جعل در دایرة المعارف! بیایید دندانهای اسب را بشماریم!

٢٧ جوزا (خرداد) ١٣٩١

در آن روزگاری که بازار بحث­های فلسفی دریونان باستان بسیار داغ بود و همه روزه فلسفه دانان بسیارگوی در هرکوی وبرزن به بحث  و استدلال می پرداختند، گروهی نیز بیناد فلسفه یی را پی افگندند که استوار بر شمار دندان های اسب بود.

گویند آن­ها، همه روزه درجایی گرد می آمدند و بحث فلسفی خود را اندر باب تعداد دندان­­ها ی اسب دنبال می کردند. گاهی هم که پای استدلال شان می لنگید سوار برخنگ خشم بریک دیگر می تاختند و نا سزا می گفتند. پیرمردی بود که آن اصحاب بزرگوار فلسفه را خدمت می کرد.­ چای و آبی برای شان فراهم می ساخت؛ اما هر روزی که می گذشت بیهوده­گی چنین بحث­های بیشتر سبب دل­تنگی  پیرمرد می شد. مانند آن بود که او دیگر حوصله­ی شنیدن چنین سفسطه هایی را نداشت. ناگزیر روزی رفت به بازار و اسبی آورد جوان که  داندان­هایش همه­گان  سالم بودند. پیرمرد اسب را به درختی بست و رفت به نزدیک آن فلسفه دانان پرخاشگر و گفت: ای اهل اقلیم بزرگ فلسفه و دانایی! مرا دل به شما بسوخت که این همه در پیوند به تعداد دندان های اسب بیهوده بحث و ستیز می کنید. رفتم به بازار اسبی آورده ام جوان واز شما می خواهم که بحث و مناظره را بگذارید و بیایید برویم تا یگان یگان دندان­های اسب را بشماریم تا این همه اختلاف و پراکنده­گی از میانه بر خیزد!

جماعت را از سخنان پیرمرد حالت دگرگون شد و بر او بر آشفتند که ای پیرمرد بی خبر از لذت فلسفه، تو چقدر گستاخی که یکی ویک بار بر بنیاد فلسفه­ی­ ما هجوم آوردی وآن را خراب کردی! پیرمرد را آ­ن ­قدرکوبیدند که از هوش رفت و او را از سرزمین فلسفه­ی خویش بیرون انداختند و خودبر گشتند و بحث داندان­های اسب را از سر گرفتند.

این حکایت از آن آوردم که واژه­ی آکادمی یا اکادمی نیز از همان یونان باستان آمده است. گویند این لفظ از نام یکی از یلان اساطیری یونان گرفته شده که در شمال« آتن» سرزمین های فراخی داشته و آن سرزمین ها را اکادمی می نامیدند و افلاطون در آن مدرسه یی داشته است. گاهی هم گفته اند که اکادمی باغی بوده که افلاطون در آن فلسفه تدریس می کرده است، سخن آخر این که این لفظ اکادمی همان فرهنگستان فارسی دری­است.

پس این اکادمی هرگونه ریشه­ای که داشته باشد، همان جایگاه علم و فلسفه بوده است؛ اما آن جایگاهی که اهل «فلسفه­ی دندان اسب» گرد می آمدند، جایگاه سفسطه و دروغ پردازی بوده و این سفسطه چیزی دیگری نیست به جز این که حقیقت و دروغ را به عمد درمی آمیزند تا به نتیجه یی نرسند و یا هم بخواهند  به نتیجه­ی دروغینی برسند که خود می خواهند. کاری که بخش دایرةالمعارف آریا «دانشنامه­ی آریانا»  اکادمی علوم افغانستان هر از گاهی انجام می دهد.

تازه گی­ها در جلد نخست نشر تازه­ی دایرةالمعارف آریانا گروه «فلسفه­ی دندان اسب» کشف بزرگی را به نام خود تسجیل کردند، کشفی که جز بر بنیاد «علم افغانی» دیگر بر بنیاد هیچ علم و فلسفه­یی میسر نیست.  چنین است که این کشف که شگفتی همه­گان را بر انگیخته جز در چنین دایرةالمعارفی دیگر در هیچ گوشه­ی جهان ارزش نشر را ندارد؛ برای آن که سر انجام یونانیان خرد مند رفتند و پنجه در دهان اسب کردند وآن دندان­ها را یگان یگان بر شمردند. با دریغ که گروه دایرةالمعارف آریانا تا هنوز درنیافته اند که دیگر دوران جعل فرهنگی وتاریخی نه تنها گذشته است؛ بلکه گذشت زمان از چهره­ی هرگونه جعلی که حتا به دست هشیارترین جعال هم که صورت گرفته باشد، پرده بر می افگند. من به دست اندرکاران دیراة المعارف آریانا و به جناب رییس اکادمی علوم افغانستان و به جناب رییس جمهور کشور که یک چنین کشف بزرگی در دوران شفاف و زرین!!! او رخ داده است تبریک می  گویم  و به تمام دوستانی که پرچم­بردار علم افغانی اند پیش­نهاد می کنم که این کشف بزرگ را که نشان­گر آتش جواله­ی نبوغ اکادمی علوم افغانستان است بر کتیبه­ی زرینی بنویسند و آن کتیبه را در چار راه فلسفه و دانش جهانی بگذارند تا جهانیان بر ما نخندند که ما در تکوین دانش و فلسفه­ی جهان سهمی نداشته ایم!!!

دایرة المعارف آریانای اکادمی علوم با رمل اندازی های فلسفی در پیوند به تناسب نفوس اقوام گوناگون کشور به نتیجه یی رسیده و آن را چنان سند شرمساری تاریخی خویش این گونه به نشر رسانده است:

  • پشتون­­ها، 62 اعشاریه 73  درصد
  • تاجک­ها،  12 اعشاریه 38 درصد
  • هزاره­ها، 9درصد
  • ازبیک­ها، 6  اعشاریه 10 درصد
  • ایماق­ها، 2 اعشاریه 67 در صد
  • ترکمن ها، 2 اعشاریه 68درصد

کمابیش پنج در صد دیگر می ماند به نورستانی­­ها، بلوچ­­ها، پشته ای­ها، براهوی­ها، شغنانی­ها، هند­هاوسیک­ها،  قزلباش­ها، بیات­ها، گوجر­ها، قرغیز­ها، مغول­ها و...

ما درسرزمین شگفتنی انگیزی زنده­گی می کنیم. سرزمین بی آمار. ما هنوز نمی دانیم که سالانه چند کودک به دنیا می آیند وچند تن می میرند.  سرزمین که حقیقت باید بر مدار نیت سلطان  و اریکه نشینان گفته شود نه بر مدار واقعیت های پیرامون. سرزمینی که حتا در سده­­ی بیست ویکم  هم همت و دانش آن را نداشته است تا شمار شهروندان خود را در فهرستی درج کند. زمانی که بحث از ایجاد شوراهای  ولسوالی ها به میان آمد، گفتند افغانستان هنوز شمار نفوس ولسوالی های خود را نمی داند؛ اما با رمل اندازی های سیاسی پشت پرده­ی سیاه، نفوس ولایت های را تعین کردند تا شمار نماینده­گان ولایت ها در مجلس نماینده­گان مشخص شود. حال نمی توان به یقین گفت که بر بنیاد چنین رمل اندازی های سیاسی و تفاهم های پشت پرده­ چه مقدار حق شماری از ولایت­های کشور زیرپا شده است.

 این پرسش را می توان هم­چنان مطرح کرد، در سرزمینی که هنوز شمار نفوس مجموعی آن معلوم نیست، چگونه می توان شمار نفوس اقوام گوناگون آن را پیدا کرد. این در حالیست که ما هنوز نام بعضی از اقوام خود را هم نشناخته­ایم.

به گونه­ی دقیق نمی توان فهمید که در پشت چنین جعلی چه اهداف و انگیزه­هایی وجود دارد! باید دست اندرکاران دایرةالمعارف اریانا و مسولان اکادمی علوم به این پرسش پاسخ دهند. برای آن جعلکاران خود می دانند که ارقام ساخته­گی و به دور از واقعیت است. درپیوند به نشر آمار و ارقام  درعرصه­های گوناگون حیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک کشور در دانشنامه­ها ودایرةالمعارف­ها نیاز به مراجه به منابعی­است که مسوولیت پخش چنان آماری را بر عهده دارند.

آیا اکادمی علوم افغانستان در پیوند به این امر به «احصاییه­ی مرکزی افغانستان» مراجعه کرده است؟ بدون تردید که نه! برای آن که هیچ یک از نهاد های مسوول نمی تواند تا بار یک چنین شرمساری بزرگ را بر دوش کشد.

رییس احصاییه­ی مرکزی در گفتگو هایی با رسانه های داخلی و خاجی  گفته است که احصاییه­ی مرکز ی نه تنها چنین ارقامی را تایید نمی کند؛ بلکه آن را به حال کشور مضر می داند. آقای عبدالرحمان غفوری  رییس اداره­ی مرکزی گفته است که آن­ها تا کنون در این ارتباط یعنی در پیوند به سر شماری سراسری کاری نکرده اند و آن ها نمی دانند که اکادمی این ارقام را از کجا کرده است!

بدون تردید که این امر یک اشتباه پژوهشی نیست؛ بلکه جعل­ واقعیت است. آن هم در دایرةالمعارف که می تواند فردا برای دیگران  سرچشمه­ی تحقیق باشد. به پندار من این مساله­یی نیست که بتوان از کنار آن  همین گونه به ساده گی گذشت. نخست باید از دست اندرکاران دایرةالمعارف آریا و رییس اکادمی علوم افغانستان به گونه­ی رسمی تحقیق شود که این ارقام غیر واقعی و دروغین را از کجا در آورده اند. اکر مرجعی هم است، آن مرجع از چه اعتبار عملی و پژوهشی بر خوردار است. این در حالی­است که تا کنون در این  جغرافیای بدبختی در افغانستان، هیچ­گونه سرشماری کامل و دقیقی بر بنیاد  معیار های علمی صورت نگرفته است. چنین است که مرکز احصاییه افغانستان بدون یک سرشماری دقیق وسراسری نمی تواند در این ارتباط ارقامی را به نشر رساند. می پندارم که باید برای دایرةالمعارف آریانا باید جایزه­ی بزرگی داده شود که چگونه آسان و ساده  در چند دقیقه  برنامه­ی ­بزرگ سرشماری کشور را تکمیل کرده ، نفوس کشور را مشخص ساخته و تناسب اقوام را معین ساخته است. وقتی که چنین است  دیگرهیچ نیازی به موجودیت احصاییه مرکزی  باقی نمی ماند.







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

سروش دوم19.06.2012 - 18:52

  برهمه شما عزیزان درود این کنش قبیله است واکنش شما ها چیست؟ ایا این چند مقاله و چند دید گاه می تواند چاره ساز باشد؟ ایا بزرگان قوم تاجیک به همین که از دیگر اقوام قبیله زیاد تر شان حساب کرده اند دل خوش نکرده اند ؟ آیا در اکادمی علوم نا علوم صد دردصد اوغان اند از قوم تاجیک کسی نیست ؟ معاون دوم تاجیک نیست؟ مارشال نیست؟ مجاهد نیست؟ از همراهان و هم سنگران آمیر صاحب نیست؟ چرا خاموش است ؟ آقای پدرام که سالها اوغانها از ستمی گرفته تا کمونیست جدای طلب تجزیه طلب ضد اوغان وو..این قباله دار قوم تاجیک چرا خاموش است ؟ اگر چنین باشد میتوانم بخوانم که همین درصدی تاجیک ها هم جعلیست شاید درصدی شان بسیار کمتر از 12 درصد باشد ما تاجیک ها باید در کنار ازبک هزاره قرار بگریم و داعیه عدالت خواهی مان را ادامه بدهیم . تا جای که هویداست سران ما عقل و فهم سیاسی ندارند 40 سال پیش تعدادی انقلابی تربیه شده بودند که تا هنوز انقلابی خیال می کنند. کلان های جریانهای تاجیکی توان وفرهنگ خود پزیری و یکدیگر پزری را از دست داده اند و فاقد دانش و توان مدیریت و رهبری قوم خود اند . به نسل جوان هم اجازه ورد به میدان سیاست نمی دهند . پیشنهاد من به شما این است که رهبریت هزاره ها را قبول کنبم و برویم در کنار آنها ایستاد شویم از دید بنده دل خوش داشتن به معاون اول بودن و 12 درصد بودن خیانت است که تا قرنها نسل تاجیک را خواهد آزرد . اگر وضعیت چنین ادامه یابد شناسنامه ها همه بنام اوغان به همه داده شود این 62 می شود 92 و هیچ کس هم حق اعتراض ندارد کسی اعتراض کند یک محکمه و بنام خایین ملی اعدام. این شوخی نیست . مگر یاد تان رفته که در زمان نادر غدار از شه محمد ولی خان گرفته تا عبیدالله یکی پی دیگر از دهمزنگ آورده می شد با چند شاهد دروغی حکم اعدام و چند تا خشتک کشال داوطلبانه شکم پاره میکرد روده می کشید و گردن می زند تا انکه اوغان انتقام گیری خود را ثبت تاریخ کرد حالا هم اگر برای مقام و پول ووو خود را بازی بدهیم تاریخ تکرار می شود.اگربرادران ناراض اوغانها راضی شوند یک دست سفارشات کتاب دوم سقوی تطبیق می شود . اوغان سازی را که شرو نموده اند آخیرش معلوم است . نوشتن مقاله و نظر اگر درد را دوا میکرد و دوای میداشت حالا این مرض محلک قبیله پرستی نابود شده چاره رستاخیز ملیست

سروش18.06.2012 - 22:17

 من با نتیجه گیری جناب پرتونادری مبنی برتعمد درنشرفیصدی اقوام دردانشنامه آریانا موافقم. اشتباهی درکارنیست ! مشتی ازافراد بی فرهنگ که ذره یی ازاخلاق کاری ومسلکی دروجود شان نیست این ارقام را به نشررسانده اند تا بدین وسیله درچانه زنی های سیاسی وامتیازگیری های بعد ازسال 2014 به نفع قبیله خویش ازآن استفاده سیاسی نمایند. اما این جاهلان ازخدا بی خبر کورخوانده اند که دیگردوران جعل حقایق تاریخی وفرهنگی به پایان رسانیده است. آیا این بی خردان به اصطلاح اکادمیک فراموش کرده اند که جعل تاریخی وفرهنگی به اصطلاح (پته خزانه)بعد ازتفحص اندک توسط فرهیخته گان غیرپشتون برملا شد ونسل من میداند آن کتاب نوشته محمد هوتک نیست بلکه عبدالحی حبیبی آن را به رشته تحریر درآورده است. من قصد اهانت به هیچ قوم عزیزموجود درجغرافیای افغانستان فعلی را ندارم اما به قبیله پرستان خداناشناس اکادمی جعل وتزویر همین را میگویم که شما با گمراه گردن نسل جوان هم تباران قبلوی تان ، بزرگترین ضربه را به آنها وارد میکنید. به آقایانی که ازاکادمی جعل وتزویرپشتیبانی مینمایند باید یادآورشوم که اکادمی جعل وتزویرشان یک ارگان سیاسی است نه علمی هرآنچه نامش مینهید بنهید ، اما اکادمی علوم نه! برای آقای آرش هم باید بگویم که من به شیوه تحقیق کسانی که دراین اکادمی اند خیلی بهتر ازشما بلدم وجناب پرتو نادری آشنا ترازهمه ما. ای کاش بعضی ازاین خنگ های بیسواد مهارت کارگرساختمان را میداشتند تا مردم ازکارشان استفاده بهره میبردند. من منحیث یک متخصص بخش طب وصحت عامه درجریان تحصیل وهم درجریان خدمت با ارقام سروکار داشته ام ، ارقامی را که اکادمی جعل وتزویرنشرنموده اند درهیچ یک ازمنابع داخلی وخارجی ندیده ام که خوشبختانه ریاست احصاییه مرکزی هم صحت ارقام را رد کردند.

حبیب اله افیع18.06.2012 - 13:50

 ببینید پیدا کردن فیصدی پشتونها بسیار ساده است: ۲۵ میلیون در پاکستان +  ۸٫۸ میلیون در افغانستان = ۳۳٫۸ میلیون در مجموع تعداد کل نفوس افغانستان به علاوه پشتونهای پاکستانی میشود: ۲۹ + ۲۵ = ۵۴ میلیون   حالا دقت کنید: ٪ ۶۲٫۷ = ۱۰۰ × ۰٫۶۲۷= ۵۴ / ۳۳،۸ و به این میگویند مداری گری قبیله إ

آرش18.06.2012 - 11:39

 دوستان، ببخشید، حین کاپی و پیست، بخش آخر نوشته من در روی صفحه ورد باقی مانده و متوجه نشده ام: به ادامه مطلب قبلی: "... اکادمی علوم یک کشور، بخصوص افغانستان- من مطمینم- ابداً بی عدالتی نمیکند، چرا که همه را به یک چشم نگاه میکنند. همین آقای رفیع را ببیند، چه خوب یک انسان شریفی هست، ترک و تاجک و هزاره و ازبک در نظر او همسان هستند، یعنی میخواهم بگویم، اگر جناب رفیع دو چشم میداشتند، شاید یک احتمال غیر ملی و غیر اسلامی بوجود میامد و آن اینکه تعداد نفوس پشتون هادر زادگاه پرتو نادری به 124 اعشاره 146 فیصد میرسید!

پرتو نادری17.06.2012 - 13:17

  جناب آرش تشکرکه اکادمی علوم را برای من معرفی کردی، اما بدانی که یک نجار هم در هنگام کار به دقت جوبی را می تراشد اندازه می گیرد، بعد آغاز به کار می کند. من این اکادمی را با تمام ظرفیت علمی و گرایش های که دارد بهترمی شناسم. باور داشته باشید که این یک اشتباه نیست ؛ بلکه یک تعمد است. چندی پیش چنان کسی مسوول بخش دایرةالمعارف آریانا بود که در هیچ رشتهء علوم تخصصی نداشت. می دانی اساساً هیچ عضو اکادمی باید از لیسانس پایین نباشد و میانگین نمره های او از 85 در صد کم نباشد و یکی از زبان های سازمان ملل متحد بداند؛ اما اوبدون داشتن یکی از این شرایط بر این کرسی علمی تکیه زده بود. پس آن گونه هم تو می گویی نیست این را هم باید بگویم که دایرةالمعارف جای نشر ارقام اشتباه امیز در پیوند به گروه های اتنیکی یک کشور نیست. همین چیزی را که تو امروز اشتباه می گویی فردا از آن به نام معتبر ترین ماخداستفاده خواهد شد. اگر بپذیریم که این یک اشتباه است باید این شهامت علمی را داشته باشند که اعتراف کنند.

راهب سبحانی17.06.2012 - 11:59

 جناب پرتونادری من همان روزجایزه برایش تقدیم کردم که درسایت کوفی به نشر رسید این جایزه راخواستم به زبان خودآقای رفیع بنویسم تامورد پسند حضرت جعلکارقرارگیرد "راهب سبحانی" زه رفیع کوریم دادب کلتوریم دپښتانه غروریم زه رفیع کوریم یوازی جعلکاریم چه په دنیامشهوریم زه رفیع کوریم یوسترگی لرم چه دوربین په شان دی لکه کهکشان دی چه دټولودنیا احصایه کی ګوریم زه رفیع کوریم زه هغه یم چه ناممکن ممکن کړم تورو سپین کړم له شیطان څخه یولاس په لوریم زه رفیع کوریم دتاریخ جعل کول زما آروز دی چه د پښتون آبرودی لکه حبیبی دنوی تاریخ په منشوریم زه رفیع کویم غوالم چه د هیواد تاریخ ټولوجعل شی دپښتانه په اهل شی شپه وورڅ دجعلکارانو په دستوریم زه رفیع کوریم لکه مهمند تخریب کوم ټولو آثارونو دنورقوم فرهنګونو چه د نورخلکونو دښمن دکلتوریم زه رفیع کوریم څوک چه دپښتانه تاریخ جعلی ولیکی مقالونو ښکلی شعرونه زه دهغه سړی خدمت ګار و مزدوریم زه رفیع کوریم احدی وخرم ماسره مړسته کوی جعل بسته کوی کرزی صاحب وګوره ستا په منظوریم زه رفیع کوریم زه دخدمت په پاکستان خپل خان ورکوم دین وایمان ورکوم چه زه دپنچابی و وهابیان مزدوریم زه رفیع کوریم دتفرقه واچه ول داستادان استادیم دیړه شیادیوم چه دابلیس زه غټه وروریم زه رفیع کوریم اګرقدرت زما په لاس راشی کوم ټولوبدمعاشی چه په دنیا خپل حکومت جوریم زه رفیع کوریم جعل کوم دټول دنیا تاریخی کتابونو ولیکوم په پښتونو دپښتانه یو جعلی تاریخ په منشوریم زه رفیع کوریم این شعررا برای حبیب الله رفیع بزرگترین جعلکاراوغانستان تقدیم میکنم که باجعلکاریش همه را شوکه ساخت "راهب سبحانی"

حبیب قویاش17.06.2012 - 08:21

 درود به جناب پرتو نادری وقلم تان همیشه فرخنده وبرنده باد إ آقای آرش إآیا کشور به نام اوغانستان دارای آکادمی علوم است وآیا شما میدانید که ؛اعضای این آکادمی علوم کی ها اند؟هرچند معلوم وآشکار شد که آکادمی علوم نبوده بلکه حلقه یی معلوالحال ،قلاب گر ،دروغگو وبادید منحط وپست فاشیستی إ

احمد17.06.2012 - 08:33

 جناب پامیرزاد فکر میکنم شما اشتباه بزرگی را مرتکب گردیده اید! آخر اگر برای دریافت تعداد دندانهای اسپ میرفتند و دندانهای اسپ را حساب میکردند، پس اینقدر داکتر، پروفیسر و اکادمیسن چه و ظیفه داشتند، خود را مصروف چه میکردند و بر سر چه بحث میکردند... آخر باید کتاب های پشتوتولنه ها، اکادمی علوم ها و انجوهای واکها را رفت، بررسی کرد و دید که اسپ های اوغانستان چند دندان دارد! مگر شما بلد نیستید که اینجا اوغانستان است... برای شماریدن دندانهای حیوانات باید اکادمی ها و اکادمیسین ها نظر بدهند... اگر دهها موسسه بین المللی سرشماری با پیشرفته ترین میتود ها نفوس و ترکیب اقوام کشور را می شماریدند با چنین دقتی بالائی که اکادمی علوم دریافت کرده، نمیتوانستند بشمارند... ببینید در کشوری که تعداد نفوس آن معلوم نیست، این دانشمندان بی بدیل ما فیصدی نفوس اقوام کشور را با چنان دقتی شماریده اند که در دنیا نظیر ندارد... پس شما ناحق خرده نگیرید... آنرا بپذیرید و به ایشان تحسین کنید!!! زنده باد پشتوتولنه - اکادمی علوم - واک - حبیب رفیع - یون - باری - لایق و همه نخبگان بی بدیل و بی نظیرما!!!

بکتاش پامیرزاد17.06.2012 - 07:42

 آقای آرش یا شاید هم توریالی سلام، فهمیدن تعداد نفوس یک کشور علم کیمیا یا فلسفه نیست که آن را انسان های به قول شما ده ها سال درس خوانده بروند و در آزمایشگاه ها یا کتابخانه ها تحقیق کنند. برای فهمیدن تعداد نفوس آن را باید شمارش کرد. یعنی یک، دو، سه، چهار.... شمار میکنی تا به نفر آخری میرسی و در جریان این شمارش مشخصات افراد را مانند جنسیت، قوم، زبان، سن و سال وغیره نیز ثبت میکنی. یکبار که این کار شد، معلوم میشود که کشور ما چقدر نفوس دارد، چقدر آن مرد است و چقدر آن زن، چقدر آن به کدام زبان و قوم تعلق دارد وغیره... وقتی این کار یکبار صورت گرفت سپس دفاتر ثبت احوال نفوس در همه جا ایجاد میشود تا هر نوزادی را جبرا در بین یک هفته ثبت کنند و هر خدا بیامرزی را نیز جبرا در بین یک هفته از تعداد نفوس کم کند. وقتی این کار نیک انجام شود، دیگر "احدی" ها و "یون" ها به خاطر رسیدن به قدرت از احساسات پاک جوانان پشتون با دروغ های شان استفادۀ سوء کرده نمیتوانند و به قول شما "درسخوانده گان" اکادمی به اصطلاح علوم هم نمیتوانند هر جفنگی دلشان خواست بنویسند تا آتش نفاق قومی را شعله ور نگهدارند و حکومت کنند. امیدوارم با این توضیح بسیار ساده توانسته باشم منظور آقای پرتو را به شما بفهمانم. فراموش نکنید که هر عمل عکس العملی دارد، یعنی از خوبی خوبی و از بدی بدی میروید. موفق باشید

آرش17.06.2012 - 06:24

 آقای پرتو، لطفاً احساساتی نشوید، آنها(اکادمی علوم) خود میدانند که ارقام را از کجا آورده اند، اکادمی مجموع چند کارگر ساختمانی، سلمان، قصاب، خیاط و شبان نیستند که ندانند چه میکنند، هرکدام از اعضای این اکادمی ده ها سال درس خوانده و مکتب رفته اند و کتاب های تحقیق زیادی نوشته اند، آیا ما با این نوشته شما باور کنیم که آنها همچو یک اشتباهی را مرتکب شده اند؟ شما حوصله کنید، تذکره های الکترونیک که بیرون شد، فیصدی ها نیز معلوم میشود، آنگاه است که میبینم روی اکادمی و رییس و اعضای آن، سیاه میگردد یا سفید؟
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



پرتو نادری