کاندید کافر

٤ قوس (آذر) ١٣٩٢

کمیسیون آدم شناسی  افغانستان، به اتباع این کشور توصیه مینماید با وقوف کامل به انواع ذیل کاندیدان، شخص  مناسب را بالای چوکی رییس جمهور بنشانند:

نامزد مجرد: کاندید عزب یا غیرمتأهل، از نظر این کمیسیون شایسته ترین فرد برای پست ریاست جمهوری پنداشته میشود. از آنجای که این گونه افراد هیبت خشو را ندیده اند، میتوانند سیاست های خارجی کشور را به میل خشوهای بیرونی نسازند. علاوتاً، مزیت دیگر کاندید بی زن در این است که تا به اینجای کار، خشونت فامیلی نداشته است. زیباتر ازهمه،، بانوی اول مملکت هم سمبول پت شدن در پس پردۀ دموکراسی نخواهد بود!

کاندید منفرد: یعنی آدمی که از والدین محترم تک و تنها به دنیا آمده باشد، داشتن حداقل یک برادر، شانس ثریایی شدن فساد را در اداره تحت حاکمیت موصوف افزایش میدهد. اگر رییس جمهور ورور نداشته باشد، برار و برادر و احتمالاً اوکۀ معاون ایشان هم جسارت اختلاسی نخواهد داشت.  علاوتاً، برادر داشتن برای رییس جمهور یک بلای جان هم هست؛ در واقع برادر شبیه همان دم تجارتی است که همیشه زیر پای اپوزیسیون قرار خواهد داشت. 

نوماند نیم بند: منظور از آن نوع رییس جمهوری است که حلقوم، شکم، معده،  و  در مجموع سیستم هاضمه نداشته باشد که بالطبع نفس دالری هم ندارد، اگر نفس دالری نداشت، از اشتهای دولتی هم برخوردار نیست، هضم منابع حکومتی در این دوره محال میگردد. هکذا، برای یک کاندید ریاست جمهوری در افغانستان معده نداشتن محض کافی نیست؛ قبل از حرکتِ زبانِ حلف، لازم است معده معاونین و کلیۀ کابینه او را هم بیرون کشید.

کاندید  کانکور زده: شاید انتخابات مثل کانکور نباشد که نتوان در آن تقلب کرد؛ اما بهتر است، در لیست نامزدان دنبال «بی‌نتیجه» ها را نگرفت. نتیجه این دقت واضح است؛ ذهن رأی دهنده به کمبود واژه «قطع الرجالی» دچار نمی گردد.  

کاندید کاهل: کمیسیون فوق این واژه را معادل «شیخ فانی» نمیداند و از مردم متوقع است، به دلایل ذیل، رأی شان را در صندوق افراد بالای هشتاد بریزند:

- این نوع نامزدان زورِ زن گیری مجدد  ندارند و نتیجتاً اقارب خسری، خصوصاً خسربره های موصوف(ه) سفیر و وکیل و کفیل و ... مقرر نمی گردند. نامزد نامبرده چون خودش در آینده قرار دارد، دیگر نیازی نیست برای آسایش فردا، در دوبی و لندن بنگاله و بزنس باز نماید. 

- شیوخ متذکره برعلاوه مصاب بودن به مرض(احتمالی) شکر، معمولاً زخم معده هم دارند که به هیچ صورتی حق مردم را با حرص پسری نخواهند خورد. گذشته از همه، اگر کاندید موصوف بی‌کفایت باشد، رعیت میتوانند با دعای معمولی از شر حاکمیت ایشان رهایی یابند و گپ به دوره دوم و سوم نکشد.

 

کاندید کبابی: به آنهایی گفته میشود که در پهلوی پیتزا فروشی، رستورانت سیاست باز کنند. چنین برادرانی به راحتی میتوانند روی جامعه جهانی را با زغال فساد سیاه و دل رأی دهنده افغان را پشت حکومتداری خوب کباب کباب سازند!

کاندید کافر: نعوذ بالله در بین نامزدان ریاست جمهوری افغانستان کافری به چشم نمی‌خورد. بسیاری ها فکر میکنند اگر یک کافر هم در این بین می‌بود، شاید به خیر مسلمانان افغانستان تمام میشد؛ چرا که:

* شیطان با آدم کافر سر و کار  ندارد؛ بناً او در جمع و جیفه مال و متاع دنیا وسوسه نخواهد شد. * شخص کافر، هرچند بسیار کم، باز هم از خدا میترسد و  با دیدن غاصبین بزرگ، چشم به زمین نمی‌دوزد. 

* او –اگر رأی بیاورد- از ریش متبرک دین، دام سیاست نخواهد بافت. 

اما مقدس‌ترین مشکل یک رییس جمهور کافر اینست که در دوران وی(العیاز بالله) بازار خرید و فروش خدا بسته خواهد شد. 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

جمشید28.11.2013 - 09:18

  دهزاد صاحب بسیار زیبا، اما برای بقیه هفت کاندید دیگه چیزی نفرموده اید.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



نجیب الله دهزاد