مرور مختصری بر زندگی و جنایات تروریستی ملا محمد عمر

۱۹ اسد (مرداد) ۱۳۹۴

نام ملا محمدعمر در دوران مقاومت و جهاد علیه نیروهای تجاوزگر شوروی سابق و رژیم دست نشاندۀ آن، چندان شناخته شده نبود. شاید نام و چهره اش دربین بعضی از قوماندانان جهادی سابق به خصوص در ولایت قندهارآشنا بوده باشد.

محل تولد و جای بود وباش ملا عمر نیز دقیق نیست . طالبان به این عقیده هستند که ملاعمر درسال 1960در ولسوالی خاکریز ولایت قندهار متولد شده ولی بعضا گفته شده که ملا عمر درسال ۱۹۵۹ درقریهٔ نودهٔ ولایت قندهار به دنیا آمده است . این هم گفته شده است که وی تحصیلات اکادمیک ومکتبی نداشته، صرف آموزش مسایل فقی و دینی  را در یک مدرسۀ دینی ارزگان سپری کرده است. هنوز آموزش آن مدرسه را هم  به پایان نرسانیده بود یا به اصطلاح ملا نشده بود و طالب  بچهٔ بیش نبود که به جنگ علیه نیروهای اتحاد جماهیرشوروی سابق که درسال ۱۹۷۹ وارد افغانستان شده بودند به صفوف مجاهدین پیوست، و در تنظیم مولوی محمد یونس خالص وتحت نظر قوماندان ملا نیک محمد  جذب شد.

زمانی که نیروهای شوروی سابق ناگزیر شد در سال ۱۹۸۹میلادی از افغانستان خارج شوند، ملا عمر مانند دیگرمجاهدین که از حمایت ایالات متحده امریکا، پاکستان و کشورهای عربی برخوردار بودند، علیه حکومت داکتر نجیب الله جنگید. سرانجام حکومت داکتر نجیب الله آخرین مهره شوروی سابق در سال ۱۹۹۲ درآستانه  سقوط قرار گرفت وسرنگون شد.

بعدازسقوط رژیم دست نشانده شوروی تنظیم های جهادی قدرت را به دست گرفته،  دیری نگذشت  که جنگ قدرت میان تنظیم های جهادی سابق آغاز گردید، وشهر کابل میدان جنگ میان تنظیم جمعیت  "شورای نظار"، وحدت، جنبش شمال وتنظیم گلبدین حکمتیار گردید.  دراثر آن تعداد فراوان ازمردم بی گناه به شهادت رسیده وبه اثر باران راکت گلبدین حکمتیار، شهرکابل به یک شهر سوخته وویران مبدل گردید و تمام هست و بود افغانستان در بازارهای پاکستان به فروش رسید .

جنگ بین تنطیم های جهادی سابق که باخشونت های خونین، چورو چپاول اموال عامه وملکیت های شخصی ، دست درازی به نوامیس مردم ، راه گیری ، باج گیری ها وساختن پاتک ها را در پی داشت، مشکلات فراوانی را برای شهروندان افغانستان به میان آورده بود، که ظهور و پیدایش طالبان رابا خوشی استقبال نمودند زیرا حرکت طالبان با ازبین بردن پاتک های مجاهدین سابق که باعث رنج و عذاب عبور ومرور مردم گردیده بود شروع ودرزمستان سال ۱۹۹۴ میلادی ازطریق سرحد سپین بولدک داخل خاک افغانستان گردیده و با فتح قندهار به یک نیروی قوی عرض اندام نمود .

اطلاعات ثقه واسناد نشان دادند که، ظهور طالبان به اساس یک پلان کاملا تنظیم شده بین کشورهای که درافغانستان منافع مشترک داشتند صورت گرفت.  این موضوع را خانم بینظیر بوتو صدراعظم وقت پاکستان طی مصاحبهٔ با کانال (سی ای ان) اعتراف نمود که ، درساختار طالبان دست کشور های امریکا، عربستان، انگلستان و پاکستان دخیل بود. پاکستان می خواست ازیکطرف افرادی درافغانستان به قدرت برسند که، سرتاپا مطیع وفرمان بردارشان باشند، واز جانبی هم راه تجارتی پاکستان به کشور های آسیای میانه بدون پرداخت حق العبورهموار گردد. با موافقت امریکا، دوشرکت بزرگ نفتی ( یونیکال وبریداس)  خواهان امداد لوله نفت از ترکمنستان ، ازطریق افغانستان به پاکستان بود تا دست آزاد به دریافت نفت داشته باشد، ونمی خواست این لوله نفتی از طریق کشور ایران عبورنماید. سازمان جاسوسی پاکستان یعنی (آی اس ای ) و وزیر داخله پاکستان نصیرالله بابر با همکاری مولوی فضل الرحمن  رهبرجماعت اسلامی پاکستان ، به منسجم ساختن طلبه ها از مدارس پاکستان شده و گروه طالبان را تشکیل داده ونظامی های( آی اس آی ) نیزقومانده طالبان به دست گرفت .

 قسمی که گفته آمدیم ، گروه طالبان ازطریق سپین بولدک  داخل قندهار شده، بعدازتسخیر قندهار راه کابل را در پیش گرفتند و به سرعت تمام  مناطق را یکی پی دیگر با همکاری بعضی از تنظیم های جهادی، به خصوص تنظیم گلبدین حکمتیار که وابسته گی عام وتام به( آی اس آی ) پاکستان داشت و دارد، در تصرف خویش درآوردند.

گروه طالبان با حمایت (آی اس ای ) پاکستان، و نیروی های نظامی  آن کشور و بعضی از اعضای شاخه خلق باند به اصطلاح دموکراتیک خلق  افغانستان، در سال ۱۹۹۶میلادی کنترول کابل را به دست گرفت . در اولین اقدام‌ داکتر نجیب الله، رئیس جمهور اسبق افغانستان وبرادرش را از دفتر ملل متحد خارج ساخته  به قتل رساندند. جنگجویان طالبان که "امارت اسلامی طالبان" را تشکیل داده بودند، طی جلسۀ رهبرشانرا یعنی ملا محمد عمر را امیرالمومنین لقب دادند.

گروه طالبان ظاهراً زیر حاکمیت ملا عمر،اما درواقع با نظارت مستقیم پاکستان، تا سال ۱۹۹۸ میلادی درحدود نود درصد خاک افغانستان را زیر کنترول خود درآورد و برداشت سخت‌گیرانه خود از شریعت اسلامی را نافذ کرد.

گروه طالبان با تصرف کابل به نقض حقوق بشر و قتل عام، آتش زدن به مزارع وتاک های انگور شمالی، کوچ دادن اجباری مردم شمالی از خانه وکاشانه های شان و هم قتل عام در شمال افغانستان، متهم شد. حقوق ابتدایی زنان و دختران به شمول کار در بیرون از خانه و رفتن به مکتب از آن‌ها گرفته شد. دروازه های مکاتب مسدود گردید، سازو آواز وموسیقی را حرام اعلام و تلویزیون ها به پایه های برق آویزان شد، آنچه که بنام فرهنگ وجود داشت همه ازبین رفت. ازهمه مهمتر در زمان زمام داری ملا عمربود که افغانستان تبدیل به پناهگاه امن القاعده گردید. ظاهراً اسامه بن لادن، رهبرمقتول شبکه القاعده در قندهار زندگی می‌کرد، و رابطه نزدیک وحتی خیشاوندی با ملا عمر برقرارکرد.

ارتباط ملاعمر با القاعده و رهبر سابق آن برای گروه طالبان حیاتی بود، زیرا القاعده در بدل به دست آوردن پناهگاه، به رژیم طالبان کمک مالی فراهم می‌کرد. بعد از این که حملات یازدهم سپتمبر۲۰۰۱ میلادی درامریکا اتفاق افتاد، وامریکا اسامه بن لادن را  مسئول حادثه تروریستی دانست، ایالات متحده خواستار تسلیمی بن لادن از ملا عمر شد. ملا عمر به این تقاضای امریکا  پاسخ منفی داد و در نتیجه، ایالات متحده امریکا علیه رژیم طالبان درافغانستان حمله کرد که سرآغاز یک جنگ طولانی دیگر برای ملا عمر و افرادش به وجود آمد .

بعداز حملۀ امریکا علیه طالبان و القاعده درافغانستان درسال ۲۰۰۱ میلادی، رژیم طالبان درافغانستان سقوط نموده و ملا عمروسران گروه طالبان به مناطق قبایلی پاکستان فرار کردند. ظاهراً او از آن‌ جا حملات علیه نیروهای ناتو، امریکایی و افغانستانی را سازمان‌دهی می‌کرد.

ملامحمدعمربرای بقای خویش اتحادی را با دیگر گروه‌های ملیشه‌ای، مانند شبکه حقانی و تحریک طالبان پاکستانی ایجاد کرده و "شورای کویته" نیز تشکیل گردید. این شبکه تروریستی فعالیت‌های طالبان را در افغانستان سازمان‌دهی می‌کند.  ملا عمر از حمایت قوی سازمان استخبارات نظامی پاکستان (آی اس آی) برخوردار بود. این سازمان جاسوسی از گروه طالبان به عنوان نایب خود در مقابله با نفوذ هندوستان در افغانستان استفاده کرده و می کند .

نیروهای ملاعمر بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی نظر به هدایت( آی اس آی) پاکستان ، تاکتیک جنگی اش را به اعمال تروریستی  تغییر داده و غالباً حملات انتحاری انجام داده ومی دهند یا مواد انفجاری را در کنار جاده‌ها جاسازی می‌کنند. این حملات طالبان مسئول بخش اکثر تلفات مردم بی گناه و بی دفاع وقوای امنیتی افغانستان ونیروهای خارجی بوده است.

حکومت افغانستان برای چندین سال متوالی ملا عمر را به بازگشت به میز مذاکره برای حل منازعه افغانستان دعوت کرد، اما هیچ گاهی پاسخ مثبت او را دریافت نکرد. در پیام‌های منتسب به ملاعمر تاکید می‌شد که جنگ تا زمان خروج نیروهای خارجی جریان دارد، حاضر به مذاکره نمی شوند.

بالاخره اوضاع تغییر کرده وبخشی از طالبان حاضر شدند با نماینده های دولت افغانستان به میز مذاکره بنشیند. هنوز چند دور از مذاکراه صورت نگرفته بود که دفعتا خبر مرگ ویا کشته شدن ملا محمد عمر رهبر طالبان از طریق رسانه انتشار یافت .

همان قسم که زنده گی جنایت بار ملا محمد عمر درخفا گذشت خبر مرگش هم کدام تاثیر برای مردم افغانستان نداشت. زیرا تاکنون خبرموثقی که بتواند مرگ اوراتثبیت کند که در چه زمانی صورت گرفته انتشار نیافته است . درگزارشی آمده است که ملامحمد عمر در ماه اپریل ۲۰۱۳ میلادی  توسط ملااختر محمد منصور به قتل رسیده است و بعدا خبری انتشار یافت که وی دوسال قبل دریکی از بیمارستان های شهر کراچی پاکستان در گذشته است . ذبیح الله مجاهد که به اصطلاح سخن گوی طالبان خود را معرفی می کند خبر مرگ ملا محمد عمر را تایید کرده ولی نمی گوید که ملا عمر چه وقت و درکجا ازبین رفته است .

اگر واقعاً ملامحمد عمر درماه اپریل ۲۰۱۳ میلادی درگذشته باشد برای دولت حامد کرزی و اشرف غنی احمدزی بسیار خجالت آورخواهد بود، که با داشتن همه امکانات امنیتی دم و دستگاه ، آرگا وبارگاه، وبه خصوص افراد طالبان در دورو پیش شان قرار داشته و دریک غوری نان می خورند، نتوانستند ازمرگ ملا عمر اطلاع حاصل نمایند. ولی درمقابل حکومت پاکستان با زرنگی توانست از نام ملامحمد عمر از افغانستان و جامعه جهانی استفاده نماید. از افغانستان به خاطر روند صلح و رفت وآمد نماینده های بنام ملاعمر درکابل، وازجامعه جهانی بنام مقابله با دهشت افگنی و تروریزیم سرمایه هنگفتی دریافت کرده است .

ازهمه بدتراین که محمداشرف غنی  بعداز ادای نماز عید با عذر وزاری از پیام دوستانه ملاعمر تمجید و سپاس گذاری نمود. درحالیکه ملامحمد عمری در دنیا وجود ظاهری نداشت .

خبر در گذشت ملا محمد عمر برای اکثر مردم افغانستان به هیچ صورت تاثری را به بارنیاورده است اما برای طرفداران طالبان به خصوص ارگ نشینان کابل خبرخوشی نبود. این که چرا تاکنون اشرف غنی ویاران و دارو دسته اش سه روز ماتم ملی را درافغانستان اعلام نکردند وبیرق های افغانستان را برای قاتل هزاران هموطن ما نیم افراشته نساختند سوال برانگیزاست.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

محسن 06.02.2016 - 15:09

 ممنون استفاده کردیم
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



محمد حیدر اختر