استراتيژی جديد امريكا و موضع گيری پاكستان، ايران، هند و روسيه بازگشت برویۀ نخست

سر انجام بعد از همه تا خير و انتظار استراتيژي رييس جمهور اوباما راجع به پيشبرد جنگ در افغانستان اعلام گرديد . رييس جمهور امريكا طي بيانيه يي كه موضوع عمده و اساسي آن ادامهء سياست دفاع از مردم افغانستان در مقابل تروريزم بين المللي كه با جنگ فرسايشي القاعده و طالبان به بن بست مواجه شده است، به شكل جدي مورد غور و بررسي قرار داده، راه هاي بيرون رفت از اين بحران را طي پلان هژده ماهه ي به متحدين اش و دولت افغانستان اعلام داشت .رءوس عمده و اساسي اين طرح اعزام نيرو هاي سي هزار نفري امريكا جهت تقويت نيروهاي ناتو در افغانستان نظر به تقاضاي جنرال كريستال جامه عمل پوشيد، در اين صورت تعداد اردوي امريكا در افغانستان به يك صد هزار تن رسيد و به صورت كل تمام قواي اعضاي ناتو  بعد از آنكه كشورهاي اروپايي با اعزام هفت هزارسرباز ديگرموافقه نمودند، در حدود يكصد وسي هفت هزارسربازجهت مبارزه با تروريزم بين اللملي دراختيارقومنداني عمومي ناتودرافغانستان ميبا شد.

 مردم افغانستان قرباني عمدهء تروريزم بين اللملي در منطقه و جهان بوده از اين تصميم امريكا استقبال نموده اند .و خواهان تشديد مبارزه قاطع و جدي به مقابل اين نيرو هاي دهشت افگن ميباشند . موضوع ديگرتصميم افزايش نيرو هاي مسلح افغانستان اكمال وسايط و افزار هاي پيشرفته به اين نيروها در صدر وظايف اين استراتيژي قرار دارد.

 

اشتباه امريكا در افغانستان جهت مبارزه با تروريزم بين المللي در زمان رييس جمهور بوش اين بود كه كه صرف قواي بين المللي وظيفه ي مبارزه با تروريزم بين المللي را به دوش داشتند ،اين سياست  اشتباه آميز با تفاهم پاكستان طرح و تدوين گرديده بود كه قواي مسلح افغانستان تقويه نگردد و فشار جنگ به دوش قواي ناتو و كلا" امريكا و غرب باشد كه اين سياست به بن بست نظامي منتج گشت، زيرا پيشنهادات تقويه قواي مسلح افغانستان ناديده گرفته شد،تا اينكه تلفات قواي بين المللي ذهنيت عامه ي مردم امريكا واروپا راجع به جنگ درافغانستان  دگرگون ومتحول ساخت ،ازاين سبب ناتو به اين نتيجه رسيد اردوي افغانستان تقويه وتجهيز گردد،ومسوليت اساسي جنگ به دوش آن گذاشته شود.

 

امريكا چون امپريستها ( اصالت تجربه )‌ اين ناكامي را به گوشت و پوست و قرباني فرزندان جوان امريكا و اروپا تجربه نمود كه تجربه ء تلخي بود. سرانجام رييس جمهور اوباما نيز تصميم اتخاذ كرد كه پيش برد جنگ در افغانستان و مبارزه با تروريزم بين المللي به تدريج به دوش قواي مسلح افغانستان گذاشته شود جاي هيچ گونه شك وترديد وجود ندارد تقويه اين قوا ميتواند در اين مبارزه به نتايج مثبت منتج گردد ، خاصتا" اردو كشور در اين مدت هژده ماه حداقل به 250 هزار تن افزايش يابد، اكمالات درست و اساسي آن چون يك اردوي مدرن روي پلان دقيق صورت گيرد فرصت هاي از دست رفته را ميتوان با عملكرد اين قوا تلافي نمود .

 

 قابل ياد آوري است تصميم تقويه نيروهاي مسلح افغانستان ناكامي استراتيژي پاكستان در منطقه بوده، در صورت ازدياد اين نيرو ها به 400 هزار تن موازنه قدرت در منطقه به سود افغانستان و  تغيير خواهد يافت، و شايد پاكستان كمافي ا لسابق مطابق پلان خصمانهءخويش علنا" بر عليه تقويه قواي مسلح افغانستان پلان هاي روي روي دست گيرد  ، و صدر اعظم پاكستان با وقاحت تمام از اعزام نيرو هاي 30هزار نفري امريكا و ناتو به افغانستان اظهار تشويش نمود ، اما بر خورد جدي و قاطع رييس جمهور او با ما  پاكستان را در موضع كاملا" دفاعي قرار داده است و رضا گيلاني صدراعظم پاكستان در باره ازدياد قوا در افغانستان چون مريضي در حال نزع هذيان گفته، و از موجوديت القاعده و بن لادن در پاكستان انكار مينمايد، و جنگ داخلي كه فعلا" در پاكستان در جريان است پرده پوشي نموده،  و يا با زهم ميخواهد چون گذشته كمك هاي سخاوت مندانهء زيادي ازامريكا و غرب به دست آورد،چون امريكا هميش به پاكستان باج پرداخته         

 

  ودر آينده هم به اين باجدهي  ادامه دهد .آقاي اوباما اظهار داشته است ديگر چك سفيد به اختييار افغانستا ن قرار نخواهد داد و از پو ل و دالر هاي كه در اختيار افغانستان  قرارميدهد محاسبه دقيقي خواهد خواست . البته منظور آقاي اوباما مبارزه ي جدي با فساد اداري در افغانستان است از جانب ديگر قبل از اعلام اين استراتيژي " من موهن سنگ"صدر اعظم هندوستان در واشنگتن از تقويه نيروها امريكا و ناتو در افغانستان دفاع نموده حمايت كامل خويش را ازاين موضع امريكا ابراز داشت . هندوستان دوست وهمسايه قديم مردم افغانستان بوده، چالش ها و دشواري هاي زيادي كه افغانستان با آن مواجه است با عث نگراني دولت هندوستان ميباشد . از اين سبب پاكستان با تشويش و اضطراب از اين موضع هندوستان ،با فرستادن قواي بيشتر امريكا و ناتو مخالفت ميورزد .

 

ولي ايران با مخاصمت كه بيشتر از سه دهه  كه با امريكا دارد، هر حركت امريكا را در افغانستان وعراق يعني همسايگان شرقي و غربي خود به نظر شك و ترديد نگريسته . باوصف آنكه مداخله امريكا در افغانستان و عراق كلا" به سود منافع ايران تمام شده است ، صدام حسين دشمن درجه يك ايران نابود شد و رژيم دست راست افراطي سني ضد شيعه در افغانستان سرنگون گرديد . و استراتيژي جديد امريكا بعد از تقويه نيروهاي مسلح افغانستان در هژده ما ه آينده عساكر امريكايي به تدريج به تخليه افغانستان اقدام خواهند نمود، اين امر چراغ سبزي براي جمهوري اسلامي ايران ميباشد . به گفته آگاهان سياسي ،  سياست ايران در خصوص افغانستان كاملا" شفاف و روشن نبوده اگر سياست ايران با پاكستان در منطقه همسو و همنوا گردد ميتواند دشواري ها و چالش هاي زيادي را در كشور ما ايجاد نمايد .

 

اما روسيه كه فعلا" خطوط اكمالتي ناتو را در دست دارد ميتواند با تفاهم با امريكا در سياست جهاني امتيازات زيادي را از امريكا اخذ نمايد خاصتا" در قفقاز و در مسايل شرق ميانه . روس ها اگر خواسته باشند فشار هاي بيشتري توسط امريكا به اسراييل وارد نموده تا دولت اسراييل را به ميز مذاكره كشانيده امتيازات بيشتري را به سود فلسطينيان و سوريه بدست آرند در اين صورت، قضيه غامض و پيچيده فلسطين ميتواند به يك راه حلي منطقي منتج گردد .همچنان روس ها با تجارب كه درمسايل افغانستان دارند،خاصتا درتربيه وتجهيز اردوي افغانستان مي توانند نقش موثر ايفا نمايند.



عبدالحی نزهت
17 قوس (آذر) 1388
  
  
Copyright © 2005-2009 www.khorasanzameen.net