کابل بغداد شد! بازهم تشدید جنگ در افغانستان بازگشت برویۀ نخست

بعد از کودتا ثور 1357 متعاقبا" تجاوز قشون سرخ شوروی به افغانستان ,و قیام های مردم افغانستان علیه سپاه اشغال گر و دولت دست نشانده ء آن, که زمینه ساز یک بحران منطقوی در آسیای مرکزی بود. ادامه جنگ و تشدید آن در دو دهه از مقاومت دلیرانه مردم ،نمونهء پایداری ثبات و استقامت استثنایی مردم ما از برههء از تاریخ خونبار کشور ما است . مسله اساسی ادامه ء مبارزه متقابل ابر قدرت چون اتحاد جماهیر شوروی سابق با تمام امکانات نظامی و اقتصادی آن کاری سهل و ساده ء نبود. ایالات متحدهءامریکا ، حریف نیرومند خویش را در باتلاق افغانستان در گیر ساخته و توسط سازمان سیا انواع کمک های نظامی و اقتصادی را برای مجهادین افغانستان به شکل مخفی و علنی ارسال مینمود . خریداری سلاح ساخت شوروی از مصرو بعضی از کشور های عربی ، و ارسال آن به افغانستان کار متداوم سازمان استخباراتی سیا بوده که به کمک سازمان استخباراتی پاکستان تمام افزار های جنگی در اختیار مجاهدین افغانستان گذاشته میشد. و دگروال محمد یوسف ، رییس استخبارات نظامی پاکستان تاکتیک ها و نحوه ء اداره ء این جنگ فرسایشی را درکتاب خود (خرس در تلک ) به شکل مفصل بیان میدارد .

 

موضوع قابل بحث در این کتاب، تدارک لوژیستیکی دوامدار مجاهدین در همه عرصه نظامی و اقتصادی به شکل سیستیماتیک ادامه میابد .و دگروال یوسف رییس استخبارات نظامی به گفتهء خودش تلاش مینماید تمام عملیات نظامی را مطابق نقشه و پلان های سازمان آی اس آی پیش ببرد او در این راستا هم ادارهء جنگ به اساس طرح های سازمان خویش موفق بوده است .تا بعد از سقوط دولت نجیب ادامهء جنگ داخلی در اثر مداخلهء پاکستان اوضاع کشور را پیش از پیش بحرانی ساخت و پاکستان اکمالات نظامی و اقتصادی را به سود یکی از جناع ها به دوش داشت که با موفقیتی همراه نبود . ایجاد پروژه ء طالبان ادامه کمک های پاکستان به آنها پیشتیبانی اقتصادی عربستان و امارات متحده ء عربی و هجوم تروریست های بین المللی به افغانستان بحران را عمیقتر ساخت . فریاد های حق طلبانهء شهید احمد شاه مسعود جهت مهار القاعده و طالبان به جایی نرسید تا اینکه واقعه یازدهم سیپتمبر به وقوع پیوست ،و امریکا به افغانستان یوروش برده ، به کمک جبهه متحد به آسانی به پیروزی رسید و طالبان متواری گردید اما طالبا ن در پاکستان به شکل علنی فعالیت داشتند ,دوباره سازماندهی گردیده و حملات جدی را علیه قوای ائتلاف آغاز نمودند .

 

سوال اساسی اینجاست ؛ ادامهء این جنگ به اکمالات نظامی و اقتصادی بزرگ ضرورت دارد .در زمان اشغال شوروی امریکا برعلاوه ی کمک های نظامی 700 میلیون دالر سالانه به مجاهدین افغانستان کمک اقتصادی مینمود و معادل این پول از طرف عربستان سعودی تادیه  میگردید که سالانه در حدود یک و نیم میلیون دالر به مجاهدین کمک اعطا میگردید .

حال طالبان در افغانستان مصارف این جنگ را چگونه و از کجا بدست می آورند ؟  قبلا" برای مجاهدین افغانستان سرزمین پاکستان عقب گاه استراتیژیک آنها بود ، اگر پاکستان با صداقت سخن میگوید  که با طالبان و القاعده مبارزه مینماید عقب گاه طالبان در کجاست ؟ فعلا" در حدود ده ولسوالی و مناطق زیادی روستائی کشورما در کنترول آنها است ، آنها حتی در جنگ های جبهوی هم مبادرت میورزند و قوای دولت و قوای ناتو نمی تواند مواضع آنها را تصرف نماید .

 

آیا طالبان ، فقط از فروش مواد مخدر این همه پول را بدست میآورند ؟ که فعلا" بازهم افغانستان به حمام خون تبدیل گردیده است وسرانجام کابل- بغداد شد!

مردم بیچاره ء کابل باز هم در خون غوطه ور اند و قوای امنیتی کشور نمیتوانند از این حملات انتحاری جلوگیری نمایند . پرابلم اساسی تشدید بحران در کجا است، این همه وسایل و افزارهای پیشرفته حربی بدست طالبان و القاعده چگونه اکمال میگردد؟ موجودیت سلاح های قبلی در دست طالبان شاید ادعا درست باشد, ولی اکمال مهمات نظامی چون مهمات سلاح ثقیله و خفیفه چگونه خواهد بود . سوالات زیاد وجود دارد که فقط سازمان سیا و سازمان استخبارات نظامی پاکستان آن رامیداند ! که وضیعت موجود به کدام مسیر در حرکت است!



عبدالحی نزهت
21 سپتمبر 2009
  
  
Copyright © 2005-2009 www.khorasanzameen.net