مذاکره با طالبان، صلح ویا تسلیم؟ بازگشت برویۀ نخست

در این روزها موضوع بحث مذاکره با طالبان و راه حل سیاسی قضیه افغانستان محور گفتگو ها واظهار نظرهای حلقات داخلی وخارجی جهت حل قضیه غا مض و پیچیده کشور است. مصاحبه وگفتگوهای فرماندهای ناتو راجع به به ادامه جنگ  وایجاد فضای بن بست سیاسی و نظامی در در کشور. اظهارات این فرماند هان  قابل بحث و دقت است .

 

بعد از سقوط طالبان شورش دوباره انان به کمک و معاونت کدام حلقات خارجی صورت گرفت  .در اوایل قیام تعداد از سربازان اردوی ملی که از هلمند در ان وقت برگشته بودند با تعجب میگفتند.اکمالات هر دو طرف جبهه جنگ (طالبان وقوای دولت) به دوش قوای خارجی در هلمند است. در ان وقت این طور معلوم میشد که برداشت انها از وضع جنگ در هلمند درست نباشد  .ولی با تاسف بعد از انکه دو نفر ازاتباع انگلستان جهت توزیع پول و اکمالات جبهه طالبان به هلمند مسافرت نموده بودند تا مستمری ویا معاش ما هانه هشت صد نفر افسران طالب و عساکر  انها را بپردازند راز از پرده بیرون شد. دولت حکم اخراج این دیپلومات ارشد خارجی را صادر نمود .در حقیقت تشدید بحران در افغانستان ارتباط مستقیم با برخورد های متضاد جامعه  جهانی در منطقه دارد. با وصف تلاش های زیاد و مصاحبه ها وا علامیه ها در باره موجودیت پایگاه مطمین ترورستی در ان سوی مرزها گوش شنوای نبود که این حقایق را بپذ یرد و سیاست دوگانه و چند گانه بعضی کشور ها من الجمله بریتانیا باعث تشدید بحران  –جنگ و کشت بی حد مواد مخدر در هلمند ونواحی ان گردید. وسایل پیشرفته تخنیکی در اختیار طالبان وترورست ها قرار گرفت  تا اینکه در صحنه سیاسی کشور به یک طرف قوی در معادله سیاسی کشور در نظر گرفته شوند .وقتی فرماندهان  انگلیسی طا لبان را شکست ناپزیر میدانند و ریس جمهور کشور با وصف داشتن اردو ی ملی پولیس ملی با اه و حسرت میگوید کا ش طالبان عسکر وی میبودند!         

 

معنای این سخن نفی نظام موجود نفی قوت های مسلح و نیروهای امنیتی نمیباشد؟ در صورت که دراین اواخر حملات اردوی پاکستان و قوای ایساف به مراکز هراس افگنی در خاک پاکستان اغاز گردیده و تروریستان و طا لبا ن در تنگناه سیاسی و نظامی قرار گرفته اند سروصدا مذاکره  با طالبان و شکست ناپذیری انان در حلقات داخلی و خارجی چی معنای میتواند داشته باشد؟

مذاکرات سیاسی جاده یک طرفه نمیباشد  شروع هر نوع مذاکره بستگی  جدی به حسن نیت  جانبین دارد سوگ مندانه برخورد طالبان در حوادث اخیر کشور متکی به همان شیوه های قبلی خشن نظامی ترور حملات انتحاری سر بریدن ها و کشتار بی رحمانه طبقات و قشرها ی مختلف اجتماعی استوار است   هیچگونه انعطاف سیاسی در برخورد انها به مشاهده نمیرسد .

اگر مذاکرات با طالبان در عربستان سعودی  که مورد تا یید تیم انحصاری ریس جمهور قرار گرفته و برادرنش ان را نیز تایید نموده اند و وزرات خارجه کشور ازاین مذاکرات دور نگهداشته شده اند عکس العمل منفی اقای اسپنتا ناشی از این کم توجهی به ان وزارت است .وزیر خارجه کلا این مذاکرات را زیر سوال برد. مذاکرات با کی؟  و چی کسانی؟

 

اگر ملا عمر خواهان گفتگو با طرف دولت است حد اقل حسن نیت با اغاز مذاکرات ضرورت بود اما بر خلاف در حالت که مذاکرات در جریان بود بیست هفت نفر از وطندارن لغمانی ما از وسایط ترانسپورتی شخصی در ولسوالی میوند قندهار که بسوی هرات در حرکت بودند از طرف طالبان توقیف و بعد سر ان ها از بدن شان جدا گردید و به حیث تحفه شروع مذاکرات به اقای کرزی فرستاده شد !.کشتار معلمان شاگردان سوختن مکاتب انفجار پل ها تخریت همه هستی اجتماعی جامعه از طرف انها ادامه دارد باز هم اقای ریس جمهور در جلسه با زنان ازمعامله سخن میگوید. همیش معامه نموده ام. ودراینده نیز به معامله خویش ادامه میدهم.                       

 

جای شک نیست که کشور ما به صلح نیاز دارد ولی به صلح شرافت مندانه. نه تسلیمی بیدون قید وشرط . حلقه بدنام وناکام حاکمیت انحصاری قبیله که با پیروزی باراک اوباما سراسیمه گردیده اند فعلا سخن از ناسیو نالیزم و وطن پرستی میزنند و شعار که در دهن انها زیب وزینت ندارد نشخوار میکنند . اگر به گذشته نظر اندازی گردد بعد از سقوط مزار شریف به دست طالبان  سه روز قتل عامی مردمان مزار شریف از طرف انها روا پنداشته شد که هشت هزار نفر از فرزندان بلخ باستان قتل عام گردیدند .این قتل ها به هدایت کی ها صورت گرفت؟ قتل عام بامیان و یکاولنگ قتل عام مردم شمالی و اعمال سیاست زمین سوخته  که تاکستان های شمالی به خاک یکسان شد همچنان قتل عام مردم خواجه غار با اتش کشیدن شهر خواجه غار یاد گارهای فراموش ناشده اند که همیش در خاطره مردم حک بسته است . گاهی هم یکی از اعضای رهبری طالبان ازاین اعمال زشت خود پیشمانی نشان داده اند ؟ باید گفت نه ! مولوی متوکل وزیر خارجه و مولوی ضعیف سفیر طالبان در پاکستان هر بار که در تلویزیون های کشو ر مصاحبه مینمایند با پر روی بیشتر از اعمال گذ شته خویش دفاع مینمایند .حتی انتقاد کوچکی هم ار عمل کردهای گذشته خویش به عمل نمیاورند چون انها مدت کمی در گوانتانامو بودند از تمام گناهان صغیره و کبیره معاف اند دولت افغانستان یکبار از این جانیان پرسش به عمل نیاورد .اگر در انتخابات ایند ه خدای نخواسته اقای کرزی پیروز گردد .انها یقینا در معامله اینده وزرای کابینه خواهند بود.

 



عبدالحی نزهت
شبرغان - جوزجان
8 نوامبر 2008
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net