ابعاد مثبت و منفی تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی و نقش آن در افغانستان

١٦ حمل (فروردین) ١٣٩١

تکنولوجی ارتباطی و اطلاعاتی دارای جنبه های مفید و زیان آور در جامعه بوده می تواند. استفاده از تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی و ماهواره نیاز به برنامه ریزی علمی و پلان استراتیژیک در جامعه دارد. آزادی استفاده از تکنولوژی در درازنای تاریخ هماره عمق و پهنای بیشتر یافته و در برشهای متنوع تاریخ، در جوامع و فرهنگهای مختلف از آن برداشتهای گونان شده است. انسانها در جوامع و فرهنگهای مختلفه به قدر ظرفیتهای درک و شناخت موجود در جامعه و امکانات فکری، عملی و تخصصی خود قادر به استفاده از آزادیهای موجود طبیعی و اجتماعی و بهره وری از تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی می باشند.   
آزادی در جوامع با اخلاقیات، باورها، سنن، عنعنات، رسم و رواجات، عقاید و ارزشهای فرهنگی جوامع در همآهنگی و یا در تناقض قرار می گیرد. ایجاد بیلانس  رشد یابنده و قابل تحول در بین آزادی و بافتهای فرهنگی و شناخت حدود آن مطابق به ظرفیت و سطح درک مردم می تواند زمینه های لازم را برای رشد و انکشاف یک جامعه فراهم سازد؛ تشدید تنافضات و استفاده ابزاری از آزادی برای اهداف غیر معقول نه تنها به رشد و توسعۀ جامعه کمک کرده نمی تواند، بلکه تشتت و بحران فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی را دامن می زند. 
یکی از مشکلات رو به رشد در جوامع غربی تطابق و همآهنگی معقول با تکنولوژی پرشتاب انترنیت، ماهواره، موبایل و تلویزیون می باشد. استفادۀ بیش از حد جوانان و نوجوانان از تکنولوژی متذکره نه تنها از فعالیتهای فیزیکی نسل جدید کاسته است، بلکه میزان خشونتها، تمایلات منفی جنسی و سرگرمیهای کاذب و غیرمفید را بشدت افزایش داده است؛ از روابط لازم اجتماعی و اختلاطهای و درد دلهای رو در رو در اجتماع انسانی بسی کاسته است. اگر این حالت بشکل شتابنده و مهارگسل کنونی تداوم یابد، بیشک که همآهنگی گوهری بین انساها، جامعۀ انسانی و قوانین عینی هستی را بهم خواهد زد.           
از تلویزیون و ماهواره در کشورهای غربی بیشتر به حیث وسیلۀ سرگرمی، تبلیغات تجارتی، اعلانات دولتی و خصوصی، تبلیغ و ترویج و تنظیم افکار عامه استفاده می شود. در تنظیم، تمویل و اداره آن بخش خصوصی و بخش دولتی نقش دارند. در بین سطح موجود آزادیها و معیارهای فرهنگی، اخلاقی، روحی، اقتصادی و سیاسی این جوامع مطابق به نیازهای سیستم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی غرب نوعی بیلانس رو به تکامل بوجود آمده است. این بیلانس مطابق به نیازمندیهای موجود و ضروریات پیش بینی شدۀ آینده تحول پذید و قابل تغییر می باشد. در کشور ما به علل تفاوت فرهنگی، عقیدتی، اقتصادی و اجتماعی این بیلانس قابل تطبیق نیست ؛ ما به بیلانس مخصوص خود که مردم آنرا درک، جذب و بطور عقلانی بپذیرند، نیاز داریم.     
انترنیت در حقیقت جهان ناموزون و رنگارنگی در صفحۀ محدود کامپیوتر خلق کرده است. در این آشفته بازار هرکس اجناس خود را مطابق بذوق، سلیقه، منافع و اهداف خود عرضه می کند. اقیانوسی از معلومات و اطلاعات خوب و خراب در آن موج می زند. تشخیص خوب و بد، مفید و مضر، لازمی و غیر لازمی برای مردم عادی، خاصه جوانان و نوجوانان کم تجربه بسی دشوار بنظر آید.        
این توسن مست مهارگسل نه تنها بر ارزشهای فرهنگی و اجتماعی جوامع رو به انکشاف و کشورهای عقب نگهداشته شده هجوم آورده است؛ بلکه کشورهای پیشرفته نیز از کنترول و اداره آن عاجز می باشند. جوانان و نوجوانان زیادی در کشورهای غربی به برنامه های غیر اخلاقی، فیلم های سکسی و پورنوگرافی، بازیهای نامفید و سرگرمیهای زیان آور معتاد شده اند. فیلم ها و بازیهای خشن و وحشتناک انترنیتی و تلویزیونی میزان خشونت و جرم و جنایت را در این کشورها افزایش داده است. برنامه ها و فیلمهای سکس و پورنوگرافی در کشورهای غربی هوسبازی جنسی را بشکل بیسار خطرناکی شدت بخشیده است؛ به ساختار هسته های فامیلی ضربات کاری وارد کرده  و جوانان و نوجوانان زیادی را بدام انداخته است.  
در افغانستان تاهنوز از آزادیهای متنوع فرهنگی و اجتماعی درک معقول و روشنی در اذهان عمومی شکل نگرفته است. مردم خسته از جنگ و استبداد ما تشنۀ آزادی اند؛ اما تمرین استفادۀ مفید و درست از آزادیهای علمی و مدنی را ندارند. دولت فعلی ضعیفتر از آن است که بتواند مردم را بطور صحیح رهنمایی کند. نیروهای خارجی بیشتر زرق و برق ظاهری و چه بسا کاذب آزادی و دیموکراسی را تبلیغ و ترویج می کنند؛ زیرا کشش و جاذبه های سطحی و عوام فریبانۀ دیموکراسی بیشتر از ارزشهای عمیق و مفید آن است.     
بطور مثال تبلیغ مد و فشن برای زنان از طریق رسانه ها، گسترش برنامه های سرگرم کنندۀ میان تهی، پخش فیلم های خشونتبار و غیره بهتر می تواند با فرهنگ محلی و ملی بستیزد؛ سنت شکنی کند؛ ارزشهای فرهنگی اصیل را از جامعه بیرون سازد و زمینه را برای عناصر بحرانزا و تشتت آفرین فرهنگ غرب آماده کند. جوامع غربی در اثر رشد و توسعۀ سرسام آور فرهنگ فردگرایی، منفعت طلبی و مادی به مشکلات زیادی گرفتار شده اند. این نسخۀ ناکامل و متباین با فرهنگ و مدنیت شرق هیچگاه نمی تواند درد و رنج ریشه دار مردم ما را معالجه کند. اگر ارزشهای فرهنگی و مدنیتی ما با ورود ناموزون و تهاجمی فرهنگ غرب فروپاشد، نتیجۀ منطقی آن جز بحران و انارشیزم چیز دیگری بوده نمی تواند.        
هنوز در جامعۀ کوچک روشنفکری ما نواقص و مشکلات جدی جامعۀ غربی تبارز ژرفناک و علمی نیافته است. کمتر کسی به عمق و پهنای این مشکلات بنیادی پی برده است. به سبب جنگ طولانی، بحرانهای پیاپی و عقب ماندگی عمومی قدرت درک، تحلیل و بررسی این مسایل در بین مردم و روشنفکران رشد و انکشاف نکرده است. توان دفاعی ما بسی محدود می باشد. به این دلیل خطر تهاجم فرهنگ تشنجزای بیرونی زیاد است. اگر ما ارزشهای پسندیده و مثبت فرهنگی خود را ببازیم آنگاه حسرت و افسوس خوردن هیچ دردی را دوا کرده نمی تواند.       
برنامه های ماهواره ای، انترنیت و تلویزیونهای خارجی پر از اعلانات و تبلیغات تجارتی و گمراه کننده است. پدیده های سطحی و ضررناک مد و فشن، فیلم های سکس و پورنوگرافی، تبلیغ نوشابه های چاق کننده، الکول، غذاهای پرچربی، یخزده، مصنوعی و آلوده به مواد کیمیاوی، سریال ها و فیلم های  سرگرم کنندۀ خشن و جنگی، و غیره ریشه و بنیان ارزشهای سالم، طبیعی و تازۀ جامعۀ ما را می سوزاند. مردم غرب از دست این پدیده های سرمایه داری به فغان آمده و در طلسم استرس و فشارهای روحی و روانی متنوع گیر کرده اند. چه برسد بمردم مسکین و عاجز ما. از تجارب مردم غرب درس عبرت بگیرید و هیچگاه هوای زندگی مصنوعی و پر تشنجات روحی غرب را نکنید که چون آدم و هوا از بهشت برین زندگی طبیعی، آرام و بی دردسر خود بیرون می افتید.  
علم و تکنولوژی با پدیده های منفی و کاذب فرهنگ معاصر متفاوت است. این میراث عمومی بشریت می باشد که غرب به سبب آب و خاک بهتر، سرمایۀ بیشتر و استعمار ملل دیگر به آن دسترسی افزون تر پیداکرده است. ما درست به جلب و جذب علم و تکنولوژی نیاز داریم؛ چیزی که اکثریت نسل کنونی غرب از آن دوری می جویند و بجای آن با فرهنگ مادی و رفاه طلبی روی آورده اند؛ بقول ابن خلدون مثل اینکه تمدن مدرن هی از درون می پوسد.     
استفادۀ مفید و مثبت از تکنولوجی معلوماتی و ارتباطی نیز کار آسانی نیست. برای استفاده از معلومات و اطلاعات علمی و تخصصی انترنیت ضرورت به ظرفیت علمی و مسلکی می باشد. هرکس نمی تواند از معلومات زیاد و پراکندۀ انترنیتی که دارای مآخد و منابع بس گوناگونند، استفادۀ مطلوب کند. اگر ظرفیت علمی لازم نباشد، تشخیص معلومات مفید و مضر بسی دشوار می گردد. برای استفادۀ صحیح از انترنیت ضرورت به معلمان مسلکی و اشخاص متخصص جهت رهنمایی و آموزش نسل جوان و نوجوان می باشد.         
تکنولوژی ارتباطی و معلوماتی دارای مفاد و ضرر می باشد؛ می بایست مطابق به نیازهای اقتصادی، تجارتی، اداری، اجتماعی و تعلیم و تربیه رشد و توسعه یابد. استفادۀ تفننی و غیر ضروری از آن نه تنها در رشد و انکشاف جامعۀ کمک کرده نمی تواند، بلکه مصارف را در جامعه بالا می برد و این فقط بسود شرکتهای خارجی و کشورهای فروشنده است. این شرکت ها نخست مردم را به این پدیده های عادت می هند و سپس فروشات خود را زیاد می سازند.  
بطور مثال از انترنیت و ماهواره هم می توان استفاۀ مفید کرد و به کمک آن سطح علمی و آگاهی مردم را بلند برد و هم توسط آن اذهان عمومی را مسموم ساخت. در کشورهای غربی برنامه های زیان آور انترنیت و فیلم های خشن و نامفید نسل جوان و نوجوان را با خطرات جدی روبر کرده است. والدین از اعتیاد نوجوانان به برنامه های ضررناک انترنیت سخت بهراس افتاده اند؛ دولتها با سانسور و پخش اطلاعات اصلاحی تلاش می کنند تا از دامنۀ این اضرار بکاهند.
تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی در سیستم غربی بیشتر در اختیار سرمایه داران کلان و کمپنی های بزرگ است. با استفاده از این شبکه های پرخم و پیچ و مغلق تمام افکار، اراده و مغز مردم را کنترول و جهت می دهند. گروپهای سنی مختلف را با برنامه های بس متنوع مصروف می سازند؛ آنان را به بازار کار می کشانند؛ تولیدات و اجناس خود را به قیمتهای خوب بفروش می رسانند؛ جلو حرکت، اعتراض و عصیان مردم را می گیرند؛ دولتها در خدمت این کمپنی های بزرگ می باشند.        
ورود تکنونولوژی اطلاعاتی و ارتباطی در کشورهای روبه انکشاف و عقب نگهداشته شده با اهداف و منافع کمپنی های بزرگ همراست؛ در پی هر برنامه و پروگرام منافع استراتیژیک و تاکتیکی دول غربی پنهان می باشد. این تکنولوژی وارداتی می تواند بحران و فروپاشی بدنبال آورد. کشورهای روبه انکشاف و جهان سوم به تکنولوژی سخت احتیاج دارند؛ اما این تکنولوژی بایست در خدمت فرهنگ، تمدن، اهداف و منافع ملی و بین المللی خود شان باشد و از اهداف و منافع ملی آنان حمایت کند. به عبارت دیگر باید تکنولوژی را خود ما کنترول و رهبری کنیم؛ به آن برنامه و پروگرام های مفید بدهیم. این کار دشواری است؛ اما ناممکن نیست. بعضی از کشورهای روبه انکشاف سابق مثل هندوستان، چین و غیره به آن دست یافته اند.        
آزادیهای بوجود آمده پس از سقوط حکومت طالبان بخصوص آزادی استفاده از ماهواره و تلویزیون سبب شده است تا چشم و گوش مردم باز شود؛ با جهان خارج آشنا شوند و از حلقۀ تنگ محلی تا حدودی بیرون آیند. اما بین آزادیهای لازمه و ظرفیت و توان درک و هضم مردم تاهنوز بیلانس مطلوبی بوجود نیامده است. این عدم توازن از ضعف خارجیان در شناخت جامعۀ ما از یکطرف و تناقض اهداف و منافع شان با ارزشهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی افغانستان از طرف دیگر ناشی شده است. دولت کابل و نیروهای داخلی هم توانمندی این را نداشتند که میزان مطلوب آزادی استفاده از تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی را مطابق به نیازمندیهای جامعه افغانستان و تفهیم جامعۀ جهانی عیار کنند. 







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته

میرویس03.12.2019 - 08:38

 برای کشور های رو به توسعه مهم است

fathllah bigzada25.05.2018 - 19:00

  بسیار یک مطلب عالی پر مفهوم وآموزنده تشکراز نوشته شما!
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



رسول پویان