تاریخ، برای جلوگیری ازتکرار

اشتباهات و خطاها، امریست الزامی

و نیازیست در هر زمان... (؟)

 

از مطالعه تاریخ نه‌چندان دور بر می‌آید، به تاریخ (11 مارس 1985 م)، همزمان با - به قدرت رسیدن میخائیل گورباچف، در رهبری حزب و دولت اتحاد جماهیرشوروی و برپایی مفکوره‌های ( شتاب - اصلاحات اقتصادی و فضای باز سیاسی ) در سرلوحه کارش... حزب دموکراتیک خلق افغانستان، نیز دست به اصلاحاتی هم مانند زده و در نتیجه ببرک کارمل، نخست در (11 ثور 1365خ ) از حزب و بدنبال آن در (4 می 1986م) از ریاست شورای انقلابی کنار زده می‌شود. دوکتور نجیب الله منحیث منشی عمومی، در پلنوم هجدهم مورخ (11 ثور 1365خ ) کمیته مرکزی...، ضمن ارائه بیانیه‌ی مفصل، به کارکردهای اشتباه آمیز و خطاهای حزب دموکراتیک و حکومت‌های تحت اداره آن در دو مرحله ( هفت ثور و شش جدی ) اعتراف نموده، از جمله چنین می‌گوید: ما « حزبی‌ها » به مردم افغانستان وعده سپره بودیم، برای آنها - « نان »، « لباس » و « خانه » می‌دهیم، اما در عوض « نان » - « مرمی » و به جای « خانه » برایشان « قبر »، همچنان در بدل « لباس » بر آنها « کفن » دادیم... پلنوم مذکور، این بیانیه را « صحه » گذاشت و تایید نمود...

مطالعات می‌رساند که، حزب دموکراتیک خلق افغانستان در تداوم تزیس‌های ده گانه حزب ( ارائه شده توسط ببرک کارمل در (30 عقرب 1364خ ) و به دنبال آن داکتر نجیب الله وعده سپرد، به انحصار قدرت خاتمه می‌دهد، حاکمیت تک حزبی را کنار می‌گذارد، فعالیت احزاب و سازمان‌های سیاسی را به رسمیت می‌شناسد. نیز حقوق ملیت‌ها را به رسمیت شناخته در جهت تأمین عدالت ملی گام بر می‌دارد. در ضمن زمینه خروج قطعات نظامی شوروی را از کشور فراهم می‌سازد و برای عودت آبرومندانه‌ی مهاجرین سعی بلیغ می‌نماید و خیلی از مسائل دیگر...

به همین ترتیب در تداوم مذاکره بیش از هفت سال بین هیئت‌های جانب رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان و سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان، پروتوکول همکاری میان آن دو سازمان... به امضا می رسد و به دنبال آن، متن پروتوکول یاد شده، در (شماره -42  - حقیقت انقلاب ثور ( ارگان نشراتی حزب... )، روز پنجشنبه 30 میزان 1366 خورشیدی به نشر می‌رسد. اینک متن مذکور را به علاقمندانی که آن را از نظر نگذاراندند، مجدداً به نشر سپرده، به بحث می‌گیریم و از این قرار است:  

   

پروتوکول همکاری بین

حــزب دموکراتیک خلق افغانستان

و سازمان انقلابی زحتمکشان افغانستان

 

طوری که قبلأ به اطلاع رسانیده شده بود پروتوکول همکاری بین حزب دموکراتیک خلق افغانستان و سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان به امضاء رسید.

اینک متن پروتوکول باطلاع هموطنان رسانیده می شود:

کمیته مـرکزی حـزب دموکراتیک خلق افغانستان و کمیته مــرکزی سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان با تکیه بر وجوه اشتراک و با درک ضرورت اتحاد و همکاری تمام نیروهای مترقی وطن پرست ملی و دموکراتیک کشور به خاطر تحقق مصالحه ملی یعنی تامین صلح و قطع خونریزی در کشور، طرد مداخلات امپریالیستی و ارتجاعی در امور جمهوری دموکراتیک افغانستان و تلاش به خاطر پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشور و رفاه زحمتکشان به عقد این پروتوکول در زمینه برسمیت شناختن همدیگر به مثابه سازمان‌های سیاسی مستقل و به منظور همکاری و تشریک مساعی همه جانبه مبادرت می‌ورزند.

هردو جانب با احساس مسوولیت در حل مسایل مـربوط به تامین صلح و امنیت در کشور اصل همکاری و تشریک مساعی را به خاطر بیرون رفت از وضع دشوار کنونی مبنای فعالیت‌های خویش در عــرصه ملی و بین المللی قرار می‌دهنـد.

هـدف هر دو جانب از عقد این پروتوکول عبارت است از دسترسی به قطع جنگ و برادر کشی در افغانستان، انتقال به دیالوگ سیاسی با نیروهای که در حال حاضر مسلحانه و غیر مسلحانه در موضع ضد دولتی قرار دارند، فراهم آوری شرایط برای عـودت قطعات نظامی اتحاد شوروی از افغانستان، عودت مهاجرین، حل و فصل مسایل افغانستان توسط مـــردم آن بدون مداخله نیروهای خارجی، دفاع قاطع و پیگیر از منافع و مطالبات زحکمتشان همه ملیت‌ها و اقوام ساکن در افغانستان، تامین پیشرفت و رشد اقتصادی کشور، تثبیت و تحکیم مقام شایسته برای وطن مان در عرصه بین المللی.

سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان و حزب دموکراتیک خلق افغانستان آینده سیاسی کشور را به صورت دولت مستقل دارای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی غیر منسلک و داری اعتبار و اتوریته لازم در بین سایر دول جهان می‌بینند که با تمام دولت‌های جهان دارای حقوق مساوی بوده با کشورهای همجوار، کشورهای منطقه اعضای سازمان ملل متحد، جنبش عدم انسلاک و سازمان کنفرانس اسلامی، روابط دوستانه را حفظ و برقرار خواهد ساخت و این روابط را توسعه و تحکیم خواهد بخشید.

هــر دو جانب عقد این پروتوکول را به معنای سرآغاز تشکیل عملی اتحاد چپ تلقی می‌نمایند و بر اساس آن حــزب دموکراتیک خلق افغانستان و سازمان انقلابـی زحـمتکشـان افغانستان در جهت تامین وحدت همه نیروهای معتقد به اندیشه پیشرو عصر و همچنان به خاطر متحد ساختن تمام نیروهای ملی و مترقی، احزاب سازمان های سیاسی، شخصیت‌ها و رجال سیاسی، اجتماعی که تا کنون خارج از چوکات علنی و قانونی به فعالیت سیاسی می‌پردازند تلاش می‌ورزند.

هــر دو جانب از اصول صلح و همبستگی دوستی و همکاری با خلق‌های جهان پشتیبانی می‌کنند و علیه ارتجاع، امپریالیزم، استعمار، تبعیض ملی و نژادی، مسابقات تسلیحاتی و سایر مظاهر سیاست زور و تجاوز مشترکأ می‌رزمند جانبین همچنان در تحکیم جنبش عدم انسلاک به مثابه عامل نیرومند تامین صلح جهانی فعالیت سازنده مشترک را به پیش می‌برند.

همکاری و تشریک مساعی حزب دموکراتیک خلق افغانستان و سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان بر مبنای اصول آتی صورت می‌گیرد:

 

-       حمایت از تمام ابتکارات و گام های عملی که در جهت قطع خون ریزی و اعاده صلح در کشور به عمل می‌آید.

-       کار پیگیر و مستدام به خاطر دفاع از منافع و مصالح خلق، فعالیت هدفمند به خاطر جلب مردم در جهت سهم‌گیری همه جانبه در اتخاذ تصامیم سیاسی و تطبیق مبتکرانه آنها، اتکا به اراده و نیروی مـردم، مقدس دانستن منافع خلق و وطن بر منافع گروهی و حـزبی، تلاش به خاطر تامین حقوق برابر سیاسی برای همه ملیت‌ها و اقوام ساکن در کشور جهت شرکت عادلانه و سهم‌گیری در زندگی سیاسی اجتماعی کشور.

-       حمایت از تدابیر جهت دموکراتیزه ساختن حیات سیاسی کشور با نظرداشت خصوصیات و سنن مردم ما به شمول شکل پارلمانی اداره دولتی که ممثل اراده واقعی مــردم باشد.

-       تلاش به خاطر دیالوگ سیاسی با نیروهای که در موضع مخالف قرار دارند، مبارزه علیه نیرو هایی که مخالف منافع وطن و مردم و استقرار صلح در افغانستان می‌باشند.

-       احتـرام و رعایت اساسات دین مقدس اسلام.

-       پشتیبانی از دگرگونی‌های مترقی و کوشش در راه انکشاف اقتصادی، اجتماعی و فـرهنگی کشور.

-       مبارزه علیه انحــرافات شوونیستی و ناسیونالیستی در تمام اشکال و مظاهــر آن، طرفین مطابق این پروتوکول مکلفیت‌های ذیل را به عهده می‌گیرند:

-       همکاری و فعالیت مشترک در عرصه‌های مشخص نظامی و سیاسی به خاطر تامین پیش از پیش موثریت انقلابی و ادامه فعالیت در جهت تامین صلح و طرد و سرکوب فعالیت‌های مسلحانه نیرو های ارتجاعی و ضد انقلابی وابسته به امپریالیزم در مرکز و ولایات کشور و به خاطر هماهنگی و همسویی، مبارزه بر ضد دشمن مشترک، واحد‌های نظامی سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان در اشکال مختلف نیروهای مسلح (ج.د.ا)، تنظیم می‌گردد.

-       رعایت پایدار و پیگیر قانونیت، امتناع از تعقیب و فشار به خاطر فعالیت‌های که به حکم قوانین نافذ در کشور جرم پنداشته نمی‌شوند.

-       شرکت موثر در کار ارگان‌های قدرت دولتی در مــرکز و محلات.

-       تلاش به خاطر حل عادلانه مساله ملی بر اساس اصل برابری حقوق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی همه ملیت‌ها و اقوام ساکن کشور.

-       تنظیم کانال‌های دایمی تبادل اطلاعات، برقراری تماس‌ها به منظور حل مسایل همکاری و تشریک مساعی بین حـزب دموکراتیک خلق افغانستان و سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان. به این منظور در چارچوب کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان و کمیته مرکزی سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان بخش‌های مسوول تامین ارتباط بین آنها ایجاد می‌گردد همچنان میکانیزم مشوره های مساویانه در سطح رهبری سیاسی مرکزی و محلی سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان و حزب دموکراتیک خلق افغانستان ایجاد می‌شود.

-       تمام موضوعاتیکه در پروتوکول هذا گنجانیده نشده اند می توانند بعد از توافق جانبین به شکل ضمایم این پروتوکول تسجیل گردند.

-       در صورتیکه یکی از جانبین در زمینه فسخ این پروتوکول تصمیم اتخـاذ کند یک ماه قبل از فسخ به جانب مقابل اطلاع میدهــد.

 

[ امضا داکتر نجیب الله منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان ]  

 

 

[ امضا محبوب الله کوشانی منشی کمیته مرکزی سازمان انقلابی افغانستان ]  

 

 بایست خاطر نشان نمود، در تداوم مشی مصالحه ملی دولت داکتر نجیب الله، نیز طرح پلان پنج فقره‌ی سرمنشی سازمان ملل متحد از طریق آقای « بین سیوان » نماینده آن سازمان، ارائه گردید و بعد از رایزنی‌ها، حکومت پاکستان به نمایندگی تنظیم‌های جهادی و حکومت افغانستان، در پای آن امضا نمودند. همچنان دولت‌های آمریکا و اتحاد شوروی، منحیث تضمین کنندگان تطبیق آن پلان - زیر نظر سازمان ملل متحد بر آن مهر تایید گذاشتند. سرانجام مشی مصالحه دولت داکترنجیب الله و پلان پنج فقره‌ی سازمان ملل متحد، هر دو، بنا به دلایلی... به شکست مواجه گردید و فاجعه کشور با وسعت بیشتر ادامه و گسترش یافت...

از خوانندگان گران ارج و صاحب نظران محترم توقع و تمنا داریم، پیرامون موضوعات ارائه شده: الف -  محتوا پروتوکول... ب -  مشی مصالحه ملی دوکتور نجیب الله... ج – پلان پنج فقره‌ی بین سیوان... دیدگاه‌ها، نظریات و مطالعات خویش را ارائه دارند تا ما جوانان را در زمینه کمک فکری کرده باشند. البته در بخش‌های بعدی به طرح پرسش‌های مشخص در باره موضوعات یاد شده خواهیم پرداخت. در ضمن ما، نیز دیدگاه‌ها و برداشت خویش را پیرامون موضوعات یاد شده با عزیزان شریک خواهیم ساخت... موفق باشید. 

 

 ادامه دارد...

 

( تشنگان راه حقیقت و واقعیت...)

 

 

ایمیل فرزاد مجیدپور: majidpoor2@gmail.com







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



فرزاد مجیدپور