نسل نو توطيه و بازي در شمال - بخش دوم بازگشت برویۀ نخست

گزارش ويژه از شمال

 ابعاد و عوامل جنگ در شمال

امکانات: اين مشخص است كه طالبان تازه به ولايت هاي شمال نفوذ كرده اند. بنا اين حضور و فعاليت نو بايد آن ها را از نگاه امكانات، فرصت ها و قابليت جنگ و رويارويي، نسبت به ولايت هاي كه سال ها است در آن جا ها مسكن و گستره‌ي فعاليت داشته اند به مشكل مواجه كند و گسترش كار ها شان را به مناطق ديگر به كندي مواجه نمايد در عين حال افراد جنگجو در شمال، ديگر از فاصله‌ي نزديك و حلقه هاي حمايتي در جنوب و مناطق قبايلي برخودار نيستند و اگر قرار باشد از ساحاتي در پاكستان و نيرو ها شان در جنوب كشور حمايت و پشتيباني تسليحاتي و مواد انفجاري گردند و يا در انتظار آن بمانند، اين مساله نيز كار ها را با اشكال مواجه مي كند و نيز  زمان بر و خسته كننده مي نمايد. طالبان تازه  وارد شده به شمال نيز ستون و محور اصلي پشتيباني و تجهيز كننده خود يعني پاكستان و دستگاه هاي استخباراتي آن را در نزديكي فعاليت هاي خود ندارند تا در اين چند روز و يا چند ماه محدود به سرعت تمام به نياز هاي جنگي و...آن ها برسند و امكانات و سلاح در اختيار شان بگذارند.

اما قرار گزارش ها و به پايه صحبت هاي كه ما با مردم محلات نا امن كرديم، مهمانان نا خوانده و ناخلف شمال را مجهز و آماده با امكانات مالي و لوجستيكي و سلاح هاي مختلف نوع نشان مي دهد كه در بسياري موارد حتا پوليس افغانستان از آن ها بي بهره اند. مردم مي گويند كه گروه هاي تازه فعال شده در مناطق شان از تمامي امكانات و فرصت هاي لازم جنگي در برابر نيرو هاي خارجي و "افغان" برخوردار بوده و قابليت جنگ را براي مدت هاي طولاني با اين نيرو ها دارند.

 كساني كه تازه از دايره ي خطرناك قتل و خونريزي طالبان در شمال آزاد شدند، مي گويند كه در چند محل آن ها در ولايت بغلان و كندز  به دست گرو هاي مختلف جنگجو به نسبت احساس خطر و اهميت موضوع تبادله مي شدند، طالبان از امكانات فراوان جنگي و انتقال برخوردار بودند. آن ها مي گويند طالبان و قتي تصميم گرفتند آن ها و چندين تن از بي گناهان ديگر را به مركز اصلي نگهداري، سربري و شكنجه در نزديكي مرز افغانستان- تاجيكستان انتقال بدهند با پانزده عراده رنجر جديد از نوع رنجر هاي پوليس و افراد مجهز با سلاح هاي سنگين و سبك اين كار انجام شد و در مسير راه هاي نا هموار و دور از شاهراه الي چهاردره و محل اصلي، در كمين و محاصره سنگين نيرو هاي دولتي و... قرار گرفتند، ولي كمين در ضرف چند دقيقه درگيري شكست و طالبان به سادگي از محل جنگ عبور و به جاي تعيين شده رسيدند. آن ها نيز در پيوند به اين مساله مي گويند سران و تعداد زيادي طالب در نزديكي چهار دره جلسه‌ي بزرگي را جهت سازماندهي و برنامه ريزي نيروهاي خود ترتيب كرده بودند كه شايد از اكثري محلات و ساحات فعاليت شان در در شمال نفر مي بود. در همين وقت نيرو هاي امريكايي از اين نشست آگاهي يافته و با ده ها چرخبال و نيروي زميني حمله كردند و به صورت دوام دار و مكرر محل را بمباران مي كردند اما پس از چند ساعت درگيري شديد فقط چندتن از افراد داوطلب و انتحاري كشته و چند عراده موتر طالبان تخريب شد و ديگر به سران اين نشست كدام آسيبي نرسيد و آن ها به سلامت محل جلسه را ترك كردند و نيروهاي امريكايي نيز از منطقه فرار نمودند. اين مساله را مردم نيز تاييد كرده مي گويند كه در اين جنگ طالبان با امكانات و سلاح هاي مختلف، به جنگ سخت و روياروي پرداخته و خسارات زيادي به نيرو هاي خارجي وارد آوردند.

در چند ولسوالي بغلان نيز مردم طالبان را ديده اند كه با موتر هاي مختلف و امكانات زياد پولي مجهز اند و به گسترش نفوذ و ساحه خود مي پردازند كه توان مهار آن ها توسط پوليس اصلاً ميسر نيست آنهم پوليسي كه تصوير و گذارش هاي شرم آور اش مبني بر تحويل دهي اسلحه و امكانات دولتي به نيرو هاي دشمن فاش شد. آن ها مي گويند كه اين امكانات در بسياري وقت ها در اثر صحنه هاي ساختگي و مسامحه پوليس و...به دست آن ها مي افتد.

بر پايه اطلاعات مستند، طالبان در شمال كشور از آدرس هاي متعدد و گنگ و پنهان جدا از حرف هاي كه در اين مورد بر پوليس بسته مي شود، پول و امكانات به دست مي آورند كه اين مساله را بسياري از مردم محل، شاهدين و تحليل گران و حتا مسوولين دولتي در شمال تاييد مي كنند. كساني كه در چنگ طالبان قرار داشتند و به تازگي رها گرديدند نيز حرف هاي جالب و گيچ كننده در اين مورد دارند. آن ها مي گويند كه طالبان در بانك هاي كابل چند آدرس بانكي دارند كه در اين آدرس ها از جاي هاي مختلف در دولت، تجار ها، و سياست مداران پول واريز مي گردد و آن ها چند مورد آن را به شكل شگرفي شنيدند كه در ضمن تماس هاي مكرر و احوال گيري دو طرفه از درون جلسات شوراي ملي و... كه بعداً در مورد آن ها گپ هاي داريم، زمينه سازي مي گردد و نيز طالبان اكثراً مقدار پول هاي را كه از افراد ربوده شده مي خواهند، از طريق همين آدرس هاي بانكي... به دست مي آورند. آن ها چندين بار ديدن وشنيدند كه بسياري ها پول هاي تقاضا شده اقارب در بند طالبان شان را در همين آدرس ها سپردند وخود شان نيز براي رهايي خود از دست آن ها همين كار را انجام دادند.

به گفته ي مردم محل در ولسوالي هاي علي آباد، چهار دره و...كندز طالبان، امسال عشر و زكات مناطق شان را در فرصت هاي مناسب و در روز روشن جمع آوري كردند و اين كار را توسط اعلاميه ها و پيام هاي مختلف به صورت مستقيم و غير مستقيم تنظيم كرده و كساني كه از اين امر سرپيچي و تعلل مي كردند، در معرض تهديد و هشدارهاي جدي قرار مي داشتند. فردي در ولسوالي چهاردره به ما گفت كه نزد من نيز چنديد بار آمدند تا عشر حاصلات و زكات ام را بدهم و لي من چندين دفعه به بهانه هاي گوناگون تسليم اين پافشاري نشدم و اين مساله را نيز به گوش مسوولين رسانديم اما چون كسي به داد ما نمي رسد مجبور هستيم به هر گونه تقاضاي طالبان سر بنهيم  و الا جان و حيثيت انسان در خطر جدي قرار مي گيرد.

 

آن ها گفتند كه شبكه هاي در داخل كندز و حتا نيروهاي پوليس به صورت پنهان به آن ها پول و امكانات تهيه مي كنند و نيز به زور از مردم محل خصوصاً از مردمان ازبيك و...به شكل بسيار بي رحمانه و به زور و فشار شديد رواني و تهديد، سلاح و امكانات به دست مي آورند كه گاهي در اثر لت و كوب بسياري آن ها جان شان را از دست مي دهند. كساني ديگر نيز  حلقه هاي اين زنجيره ي خطرناك به هم تنيده را نيز از نزديك و با چشمان خود شان مشاهده كرده اند و مي گويند كه در محلي پيچده ي كه در جنگلي بين مرز افغانستان- تاجكستان واقع است، افرادي با فرم و نشان پوليس و...را ديدند كه با موترهاي شان آمده و سلاح و امكانات لازم را به نيروهاي دهشت افگن در اين منطقه تحويل مي دهند.

در ولايت تخار و خصوصاً در تالقان نيز مراكزي وجود دارند كه به جنگجويان اين ولايت امكانات و...تهيه مي كنند و گزارش هاي اوضاع داخل را هر ساعت به آن ها مي رسانند. در اين ولايت كه قبلاً از آرامش و امنيت خوبي برخودار بود، حالا طالبان در چند روز محدود سر و كله شان پيدا شده و به سرعت تمام  و با امكانات فراوان دست به حملات مكرر و دوامدار به مراكز ولسوالي ها و تاسيسات دولتي مي زنند. در آن جا با چندتن از كساني صحبت كرديم كه دسته هاي طالب چند شب را در منزل آن ها و همسايه شان سپري كرده و آن ها را دعوت به پيوستن در صفوف شان در بدل پول و سلاح جديد كردند. آن ها مي گويند ما وقتي از طالبان سوال كرديم كه شما اين قدر پول و تجهيزات فراوان را از كجا به دست مي آوريد كه هر كس را دعوت به پيوستن در گروه خود و وعده سلاح مي دهيد؟ به تاني و درنگ گفتند كه ما هم نمي فهميم اما ما اگر چيزي ضرورت داشته باشيم، هر قدر پول و امكانات، به زودي تهيه و آماده مي گردد. در اين روز ها طالبان در ولايت تخار نفوذ گسترده يافته و دست به هر نوع حمله به گفته ي خودشان اگر بخواهند مي زنند. روز گذشته  آن ها به ولسوالي ينگي قلعه حمله كرده و مراكز دولتي را به آتش زدند.

مردم محل و شاهدين چندين بار چرخبال هاي خارجي را كه گفته مي شود بيشتر انگليسي هستند، ديدند كه در مكان هاي متعدد در ولايت كندز و بغلان به زمين نشسته و سلاح و مهمات و... به طالبان تحويل مي دادند. كسانيكه در نزد طالبان گير بودند نيز اين صحنه ها را چند بار مشاهده كردند. آن ها مي گويند كه يك ماه پيشتر در روز هاي كه تازه به دست طالبان افتاده بودند، يك روز ساعت سه پس از ظهر چندين چرخبال انگليس ها در دوصد متري محلي كه ما زنداني بوديم (ولسوالي چهاردره) و يكي از مراكز اصلي طالبان به شمار مي رفت، پايين شده محموله هاي بسته پايين مي كردند. اين چرخبال ها تا چهار صبح در همان منطقه بودند و افرادي كه در از اين چرخبال ها پايين شدند، در همين مدت دراز همراه با سران طالب و...در اين محل به گفت وگو پرداختند، اين همان معامله ي بود كه در پايان منجر به كشته شدن منادي شد و در باره آن در جاي مناسب حرف هاي خواهيم داشت. اما پس از آن حادثه، بحث هاي در چگونگي كمك هاي نيرو هاي انگليسي به طالبان شمال و كشته شدن منادي، از سوي  نماينده هاي مردم در پارلمان، بعضي سناتور ها، مردم محل و حتا مسوولين دولتي در شمال در رسانه ها و محافل مختلف به ميان آمد. آن ها از كمك هاي مالي و تسليحاتي نيرو هاي خارجي ياد كرده آن را به شدت انتقاد كردند. و گفتند كه از مردم محل و ما اسنادي داريم كه نيرو هاي خارجي توسط هوپيما ها افراد جنگجو را به مناطق شمال انتقال مي دهند و اين كار چندين بار صورت گرفته است. بعضي از تحليل گران نيز بارها از كشور هاي همسايه به خصوص دستگاه استخباراتي پاكستان در زمينه تجهيز و كمك هاي مالي و تسليحاتي، صحبت كرده و حضور و عبور دسته هاي متعدد طالب و جارجي را به شمال كار

كار اين دستگاه و...دانستند. به هر صورت، واقعيت هاي جنگ و توطيه نو در شمال حكايت از حضور گسترده افراد مسلح با امكانات و تجهيزات انبوه مي كند. و اين نيرو ها همه‌ي اين امكانات را در چند ماه و يا روز محدود به دست آورده اند و براي تحقق خدا مي داند خطر ناك ترين برنامه ها و استراتژي به مصرف مي رسانند و هر روز نيز به آن افزده مي گردد و گروه هاي ناشناخته و مرموز ديگر را تقويت و تغذيه مي كند.


سيد يعقوب هوشمند
9 اکتوبر 2009
  
  بخش یکم
  بخش سوم
  بخش چهارم
  بخش پنجم
  بخش ششم
Copyright © 2005-2009 www.khorasanzameen.net