سناریو تغیر قدرت در کشور بازگشت برویۀ نخست

سر انجام بعد از انتظار زیاد و پیدایش بن بست  سیاسی ونظامی  در کشور در کابینه ریس جمهور کرزی تغیر و تبد یل صورت گرفت. این تغیرات به اساس ادامه همان سیاست های نادرست فرصت طلبانه تیم حاکم در دولب افغانستان است که از اغاز دولت موقت و انتقالی تا دولت انتخابی ادامه دارد.

 

جهت مطالعه و تدقیق پروسه جابجای کدر ها در دولت بایست عملکرد اقای ریس جمهور را در پس منظر هفت سال گذشته مطالعه نمود .ریس جمهور افغانستان از اوان که تکیه به اریکه قدرت زداز طرف یک کشور همسایه تحت فشار قرارداشت که جبهه متحد ملی را که  گرداننده اصلی  حکومت   در اداره موقت وانتقالی بودند از قدرت کنار زده به حاشیه براند. تیم کاری  ریس جمهور جهت پیش برد این سیاست با ید به شیوه های متوسل میشد ند  تا که به این هدف خود دست میافتند. بعد از شهادت احمد شاه مسعود. شورای نظار وجمعیت اسلا می در گیر اختلافات داخلی گردیده بودند نخست ریس جمهور از حضور مارشال فهیم وداکتر عبدالله جهت تضعیف برادران   شهید مسعود و قانونی از انها سود جست ویکی را مقابل دیگری قرار داد و فهیم که بعد ازشهادت احمد شاه مسعود لذت قدرت و حاکمیت را چشیده بود. .غافل ازینکه ریس جمهور کرزی هما ن اش را که به قانونی و برادران شهید مسعود پخته بود به مارشال وداکتر عبدالله نیز تدارک دیده. بعد از پایان رسانیدن اهداف سیاسی خود به شکل کودتا امیز داکتر عبدالله و مارشال فهیم را از قدرت کنار زد.فهیم دیگر قدرت وصلابت قبلی را به همکاری با تیم کرزی نزد مردم و طرف دارانش از دست داده بود به حاشیه رانده شد وعده و اطمینان  که امریکایی ها به داکتر عبدالله داده بودند نظر به گفته خودش هنوز راز پوشیده و سر به مهر است . داکتر عبدالله از افشای این راز تا به هنوز خود داری منماید  .استفاده از نفوذ اجتماعی وسیاسی احمد ضیایی مسعود و کریم خلیلی در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری بازی دیگری سیاسی بود. که  مدت بعد پیجیده گی اوضاع ملی واجتماعی کشور سیاست های تک محوری وتک قومی یا اتکا به قومیت واحد تیم کاری ریس جمهور را در گیر اختلافات نموده مخصوصا معاونین را وا داشت که با مخالفت های اشکار دست یازند .

 

سناریوی تضعیف کامل شورای نظار هنوز به اتمام نرسیده بود. ریس جمهور با استفاده ابزاری از اختلاف در پروان پنجشیر به اصطلاح جهت تضعیف بیشترشورای نظار  از ضرار احمد مقبل و حاجی الماس استفاده نموده و انها را در مقابل شورای نظار قرار داد و ضرار احمد مقبل که در سلسله مراتب آن شورا شخصیت درجه سوم و چهارم در شورای نظار  بود به اریکه قدرت وزارت داخله تکیه زد. واقعه دیگری قابل تذکر است تیم انحصارگرا که  اقای خلیلی را در مقابل استاد  محقق قرار داده بود یوروش کوچی ها به بهسود و کشتار مردمان بهسود از طرف کوچی ها خلیلی و محقق را با وجود اختلاف در صف واحد قرار داد و خلیلی اعتراض گونه در چندین جلسه کابینه اشتراک نکرد اقای محقق به اعتصاب غذای دست زده وطی  گرد هم ایی وسیع میلیونی به نمایش قدرت پرداخت و یکبار دیگر خود را در محراق توجه مردم قرار داد ریس جمهور که همیش از طرف حزب اسلامی  طالبان و افغان ملت تحت فشار قرار داشت بعد از کنار زدن فهیم قانونی وداکتر عبدالله ضرار احمد مقبل که از بقایای شورای نظار بود ازکرسی وزارت داخله باید  سبک دوش میکرد. مقبل و عبیدالله رامین وزیر زراعت پیشین که با تشکیل حزب جمهوری با ریس جمهور همکاری داشتند نتوانستند اعتماد او را حفظ نمایند را مین برکنار مقبل به وزارت مهاجرین رانده شد. پارالمان کشورهم چهره  و روش سازش کارانه  خویش را یک بار دیگر به نمایش گذاشت به وزرای موظف رای اعتماد داد. مرحله بعدی دیگر اصلاحات و ریفورم   دردولت اگرمذاکرات با طا لبا ن آغاززگردد تقاضای طالبان کنار زدن بسم الله خان لوی دریستیزوریس امینت ملی کشور خواهد بود  اگر کنار زدن وزیر داخله مقبل وعبیدالله رامین   جابجای اتمر و فاروق وردک و وزیر زارعت از یک تبار معین بر مبنای تیوری اصلاحات شعار گونه استفاده ابزاری گردد این ریفورم! این اصلاحات  !این  جامعه را به کجا میکشاند ؟



عبدا لحی نزهت
شبرغان - جوزجان
8 نوامبر 2008
  
  
Copyright © 2005-2008 www.khorasanzameen.net