غزه چه وضعت دارد و نهاد های بین الملی چه مسولیت! بازگشت برویۀ نخست

درین روز ها همه ملل جهان اعم از مسلمان و نا مسلمان آگاهی دارند که غزه مواجعه به یک جنگ نا برابرو خونین در مقابل اسراییلی ها قرار گرفته است،و همه روزه خون مردان،زنان،و اطفال معصوم این سرزمین به وسیله بمب و گلوله و طیارات اسراییلی به زمین می ریزد، و  هر انسان خردمند،با وجدان و با عاطفه به اندازه خود با مردمان  مظلوم  فلسطین و ساکنان تحت ستم غزه اظهار دلسوزی و هم دردی دارند،اما ملت افغانستان، و سایر نقاط دنیا که خاطرات تلخ و فراموش ناشدنی از مردمان ظالم، مستبد، و بی فرهنگ دارند،هر لحظه و دقیقه که بالای مردم مسلمان غزه می گذرد با تمام تار و پود    استخوان های خود حالت این مردم را لمس و درک می کنند،و به عمل کرد این جانیان نفرت می فرستند،لیکن افسوس به آن عده مسلمانان جهان که خود کش بیگانه پرور اند، و تا کنون نظاره گر بوده و حرفی به زبان نمی آورند چه باشد،   که سد راه آنها شده و گامی  در جهت خاموش ساختن  آتش این آتش افروزان بگذارند، و معلوم نیست که در عقب این ماجرا کی ها اند،که اسراییل با بمب های فسفر که از نقطه نظر اصول و پرنسیب قانون بین ا لملل غیر مجاز و نا روا است بالای ساکنان این مرزو بوم رها می کنند، ولی روی همرفته ایشان آنرا با بی حیای تکذیب نموده و عمل وحشیانه خود را که تاریخ منطقه نظیر آنرا ندارد توجهی می کنند. و سوال در این جاست که  چیرا  نهاد های بین المللی ،مدعیان حقوق بشر،حامیان دموکراسی،دراین شرایط حساس  به سکوت رفته اند؟ ببینید که این است منطق، اگر صد ها کودک،زن و مرد در افغانستان،فلسطین و غیره و غیره به کام مرگ برود هیچ تفاوتی ندارد، اگر چند نفر در اثر آصیب طبیعت در کشور های  پیشرفته دنیا هلاک شود فریاد آنها تمام کره زمین را به لرزه می آورد،و تمام منابع امداد رسان درین راستا گام های بلندمی بردارند، ولی درین منطقه هیج نوع امدادی برای ساکنان (غیر نظامیان) تاکنون نرسیده، و این بدان معنی نیست که ما طرفدار یک منطقه خاصی  از  کره زمین باشیم، بل ما خواهان صلح سراسری،امنیت بین المللی،عدالت اجتماعی  در سرار جهانیم. بیایید ببینم که طی این نوزده روز متارکه چند نفر از طرفین به کام مرگ رفتند و با توجه به این رویداد چه  کسی وجود دارد که احساس مسولیت درین رابطه بکند.                                                                                                   

 

تلفات مردم بی دفاع و غیر نظامی

 

از زمانی که اسراییل حملات خود را به غزه به هدف پایان دادن به پرتاب راکت ها از سوی پیکار جویان حماس

آغاز کرده بیشتر از 2هفته می گذرد،و مسولان امور صحی و درمانی در غزه می گویند، از شروع حملات  اسراییل (27 دسمبر 2008) در حدود بیشتر از 1000 فلسطینی تلف شده اند که  بیشترین آنها را غیر نظامیان و مردم بی دفاع تشکیل می دهد.  و به گفته ارتش اسراییل که بیشتر از یک هفته قبل حملات زمینی خود را به غزه آغاز کرده اند، شمار کشته شده گان اسراییل تا پایان روزچهار شنبه14 جنوری 2009 به 13 تن می رسد،که از جمله 3 تن آن غیر نظامی و 10 تن آن نظامی می باشد. و به اساس راپور های سازمان های امداد رسان که تا اکنون احساییه کرده اند 1.5 میلون نفر ساکن غزه نیاز فوری به کمک های غذای و پزشکی دارند.در حقیقت اسراییلی ها غاصبانی اند که هیج حقی در فلسطین ندارند، و بهترین شیوه راه حل این معضل سپردن زمین به مالک اصلی آن است.و تجربه نشان داده است، فقط با کمک به کشورها برای تقویت توسعه اقتصادی ،عدالت اجتماعی،احترام به حقوق بشر،حکومت مطلوب دموکراتیک می توان به صلح پاییدار دست یافت.                                                                                                                            

 

تلاش های دیپلوماتیک

 

در حالی که حملات اسراییلی ها به نوار غزه همچنان ادامه دارد، محمود عباس ریس حکومت فلسطینیان به مصر رفته و خواستار حضور نیرو های بین المللی در غزه برای حفاظت از جان فلسطینیان شده است.                      

و نماینده گان حماس نیز بطور جداگانه در قاهره حضور دارند و می خواهند طرحی که از جانب مصر و فرانسه در نظر گرفته بطور جدی و با جزییات آنرا بدانند و تاکید نموده اند،  تا زمانی که ارتش اسراییل به حملات هوایی خود پایان ندهد و از محاصره غزه دست نکشد بنآ استقرار هر گونه نیروی بین المللی و یا غیره به آن مفهومی ندارد،و به هیچ آتش بسی تن نخواهد داد.                                                                                       

 

مسولیت سازمان ملل متحد در قبال چنین اوضاع!

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد کشور های عضو را متعهد می سازد، که تمام اختلافات خود را به شیوه های صلح آمیز حل و فصل کنند ، که امنیت،صلح،و عدالت بین المللی به خطر نیفتتد و از زور علیه یگدیگر پرهیز کنند،و هر اختلافی را در شورای امنیت مطرح کنند،و این ارگان سازمان ملل مسولیت اصلی در قسمت حفظ صلح و امنیت دارد.

 

شورا، هنگامی که اختلافات منجر به جنگ می شود، عاجل اقدام به پایان دادن آن مینماید. و دستورالعمل های برای آتش بس صادر می کند.و شورا می تواند در حمایت از صلح ناظران نظامی با نیروی حفظ صلح در منطقه مورد مناقشه مستقر نمایید.

 

شورا مطابق فصل 7 منشور اختیار دارد، برای اجرای تصمیم های خود دست به اقدام زند، یعنی تحریم کند و برای حصول اطمینان از اجرای  ماموریت ها استفاده از زور را وسیله قرار دهد .

 

شورا در چند مورد مطابق فصل 7 منشور صلاحیت دارد، از نیروی نظامی بوسیله کشور های عضو بطور ایتلافی ویا به وسیله یک سازمان یا توافق منطقوی متوصل شود،البته این شیوه زمانی محقق خواهد یافت که آمید ها در جهت حفظ صلح و امنیت از دست رفته باشد.

 

شورا مطابق به فصل 7 منشور اختیار دارد، دادگاه بین المللی تشکیل بدهد، تا افراد متهم به نقض حقوق بشردوستانه،و حقوق بشر بین المللی از جمله قتل عام،پی گیری قانونی قرار دهد.                            

 

 

نظریات مردم

 

اگر اسراییلی ها خواهان متوقف ساختن راکت های حماس اند، پس دشمنی با ملت فلسطین چیرا؟

 

اگر اسراییل به پیمان ها و میثاق های بین المللی متعهد است، پس به قطعنامه شورای سازمان ملل باید ارج بگذارد و آنرا در معرض اجرا قرار دهد. 

 

اگر اسراییل از فعالیت های بشر دوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ آگاهی دارد،بنآ تمام گذرگاه های نوار غره را به روی امداد رسان ها باز گشایی کند تا موا د خوراکی و صحی(پزشکی)  به ملت آصیب دیده این منطقه هر چه عاجل برسد.

 اگر اسراییل واقعآ دشمنی با حماس دارد پس چیرا مانع عبور مواد غذای و پزشکی به مردم ملکی شده، و ضمنآ دفاتر امداد رسانان بین الملی را در غزه مورد حمله راکتی قرار می دهد.  

 بنآ بادر نظرداشت شرایط فوق سازمان ملل باید در زمینه پا در میانی کند و مردم بی گناه و غیر نظامی را    در    ین حادثه یاری رساند، و تا اکنون دیده شده که تمام مردم دنیا  اعم از  مسلمان و غیر مسلمان، عرب و عجم  از شورای امنیت سازمان ملل خواهان اند که هر چه زود تر در آوردن آتش بس مبادرت ورزد، در غیر آن    تعلل در زمینه سبب نابودی انسان های بی گناه خواند شد.



دل آقا صوفی زاده
17 جنوری 2009
  
  
Copyright © 2005-2009 www.khorasanzameen.net