اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان در مورد اختطاف لوحه های سنگی از مزار حضرت علی (ک) بازگشت برویۀ نخست

 

اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان در مورد اختطاف لوحه های سنگی از مزار حضرت علی (ک)

 
دل را به دل رهـیـســـــت درین گـنبـد ســپهر

از روی کینه کینه خیزد، از روی مهر مهر


تاجاییکه دیده میشود در نتیجه ی فقدان یک دولت قانونمند و ضعف حکومت مرکزی، بعضی از اشخاص و حلقات ماجراجو با سواستفاده از مقام دولتی خود در صفحات شمال و شمالغرب مملکت تحت پوشش نیرو های خارجی، روش تورک ستیزی را با تعمیل فرهنگ ستیزی و وندلیزم ادامه میدهند که پل پای این تخریبکاران در دو ولایت بزرگ و باستانی افغانستان یعنی بلخ و هرات که زمانی مرکز تمدن شرق شمرده شده و از جمله دستآورد های اخلاف تیموریان محسوب میگردد، محسوس میباشد.
این گونه افراد و حلقات برتریجو که احتمالاً به افتخارات ملی و تاریخی مشترک مملکت باور ندارند و در غنایم تاریخی و فرهنگی خود را شریک نمیدانند، اگر داشته های فرهنگی و تاریخی کشور را به بیگانگان منوط نتوانند، پس به تخریب، اختطاف و اختفای آن کمر میبندند. این اشخاص و افراد که از جانب کشور های مشخص خارجی تحریک، حمایه و سمت و سو داده میشوند، تلاش مذبوحانه میکنند تا با تحریف واقعیت های تاریخی، جعلیات خود ساخته و وارده را جانشین آن نمایند و ایشان نابخردانه خوشبختی خود را در بدبختی دیگران و همچنان رشد تاریخ و فرهنگ خود را در نابودی تاریخ و فرهنگ دیگران می بینند.

 

از قرار اخبار واصله از شهر مزارشریف بتاریخ هفتم - هشتم مارچ سه لوحه بزرگ سنگی که به زبانهای اوزبیکی، فارسی وانگلیسی حک گردیده و از آخرین اعمار مجدد مقبره حضرت علی (ک) در سال ۱۳۷۵ به دوران جنرال عبدالرشید دوستم حکایت داشت و در مقابل دروازه جنوبی روضه گذاشته شده بود، بطور مرموز ناپدید گشته است.

 
مقبره ی حضرت علی (ک) از آثار اساسی معماری تیموریان درافغانستان به شمارمیرود. همین اثر تاریخی مسبب اعمار شهر مزارشریف درشمال افغانستان شده است. این اثر بعدها بوسیله حاکمان افغانستان و بازماندگان تیموریان دوباره تعمیر گردیده است.

در بازسازی و اعمار مجدد روضه در سال ۱۳۵۷ خورشیدی صدها معمار، رسام، ایجادگران میناتور، شاعران، کارگران و پیشه وران مختلف اشتراک نمودند که درین پروژه مبلغ دونیم ملیارد افغانی از بودجه جنبش ملی اسلامی افغانستان و کمک مالی مردم شمال افغانستان به مصرف رسید.

به ارتباط این عمل فجیعانه، فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان به مثابه یک حرکت فرهنگی و پاسبان هویت تاریخی و فرهنگی تورک های این سرزمین اعلام میدارد:

 
-
 از عواقب و اثرات ناگوار همچون ماجراجویی ها هوشدار داده و مسئولیت بروز هر نوع خصومت قومی و زبانی بدوش حاکمان کوتاه اندیش ولایت بلخ خواهد بود،


-
 اینگونه اعمال غیر عاقبت اندیشانه، به پروسه تفاهم و همدیگر پذیری اقوام افغانستان، بخصوص مردم شمال کشور، ضربه ی جبران ناپذیر وارد خواهد آورد،


-
 از مقامات ذیصلاح بلخ جداً تقاضا میکنیم تا سنگ های اختطاف شده را دریافت و دوباره به روضه مبارک مسترد نمایند،


-
در صورت عدم استرداد لوحه های اختطاف شده، فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان این حق را برای خود حفظ میکند تا به کمک "سازمان بین المللی حفظ آثار باستانی" در مراجع قضائی ملی و بین المللی برعلیه مسئولین این عمل فرهنگ ستیزانه و نفاق افگنانه اقامه دعوا نماید،


-
 در صورت ادامه ی پالیسی تورک ستیزی و فرهنگ ستیزی و عدم جلوگیری از وندلیزم برخلاف آثار تاریخی تورک های افغانستان به مثابه داشته های تاریخی و ملی مملکت، اختفا و تخریب آگاهانه ی واقعیت های تاریخی، فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان حق مسلم خود میداند تا شکایات خود را برعلیه عاملین و حامیان آنها در مجامع ذیربط داخلی و خارجی مطرح نموده، راه های جلوگیری ازین اعمال خشونت آمیز و مجازات عاملین آنرا جستجو نماید.

 

بیائید تا از افتخارات تاریخی کشور ما مشترکاً دفاع کنیم

از طرف هیئت رهبری فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان



فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان
15 مارچ 2009
  
  
Copyright © 2005-2009 www.khorasanzameen.net