هیچ گروه مخالف دولت در شهرک های مرزی ولایت بدخشان وجود ندارد!؟

٢٤ اسد (مرداد) ١٣٩١

رسانه های تاجکستان دچار سوء تفاهم شده اند

پس از آن که  رسانه های تاجکستان به نقل از مسوولان امنیتی ان کشور برخی از گروه های هراس افگن  را گه گویا در مناطق مرزی بین افغانستان و تاجکستان فعالیت دارند به همکاری مخالفان مسلح دولت تاجکستان متهم کردند، دگروال امان الله فرمانده کندک سرحدی ولسوالی اشکاشم با رد این خبر مدعی شد که ولسوالی های شغنان، اشکاشم و واخان که مرزی مشترک با کشور تاجکستان دارند از امن ترین منطقه نه تنها در ولایت بدخشان بلکه درسراسر افغانستان به شمار می روند و هیچ گروه که مخالف مسلح حکومت افغانستان باشد در این منطقه وجود ندارد، بنأ براین ادعا رسانه های خبری تاجکستان و مسوولان امنیتی آن کشور در خصوص همکاری گروه های مخالف مسلح در مناطق مرزی با مخالفان مسلح دولت تاجکستان کاملا بی اساس است.

پس از آن که دست داشتن هراس افگنان و گروه های تندروکه در افغانستان فعالیت دارند در نا امنی های اخیر کشورتاجکستان دخیل دانسته شد. حامد کرزی به همتای تاجکستانی اش وعده سپرده است که کشورش (دولت افغانستان) آماده است در سرگوب و نابود سازی هراس افگنانی که درمرزبین تاجکستان  و افغانستان فعال شده اند دولت آن کشور را همکاری نماید. 

این درحالیست که پیش از این برخی منابع خبری ازهمدست شدن سردسته های محلی هراس افگنانی طالب که در بدخشان افغانستان فعالیت دارند، با افراد مسلح مخالف دولت تاجیکستان خبرداده بودند.

 در همین حال  گفته می شود که تماس تلفونی که بین حامدکرزی و امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان صورت گرفته چندان بی ارتباط به این مساله نبوده است.

دفترریاست جمهوری افغانستان گفته است که دولت افغانستان در رابطه به تامین امنیت و جلوگیری از هرنوع فعالیت تروریستی در منطقه مرزی بین دو کشور به دولت تاجکستان وعده همکاری سپرده است.

 رسانه های تاجکستان گزارش کرده اند که در تماس تلفونی که بین حامد کرزی به امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان  صورت گرفته ، کرزی  گفته است که به زودی تعداد نیروهای امنیتی را در منطقه مرزی ولایت بدخشان که مرزبین دو کشور وجود دارد افزایش خواهد داد.

وضعیت در ولایت بدخشان تاجکستان پس از کشته شدن جنرال عبدالله‌ نظر، رئیس بخش امنیت این ولایت، متشنج شده است.

دولت تاجیکستان، طالب ایام‌بیک‌، معاون فرمانده گذرگاه مرزی شهرک اشکاشم را که در زمان جنگ داخلی این کشور از فرماندهان بانفوذ نیروهای مخالف دولت بود، در قتل جنرال نظر دخیل می‌داند.

به تاریخ 24 جولای نیروهای پولیس تاجکستان برای بازداشت آقای ایام‌بیک‌ و هوادرانش، عملیات ویژه‌ای در شهر خاروغ مرکز ولایت بدخشان تاجکستان آغاز کردند که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ تن از جمله 12 سربازانجامید.

بربنیاد گزارش های منابع خبری تاجکستان در این عملیات چهل هراس افگن تندرو توسط نیروهای امنیتی آن کشور بازداشت شده اند که در میان شان 8 شهروند افغانستانی موجود می باشد.

این درحالیست که منابع امنیتی در ولایت بدخشان و ساکنان ولسوالی های مرزی با کشور تاجکستان موجودیت گروه و یا فرد خاص را که مخالف مسلح حکومت باشد به کلی رد می کنند.

گلنظرفرهاد یک تن از فعالان مدنی در ولایت بدخشان، فعالیت گروه های هراس افگن در ولسوالی های مرزی این ولایت (ولسوالی شغنان، اشکاشم و واخان) را به شدت رد نموده مدعی است که تا کنون هیچ فرد و یاگروهی که اندیشه شورشگری داشته باشند در این ولسوالی ها وجود نداشته است و همه ساکنان این ولسوالی ها از گذشته های دور تا کنون در کنار دولت بوده  و پیرو از حاکمیت قانون پیروی می کنند.

 آقای فرهاد همچنان مدعی است که باشنده گان ولسوالی های اشکاشم، شغنان و واخان که منطقه ی مرزی با کشور تاجکستان می باشد، حتا یک فرد مخالف هم برعلیه حکومت و نظام نداشته و ندارند و پدیده ی به نام شورشگری و هراس افگنی را نمی شناسند. 

 وی همچنان خاطر نشان کرد که آنچه از سوی رسانه های تاجکستان مبنی برهمدستی گروه های هراس افگن که گویادر مناطق مرزی افغانستان فعالیت دارند بی اساس است و ممکن برای رسانه ها و مسوولان حکومتی تاجکستان سوئ تفاهم صورت گرفته باشد، زیرا هیچ گروه و یا فردی که مخالف ادارات محلی در این ولسوالی هاباشد وجود ندارد و باشنده گان این مناطق اساسأ با پدیده شورشگری درتضاد می باشند.

وی تاکید کرد که درحال حاضر شاید مناطق مرزی که بین افغانستان و تاجکستان در ولایت بدخشان موقعیت دارد، یکی از امن ترین منطقه نه تنها در ولایت بدخشان، بلکه در سراسر افغانستان به شمار می رود، از این نا امنی های که های که در ولایت بدخشان تاجکستان صورت گرفته مربوط به دولت و مردم تاجکستان می شود و به هیچ وجه نمی توان مخالفت های مسلحانه در آن طرف مرز را به ولسوالی مرزی بدخشان افغانستان ربط داد، از این بهتر است مسوولان امنیتی تاجکستان  به جای متهم ساختن همسایه ها در صدد تامین امنیت منطقه ی مرزی باشند و باجدیت مخالفان شان را سرکوب کنند!

 این درحالیست که ازچندی بدین سو ازفعالیت و حضورگروه های هراس افگن در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان خبرهای به نشر می رسد.

 آقای فرهاد موجود گروه ها و افراد شورشگر را در ولسوالی های که در مسیر شاهراه اشکاشم فیض آباد قرار دارند را تائید کرده می گوید:" ساکنان ولسوالی های اشکاشم، واخان و شغنان بیشتر قربانی فعالیت گروه های هراس افگن و شورشگرهستند تا آن که همدست آنان باشند."

 از سوی هم آقای فرهاد موجودیت باندهای مافیای مواد مخدر را در ولسوالی های مرزی با کشور تاجکستان می پذیرد، اما تاکید می کند که هیچ یک از باشنده گان محل در قاچاق مواد مخدر وهمکاری با چاقاق بران دست ندارند.

 درهمین حال دگروال امان الله فرمانده کندک سرحدی ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان طی تماس تلفونی موجودیت فرد ویاگروه را که مخالف مسلح حکومت در ولسوالی های مرزی( اشکاشم، زیباک، شغنان و واخان) با کشورتاجکستان باشد رد کرده گفت :" هیچ مورد را سراغ ندارد که حتا یک فرد هم در مخالفت با ادارات دولتی دست به تفنگ برده ویا با گروه های هراس افگن در تماس شده باشد."

وی همچنان گفت:" ساکنان ولسوالی های اشکاشم، واخان و شغنان که منطقه ی هم مرز بین کشور تاجکستان و افغانستان به شمار می رود، به صورت کل از دولت و قانون حمایت می کنند و دوشادوش نیروی های امنیتی در تامین امنیت منطقه همکاری دارند و گزارش های مبنی بر همکاری مخالفان مسلح حکومت افغانستان با مخالفان مسلح تاجکستان بی اساس است ، زیرا در این ولسوالی ها حتا یک فردمسلح مخالف حکومت  وجود ندارد که با مخالفان مسلح دولت تاجکستان همکاری کند.

با این حال پرسشی به میان میاید که هراس افگنان و شورشگران که در ولایت بدخشان به صحنه آمده و خود را طالب معرفی کرده و برعلیه دولت بلند شده اند کیها هستند و توسط کدام گروه ها حمایت می شوند؟

صبغت الله سایق یک تن از فرماندهان پیشین مجاهدین در ولات بدخشان به این باور است که موجودیت گروه های هراس افگن و طالب در برخی ولسوالی های این ولایت از جمله ولسوالی وردوج پیش از آن که انگیزه آیدولوژیک داشته باشد، نسبت نبود اداره سالم وظلم و استبداد مسوولان محلی این ولایت دست به شورشگری زده و در مخالفت باحکومت برخواسته اند، زیرا نبود اداره سالم وگسترش روز افزون فساد اداری در ادارات محلی ولایت بدخشان باعث به صحنه آمدن افراد فرصت طلب به عنوان مخالف مسلح دولت ( طالب) شده است.

آقای سایق همچنان تصریح کرد :" بیشتر کسانی که خود را طالب و مخالف مسلح دولت در بدخشان قلم داد می کنند، افراد ناراضی هستند که از نبود حاکمیت قانون مسلح شده و برعلیه دولت برخواسته اند.

 وی هرچند از چهره های سرشناس بدخشانی که در راس گروه طالبان در دوره حاکمیت این گروه قرار داشته اند از جمله مولوی دین محمد نام می برد، اما انگیزه به صحنه آمدن افراد و گروه های را که هم اکنون درولسوالی وردوج فعالیت دارند تا طالبان گذشته متفاوت می داند.

وی خاطر نشان کرد که در ولایت بدخشان شاید به تعداد ده تن به صورت آیدولوژیک طالب واقعی نباشد که برضد حکومت و ارزش های مدنی دست به شورشگری زده باشند، اما بعید نیست که دست های پشت پرده با استفاده از ابزارهای سنتی شماری از افراد احساساتی را به نام طالب گردهم جمع کرده اند که بیشتر این افراد از این سناریو ساختگی خبر ندارند.

آنچه در خصوص موجودیت هراس افگنان که خود را طالب قلم داد می کنند در ولسوالی وردوج و برخی مناطق دیگر ولایت بدخشان تا کنون بی پاسخ مانده این که چرا و روی کدام مصلحت مسوولان حکومتی برای نابود سازی این گروهک ها اقدامی نمی کنند؟

برخی از آگاهان امور با ابراز نگرانی از وضعیت موجود  و فعالیت روز افزون  افراد فرصت طلب و شورشگر در بدخشان مدعی اند که اگر دولت در خصوص این قضیه اقدامی نکند، بیم آن می رود که در درازمدت این گروهگ ها قوی شده و درد سر بزرگی برای مردم این مرزبوم به وجود بیاورند که در چنین شرایطی ممکن است نابود سازی آنان برای نیروهای امنیتی ولایت بدخشان دشوار باشد.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



جاوید روستاپور