نلسون ماندیلا یکی از شخصیت های بزرگ جهان درگذشت

١٦ قوس (آذر) ١٣٩٢

نلسون ماندیلا، رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی، رهبر جنبش ضد آپارتاید و برنده جایزه صلح نوبل در سن ۹۵ سالگی روز پنجشنبه (۵ دسامبر) در ساعت هشت و ۲۰ دقیقه به وقت محلی درحالی که اعضای خانواده‌اش در کنارش بودند، در منزلش در شهر ژوهانسبورگ درگذشت.

جیکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، در بیانیه‌ای تلویزیونی با اعلام این خبر گفت: "ملت ما بزرگ‌ترین فرزند خود را از دست داده است. مردم ما پدر خود را از دست داده‌اند. مبارزۀ خستگی ناپذیر او برای کسب آزادی، احترام جهانیان را برایش به همراه آورد.

ماندیلا اولین رئیس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود و از سال ۱۹۹۴ به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت و بسیاری او را پدر آفریقای جنوبی می‌دانند. رئیس پیشین آفریقای جنوبی برای چند دهه درگیر مبارزه علیه نظام تبعیض نژادی (آپارتاید) در کشورش بود و با از میان رفتن این رژیم، یک دوره رئیس جمهوری آفریقای جنوبی شد. او جایزه صلح نوبل را در سال ۱۹۹۳ به پاس مبارزات صلح آمیزش به دست آورد.

نلسون ماندیلا مدت ۲۷ سال زندانی بود، پس از آزادی، نقش برجسته‌ای در برقراری صلح در برخی دیگر از اختلافات منطقه ای ایفا کرد.

در تابستان سال جاری، وخامت وضع جسمی باعث شد که بار دیگر در بیمارستان بستری شود اما پس از مدتی، به خانه منتقل شد و تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار گرفت.

قرار است که برای نلسون ماندیلا مراسم تدفین ملی برگزار شود و براساس اطلاعیه دولت، تا زمان برگزاری این مراسم، پرچم‌ها در آفریقای جنوبی به حالت نیمه افراشته خواهد بود. 

گفته می شود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در مراسم یادبود رسمی نلسون ماندیلا به آفریقای جنوبی سفر خواهد کرد اما هنوز اطلاعیه رسمی در این زمینه منتشر نشده است. انتظار می‌رود تعداد زیادی از رهبران دنیا در این مراسم شرکت کنند.

در گذشت نلسن ماندیلا بازتاب گسترده در رسانه های جهانی یافته است و رهبران جهان درگذشت او را یک ضایعه بزرگ دانسته اند و از کارنامه های او به عنوان یک مبارز استوار و رزمندۀ نستوه برای برابری و عدالت ستوده اند.  

نلسن ماندیلا چونان یک الهامبخش، نمونه، سمبول و نماد ایستادگی و مقاومت در برابر اپارتاید، تبعیض نژادی و نابرابری اجتماعی شناخته شده است و ماندگار خواهد بود.

 حالا که این شخصیت بزرگ و نامدار درگذشته است، درسی که او به شخصیتهای زنده و رهبران کشورها میدهد این است که آنان با اعمال و رفتار نیک خویش همچون مندیلا باشند: ستیزه جو با نابرابریها و بی عدالتیها و پیشگام در راه دوستی، صمیمیت و برابری انسانها صرف نظر از نژاد و رنگ پوست. 

رهبران کشورهای جهان بدانند که عزت، بزرگی، احترام و سرفرازی مندیلا ناشی از اعمال انساندوستانه و نبرد ستم ستیزانه این مرد بوده است. راه او، راه انسانیت و عزت بوده است. او پس از مرگ نیز بنام نیک یاد خواهد شد و نامش برای جهانیان جاویدانه خواهد ماند. امروز کسی نیست که ازین ابرمرد تاریخ به نام نیک یاد نکند.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

محمد19.04.2018 - 11:58

 ممنونم خیلی عالی بود.

ریحانه09.04.2018 - 14:10

  عالی بود با یک شخصیت جدید اشنا شدیم در درسم کمکم کرد

حسین07.04.2018 - 21:19

  ممنون بایک شخصیت جدید وماندگار آشنا شدیم

اکسو : هونهان31.03.2017 - 16:56

  خیلی خیلی عالی بود.

مریم14.02.2017 - 13:08

 عالییییییی بود

سعید27.04.2016 - 10:35

  ممنون بسیار خوب و کامل بود

علی16.04.2015 - 14:51

  ممنون از مطالب خوبتان
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



عید محمد عزیزپور