رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات استعفا داد

۲ سرطان (تیر) ۱۳۹٣

یادداشت: امرخیل سرانجام تن به استعفا داد، ولی سرنوشت گوسفند های چاق او چه خواهد شد؟ آیا این همه رای تقلبی باطل اعلان خواهد شد؟ آیا قضیۀ این تقلب گسترده و مرتکبین آن به قضا سپرده خواهد شد؟ و خیلی آیا های دیگر... چون امرخیل آلۀ دستی بیش نبود و متقلبین اصلی هنوز بر کرسی های بلند خود نشسته اند. استعفای امرخیل به تنهایی قطعا مشکل تقلب و بنبست انتخابات را حل نخواهد نمود!

 

ضیا الحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان، از سمت خود در این کمیسیون استعفا کرد.

آقای امرخیل در یک کنفرانس خبری گفت، او برای استعفا تحت فشار نبوده بلکه بخاطر اعتمادسازی و بیرون کشیدن روند انتخابات از بن بست، استعفا کرده است.

آقای امر خیل از سوی عبدالله عبدالله، یکی از دونامزد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به "دست داشتن در تقلب" متهم شده است.

اما آقای امرخیل گفت او همه اتهامات وارده علیه خود را رد می‌کند ولی بخاطر "اعتماد سازی و نجات انتخابات به عنوان یک روند ملی،" از سمت خود استعفا می‌دهد.

او همچنان افزود به خاطر این که آقای عبدالله به تحریم انتخابات پایان دهد و تصامیم کمیسیون انتخابات را بپذیرد، از سمت خود استعفا می دهد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات از مشارکت مردم در دور اول و دوم انتخابات تشکر کرد و گفت مردم در هردو مرحله، ترس، سردی هوا و دیگر مشکلات را نا دیده گرفتند و در انتخابات شرکت کردند.

استعفای آقای امرخیل درست یک روز پس از نشر فایل صوتی منسوب به او صورت می گیرد.

دیروز ستاد عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان یک فایل صوتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و ادعا کرد در این فایل صوتی، فردی که ستاد آقای عبدالله مدعی شده که ضیاالحق امرخیل است به فردی که ادعا شده عضو ستاد انتخاباتی آقای احمدزی است، به زبان پشتو دستور می‌دهد که "دست روی دست ننشیند و کاری کند."

در قسمت دیگری از این فایل صوتی، به یکی از کارمندان ارشد محلی کمیسیون انتخابات دستور داده می شود که "گوسفندها" را به کوه‌ها ببرد و "چاق" برگرداند. ستاد آقای عبدالله ادعا می‌کند که منظور او بردن صندوق‌های خالی و پر کردن آن به نفع آقای احمدزی است.

اما آقای امرخیل گفت که این فایل صوتی جعلی و تقلبی است.

او گفت که از کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می خواهد که به دسیسه ها علیه او رسیدگی کند.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفت که استعفای آقای امرخیل هیچ ربطی به این فایل صوتی ندارد.

آقای نورستانی، از امرخیل بعنوان یک فرد وطن دوست باتجربه و متخصص نام برد و افزود که آقای امرخیل برای استفعا زیر هیچ فشاری نبود.

نورستانی از استعفای امرخیل اظهار تاسف کرد و گفت او به خاطر این که کسی ضرر مالی و جانی نبیند استعفا کرده است.

اتهامات جدید از سوی ضیاالحق امرخیل

آقای امرخیل می گوید که او در جریان کارش به خواسته های نامشروع شماری از نامزدان پاسخ رد داده بود.

او گفت که در دور اول انتخابات به او پیشنهاد پست دولتی و پول داده شده بود تا او پنجاه جمع یک را به نفع یک نامزد تکمیل کند اما او این کار را نکرده است.

او همچنان اتفاقی را که در روز انتخابات افتاد یک دسیسه از پیش طرح شده علیه خودش خواند.

ژنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پلیس کابل در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ضیاءالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات را متهم به انتقال غیر قانونی مواد انتخاباتی کرد.

آقای امرخیل تاکید کرد که او در تمام دوره کارش، بی طرف بوده و به اساس قانون عمل کرده است.

بازرسی ده درصد آرا در پنج ولایت جنجالی

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت که ده درصد آرای پنج ولایت غور، نورستان، پکتیکا، پکتیا و خوست بازرسی می شود.

او گفت که نتایج این بازرسی با حفظ تناسب در صد درصد آراء تطبیق خواهد شد.

وی به طور مثال گفت که اگر از ده درصد آرای مورد برسی پنج درصد آن تقلبی باشد، در این صورت از صد درصد آرا پنجاه درصد آن تقلبی محاسبه می شود.

او از ستادهای انتخاباتی و دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان خواست تا در این روند به عنوان ناظر شرکت کنند.

آقای نورستانی همچنان گفت که تاکنون برگه های نتایج از ۳۳ ولایت به کابل رسیده است و ۹۱.۵ درصد نتایج وارد سیستم شده است.

همچنان به گفته وی، ۲۴۸ محل در سراسر کشور بازرسی و ۵۷ محل رای گیری شمارش مجدد خواهد شد.

 

برگرفته اس تارنمای بی بی سی







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

تهمينه نرهت26.06.2014 - 11:08

 استعفاي آقاي امر خيل هيچگونه تأثير مثبت در شمارش آرا ندارد ،چون اقاي امر خيل دين خود را ادا كرده،دولت افغانستان مكلف بود چنين شخص خيانت كار را بايد به محاكمه ميكشاند ،از اقاي امرخيل چي توقع داشته باشيم وقتي كه ريس جمهور ما يك خاين ملي باشد از ديگران چي توقع را انتظار داريم ،افسوس براي اقاي كرزي كه طي سيزده سال حكومت اش بجز خيانت ديگر كاري را انجام نداده است.

جمشید مجاهد25.06.2014 - 15:06

 استعفای آقای امر خیل فکر نکنم که در نتیجه مجموعی شمارش آرای مردم کدام تأثیری مثبتی داشته باشد چون او در این پروژه (تقلب) تنها نیست او و شرکایش وظایفی را که از طرف «اولیای امور» برایشان سپرده شده بود از قبل نود و نو در صد انجام داده اند؛ اما استعفأی او یک جنبه مثبت دارد که برکناری او در واقع مهر تائیدی است بر پیشانی همه تقلبگران و تقلبات آشکارشده و پنهان ماندۀ تیم تداومِ تقلب در انتخابات که چلوصاف شان از آب برآمد. در این جا یک نکته مهم را در ارتباط به "بازرسی ده درصدی آرای مردم" باید خاطر نشان بسازم که: "بازرسی ده درصدی آرای پنج ولایت...." چه معنا دارد؟ فکر می کنم باز دسیسۀ دیگری در راه است، وقتی که از تقلب گسترده و چند ملیونی حرف زده می شود آیا منطقأ مجاز است که با بازرسی ده درصدی آرا چند ولایت صرف اکتفأ نمود و آرای سیاه و سفید یک و نیم میلیون را از روی آن روشن نمود؟ آرای مردم پشم گوسفندان نیست که از روی فورمول ریاضی و یا چوت با ضرب و تقسیم چند گاوصندوق وزن مجموعی آنها را طول و ترازو نمود، آرای مردم باید یک بیک دیده و شمرده شود که این سیاه است و آن سفید؛ بخصوص وقتی که حرف از تقلب گسترده زده می شود. فکر نمی کنم که در حل این قضیه کدام معادله ریاضی در کار باشد، عقل سالم و دور از غرض و مرض در کار است، در اینجا منطق در کار است و آنهم در صورت که اگر دسیسه جدیدی از داخل و بیرون در جریان نباشد. همین طرح ده فیصدی بصراحت آشکار می سازد که هدف ازاین طرح در حقیقت ادامه تقلبات قبلی است که از ده درصد آرای مجموعی چند هزار رای را پاک کرده و سازمانیافته نشان دهند که گویا همین مشت نمونه خروار است، قبول کنید.... تیم اصلاحات و همگرایی باید به این باریکی خوب توجه نمایند، اگر این بار هم اشتباه کنند و اگر این طرح بر تیم اصلاحات تحمیل شود اگر این پیشنهاد کیمیسون انتخابات به مردم افغانستان تحمیل شود به یقین گفته می توانم که در آن صورت نه تقلبکاران نه رقبای تیم اصلاحات و همگرایی، بلکه خود آقای عبدالله و تیمش آخرین میخ را بر تابوت انتخابات و دموکراسی در افغانستان کوبیده اند. والسلام

Nawid Parsa24.06.2014 - 18:45

 در دولتی که رئیس جمهور آن با وجود سوگندی که اداء نموده ، باید ازنطبیق قانون مراقبت و نظارت کند، وظیفه خود را انجام نمیدهد و قصدآ بی تفاوتی اختیار می نماید. ویا با سوء استفاده از قدرت به صورت مستقیم ویا غیر مستقیم بر ضد قانون اساسی و سلامت انتخابات توطئه می نماید و یا اینکه از صلاحیت و اقتدار عامه بر ضد منافع عامه، مصالح علیا ی کشور و قانون اساسی توطئه خاینانه صورت می گیرد ، وظیفه شهروندان آگاه و ووطندوست است تا این سوء استفاده از قدرت و صلاحیت و خطر عمده را بر ملا سازند. در کشور های مختف ما این نوع ابتکار شهروندان را شاهد بوده ایم.افشا گری شهروندان از اعما ل رئیس جمهور نکسن و کشف سیستم شنودی که وی در دفاتر دموکرات ها نصب نموده بود. افشای شکنیجه در ابوغریب عراق ، افشا گری های سنودن و عمل شجاعانه فاش نمودن توطئه خیانت امرخیل

صدف کاپیسایی24.06.2014 - 17:12

  اقای امرخیل وظایف مهندسی شده تقلب خودرا طبق دستور ارگ وزلمی خلیلزاد به حسن صورت انجام داد وظیفه اش در تقلب خاتمه یافت اکنون که به دستور باداران خود استعفاداد هیچ تاثیری در روند شفافیت انتخابات ندارد رای های جعلی را درصندوق های کاندید مورد نظر انداخت مهره های عناصر متقلب وهمنظر خودرا جابجا نمود.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



رویدادها