دانشگاه بهتر است یا یونیورستی؟

٦ جوزا (خرداد) ١٣٩٢

مدتهاست متوجه میشوم که در بلندترین سطوح  نشست های رسمی  موضوعاتی بحث میشوند که نیاز مهم و اساسی و عاجل جامعۀ کنونی این کشور نیستند ولی برعکس در بیشترین موارد از ضرورت های مهم  که باید در مورد آنها  توجه صورت بگیرد صرف نظر میشود و بیشتر  به فراموشی سپرده میشوند و یا هم از آنها طفره رفته میشود. در کشوری که هجوم  سیل آسای فرهنگ ها و رسوم و رواج ها و  زبانهای قاره های دور که ریشه و یا بنیاد در جغرافیای این حوزه ندارد با پیشانی باز پذیرفته میشود و به آن افتخار میشود. در کشوری که با تکلم با واژه های انگلیسی فخر میکنند و خود را فیلسوف قرن میدانند. در کشوری که استفاده روزافزون از واژه های بیگانه و فرهنگ و رواجهای کاملا ناآشنا در محافل رسمی و در بلندترین مقامات رسمی که رنگ فرهنگ اصیل این کشور را بیرنگ کرده است افتخار شمرده میشود، استفاده از واژۀ دانشگاه جرم است؟ مگر دانشگاه واژه  چینایی است یا اسپانوی و یا انگلیسی؟ من از نوشتن چنین متن  خجالت میکشم و با نوشتن هر جمله در این مورد فکر میکنم این یک وقت ضایع کردن است این درحالی است که  تلویزیونها روزنامه ها و حتی مجلس نمایندهگان ساعتها وقت مهم خود را در این مورد  هدر داده اند.

من فکر میکنم واژۀ دانشگاه فقط زمانی حساسیت برانگیز شد که مانند صد ها جوان مبارز در گام های اول  قد برافراشت و خود را همگام با عدالت  خواهی دیگران کرد و در میدان معرکه ای به پا ایستاد که همه در گروگان بودند. وگرنه  این واژه  زیبا که ریشه در فرهنگ چندین هزار سالۀ مشترک این حوزه و زبان کهن فارسی دری دارد  چی گناه را مرتکب شده است که در انحصار قرار گیرد و حساسیت برانگیز شود؟ واژۀ دانشگاه  مانند صد ها واژۀ دیگر حق مسلم مردم فارسی زبان این کشور است. کسانی  که حق دارند به زبان مادری خود حرف بزنند.

در کشوری که روزانه جوی خون از جاده هایش جاریست و به صد ها نفر کشته و زخمی دارد، بیشترین بخش مردمش بیکار و آواره و سرگردان اند و برای فرار از فقر و بیکاری در دریاها غرق میشوند، فرزندانش در مرزها تیر باران میشوند و کودکانش در جاده های کشور های بیگانه یا معتاد میشوند ویا در نهایت بی سرپناهی جان میدهند،  مرزهایش توسط دیگران مورد حمله قرار میگیرند و اشغال میشوند و فقر بیداد میکند و درجهان مقام اول را در فساد میگیرد، بحث روی واژۀ دانشگاه فقط یک شرم و ننگ بزرگ است. و یا هم کسانی که این نکات را به میدان بحث قرار میدهند به بی کفایتی و بی مسوولیتی خود تاکید میکنند. در شرایط حساس  حاضر کشور باید از هجوم فرهنگ ها و رواجهای که قدامت تاریخی این کشور را صدمه میزنند جلوگیری شود، باید از هجوم و اشغال مرز های کشورتوسط بیگانه ها  در پارلمان بحث شود، باید از تیر باران شدن و معتاد شدن و غرق شدن  هزاران نوجوان و جوان و کودک و زن این کشور در دریاها و جاده ها و مرزها  برای فرار از فقر و بیکاری در مجلس نماینده گان بحث شود. نه اینکه ساعتها روی واژۀ که خواسته و یا ناخواسته بلاخره مردم آن را میپذیرند وقت خود را ضایع کنید. اکثریت این مردم فارسی زبان اند و واژه های زبان مادری خود را بدون  در نظر داشت تمام ممانعت ها پذیرفته اند و  این حق مسلم شان است و بدون اینکه در این مورد بحث شود و وقت ضایع شود باید از بحث در این مورد صرف نظر شود و مجلس نمایندگان وقت  خود را روی مسایل  بنیادی و مهم و اساسی مصرف کند که اقلا بتواند مشکلی از هزاران مشکل مردم  را حل کنند...







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

شمشیری30.09.2013 - 22:53

  ارگ . [ اَ ] (اِ) قلعه ٔ کوچکی باشد که در میان قلعه ای بزرگ سازند.(برهان قاطع). دِز در دِز. قلعه . حصار : به ارگ اندرون بازدارم ورا بجز نیکوئی پیش نارم ورا. فردوسی . بر گرفته از لغت نامه دهخدا

مهرداد خراسانی20.06.2013 - 17:41

  اگر دانشگاه واژه ای بیگانه است، پس گازرگاه و عیدگاه و... هو بیگانه هستند.

شاهینی کیهاننما29.05.2013 - 11:03

  سلام خواهرم! دانشگاه! دانشگاه! دانشگاه! چندی دوستانه پرسیده میشود از دانشمندانی گرامی افغانستان! 1- آیا واژه ای "ارگ" از کجا سرچشمه گرفته هست و به کدام زبان خواهد وابسته شد؟ 2- دشوار هست؟ 3- دشوار هست؟ 4- دشوار هست؟ 5- توانا بود هر که دانا بود ***** زدانش دلی پیرت برنا بود؟ 6- آیا می خواهید که در منجنیقی شعر افگنده شوید؟ 7- آیا واژه ای دانشگاه از زبانی مادری ام نخواهد بود؟ پس دراینجا آرزومندانه خرسند خواهم شد که تنها از واژه ای "ارگ" آگاه گردانیده شوم چونکه از واژه ای دانشگاه بلندتر هست. بنده امید میدارد که برای حق پیوندانده شوید.
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



داکتر جلیله سلیمی