فراخوان برگزاری سی و پنجمین سالگرد شهادت محمد طاهر بدخشی، در کانادا

۱۷ قوس (آذر) ۱۳۹۳

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

 

حزب دموکراتیک خلق با کودتای خونینش درهفتم ثور 1357 خورشیدی، حاکمیت نیم قرنۀ مطلقۀ خانوادۀ "نادری" را از بین برد ولی بار دیگر اختناق و استبداد را به شیوۀ خشن تر آن بر کشور گسترانید و آتشی افروخت که تا هنوز شعله هایش از سراپای کشور زبانه میکشد. رژیم خون آشام کودتا تحت رهبری حفیظ الله "امین" هزاران تن از شخصیت های سیاسی، فعالین آگاه و یک نسل از روشنفکران و آگاهان سیاسی، ملی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و بی شمار از مردمان ساده و عادی افغانستان را نه تنها زندانی و شکنجه کرد، بلکه دسته، دسته به جوخه های اعدام سپارید و به شهادت رساند. شهید محمد طاهر "بدخشی"  با بیشتر از سه هزار تن از یارانش از آن شمار بودند.

 

مردم سلحشور کشور در واکنش با این اعمال جنایتکارانه رژیم در همه جا به پا خاستند و با قیام های خود علیه اختناق و استبداد صف آرائی نمودند. برای سرکوب این خیزش ها، جناح بر سر اقتدار حزب دموکراتیک خلق، اردوی اتحاد شوروی را به افغانستان فراخواند و در نتیجه جناح دیگر حزب  به قدرت رسید. این امر کشور را به میدان جنگ دو ابر قدرت زمان مبدل نمود.

 

از آنجا که نیروهای متشکل ملی و آگاه سیاسی هم به وسیلۀ رژیم  و هم ذریعه باندهای مسلح بنیاد گرا پراگنده و سرکوب شده بودند، رهبری این قیام های برحق مردم، بدست نیروهای بنیاد گرایی افتاد که در کشورهای پاکستان و ایران از قبل پایگاه داشتند. آنها که اینک از کمک ها و پشتیبانی بیدریغ تسلیحاتی، اقتصادی و تبلیغاتی برخی از کشورهای منطقه، شیوخ عرب و امپریالیزم جهانی برخوردار گردیده بودند، جنگ ها را گسترش داده و توسعه بخشیدند.

 

با آنکه رژیم هواخواه شوروی پس از فروپاشی آن نظام درهم شکست و تنظیم های وابسته به قدرت رسیدند، اما فداکاری ها و قهرمانی های مردم کشور به ثمر نرسید و جنگ و خونریزی پایان نیافت، این بار جنگ بر سر کسب قدرت میان تنظیم ها در گرفت و هست و بود کشور را به نابودی کشاند، تا آنکه از میان دود و آتش، کمپنی یونیکال نفت خوار با کمک استخبارات کشورهای بریتانیا و آمریکا، همیاری عربستان سعودی و با سازماندهی آی سی آی پاکستان از مرده ریگ تنظیم های هفتگانه "امارت اسلامی طالبان" را بوجود آوردند و با سرعت به حاکمیت رسانیدند. این امارت نام نهاد در طی یورشهای وحشیانه، کشتارهای جمعی و قومکشی ها، خود کشور را ویران تر و مردم را بیش از پیش به ماتم و خاک سیاه نشانید.

 

در آستانۀ قرن بیست و یکم، حاکمیت قبیله وی و قرون وسطائی طالبان به وسیلۀ ایجاد گرانش سرنگون شد و ایالات متحده آمریکا و کشورهای هم پیمانش، جانشین اتحاد شوروی سابق گردیدند، مگر علی الرغم چهارده سال حضور 46 کشور (اعضای ناتو و آیساف) به رهبری ایالات متحده آمریکا در افغانستان تا هنوز جنگ و خونریزی پایان نیافته است و هر روز از مردم ما قربانی میگیرد.   اینکه علت اساسی این جنگ ها در چیست و چرا؟ با حضور جمعی همه این کشورها باز هم جنگ و ناامنی دامن مردم افغانستان را رها نمی کند، سوالی است که ابر مرد زمان شهید محمد طاهر "بدخشی" نیم قرن پیش آنرا شناسای و پیش بینی کرده بود.

 

"بدخشی" با طرح "مسالۀ ملی و جستجوی راه حل معقول آن" و نقش کلیدی "سیاست عدم دنباله روی" در مسالۀ خارجی، چگونگی ساختار سیاسی و سیر تکامل تاریخی کشور را با در نظرداشت موقعیت ژئوپولیتیک اش به درستی تحلیل و ارزیابی نموده بود. وی علت عقب مانده گی آنرا در موجودیت رژیم های قبیله سالاری می دانست که تا هنوز به اشکال مختلف برآن حکم می رانند. این احکام امروز حقانیت خود را به درستی ثابت کرده است. جا دارد که از چنین شخصیتی بیاموزیم و به بزرگداشت وی بپردازیم.

 

شماری از رهروان این ابر مرد خرد و اندیشه برآن شدند که از سی و پنجمین سالگرد شهادت وی در شهر تورنتوی کشور کانادا تجلیل به عمل آورند. بدین مناسبت به همه رهروان، آگاهان سیاسی، شخصیت های ملی، اجتماعی و فرهنگی کشور اعلام می داریم در صورت ممکن در این همایش حضور یابند و یا با ارسال پیام های خویش برمعنویت محفل بیافزایند. برگزار کننده گان از مهمانان خارج از ایالت انتاریو و کشور کانادا پذیرائی به عمل می آورند. جریان همایش با ختم محفل به زودی ممکن از طریق رسانه ها جهت آگاهی هموطنان به نشر خواهد رسید.

 

(کمیسیون تدارک و برگزاری محفل سی و پنجمین سالگرد شهادت محمد طاهر بدخشی)

 

  شماره های تماس :

 647-909-0700

416-876-1557

 

 ایمل آدرس

 Tosh1949_@hotmail.com

z.zohuri@gmail.com

 

 نوت :

 آغاز محفل ساعت 2 بعد از چاشت یکشنبه مورخ 2014/12/28 میلادی، مطابق 1393/10/7 خورشیدی.

 

مکان : تاج بانکویت هال

 آدرس:

Taj Banquet Hall

4611-4619 Steels Avenue West

North York, ON, Canada

M9L 1X2

Tel: 1- 416-742-9787







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

م.نســــیم روشن07.01.2015 - 07:51

  به سوال آقای حنیف قریشی هم جوابی داده نه شد چرا ؟ دلیل چیست که جریان محفل بر گزاری به نشر نمی رسد بسیار سوال نزد مردم پیدا شده. مر انکس که سر ریشته را به دست داشت باید تفصیل مستند ارایه کـــند. این خموشی پرستیژ را به مخاطره می برد

م.حنیف قریشی تخار04.01.2015 - 04:59

  چرا تا حال خبر برگزاری این محفل نشر نه شد چه مشکلی در برگزاری رخ داده 4 جنوری 2015

دوکتورعبیدالله فضلپور10.12.2014 - 09:51

 شاد روان محمد طاهر بدخشی فرزند صدیق وطن مان بود اندیشه والای شان ثبت همیشگی اوراق زرین تاریخ این سرزمین میباشد وراه شان پر از رهرو است.

خجندی10.12.2014 - 10:33

 خداوند رحمت و مغفرتش کند و صف چنین جوانمردان ملت زیاد شود ,امین
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



رویدادها