فیفا: تقلب مشروعیت انتخابات را زیر سوال نبرده

٢١ حمل (فروردین) ۱۳۹٣

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته که به مقایسه انتخابات گذشته درین انتخابات میزان تخطی ها و تقلب کمتر بوده است و این بنیاد مشارکت زنان، تحت کنترول گرفتن اوضاع و فضای انتخاباتی کشور بوسیله نیرو های امنیتی ، پوشش گسترده رسانه ها را عوامل اصلی کمتر بودن تقلب و تخطی های انتخاباتی برمی شمارد که منجر به شفافیت بیشترشده است. رییس انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در یک نشست خبری افزود که نهاد ما بیشتراز 70 فیصد محلات رای دهی را تحت نظارت داشته و بیشتراز 11 هزار مورد تخطی ها و دیگر موارد خلاف قانون را گذارش داده اند.

رییس این نهاد می گوید: تخطی و تقلب ها موارد عمده ایست که می تواند روند این پروسه را متاثر سازد ولی پیمانه تخطی ها و تقلب ها نسبت به انتخابات قبل کمتر می باشد.

 

انواع تقلب و دستبرد

1- کیفیت پایین رنگ در 259 محل.

2- اجازه ندادن ناظرین دراول صبح در 298 محل.

3- کمبود اوراق رای دهی (برگه های رای دهی) در 759 محل.

4- نصب تصاویر نامزدان در نزدیکی 966 محل رای دهی.

5- بسته شدن 1728 محل رای دهی ناوقت تراز وقت معینه آن.

6- بازشدن 2305 محل یک ساعت بعد از وقت معینه آن.

موارد فوق از جانب نهاد فیفا گذارش داده شده است.

به گفته این نهاد 323 مورد تهدیدات مخالفین دولت را در روز انتخابات گذارش داده اند وهمینگونه 437 محل رای دهی به سبب تهدیدات مسدود شده بود که بیشترین آن ها در ولایت های لغمان، ننگرهار و غور میباشد.

اما رییس کمیسیون مستقل انتخابات درروز رای دهی گفته بود که ازجمله 6423 مرکز به تعداد 211 سایت به دلیل تهدیدات امنیتی بسته شده بود صرفآ 6212 مرکز رای دهی فعال و باز گذارش شده بود. به گفته فیفا در 507 محل مردان به عوض زنان رای داده اند که بیشترین آن در ولایات چون پکتیا، پکتیکا، غور و ننگر هارمی باشد و در 998 محل رای دهی افراد زیرسن رای داده اند که بیشترین آنها در ولایات تخار، کابل، بغلان، بلخ و بدخشان می باشد. رییس این نهاد گفته که همه تخطی ها و تقلب که از آن یاد شده همه با اسناد و مدارک به کمیسیون شکایات انتخاباتی تسلیم داده می شود.

 

تعهد رسیده گی به تقلب و تخطی های روز انتخابات 16هم حمل 1393

روسای کمیسیون های انتخاباتی متعهد به رسیده گی به تقلب و تخطی ها شدند واضافه کردند که به این روند پی گیری جدی می نمایند و آرای تقلبی را از آن ها جدا می سازند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات آقای محمد یوسف نورستانی تعهد کرد که درین زمینه کوتاهی نخواهد کرد و به گونه یی آرای پاک را از ناپاک جدا خواهد کرد. آقای سعادتی گفت که اگر کمیسیون مستقل انتخابات درین زمینه کوتاهی کند و ازآن به صورت سطحی بگذرد ما هیچگاهی اجازه نخواهیم داد که این حماسه مردم افغانستان به تقلب مهار شود.  اما وی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات وعده داده است که درین راستا گام های استوار و متین خواهد برداشت و زیر هیچ باری نخواهد رفت و آرای تقلبی را شناسایی خواهد کرد.

آقای سعادت گفت که کمیسیون رسیده گی به شکایات تمام شکایات را به چهار کتگوری منقسم کرده اند ودر حال حاضر این کمیسیون مصروف بررسی شکایاتی اند که می تواند این روند را متاثر بسازد و آرا را باطل کند.

 

انواع تقلب و دستبرد در انتخابات گذشته 1388 - 2009

1- عدم نظارت و کنترول درست از پروسه رای دهی در اکثر محلات رای دهی .1388-2009

2-عدم موجودیت کتر یا سوراخ کن که  برای شناسایی افراد رای دهنده بکار می رود.

3- پایین بودن کیفیت رنگ که بعد بسیار زود کاملآ پاک می شد.

4- فروختن کارت ها که این یک نقض صریح قانون است.

5- رای دادن شوهر به نیابت از خانم وی غیر قانونی.

6- رای دادن اطفال در انتخابات (کسانی که واجد شرایط رای دهی نیستن) غیر قانونی.

7- گفته می شود، در بعضی از مراکز رای دهی مردم بصورت تحمیلی به رای دادن  کاندید مشخصی وادار می شدند.

8- در بعضی از مراکز رای دهی اوراق (برگه های انتخاباتی) اصلآ یا وجود نداشت، و یا هم خیلی ها دیر رسید.

9- در بعضی ولایات مراکز رای دهی بسته بودند.

10-به اساس بعضی راپور ها که در چند ولایت صندوق ها رای دهی قبل از ورود رای دهنده گان پر شده بود.

 

سعی مردم و نهاد های مسول در رابطه به کشف تخطی ها و تقلب های انتخابات 93

قابل یادهانی است که باید خاطر نشان کرد ما در روز انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال روان فقط با یک و دو تخطی روبرو شده بودیم که در نوشته گذشته از آن یادی کردیم ولی روی همرفته با گذشت چند روز نه چندان دور و در اثر تلاش ها وسعی مردم و نهاد های مسول در پیوند به پروسه انتخاباتی سال جاری دارد آرام آرام تخطی ها و دستبرد های که اصلا تصورش محسوس نبود روشن و ظاهر می گردد. که در بالا از قول نهاد فیفا چندین موارد آن بصورت واضح تصریح شده است. ببینید دو مورد که قبلآ از آن یاد کردیم بخاطر وضاحت بیشتر به آن مکث دوباره کردیم.

1-در بعضی از مراکز رای دهی اوراق (برگه های انتخاباتی)  کمتر بود که بسیار زود ختم شد و مقدار دیگر مدتی دیرتر به مراکز رای دهی رسید و یا هم هیچ مواصلت ننمود. به گفته کمیسیون انتخابات به هرمرکز به تعداد 600 برگه ارسال شده بود.

 

2- در بعضی ولایات مراکز رای دهی بسته بودند یا درروزانتخابات مسدود شده بودند که بربنیاد گذارش کمیسیون که قبل از روزرای دهی اعلان شده بود 6400 یا هم 6700 سایت یا مراکز رای دهی در نظر گرفته شده بود ولی در روز انتخابات براساس راپور ها 6212 مرکز یا سایت گذارش داده شده بود که فعال و باز می باشد.

 

منطق و درایت مردم شریف ما در انتخابات سال 1393  ستودنی است.

ما با توجه به برنامه های کاندیدان محترم که هریک بصورت مشرح در پیکار ها و کمپاین های انتخاباتی خود  به ما توضیحات داده اند بر مبنای این پروگرام ها به پای صندوق های رای می رویم و به آنها رای خود را استعمال می کنیم.

 

مردم افغانستان در انتخابات 1393 حماسه آفرینی کردند و در محراق توجه دنیا قرار گرفتن.

در ابعاد ذیل می توان کل محوریت حماسه آفرینی و افتخار آفرینی را خلاصه کرد.

1- نیرو های امنیتی کشور و به نمایش گذاشتن قدرت آن .

2- به نمایش گذاشتن عقلانیت و صلابت سیاسی مردم در منطقه و دنیا.

3- پوشش گسترده رسانه ها و خانواده مطبوعات در یک چنین روند مهم ملی کشور.

بنابرین رهبران دنیا واساتید و بزرگان جهان پذیرفتن که مردم افغانستان مردم متمدن با فرهنگ،علم پرور و هم مردم با تدبیر و با منطق بالای سیاسی اند. بنآ افغانستان امروز افغانستان چند دهه پیش نیست بدون تردید افغان ها با به نمایش گذاشتن خود در چند محوردرمحراق توجه دنیا قرار گرفتن که امروز ما را در صف کشور های چون ترکیه، مالیزیا و اندونیزیا که از نقطه نظر دموکراسی شگوفا اند محسوب می کنند. افتخاراتش به ملت و مردم شریف ما است.   

 

حقیقت و شفافیت واقعی انتخابات را واقعآ کدام مرجع به اثبات خواهد رساند.

در فرجام سخن می خواهم به نهاد های مسول اشاره کنم که اگر با وجدان پاک و ایمانداری وظایف خود را دنبال می نمایند باید آرای پاک را از نا پاک شناسایی کنند و با توجه به حماسه آفرینی این ملت بیدارعدالت را تامین کنند شفافیت وقانونیت را سرلوحه کار خود قرار دهند و نسبت به حق و حقیقت تا آخرین وقت ایستاده گی کنند الی درغیر آن گذشت زمان هر چیز را برای مردم روشن می سازد دیگراعاده کردن اعتماد مردم نسبت به این نهاد ها  کار بس ساده یی نخواهد بود و دفتر فیفا نیز همانطوری که گفته تقلب انتخابات را زیر سوال نبرده باید ثابت سازد که واقعآ به آرای واقعی مردم بازی نمی شود و امانت آنها حراست می شود و آرمان های ملی مردم در پرتو قانون تحقق پیدا می کند.

توجه باید داشت که گذشت زمان قانونی است که از هیچ کسی کتمان نمی شود و احکام آن نافذ شدنی است.

 

منبع: رسانه های داخلی و خارجی،شبکه های اجتماعی،صدای امریکا و قسمتی گرفته شده از انتخابات سال 1388-2009

 

با احترام و حرمت فراوان به تمام ملت عزیزم در داخل و خارج کشور

دل آقا صوفی زاده

21هم حمل 1393







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده