تقدیر از اجراآت خو ب: تکمیل ۳۹ پروژۀ ساختمانی و زیربنایی در سال ۲۰۱۵

۲۰ جدی (دی) ۱۳۹۴

برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب (Good Performers Initiative) بر اساس فرمان 99 مقام ریاست جمهوری دولت اسلامی افغانستان در چارچوب وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به سال 2007 به فعالیت آغاز کرد. این برنامه در گام نخست به وسیلۀ آدارۀ انکشافی  سازمان ملل متحد حمایت مالی می شد.  از سال 2008 بدین‌سو ادارۀ بین المللی مبارزه علیه مواد مخدر و تنفیذ قانون  ایالات متحد امریکا (GPI)  این برنامه را تمویل می کند.  بر بیناید اهداف  این برنامه بر بنیاد دسته بندی ها یا کتگوری های زیرین پاداش داده می شود. این پاداش ها به گونۀ یک رشته پروژه های ساختمانی زیربنایی و مثر بر زنده‌گی کشاورزان و مردم ارائه می گردد:

  • ولایاتی که بر بنیاد گزارش سالانۀ سازمان ملل متحد؛ میزان کشت کوکنار را به صفر می رسانده اند و وضعیت صفری کشت کوکنار را حفظ می کرده اند.
  • ولایاتی که  کشت کوکنار را به میزان ده درصد یا بیشتر از آن کاهش می دهند.
  • ولایاتی که هر چند شامل این دو دسته نمی شوند؛ ولی  اجراآت  و دست آورد های خوبی در امر مبارزه علیه مواد مخدر داشته باشند به این پاداش‌ها دست می یابند.

پس ازتطبیق مرحلۀ نخست  بر بنیاد تجربه های به دست آمده، برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب به بازنگری شد که بر بنیاد این بازنگری مرحلۀ دوم برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب آغاز شد. این بازنگری به سال 1393 برابر با 2014 صورت گرفت. جهت بازنگری یک کمیتۀ تخنیکی  از نهادهای هم‌کار به وجود آمد تا دیدگاه ها، پیشنهادها و تجربه های خویش را در پیوند به این موضوع بیان کنند و چگونه گی کار در مرحلۀ دوم را مشخص سازند.  در این مرحله بیشتر توجه بر تطبیق پروژه های متمرکز شده است که باید دهقان محور باشد. یعنی  راه اندازی پروژه های زراعتی که تاثیر مستقیم بر زنده‌گی اجتماعی و اقتصادی دهقانان داشته باشند تا دهقان از کشت خشخاش به گونۀ آگاهانه دست بردارند و به جای آن به کشت حلال روی آورند. در این مرحله ولایات،  بر بنیاد کتگوری ها زیرین  مستحق پاداش شناخته می شوند:

  • محو و کاهش کشت کوکنار،
  • تنفد قانون،
  •  آگاهی عامه .

هم اکنون برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب در مرحلۀ دوم کاری خود قرار دارد. با این حال هنوز کار ساختمان پروژه های زیر بنایی ساختمانی که در مرحلۀ نخست، تایید شده است ، جریان دارد. کار روی کارهای پروژه های دهقان محور که از سال 2015 آغاز شده است. هم اکنون دست کم در بیست ولایت کشور کارمندان تحقیق فعالیت دارند تا شورا های دهکده ،  شورا های انکشافی ولسوالی های ، شورای انکشافی ولایت را در انتخاب پروژه های دهقان محور کمک و رهنمایی کنند. البته انتخاب پروژه های از  مسوُولیت شورا های می باشد.  در سال 2015 شماری از پروژه ها پس از انتخاب  اولویت بندی ، به وزارت مبارزه علیه مواد مخدر از طریق مقام ولایات فرستاده است. قرار است که کار این پروژه های پس از تایید کمیتۀ مسوُول آغاز شود.  البته برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب در چارچوب اهداف راهبردی خود در مرحلۀ نخست، در سال 2015 یک رشته پروژه های ثمر بخش و بنیادی را در ولایات کشور  تکمیل کرده و به بهره برداری سپرده است. البته این پروژه  به کمک مالی ادارۀ بین المللی تنفیذ قانون و مبارزه با مواد مخدر ایالات محتد امریکا  در چارچوب دسته بندی پاداش های  برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب به آن ولایاتی داده شده است که در زمینه ریشه کن سازی کشت خشخاش، کاهش کشت خشخاش ، دستگیر قاچاقچیان مواد مخدر دست آورد هایی داشته اند.  برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب در چارچوب  اهداف کاری خود می خواهد تا با ایجاد چنین پروژه هایی در یک جهت دهقانان و زمین داران را تشویق کند که دست از کشت خشخاش بر دارند، بل در جهت دیگر می کشود تا با ایجاد زمینه های آموزش و  فعالیت های اجتماعی جلو گشترش اعتیاد در میان جوانان را بگیرد.

ولایت  کنر

1-     ساختمان دانشگاه ولایت کنر تکمیل شده  که  هم اکنون  دانش‌جویان این دانشگاه در شرایط معیاری  به آموزش خود ادامه می دهند.

ولایت پنجشیر

1-    تکمیل مرکز بیست بستر  درمان معتادان ، این مرکز به بهره برداری سپرده شده و شماری از معتادان در آن درمان می شوند.

2-    تکمیل مجتمع ورزشی یا جمنازیوم، با ساختمان این مجمتع ورزشی جوانان ولایت پنجشیر فرصت آن را یافتند تا به گونۀ معیاری به ورزش‌های گوناگون بپردازند.

ولایت پروان

1-    ساختمان مکتب  بیست و چهار صنفی میر علی احمد شاهد،  با ساختمان این مکتب شماری از دانش آموزان پروان فرصت یافتند تا در صنف های معیاری به آموزش خود ادامه دهند، در حالی که در گذشته شماری آنان در زیر خیمه ها در شرایط دشواری  درس می خواندند.

2-    ساختمان کانال آب‌یاری در ولسوالی خواجه سیاران پروان، با ساختمان این کانال مشکلات شمار زیادی از دهقانان در زمینۀ آب‌یاری  زمین های زراعتی حل شده و بخش های از زمین های للمی نیز زیر آب قرار گرفته است.

ولایت بادغیس

1-    ساختمان مکتب بیست و چهار صنفی  در بادغیس، با ساختمان این مکتب  شاگردان این مکتب  به صنف ها و شرایط آموزشی معیاری و بهتری  دست یافته اند.

2-    ساختمان شفاخانۀ بیست بستر ، با سختمان این شفاخانۀ باشنده گان این ولایت به امکانات بهتر صحی دست رسی پیدا کرده اند.

ولایت کندز

1-    ساختمان دیوار استنادی 270 متره «لاله میدان» در ولسوالی علی آباد کندز. با ساختمان این  دیوار استنادی از تحریب زمین های زراعتی دهقانان و زمین داران جلو گیری  شده و این امر میزان در آمد کشاورزان را بالا  برده است.

2-    ساختمان مرکز صحی در دهکدۀ « مولا قلی» ولسوالی دشت برچی ، با ایجاد این مرکز صحی ، دهقانان و باشنده‌گان این ولسوالی به خدمات صحی دست رسی پیدا کرده اند.

3-    ساختمان کتاب‌خانۀ عامۀ کندز، با ایجاد این کتاب‌خانه شهریان کندز ، جوانان و دانش جویان  به کتاب های مورد  نیاز خود  دست رسی پیدا کرده اند.

4-     ساختمان یک مکتب هشت صنفی  در ولسوالی چهار دره.

ولایت کاپیسا

1-    ساختمان دانشگاه کاپیسا، با ساختمان این دانشگاه ، حالا دانش‌جویان در این ولایت امکانات آن را یافته اند تا در فضای بهتری آموزشی به آموزش‌ بپردازند.

ولایت نمیروز

1-    ساختمان شفاخانۀ بیست بستر برای درمان معتادان،  با ایجاد این شفاخانه زمینۀ آن برای مردم این ولایت فراهم شده است تا به درمان معتادان خود بپردازند.

2-    ساختمان مکتب بیست صنفی « رودابه» ، با ساختمان این مکتب حالا دختران از زیر خیمه ها به صنف های معیاری راه یافته و آموزش خود را در شرایط معیاری به پیش می برند.

ولایت لغمان

1-    ساختمان دیوار سنگی استنادی 310 متره در  دهکدۀ « شمشیر آباد» ولسوالی قرغه ای. با ایجاد این دیوار سنگی جلو تخریت زمین های زراعتی کشاورزان گرفته شده  و امکانات بهتر زراعتی برای آنان فراهم شده است.

ولایت سمنگان

1-    ساختمان شفاخانۀ بیست بستر درمان معتادان، با ایجاد این شفاخانه مردم برای درمان معتادان به فرصت های خوبی دست یافته اند.

2-    ساختمان مکتب شش صنفی در ولسوالی خرم و سارباغ که با ساختمان این مکتب شاگردان به زمینه های بهتر آموزش دست یافته اند.

3-     ساختمان یک مرکز صحی، که زمینۀ دست رستی مردم را به خدمات اولیۀ صحی فراهم ساخته است.

4-    - ساختمان یک مکتب 24 صنفی ، که زمینۀ بهتر آموزش را برای شاگردان فراهم ساخته است. در حالی که در گذشته شماری از شاگردان این مکتب در هوای آزاد یا هم در زیر خیمه‌ها درس می خواندند.

ولایت هرات

1-    ساختمان یک شفاخانۀ درمان معتادان که زمیه درمان معتادان این ولایت را فراهم ساخته است.

2-    ساختمان یک مکتب هشت صنفی که زمینۀ آموزش بهتر را برای شاگردان فراهم ساخته است.

ولایت پکتیکا

1-    ساختمان تالار کنفرانس ها،  با ایجاد این تالار زمینۀ راه اندازی  نشست های بزرگ علمی در این ولایت فراهم شده است، هم چنان برنامه های آگاهی عامه در پیوند به زیان‌های اعتیاد و کشت مواد مخدر راه اندازی می شود.

2-    ساختمان یک مکتب  12 صنفی، با ساختمان این مکتب شاگردان به صنف های معیاری دست رسی پیدا کرده اند.

ولایت غزنی

1-    ساختمان مکتب دوازده صنفی که با ساختمان آن زمینۀ بهتر آموزش برای شاگردان فراهم شده است.

ولایت دایکندی

1-    ساختمان مجتمع ورزشی که زمینۀ ورزش های گوناگون را برای دانش جویان و دانش آموزان و جوانا این ولایت فراهم کرده است.

ولایت غور

1-    ساختمان یک مکتب شانزده صنفی که زمینۀ دست رسی شاگردان را به صنف های معیاری فراهم ساخته است.

ولایت بدخشان

1-     ساختمان یک پل سی متره در ولسوالی کشم  که دهکده های خشکه دره و نمازگاه را با هم پیوند می زند. با ساختمان این پل رابطۀ نزدیکی در میان باشنده‌گان دهکده های دو ساحل دریا فراهم شده است و راه رفت و بر کشت آنان را کوتاه ساخته و این امر در رزمینۀ داد ستد و روابط اجتماعی در میان مردمان تاثیراتی خوبی برجای گذاشته است.

2-    ساختمان پل 45 متره در  پلیران پایین ولسوالی تگاب، این پل  رفت و آمد و رابطه در میان چندین دهکده را فراهم ساخته است.

3-    ایجاد یک کانال  آب‌یاری در ولسوالی جرم بدخشان که سهولت بزرگی را برای کشاورزان و زمین داران در امر آب رسانی به کشتزار های شان فراهم ساخته است.

ولایت ننگرها

1-    ساختمان باشگاه شبانه یا لیلۀ برای دانش‌جویان دانشگاه  ننگرهار، با ایجاد این باشگاه شبانه  زمینۀ آن فراهم شده است تا دانش جویان ولایت دیگر و دانشجویان ولسوالی های دور دست ننگرهار به امکانات بهتر زنده گی شبانه دست یابند که این امر تاثیر بزرگی در امر آموزش آنان بر جای می گذارد.

ولایت لوگر

1-    ساختمان مکتب هشت صنفی  که شاگردان را از مشکلات آموزش د زیر خیمه رهایی دادهد است.

2-    ایجاد یک کانال آب یاری، با ساختمان این کانان شمار زیادی از کشاورزان ولایت لوگر از مشکلات آب‌یاری زمین های کشاورزی خود رهایی یافته اند.

ولایت فاریات

1-    ساختمان یک باب شفاخانۀ مکمل  در ولسوالی گرزیوان که با ایجاد آن مردم  این ولسوالی به خدمات صحی دست رسی پیدا کرده اند، در حالی که در گذشته مردم ناگزیر بودند تا بیماران خود را به مرکز ولایت انتقال دهند که بد بختانه شماری از بیماران در مسیر راه جان می دانند.

ولایت وردک

1-    ساختمان یک مکتب دوازده صنفی در شهر میدان وردک که با ساختمان آن شاگردان به صنف های معیاری دست رسی پیدا کرده اند، در حالی که در گذشته بخش بیشتر آنان یا در هوای آزاد یا هم در زیر خیمه ها درس می خواندند.

ولایت ارزگان

1-     ساختمان یک مجتمع ورزشی یا جمنازیوم که با ساختمان این جمنازیوم  دانش‌جویان، دانش آموزان و جوانان شهر ترین‌کوت به امکانات بهتر ورزشی دست یافته اند.

ولایت زابل

1-    ساختمان  چهار دیوار شورای ولایتی که این امر زمینۀ امنیت بهتر را برای شورای ولایتی زابل فراهم می سازد.

ولایت بلخ

1-     ساختمان یک شفاخانۀ بیست بستر درمان معتادان که با ایجاد آن زمینۀ بهتر درمان معتادان در این ولایت فراهم شده است.

ولایت کابل

1-    ساختمان یک محراب مسجد در ولسوالی فرزۀ ولایت کابل.

نکتۀ آخر این که برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب از 2008 تا هم اکنون کار ساختمان  298 پروژه ساختمانی و زیر بنایی را  در 34 ولایت کشور ، راه اندازی کرده که تا کنون  238 پروژۀ آن  تکمیل  و به بهره برداری سپرده شده است  و کار ساختمان 60 پروژۀ دیگر آن ادامه دارد. هم چنان باید یاد دهانی کرد که در این همه پروژه های تا کنون  یک صد و سی پنج ملیون دالر امریکایی هزینه شده است.

 همان گونه که پیش از این گفته شد هم اکنون برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب وارد مرحلۀ دوم کاری خود شده است که در این مرحله در سه کتگوری برای ولایات پاداش می دهد. نخست  کاهش وریشه کن سازی کشت خشخاش ، دو دیگر تنفیذ قانون شامل ضبط مواد مخدر و موادی که با استفاده از آن مواد مخدر ساخته می شود، دست گیری  قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر ، سه دیگر آگاهی دهی به مردم در جهت زیان های مواد مخدر و جلو گیری از کشت خشخاش. در ای مرحله برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب آن پروژه های را تطبیق می کند که زراعتی و دهقان محور بود و بر زنده گی دهقانان تا ثیر مستقیم داشته باشد.

انتظار برده می شود که کار ساختمان شماری از پروژه های دهقان محور  در شماری از ولایاتی که مستحق پاداش برنامۀ تقدیر از اجراآت خوب می شوند، در سال 2016 آغاز شود!







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



پرتو نادری