اعلامیه حزب آزادگان افغانستان در مورد فاجعۀ گروگان‎گیری و شهادت مسافران شاهراه کندز

۲۰ جوزا (خُرداد) ۱۳۹۵

به نام خداوند جان و خرد

 

 

 

اعلامیه حزب آزادگان افغانستان

در مورد فاجعۀ گروگانگیری و شهادت مسافران شاهراه کندز

 

بشیریت در درازای تاریخ خویش، در پیوند با تضاد منافع، تقابل اندیشه‎های توجیه‎گر خشونت، شاهد قتل‎عام‎ها، غارت‎گری‎ها و بربادی تمدن‎ها و داشته‎های مادی و معنوی جوامع بوده و این دور باطل با کاربرد ابزار‎های معاصر کشتار جمعی، در سراسر جهان ادامه دارد.

تبارز خشونت ساختاری در کشور ما نیز با بازتولید تفکر توجیه‎گر خشونت، وابستگی به منافع انقطابی جهانی، حمایت از تندروی خشن مذهبی، دلبستگی و علایق به منابع فکری خشونت‎زا، نهادینه شده و با منافع غارت‎گرانۀ ثروت و اخاذی، توجیه اختلافات اتنیکی و نفرت اجتماعی، تندروی ایدئولوژیک، انفعال و تمکین دستگاه سیاسی در برابر توجیه ویرانگر و کشتار شهروندان، دگرگونی جغرافیای جنگی، ایجاد هراس و اعمال محدودیت بر روال زندگی عادی، بی معرفتی ولاقیدی در برابر سرنوشت مردم، در پیوند بوده و این پایگاه فکری و دیدگاه توجیه‎گر خشونت، با رسوخ در اندیشه و تفکر لایه‎های اجتماعی کشورما فاجعه آفرین شده است.

وجدان حاکمیت در پی کشتار بی‎رحمانۀ مردم افغانستان از پتکیکا تا هلمند، غزنی، ارزگان، غزنی بدخشان، کندز و فاریاب... جریحه‎دار نشده، تکمین دستگاه سیاسی در برابر این جنایات، امواج ویرانگر و ابعاد تباه کن آن را گسترده‎تر ساخته است.

استراتژی امنیتی مبارزه علیه هراس‎افگنی در افغانستان متمرکز به مبارزه علیه داعش بوده و با گروه هراس‎افگن و تروریستی نام نهاد طالب که سراسر جغرافیای کشور را به جهنم سوزان و کشتارگاه مردم این سرزمین مبدل نموده است، با اغماض برخورد می‎شود و دستگاه سیاسی در پی تثبیت هویت هراس‎افگنان خارجی و تفکیک آنان از بردگان و وابستگان داخلی آن‎ها می‎باشد. هراس‎افگنان در پی برهم زدن نظم اجتماعی، صلح و هم‎زیستی در کشور  بوده و عمل کرد آنان منافی انسانیت، مدنی اندیشی، و زیست باهمی در این مرزوبوم می‎باشد.

حادثه کشتار و گروگان‎گیری مسافرین ولایات تخار و بدخشان، ذلت و زشتی عمل، اهداف و کنش هراس‎افگنان، ماهیت شر و ناانسانی آنان را به نمایش درآورد. از سویی هم ناکارآمدی، بی‎تفاوتی و بی‎برنامگی دستگاه و عدم حمایت از شهروندان بی‎دفاع را نیز هویدا ساخت. این رویداد نشان داد که مردم افغانسان با همۀ ادعای نهادهای مسوول امنیت اجتماعی، از بی‎دفاع‎ترین و آسیب‎پذیرترین مردم این سیاره اند. با گذشت مدت بیش از 4 ساعت توقف مسافران و ضجه و فریاد آنان، اهمال وظیفوی  مسوولین امنیتی شاهراه مذکور قابل چشم پوشی نیست.

عدم واکنش قوت‎های رزمی در برابر این حاثه نیز مایۀ سرافگندگی آنان بوده، تردد در جاده‎های آسیب‎پذیر بنابر لطف و تمکین قسمی گروه‎های هراس‎افگن متصور است؟

بی‎برنامگی، ناهماهنگی بین نهادهای امنتیی، ناتوانی در برپایی عملیات واکنشیِ سریع، نارسایی‎های آموزشی، ویژگی‎های مدیریت دستگاه رزمی افغانستان بوده ،ناتوانی عملیات پاکسازی از وجود نیروی‎های هراس‎افگن، زمین‎گیر شدن این نیروی‎ها در تداوم جنگ فرسایشی، امید به فردای صلح و امنیت را با چالش مواجه نموده است.

استراتژی بازدارندگی ناامنی در مسیر تردد شاهراه‎ها، بازنگری دیدگاهی و ابزاری را نیازمند است.  بدون تضمین مطمئن مسیر تردد، چگونه به نمایندگی‎های ترانسپورتی جواز سیر و حرکت در طول شب داده می‎شود؟ چرا در مسیر جادۀ ناامن، گشت امنیتی بوجود نداشت. چرا واکنش پاسگاه‎های مؤظف در شاهراه‎ها انفعالی بود؟ همۀ این موارد، بی‎مسوولیتی و ناتوانی حفظ و حراست جان شهروندان را در جغرافیای بی‎مسوولیت به نمایش می‎گذارد.

نظام سیاسی در برابر دادخواهی و هشدارهای پیهم و ابراز نگرانی‎های شهروندان واکنش لازم نشان نداده، مردم بی‎دفاع، اسیر دام باندهای تبهکار و غارتگر محلی و گروهای تندرو فرامرزی می‎باشند.

تغییر جفرافیای جنگ به هدف گسترش ناامنی منتطقوی، دامن زدن به اختلافات اتنیکی و شعله‎ور نمودن آتش درگیری در گسترۀ جغرافیای بزرگتر، به سود بازیگران نیز تمام نشده، ماهیت این درگیری‎ها و منطق تداوم آن، تامینات نظامی هراس‎افگنان، توان رزمی دوامدار آنان، زمینه‎ها و شرایط حمایتی و تسلیحاتی آنان به همه مبرهن است.

ماهیت درگیری‎ها و آتش افروزی دشمنان مردم افغانستان می‎بایست انسان این سرزمین را به اندیشه وادارد که چرا این آتش کین و نفرت و بازتولید خشونت، در جغرافیای ما زبانه می‎کشد؟ چرا مردم ما قربانی اهداف، آمال و برنامه‎های ضد انسانی برنامه‎ریزان جنگ، نفرت و خشونت باشند؟

برای درک ماهیت مساله می‎بایست ظرفیت فکری خویش را برای شناسایی عوامل، ریسشه‎ها و برنامه‎های خشونت‎زا، بسیج نماییم و صدای اعتراض و انسان‎سالاری، مدارا، رواداری و دگراندیشی را رساتر سازیم و این صدا را بیشتر از زمان دیگر گسترش دهیم و دادخواهی را تا محاکمه همه جنایت‎کاران جنگی و حامیان آن‎ها را که جنایت علیه بشریت انجام داده اند، ادامه دهیم تا زمینۀ خشونت و نفرت را با مبارزه مدنی و اجتماعی محدود نماییم، انقطابی‎اندیشی و توجیه‎گران دید فاشیزم قومی و مذهبی را برملا سازیم و با انیشه و تفکر طالبانی در سطح ملی مبارزه وسیع و گسترده را سازمان‎دهی نماییم.

حزب آزادگان افغانستان، با ایستادن در برابر این جنایت ضد بشری، رسالت خود را در افشای ماهیت و عمل‎کرد غیرانسانی هراس‎افگنان با صلابت و استواری اعلام می‎دارد و در اندوه بزرگ عزیزان به شهادت رسیده، خود را سهیم و شریک غم مشترک دانسته، رهایی فوری و بی قید وشرط مسافران را خواستار است.

 

هیئت اجرائیه حزب آزادگان افغانستان







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



حزب آزادگان