چگونگی روند رای دهی در انتخابات مجلس نمایندگان ۱۳۹۷

۴ عقرب (آبان) ۱۳۹۷

برای اجرا و تطبیق پروسه انتخابات نیاز به اداره است که انتخابات را عملی و از تطبیق آن نظارت نماید. بدین منظور قانون اساسی کشور کمیسیون مستقلی را پیش بین شده تا این مسولیت بزرک ملی را به عهده گرفته و با داشتن استقلال عمل، انتخابات عمومی را به سطح کشور به شکل قانونی و بگونه شفاف و بیطرفانه انجام دهد واز ارتکاب هر نوع تقلب و تزویر در آن جلوگیری شود.

تاریخ 28 هم میزان روزی که شهروندان با حضور گسترده و به هدف گزینش نماینده گان خود پای صندوق های رای دهی به مراکز مختلف به راه افتیدند . این روز با سخنان پر شور و پرحرارت اراکین بلند رتبه دولتی فضای رسانه های همگانی را گرم ساخته بود. از جانب دیگر، گویی مردم سال های متمادی در قید و گروگان یک پارلمان منفعل و بی کاره افتیده و حال در صدد گریز از آن اند، و اکنون وارد یک فصل جدید دموکراتیک و مردم سالاری می شوند. همه در کنار درب مراکز رای دهی صف کشیده و انتظار گشایش و اغاز روند را می کشیدند، البته تعدادی از مراکز به موقع وارد کار شد و برخی در نصف روز اقدام به برگزاری روند انتخابات نمودند. اما شماری هم در طول روز قادربه گشودن و برگزاری این روند بزرگ ملی نشدند که این وضعیت مردم را خشمگین و سرخورده ساخت. اما در نتیجه سروصدا ها و انتقادات، کمیسیون مستقل انتخابات اعلامیه مبنی بر تداوم روند برگزاری انتخابات را به روز بعد وعده داد و مردم را به شکیبایی دعوت نمود. من یکی از رای دهنده گانی بودم که قطعآ موفق به استعمال رای خود در روز نخست انتخابات یعنی 28 میزان نشدم. اما رویهمرفته، بعد از مدتی ناگزیر به ترک محل رای دهی شدم.  اما فردا آن روز  که وارد مرکز رای دهی شدم فضای متفاوت به نظر می خورد در یک بخش سروصدا زیاد و بی نظمی حاکم بود، ولی در بخش که ما رای خود را بکار بردیم بسیار به آرامی و بدون کدام سروصدا بی نظمی پیش رفت. این روز با سخنان مجذوب کننده مسولین بزرگ دولتی تزیین و آراسته شده بود که چکیده آن:

رییس کمیسیون انتخابات از مردم خواست تا از انتخابات نظارت جدی کنند.

رییس جمهور: تمام آماده گی های فنی جهت برگزاری انتخابات از جانب کمیسیون گرفته شده است.

عبدالله عبدالله: برگزاری انتخابات  یک قدم بزرگ در زنده گی مردم افغانستان است.

روز 28 هم میزان 1397 روند انتخابات با یک شور و اشتیاق و با  حضور وسیع مردم در تمام نقاط کشور که شامل  32 ولایت می شد آغاز یافت. در واقع این حرکت مردم بازتاب دهنده شعور سیاسی بالا و مردم سالاری بود.

مردم بطور گسترده از شروع بامداد با یک امید روشن به آینده جهت گزینش نماینده های خود به خانه ملت به مراکز رای دهی رفتند، که تعدادی از رای دهنده گان موفق به استعمال رای خود شدند و برخی هم بنابر دلایلی تخنیکی به روز بعد ماکول شد. عامل اصلی آن را موارد ذیل که در اکثر مراکز رای دهی شهر و ولسوالی ها و حتی در برخی ولایات کشور به وضوح حاکم بود و فرآیند این روند را به کندی مواجعه ساخت شامل:

تاخیر در گشایش مراکز انتخاباتی

عدم گشایش مراکز رای دهی در طول روز

عدم اجازه یافتن برخی ناظرین به مراکز رای دهی

مشکلات ماشین های بایومتریک/ انگشت نگاری

عدم رساندن مواد به مراکز رای دهی

اجازه نیافتن کارمندان کمیسیون مستقل رسیده گی به شکایات در برخی مراکز رای دهی

عدم رسیدن مواد رای دهی در برخی از مراکز رای دهی که منجر به شکایت مردم شد

قطعآ موارد فوق در اعلامیه کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی بطور مفصل ابلاغ شد.

این روند نه تنها مردم عوام را متاثر ساخت بل اراکین بلند پایه دولت را نیز تا دقایقی در حال انتظار قرار داد. گفتنیست، که آقای دانش معاون دوم ریاست اجراییه حدود 45 دقیقه تا رسیدن مواد و آماده شدن تیم انتخاباتی جهت رای دهی در میان رای دهنده گان لحظه شماری می کرد. سرانجام حین اتمام رای دهی و آغاز شمارش آرا رای دهنده گان در برخی از سایت ها ناظرین کاندیدان شاکی از عدم اجازه ایشان در هنگام شمارش داشتند که این موضوع از طریق رسانه ها نیز همگانی شد.

 آقای محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه نیز شخصآ به صراحت از طریق شبکه تلویزون طلوع نیوز مصاحبه که انجام داد اشاره به نابسامانی های فوق داشت.

نارسایی های که به آن فوقآ اشاره شد در بسیاری از ولایات کشور نیز بوضاحت به ملاحظه رسیده است.

اما ناگفته نباید گذاشت که انتخابات مجلس نماینده گان 97 افزون برنارسایی ها و  نواقص خوبی های هم داشت که نباید از آن اغماض کرد. می شود بگونه اجمال از آن یاد کرد:

حضور گسترده مردم که بیانگر علاقمندی انها به دموکراسی و مردم سالاری بود

استفاده از بایومتریک که یک میکانیزم جدید بود و در صورت تحقق شفافیت و تفکیک آرای پاک از ناپاک بی تردید که بی تاثیر هم نخواهد بود 

در عصر حاضر تمام  ملل جهان متعقد به برگزاری انتخابات آزاد، عمومی، سری، مستقیم و دموکراتیک اند، که درپرتو این روند، انتقال قدرت سیاسی بصورت عادلانه تحقق میابد. و مشارکت مردم در روند انتخابات به معنی سهیم شدن آنها در حیات سیاسی،اقتصادی و اجتماعی جامعه می باشد. قانون اساسی افغانستان در ماده سی و سوم چنین مشعر است: اتباع/شهروندان افغانستان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را دارا می باشد که شرایط و طرز استفاده از این حق توسط قانون تنظیم می گردد. مردم با داشتن شعور و درایت سیاسی یکباردیگر به پای صندوق های رای دهی رفته و با یک عالم نابسامانی و تشتت رای ایشان را به صندوق ها ریختند که همت و جسارت تک تک آنها قابل ستایش می باشد. و در طی این روز تاریخی که رسمآ از ساعت هفت  بامداد الی ساعت چهارعصر ادامه پیدا کرد، و در اثر سکتگی فنی و عملیاتی که در روند انتخابات رونما شد، این روند الی ساعت 8 بجه شب از طرف کمیسون تمدید شد، و در برخی از مراکز رای دهی روند انتخابات به روز بعد یعنی 29هم میزان به  تعویق افتید . وهمزمان در این روز تاریخی ترورستان و دهشت افگنان در برخی از نقاط مرکز و ولایات دست به بی ثباتی و نا امنی زدند، که در اثرآن تعدادی از شهروندان متدین ما شهید و شماری هم زخمی شدند که برای شهدآ طلب مغفرت و برای مجروحین شفا عاجل استدعا داریم و به کمک پروردگار و همکاری مردم و نیروهای امنیتی این حملات در هر بار به نا کامی انجامید، و همانطوری که در گذشته ها بار بار شرمنده و سر افگنده ماندند، این بار هم به همان سر نوشت دچار شدند.

به امید شفافیت ، پاسخگوی، حاکمیت قانون، نظام مردم سالار و دموکراسی واقعی در تمام عرصه ها کشور عزیز ما.

برگرفته شده : رسانه های کشور







به دیگران بفرستید



دیدگاه ها در بارۀ این نوشته
نام

دیدگاه

جای حرف دارید.

شمارۀ رَمز را وارد کنید. اگر زمان اعتبارش تمام شد، لطفا صفحه را تازه (Refresh) کنید و شمارۀ نو را وارد کنید.
   



دل آقا صوفی زاده