محمد امین فرهنگ ورای عدم اعتماد بازگشت برویۀ نخست

آقای محمد امین فرهنگ وزیر تجارت افغانستان در جلسه استیضاح ولسی جرگه به  رای عدم اعتماد وکلا مواجه گردید ؛جریان این جلسه که مستقیما از طرف تلویزیون های خصوصی ودولتی پخش میگردید یک تغیر کلی را در اظهار نظرهای نماینده گان مردم !نشان میداد ولسی جرگه که مدت کمی برای ادامه کار وی باقی مانده است؛بعد هیجانات وعصبیت ها وکشمکش های ذات الابینی در آن ؛این بار بشکل  یک پارچه  به مقابل وزیر تجارت بی استاد. واو را سلب اعتماد کرد.

 

استدلال آقای فرهنگ برای دفاع از عمل کرد وزارت تجارت که او وزیر آن بود نها یتأ به همان منطق قبلی او در جلسه استیضاح قبلی جهت دفاع از خود استوار بود یعنی ؛دفاع سر بسته وبی چون چرا از اقتصاد بازار آزاد؛ و سیستم سرمایه داری کا پیتا لیستی که در آن سود جوی واستثمار بشکل عریان صورت میگرد, مطابقت داشت, یک کشور روبه انکشاف وجنگ زده مثل افغانستان کاپی از کلیشهء اقتصاد  بازار آزاد برای چپاول دارای های عامه مردم وسود جوی بی اندازه در اثر انحصار مواد مختلف ضرورت های مردم توانست جامعه را به فقر وتنگ دستی مواجه نموده, وبحران عمیق اقتصادی, واجتماعی را در کشور پدید آورد. سیاست های اقتصادی نادرست   دولت  باعث افزایش قیم در بازار گردیده وقدرت  خرید عامه مردم را کاملا کاهش داد .افراط وتفریط در زنده گی اجتماعی دو طبقه خاص را  در جامعه در حال شکل گیری  ساخت طبقه اول ثروت مندان وطبقه دوم فقرا ؛طبقه متوسط اجتماعی که در بسیاری از کشور ها اکثریت را در ترکیب اجتماعی تشکیل میدهند در حال از هم پاشی واضمحلال قرار دارد, از بین رفتن طبقه متوسط در حقیقت نشان گر عمق بحران در کشور میباشد .ولی آقای فرهنگ وزیر تجارت به اساس منطق واستدلال ضعیف درمورد مناسبات اقتصادی با جامعه جهانی واز تهدید این حلقات کمک دهنده به افغانستان صحبت مینمود استدلال وی چنین بود در صورت مداخله دولت به بازار اکثریت این کمک ها متوقف میگردید, به گفته وی گویا او نمیخواهد  به بازار مداخله نماید منطق او در دفاع از خود ووزارتش نهایت ضعیف وسبکسرانه بود؛این بار هم فکر میکرد مثل استیضاح قبلی به همان منطق رای اعتماد دوباره کسب خواهد نمود. این وزیر ؛که چون عروسک در دست مافیای اقتصادی کشور قرار داشت ؛این با ر در خواب غفـلت فرو رفته بود . او ملتفت نگردیده بود که وکلا پارلمان کشور لباس زهـد و تقوای! به تن کرده اند !این وکلا برای بقای خویش به وکلات آینده اعتقاد خود را به دولت موجود از دست داده بودند وخود را طرفدار جدی اصلاحا ت وریفورم در کشورمیدانستند.

 

ریس جمهور کشور هم این بار برای نجات آقای فرهنگ کدام اقدام, وکاری را انجام نداده بود ویا نمیتوانست انجام دهد, ویا سلب اعتماد از آقای فرهنگ بحیث یک قربانی برای دولت که درلجنزار بحران شدید اقتصادی اجتماعی سیاسی درگیر است, ضرورت بود ,قابل توجه است  که استدلال آقای وزیر در مورد اینکه سه یا چهارمه قبل قیمت مواد نفتی را جهان از $147فی بوشکه به $67 دالر تنزیل نموده است وقیمت مواد سوخت دیزل ؛پطرول ؛تیل خاک چرا تغیر نمیابد در صورتکه در بازار جهانی این تغیر کاملا محسوس است این وزیر با پر روحی از تصفیه نفت درپالایشگاها صحبت میکرد وگویا میخواست بخود منطق دفاعی بسازد، یعنی  نفت که قیمت آن بیش از $147 بود تصفیه نمیگردید؟ با پایین امدن قیمت نفت به $67 تصفیه نفت فعلا آغاز گردید است؟

سوال اساسی اینست این سود بزرگ ومنفعت کلان اقتصادی که  سرقت وچپاول دارای همه مردم  می باشد به جیب چه کسانی میرود ,کدام اشخا ص  با نفوذ دیگر درعقب این درامه قرا ردارد.

 

مگر آقای فرهنگ در این پروسه تنهاست ؛به هیچ صورت چنین نیست در اطراف ریس جمهور مشاورین ارشد ومشاورین زیادی اقتصادی قرار دارند حتی یکبار در جلسات کابینه حکومت این تخطی اشکا رمورد مباحثه جدی قرار نگرفت .در صورتکه این وزیر یک بار دیگر نیز د رباره قیمت مواد نفتی به استیضاح کشانیده شده بود ..کاملا روشن  واشکار است اقتصاد کشور توسط مافیای بین المللی ا داره میگردد ودولت افغانستان به حیث یک ابزار بی جان به دست این مافیای اقتصادی قرار دارد.

 

فقر تنگ دستی در کشور  بیداد میکند مطابق امار موسسات بین المللی فعلا در افغانستان 6 میلیون انسان در زیر خط  فقر زنده گی مینمایند این ارقام نشان میدهد یکی بر چهار حصه نفوس کاملا در حال نابودی قرار دارند این ارقام   نمایا نگر مصیبت بزر گ است که  کشور در حال یک فاجعه قرار دارد, سیاست های اقتصادی دولت عامل تمام بدبختی های مردم ما است.



عبدالحی نزهت
شبرغان - جوزجان
21 دسامبر 2008
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net