بوت خروشچف و بوت خبرنگار عراقی بازگشت برویۀ نخست

درین روز ها پرتاپ بوت خبرنگار عراقی به سوی ریس جمهور آمریکا تمام محافل خبر رسانی جهان را به خود جلب نموده و این خبر نگار را نه تنها در عراق بلکه در جهان مورد توجه قرار داده است.

 

بعد از حادثه بوت نیکیتا خروشچف رهبر شوروی سابق در سازمان ملل متحد در نیویارک این دومین بوتی بود که خبر ساز و خبر آفرین شد. خروشچف در سال 1962 زمانی مصروف سخن رانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود, سخنان وی از طرف تعدای نمایندگان کشور های عضو سازمان ملل اخلال گردید. خروشچف فورآ بوت خود را از پای بیرون آورده و چندین بار به میز خطابه آن سازمان کوبــید. این حرکت و ژست غیر مترفبه ی خروشچف چنان حیرت انگیز بود که تمام کسانی که در آن محفل حضور داشتند خاموش گردیده و سکوت نمود ند. خبر نگار و عکاسی که از ین حرکت خروشچف عکس برداری نموده بود جایزه بزرگی را نصیب شد. بوت رهبر شوروی در اواسط قرن بیست خبرسازگردید ولی بوت خبرنگار عراقی در آغاز قرن 21 خبرساز شد.

 

میگویند "هر حرکت و  ژست کمیدی در حقیقت نماینانگر یک تراژیدی است." حمله ی آمریکا به عراق و تصرف آن به بهانه ی موجودیت سلاح هستوی در این کشور، منتج به نابودی هزاران انسان و اعدام ریس جمهور آن کشور گردید که این کار امریکا تراژیدی دوم بعد از اشغال فلسطین توسط اسرایل درشرق میا نه بود.  بعد از اشغال عراق آشکا ر گشت که  نه سلاح هستوی وجود  داشت، و نه هم سلاح کیمیاوی... در اوایل قیام فلسطینی ها که درمقابله رویاروی در فلسطین اشغالی در مقابل اسرایل ناتوان بودند، تلاش آنها برای حمله به ورزشکاران اسرایل در مونیخ آلمان، و چندین واقعه ی طیاره ربایی، خاصتآ طیاره ربایی لیلا خالد فلسطینی دختر قهرمان فلسطین و صد ها عملیات دیگر جهت جلب و توجه جهانی به مسله فلسطین بود. این عملیات سمبولیک جهت نمایش حالت اسفناک ملت فلسطین ضرورت آن زمان بود.

 

ولی حمله به عراق چه دست آوردی به آمریکا داشت؟ قبلا گفته شد که این حمله جان هزاران عراقی را گرفت تروریزم بین المللی را تقویه نموده خاصتآ توجه مردم جهان را از افغانستان به عراق معطوف داشت. نیرو های شکست خورده ی طالبان و القاعده به آرامی و به  مصئونیت در منطقه تقویت گردیدند. طالبان با سازمان دهی درست به حملات جدی در منطقه دست زده افغانستان را یک بار دیگر بی ثبات ساختند. فرصت های نایاب در قضایای افغانستان از اثر کم توجهی جامعه جهانی از دست رفت.

پرتاب بوت خبرنگار عراقی یک حرکت حساب شده سمبولیک در مقابل یک ابر قدرت متجاوز است.



عبدالحی نزهت
شبرغان - جوزجان
18 دسامبر 2008
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net