کوتاه سخنی در باب "تاجیک میدیا" و آرمان هایش بازگشت برویۀ نخست

این تارنمای  که در برابر دیده گان شما قرار دارد ، برای خدمت به  مردم مهربان  تاجیک در سراسر جهان ، به کار آغاز می کند .

 ما در پی آنیم که   پیام آور  ِ  صلح ، دوستی ، برابری  و حقیقت جویی  باشیم .

میخواهیم که صدای  آزادیخواهی  و  عدالت طلبی  تمام  مردم ستمدیده ء  تاجیک را ، در هر جایی که استند ،  باز تاب دهیم .

در برابر ِ  دهشت افگنی ، تمامیت خواهی قومی  و فاشیزم اوغانی می ایستیم و جعل کاری ها ، جنایات ، زشتی ها  و ستمگری های دو صد و شصت ساله ای حاکمان اوغان را که در حق بومیان خراسان زمین روا داشته اند  بی پرده  می سازیم و مردمان تحت ستم را به همبستگی و رزم آرایی فرا می خوانیم .  

تاجیک ها در هر کشوری که استند  یک تبار و یک قوم اند .  مرزهای سیاسی نمی تواند به مثابه سد های گذر ناپذیر در برابر ما قرار گیرند و ما را که در چند بخش پراگنده ساخته شده ایم  برای همیش از هم دور و جدا نگهدارند . تاجیک میدیا  از طریق نشرات گفتاری ( رادیو ) ، دیداری ( تیلویزیون ) و نوشتاری ( نبشته ها ) خویش، برای نزدیکی  هر چه بیشتر تاجیکان کشور های مختلف میکوشد و پرده های جدایی افگن را پاره می کند . 

ما از هویت تاریخی – قومی خویش پاسبانی می کنیم . زبان شیرین فارسی – دری  با گویش ها و لهجه های رنگین اش در سه کشور ایران ، تاجیکستان و اوغانستان ، یک زبان هست .  فارسی ، زبان مادری ما تاجیک ها و بخش جدایی ناپذیر هویت انسانی ما می باشد . هر تجاوز به زبان فارسی – دری ، تجاوز مستقیم به حریم هویت انسانی ما به حساب می آید و دفاع از این حریم ، وجیبه انسانی ما و همه فارسی زبانان است . به این دلیل ، ما در برابر تلاش های سیطره جویانه ، عظمت طلبانه و فرهنگ برانداز  ِ  فاشیزم اوغانی و برنامه های ضد بشری دولت های دیگر که میخواهند هویت ، زبان و فرهنگ تاجیک ها را متلاشی سازند  ، می ایستیم و می رزمیم .

تاجیک میدیا  به روی تمام فارسی زبانان و دوستان مردم تاجیک همیشه باز می باشد و تلاش خواهد کرد که  دید گاه ها ی ایشان را هم بازتاب دهد.

ما از روزن ِ این رسانه ، دست دوستی را به طرف تمام ملیت های تحت ستم دراز می کنیم و  از هیچ گونه همکاری و همنوایی عادلانه و انسانی با ایشان دریغ نخواهیم کرد.  نیک میدانیم که رسیدن به عدالت و آزادی  تنها آرمان مردم تاجیک نه ، بلکه آرمان مردمان ستم کشیده ای دیگر نیز می باشد که هیچ کدام به یکتایی و تنهایی خویش نخواهند توانست به آن دست یابند . منافع مشترک  ، درد مشترک ، هدف مشترک ، نیازمند همدلی و همراهی ماست . تاجیک میدیا خواهد کوشید که صدای  عدالت طلبی و آزادیخواهی ملیت های در بند دیگر را هم  در حد توان تبارز دهد .

تاجیک میدیا ، به کوشش گروهی از تاجیکان کشور های مختلف به پیش برده خواهد شد  و مسایل مربوط  به تاجیک های  همه کشور ها در این تارنما مطرح خواهد گشت . 

 به همه خامه داران ، فرهنگیان ، شاعران ، هنرمندان و اندیشمندان تاجیک ، در هر مکانی که به سر می برند ، اعلام میداریم  که  تارنمای تاجیک میدیا  از شماست و در خدمت شما قرار دارد . آفرینش های علمی ، ادبی ، هنری و فرهنگی خویش را به تاجیک میدیا بفرستید  که از این راه به دسترس مردم ما قرار گیرند .

همچنان از همه فارسی زبانانی که هوای دوستی با مردم تاجیک را در سر دارند ، میخواهیم که این تارنما را  از آن خویش بدانند و آفریده های شان را برای نشر به تاجیک میدیا ارسال بدارند . ما بی هیچ تردید  در خدمت آنها قرار خواهیم داشت .  

چند نکته ای  دیگر :

*  تاجیک میدیا  مسئولیت هیچ نوشته ، گفته و اثر  نشر شده دیگران در این تارنما  را به عهده نمی گیرد . هر کس مسئول نوشته ها ، گفته ها  و آثار نشر شده ای خویش می باشد .

*   تاجیک میدیا  در انتخاب آنچه را که نشر میکند  آزادی کامل دارد .  تضمینی برای نشر همه  آثاری که به تاجیک میدیا فرستاده می شوند ، وجود ندارد . دبیران تاجیک میدیا به نشر آثاری بیشتر نظر دارند که از مایه های قابل پذیرش علمی ، فرهنگی و ادبی  برخوردار باشند . آثاری که از جوهر های اندیشمندی ،  روشنگری ، حقیقت جویی ، آزادی طلبی ، عشق و صفا و انسانگرایی خالی باشند ، در تاجیک میدیا  اقبال نشر نخواهند یافت.

* ما صادقانه و در همین آغاز کار  به همه عزیزان روشن بیان می کنیم که تاجیک میدیا میل ندارد هر چیز بیمایه و بی ارزش را صرف به خاطر خوش ساختن ِ فرستنده گان شان نشر کند . ما به این باوریم که اگر کسی واقعا شاعر نیست، نویسنده نیست  ، شعر را نمی شناسد ، نوشتن را درست بلد نیست ،  درک درستی از شعر و ادب و نویسنده گی  ندارد ، مطالعه نکرده است ، زحمت نکشیده است ، هیچ هنر و کمالی ندارد و . ..  نباید در ردیف شاعران و نویسنده گان و هنر آفرینان  نشانده شود . امروز ، با تاسف زیاد ، سمارق زار  ِ شاعر نمایان  ِ دور از شعر ، نویسنده گان  ِ نا آشنا با نویسنده گی و نظریه پردازان بی نظر ،  رونق خاص دارد . تاجیک میدیا  میکوشد در این زمینه  اندکی سختگیر باشد .

* کسانی که از آثار دیگران می دزدند ، مقاله ها را از تارنما های دیگر می ربایند و به نام خود می سازند ، در تاجیک میدیا راه نخواهند داشت . اگر چنین کسانی در تاجیک میدیا راه یابند و کردار زشت شان افشا ء شود ، ما با ایشان برخورد بسیار جدی و رسوا سازنده خواهیم کرد . لذا از آن قماش کسان خواهشمندیم که از این سو گذر نکنند وجای دیگری را برای جلایش دروغین  ِ خویش برگزینند . 

* آثار ارسال شده به تاجیک میدیا ، در صورت نشر نشدن  ، واپس فرستاده نمی شوند.

*  تاجیک میدیا به عقیده و اندیشه  و جهان نگری خاصی  اسیر نیست ، نگرش انتقادی در عرصه های گوناگون را تشویق خواهد کرد ،   اما هیچگاهی روزنه ای برای تبلیغ لجاجت های ناسودمند   بیدینی ، هویت شکنی و تسلیم طلبی نخواهد شد .

* تاجیک میدیا  یک رسانه ای آزاد ، مستقل و غیر وابسته  است . ما به دنبال هیچ حزب ، تنظیم و سازمانی نمی روئیم . با هیچ دولتی سازش نمی کنیم . خود فروشی را در هر صورت و به هر دلیلی که باشد ، همیشه مردود میدانیم .

چشم در راه  یاری و همراهی  شما عزیزان می باشیم . این تارنما به  پشتیبانی همه جانبه ای  تاجیک های آگاه و آزادیخواه  و دیگر دوستان روشن نگر و عدالت پسند  نیاز دارد . بدون همنوایی همه دوستان بیدار  ، ما در این کار ، به مراد نمی رسیم . با ما باشید و محبت تان را از ما دریغ نکنید.  

 به امید رسیدن به صلح عادلانه و آزادی واقعی

دبیران " تاجیک میدیا "



ثریا بهاء
15 اکتوبر 2008
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net